Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det flere tester jeg kan ta hos legen for å finne ut om jeg har noe?


TheBarron

Anbefalte innlegg

Hvis du kollapser om du går en tur, ville jeg absolutt ha bedt om et arbeids-EKG. Det vil si at du tar et EKG mens du jogger på tredemølle eller sykler på spinningsykkel på sykehuset. I tilfelle det er noe med hjertet.

Ville også tatt ortostatisk blodtrykk. Dvs ta blodtrykket når du sitter og når du reiser deg opp.

 

Du burde også legge ut prøvesvarene ja. 

 

Men hva mener du egentlig med at du "kollapser på tur"? Er det beina som gjør vondt? Eller beina som svikter under deg? Eller hodet, svartner det for deg? Eller blir du veldig tungpusten? Isåfall, var du godt trent før dette skjedde, trente jevnlig etc? 

 

Hei. Jeg har tatt EKG med å ligge stille og de fant ingen forstyrrelser med hjertet mitt. Er det da ingen vits å prøve arbeids-EKG?

 

Det meste ser helt greit ut av det du har fått testet, men skal prøve å vurdere dette ut i fra det du forteller.

 

Jeg reagerer litt på verdiene for urinsyre og TSH.

Kroppen kan bruke urinsyre som en antioksidant og det kan indikere at du har en del oksidativt stress. Det er også normalt å få økt oksidativt stress hvis man er stresset, noe som ofte er tilfelle under en depresjon. Det gir også normalt en energi-balanse som tipper vekk fra bukspyttkjertelen til fordel for binyrene. Du bør derfor prøve å ikke bruke stimulanter. Jeg vil tippe at du har lave nivåer av magnesium. Du bør søke å få i deg mange gode antioksidanter naturlig i kosten. Søk gjerne litt på dette så finner du gode kandidater. Det som flyter i serum trenger ikke være indikativ på hva som er status på cellenivå. Mange organsystemer ofrer dette til fordel for andre systemer, så blodet er å regne som en transportkanal. Synes også rådet du har fått ang å ta D3 er bra. Dette kan bety mye, da symptomene man får ved lav D-vitamin nivåer passer inn i sykdomsbildet ditt. Dette er et sekosteroid som regulerer tusenvis av gener i kroppen og mangel av det vil føre til tilsvarende mange dysreguleringer.

Subklinisk høye TSH verdier kan komme av at skjolbrukskjertelen ikke produserer nok til at feedbackloopen gjør at verdiene er relativt høy selv om det er innenfor normalreferanse. Det som også er interessant er å sjekke F-T3 og den reverse formen av T3, som fungerer som en brems for at kroppen skal hente seg inn. Du kan be om urinanalyse og se om parametrene til den stemmer.

 

Overvekt hemmer normalt en god del av prosessene i kroppen og en vektnedgang vil bedre dette, selv om det ikke ser ut som du er en typisk kandidat for alvorlig metabolsk syndrom. Langtidsblodsukker på 5 er bra. 

 

Hva spiser du typisk og hvordan er søvnmønstret ditt ?

Går det mye i godteri og usunne ting ?

Merker du spesielle endringer i kroppen/humøret/adferd rundt menstruasjon ?

Har du vondt noen steder i kroppen ?

 

Når du sier at jeg ikke burde gå på stimulanter, mener du da ADHD medisiner? Jeg går på Elvanse for ADHD.

 

Jeg spiser vanligvis kjøtt mat (pulser, kylling, karbonade, sushi osv)

Jeg spiser godteri en eller 2 ganger i uka.

Jeg er gutt.

Har veldig vondt i ryggen mange ganger, mener dette er kronisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis du kollapser om du går en tur, ville jeg absolutt ha bedt om et arbeids-EKG. Det vil si at du tar et EKG mens du jogger på tredemølle eller sykler på spinningsykkel på sykehuset. I tilfelle det er noe med hjertet.

Ville også tatt ortostatisk blodtrykk. Dvs ta blodtrykket når du sitter og når du reiser deg opp.

 

Du burde også legge ut prøvesvarene ja. 

