Gå til innhold

TEST: Apple MacBook (2016)


Anbefalte innlegg

Elendig ytelse! Bare en port tilkobling mulighet som tvinger en til å kjøpe masse dyr tilleggsutstyr. Hva f**n er det for noe tull? For 15k kan jg få meg en super gaming bærbar eller en ytelsesoverlegen syltynn pc fra andre kjente pc produsenter.

 

Enten er du et troll eller så er du usedvanlig kunnskapsløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I beste fall får du noen som måler CPU, RAM og HDD. Alt annet er ikke mulig å diskutere - eller sammenlikne(?!). 

 

Core m3 koster i overkant av 3000 kr alene. Med SSD og RAM blir det nok rundt 4000 kr for de tre komponentene alene. Resten av maskinen skal altså da kjøpes for 1000 kr :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ellers mye å diskutere og måle som folk ikke tar med i det hele tatt når de påstår en PC er bedre enn en annen.

 

Batteritid nevnes sjeldent.

Du kan ikke si mus og tastatur objektivt, men etter å ha lest 10 tester som sier det samme om produktet, og 10 tester som sier noe annet om det andre, så er det godt nok grunnlag.

Folk skrive bare om oppløsning på skjerm, og om den er IPS eller ikke. Det er enorm forskjell på skjermene utover dette!

Det blir som å kjøpe en 4K TV til 5000 kr, og si at den er 4K, så den er like god som en annen 4K TV til 100.000 kr.....

Apples sine skjermer er high end, presise LG IPS skjermer, som alltid er godt kalibrerte (ikke MBA.....). Noe som gir deg strålende innsynsvinkler, kontrast, lysstyrke og den har nesten perfekt gjengivelse av fargene i sRBG spekteret. Alle kan finne en billig IPS skjerm til 1500 kr liksom, men det betyr ikke at skjermkvaliteten er i nærheten av den Dell Ultrasharp modellen til 5000 kr. (Dell bruker og LG)

 

NAND hastigheter nevnes og sjeldent, og ting som 4K ytelse så godt som aldri. En 950 Pro på 512 Mb koster over 3000 kr. Samtidig kan du får 512 MB for under 1500 kr. Du vil lett merke forskjellen i bruk mellom disse, og ytelsesforskjellen vil være på en faktor som er over 6.

 

Ikke at jeg forventer at folk faktisk skal ta med slike elementer egentlig. Hvis de skulle tatt med alt dette, så ville de jo fort sett at påstandene ikke stemmer.... Det å se overfladisk på noen tall, sammenligne dem og finne ut at det er det samme til lavere pris fungerer derimot ikke. Tar Apple betalt ekstra godt for produktene? Helt klart, men hvilken virkelig high end PC produsent tar ikke ekstra godt betalt for deres toppmodeller? Apple tar og gjerne mer en andre konkurrenter, uten at det er en grunn til det. Det er likevel ikke snakk om stor forskjell. Det kan variere selvsagt. Noen konfigurasjoner hos Apple er ekstremt dyre, der du betaler blodpris for en liten oppdatering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg savner at dere er tydeligere på om det er snakk om USB 3.1 Gen 1 eller Gen 2 i artiklene deres. Hele dette styret med USB 3.0 som plutselig har blitt USB 3.1 Gen 1 er ganske forvirrende, og kan for mislede mange til å tro at USB-C og USB 3.1 er det samme som USB 3.1 Gen 2 (i skrivende stund er jeg faktisk usikker på om jeg har full oversikt selv).

 

EDIT: Men ellers en fin og oversiktlig artikkel. ;)

Jeg tror den bruker USB 3.1 gen 2, men det jeg derimot vet er at den uansett er begrenset til en hastighet på 5 GB/s, så den har ikke fått hastighetsoppdatering der. Den er begrenset, men jeg tror likevel de bruker den standarden, bare begrenset i hastighet altså. 

Lenke til kommentar

 

Selv måtte jeg bytte om fra default så jeg kunne bruke F-tastene fornuftig, at Apple har puttet volum på F10-12 og lysstyrke på F1 og F2 er i grunn spinnvilt. På desktop tastaturet har jeg volum på F1-3, noe jeg anser som mye mer fornuftig. At Apple forsøpler sine norske tastaurer med en dedikart knapp til @ er også noe jeg syns er idiotisk. 

 

Og at det skal være bedre med CMD+R enn F5 (eller Ctrl+R) er jeg uenig i. 

Det er en del hurtigtaster Apple har bedre ja, men jeg klarer aldri å huske F6 ekvivalenten i nettleseren, en knapp jeg bruker hele tiden. Ikke har de klart å implementere snapvinduer heller, Windows og Linux har hatt dette lenge. Ikke kan man bruke alle oppløsningene ut av boksen heller. Hadde det ikke vært for alle de fine 3. parts programmene hadde den trolig kjørt Linux nå. 

 

Du møter deg selv i døra litt vel, en dedikert knapp til @ er vel ikke noe mindre praktisk enn din dedikerte F5 til refresh? Og hvor ofte bruker man nå egentlig apostroff og spansk-tøddel tegnet? :p

 

Forresten, OSX har faktisk implementert snap-vinduer i El Capitan. Du holder på "fullscreen" ikonet i vindu headeren, så så kan du plassere i vei. Selv om det etter min mening er en fryktelig mye dårligere implementering enn Windows.

 

Jo kanskje, men Apple har ikke (og kan ikke) fjerne F5-tasten, den bare gjør ingenting i nettleseren, så syns ikke det er å møte meg i døra egentlig. 

Syns generelt at nordiske tastaturer er dårlig utformet, vi har 3 ekstra tegn vi må ha med, så selv med en ekstra tast blir det trangt så da syns jeg det er rart at man har valgt denne løsningen, godt mulig jeg er rar og bruker @ mindre enn de fleste, når det er sagt så er alt+[knapper] på Mac helt fantastisk og gir tilgang på massevis av fine tegn, det brukes gjennomgående for æ, ø og å når jeg sitter med amerikansk (Dvorak) layout. 

Lenke til kommentar

Elendig ytelse! Bare en port tilkobling mulighet som tvinger en til å kjøpe masse dyr tilleggsutstyr. Hva f**n er det for noe tull? For 15k kan jg få meg en super gaming bærbar eller en ytelsesoverlegen syltynn pc fra andre kjente pc produsenter.

Så for f**n kjøp deg en super gaming bærbar da, uten å rakke ned på en maskin rettet mot en totalt annen målgruppe!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke har de klart å implementere snapvinduer heller, Windows og Linux har hatt dette lenge. Ikke kan man bruke alle oppløsningene ut av boksen heller. Hadde det ikke vært for alle de fine 3. parts programmene hadde den trolig kjørt Linux nå.

 

Mulig du har det allerede, ettersom du nevner 3. parts applikasjoner. Men om ikke, sjekk ut "BetterSnapTool".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke har de klart å implementere snapvinduer heller, Windows og Linux har hatt dette lenge. Ikke kan man bruke alle oppløsningene ut av boksen heller. Hadde det ikke vært for alle de fine 3. parts programmene hadde den trolig kjørt Linux nå.

 

Mulig du har det allerede, ettersom du nevner 3. parts applikasjoner. Men om ikke, sjekk ut "BetterSnapTool".

 

Er den jeg bruker ja :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Dere har jo selv rost denne maskinen opp i skyene, og da bli karakteren 7 misvisende. Karakteren bør jo gjenspeile all den rosen dere selv gir. Er ikke dette noe av det bedre Apple har laget på mange år? Det er i vertfall inntrykket jeg får når jeg leser anmeldelsen. Hvorfor denne lave karakteren? Jeg ville ha trukket for mangel på porter, men det er også alt. 9/10 er passende.

Lenke til kommentar
 Flatt tastatur

 Upraktisk med kun én port

 Adaptere er ekstrautstyr

 Svært dyr

 

Vil ikke si at de punktene der kvalifiserer til 9/10. Da måtte den i hvert fall hatt en port til (kombinert med at USB-C var mer utbredt, altså et par år frem i tid), og den burde kostet en 4-5000 mindre.