 

Men hva mener du egentlig med at du "kollapser på tur"? Er det beina som gjør vondt? Eller beina som svikter under deg? Eller hodet, svartner det for deg? Eller blir du veldig tungpusten? Isåfall, var du godt trent før dette skjedde, trente jevnlig etc? 

 

Hei. Jeg har tatt EKG med å ligge stille og de fant ingen forstyrrelser med hjertet mitt. Er det da ingen vits å prøve arbeids-EKG?

 

Arbeids-EKG vil vise rytmeforstyrrelser som blir trigget når du er i fysisk aktivitet. Disse vises ikke når du ligger stille.

 

I tillegg vil du bli observert av noen som kan dokumentere hva som skjer med deg når du kollapser. Du sier jo at du kollapser når du er på tur, men det hadde jo vært nyttig om helsepersonell observerte deg når det skjedde og fant ut hvorfor, eller hva?

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du kollapser om du går en tur, ville jeg absolutt ha bedt om et arbeids-EKG. Det vil si at du tar et EKG mens du jogger på tredemølle eller sykler på spinningsykkel på sykehuset. I tilfelle det er noe med hjertet.

Ville også tatt ortostatisk blodtrykk. Dvs ta blodtrykket når du sitter og når du reiser deg opp.

 

Du burde også legge ut prøvesvarene ja. 

 

Men hva mener du egentlig med at du "kollapser på tur"? Er det beina som gjør vondt? Eller beina som svikter under deg? Eller hodet, svartner det for deg? Eller blir du veldig tungpusten? Isåfall, var du godt trent før dette skjedde, trente jevnlig etc? 

 

Hei. Jeg har tatt EKG med å ligge stille og de fant ingen forstyrrelser med hjertet mitt. Er det da ingen vits å prøve arbeids-EKG?

 

Arbeids-EKG vil vise rytmeforstyrrelser som blir trigget når du er i fysisk aktivitet. Disse vises ikke når du ligger stille.

 

I tillegg vil du bli observert av noen som kan dokumentere hva som skjer med deg når du kollapser. Du sier jo at du kollapser når du er på tur, men det hadde jo vært nyttig om helsepersonell observerte deg når det skjedde og fant ut hvorfor, eller hva?

 

 

Tenkte meg det ja, grunnen til at jeg spurte er fordi min mor sier at man blir kun henvist til arbeids-EKG utredning hvis de finner forstyrrelser i EKG først. 

 

Jeg kollapser ikke når jeg går på tur, men jeg føler jeg er i nærheten på å kollapse etter jeg har gått i noen minutter. Pluss jeg blir svimmel, kvalm og derealisasjon blir verre.

Endret av TheBarron
Lenke til kommentar

Mange av disse vil sikkert ikke treffe dine symptomer. Jeg er ikke noe medisinskfaglig utdannet, så ta forslagene med en klype salt eller to. Nevner likevel, for kanskje du finner noe nyttig blant dette:

 

POTS

 

 

 

 

 

 

Vertigo, svimmelhet og balanse lidelser

 

 

 

 

 

Krystallsyken (BPPV - Benign paroxysmal positional vertigo)

 

 

 

 

 

 

Meniere's

 

 

 

 

Autoimmun sykdom

 

 

 

 

 

 

 

Bivirkninger fra å trappe ned Effexor (brain zaps)

 

 

 

 

Reseptbelagte psykiatriske legemidler

 

 

 

 

Magnesium et nyttig mineral

 

 



Anonymous poster hash: c543d...85b
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
Gjest 66eb4...f4f
TheBarron skrev (På 20.5.2016 den 2:50 AM):

 

Tenkte meg det ja, grunnen til at jeg spurte er fordi min mor sier at man blir kun henvist til arbeids-EKG utredning hvis de finner forstyrrelser i EKG først. 

 

Jeg kollapser ikke når jeg går på tur, men jeg føler jeg er i nærheten på å kollapse etter jeg har gått i noen minutter. Pluss jeg blir svimmel, kvalm og derealisasjon blir verre.

Eldgammel tråd- men er du hee fortsatt og hvordan gikk det med deg? Kjenner meg igjen i historien din!

Anonymous poster hash: 66eb4...f4f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...