 

Tastaturet er jeg ikke helt enig i. Men en anmeldelse er alltid subjektivt, så greit å trekke for det også om man ikke liker det. (Selv om jeg tror at personen som testet maskinen hadde likt det bedre om han hadde brukt den aktivt i et par uker, slik RamGuy skriver).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Nytter ikke særlig å klage på "høy" pris hvis man snakker om flaggskip-maskiner (i den aktuelle klassen). Nærmeste konkurrentene er bare noen få tusenlapper billigere.

 

Og siden artikkelen omtaler arbeidsbruk flere ganger - med mindre man befinner seg på et toppmoderne kontor med tilsvarende IT-miljø så nytter det ikke å klage at man har USB-C som man får ikke koblet til noe som helst uten en adapter. Så hvordan i all verden er det man kommer til konklusjonen at det er en potensiell "arbeidsmaskin" er rett og slett tapt for meg.

Ellers så vil jeg bare minne på at "pro" serien med laptoper er de som er tiltenkt mer eller mindre profesjonell bruk, bla.a.

Ikke "air", ikke "macbook", ikke "iPod touch" etc. Vis litt journalistisk integritet og teknisk innsikt, Anders Brattensborg Smedsrud. Med mindre du har også tenkt å skrive en artikkel a-la "Ferrari som firmabil - ja eller nei?"

 

Så det enkleste for de som "elsker å hate Apple" er vel å bare la være å kjøre. Det føles som at mange som er opptatt av å finne "feil" og "mangler" hos Apple sine produkter (pris, funksjonalitet, Apple vs konkurrentene etc) ligner veldig mye på aggressive fundamentale ateister: ja, de tror ikke på Gud og det er forsåvidt deres rett og sålangt så er det ikke noe problem, men de kommer å skriker om at Gud ikke finnes og at alle som tror på Gud er dumme.

Litt av den samme holdningen her. Hvis dere ikke liker Apple - ikke kjøp Apple. Fatter ikke at omtrent hvert eneste kommentartråd om Apple ender opp med million innlegg der fanatikere fra begge sider (og på Tek stort sett fra kun den ene - Eplofobiske siden) går til angrep på hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jo kanskje, men Apple har ikke (og kan ikke) fjerne F5-tasten, den bare gjør ingenting i nettleseren, så syns ikke det er å møte meg i døra egentlig. 

 

 

 

Syns generelt at nordiske tastaturer er dårlig utformet, vi har 3 ekstra tegn vi må ha med, så selv med en ekstra tast blir det trangt så da syns jeg det er rart at man har valgt denne løsningen, godt mulig jeg er rar og bruker @ mindre enn de fleste, når det er sagt så er alt+[knapper] på Mac helt fantastisk og gir tilgang på massevis av fine tegn, det brukes gjennomgående for æ, ø og å når jeg sitter med amerikansk (Dvorak) layout. 

 

 

Vel, hos meg er det da "dimm tastaturlys" funksjonen som ligger på "F5" tasten, en funksjon jeg mener jeg brukte for 2 år siden ca. Men det var vel kanskje poenget ditt og :)

 

Dvorak er da altfor hardcore. Da kan du ha det så godt ;)

 

Forresten så endrer vel ikke @-tasten layouten ift. et vanlig "norsk keyboard" layout? Den erstatter vel bare det som normal er brukt som apostroff, eller ser jeg helt feil..?

Lenke til kommentar

Det er ellers mye å diskutere og måle som folk ikke tar med i det hele tatt når de påstår en PC er bedre enn en annen.

 

Batteritid nevnes sjeldent.

Du kan ikke si mus og tastatur objektivt, men etter å ha lest 10 tester som sier det samme om produktet, og 10 tester som sier noe annet om det andre, så er det godt nok grunnlag.

Folk skrive bare om oppløsning på skjerm, og om den er IPS eller ikke. Det er enorm forskjell på skjermene utover dette!

Det blir som å kjøpe en 4K TV til 5000 kr, og si at den er 4K, så den er like god som en annen 4K TV til 100.000 kr.....

Apples sine skjermer er high end, presise LG IPS skjermer, som alltid er godt kalibrerte (ikke MBA.....). Noe som gir deg strålende innsynsvinkler, kontrast, lysstyrke og den har nesten perfekt gjengivelse av fargene i sRBG spekteret. Alle kan finne en billig IPS skjerm til 1500 kr liksom, men det betyr ikke at skjermkvaliteten er i nærheten av den Dell Ultrasharp modellen til 5000 kr. (Dell bruker og LG)

 

NAND hastigheter nevnes og sjeldent, og ting som 4K ytelse så godt som aldri. En 950 Pro på 512 Mb koster over 3000 kr. Samtidig kan du får 512 MB for under 1500 kr. Du vil lett merke forskjellen i bruk mellom disse, og ytelsesforskjellen vil være på en faktor som er over 6.

 

Ikke at jeg forventer at folk faktisk skal ta med slike elementer egentlig. Hvis de skulle tatt med alt dette, så ville de jo fort sett at påstandene ikke stemmer.... Det å se overfladisk på noen tall, sammenligne dem og finne ut at det er det samme til lavere pris fungerer derimot ikke. Tar Apple betalt ekstra godt for produktene? Helt klart, men hvilken virkelig high end PC produsent tar ikke ekstra godt betalt for deres toppmodeller? Apple tar og gjerne mer en andre konkurrenter, uten at det er en grunn til det. Det er likevel ikke snakk om stor forskjell. Det kan variere selvsagt. Noen konfigurasjoner hos Apple er ekstremt dyre, der du betaler blodpris for en liten oppdatering.

Bra innlegg!

 

Legg merke til hvor fort dette innlegget vil bli gravd ned i all søppelet. Disse gutta som driver hat kampanje mot Apple er vel av samme slag som henger på pcmasterrace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uten unntak syting om prisen på Appleprodukter i kommentarfeltet når det lanseres nye produkter.. Nå er det ikke så mye sammenligning med Samsung osv lengre, fordi de også har måtte øke prisene for å matche kvaliteten.

 

Det blir som om man skulle gått til BMW og klaget på at prisene ikke matcher Hyundai sine.. Kvalitet koster og valutaen gjør ikke saken bedre akkurat..

Lenke til kommentar

Det er uten unntak syting om prisen på Appleprodukter i kommentarfeltet når det lanseres nye produkter.. Nå er det ikke så mye sammenligning med Samsung osv lengre, fordi de også har måtte øke prisene for å matche kvaliteten.

 

Det blir som om man skulle gått til BMW og klaget på at prisene ikke matcher Hyundai sine.. Kvalitet koster og valutaen gjør ikke saken bedre akkurat..

 

Selvfølgelig koster kvalitet, men apple er ikke de eneste som leverer det. Det er ikke akkurat så ekstremt seriøst å komme med den type eksempler du kommer med heller.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uten unntak syting om prisen på Appleprodukter i kommentarfeltet når det lanseres nye produkter.. Nå er det ikke så mye sammenligning med Samsung osv lengre, fordi de også har måtte øke prisene for å matche kvaliteten.

 

Det blir som om man skulle gått til BMW og klaget på at prisene ikke matcher Hyundai sine.. Kvalitet koster og valutaen gjør ikke saken bedre akkurat..

Som om BMW er det samme som kvalitet...

Eller Apple for den saks skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betaler gledelig 2500kr mer for færre irritasjoner i løpet av de 3-5 årene jeg skal ha en MAC/PC.

 

Sist jeg skulle bytte PC privat, så sammenlignet jeg MacBook Air med Lenovo Thinkpad X1, som er tilsvarende på PC. Lenovoen ble dyrere, med tilsvarende spesifikasjoner og kvalitet. Kvaliteten på X1 er kanskje noen hakk bedre.

 

At prisen er høyere nå kan kanskje skyldes en kombinasjon av dollarkurs og endret strategi hos Apple?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...