Gå til innhold

TEST: Apple MacBook (2016)


Anbefalte innlegg

Syntes det er så merkelig dere nevner prisen.

 

Når jeg kjøpte Bose QC25 for 1 år siden +- så var vanlig pris litt over 2000 kr. Det samme headsettet koster nå 3490 kr som "standard" pris. i fks elkjøp og expert.

 

Dette er en større prisøkning enn Apple sin laptop her har fått (i prosent). Slapp av, jeg forsvarer ikke Apple. Jeg syntes dette er et latterlig dårlig produkt men syntes tittelen/ingressen på denne artikkelen er så idiotisk.

 

Kronen har falt veldig i verdi, så alt har blitt dyrere den siste tiden.

Det er ikke merkelig enn så lenge det finnes konkurrenter som gir mer for pengene. Maskinen leveres ikke i et vakum. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekt, design, stil og OS er nok noe mange vet å sette pris på og dermed betaler ekstra for.

Ja, aldri i verden om jeg kunne kjøpt den selv. Fordi jeg ikke har økonomi til slik pengebruk.

Mange har mer enn nok råd, når penger ikke er utfordring, unner jeg folk å kjøpe det man ønsker.

De som går i lånefeller og ødelegger egen familieøkonomi ved å søke status via dyre merker, er noe annet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv forrige utgaven av denne og er kjempefornøyd. Madammen syntes den er brillefin som student-PC da den er latterlig portabel og vi begge finner tastaturet veldig behagelig å skrive på, selv om det var fryktelig uvant de første dagene.

 

Men må ærlig innrømme at prisene (selv om svak kronekurs naturligvis må ta sin del av skylda) begynner å bli voldsomme tatt i betraktning at det er en maskin basert på Intel Core M. Merker selv innimellom at ytelsen er litt på kanten, og skulle selv ønske at den var et par hakk bedre, spesielt til prisklassen.

 

Men samtidig så hadde man jo neppe fått en like portabel, tynn og lett maskin uten viftestøy om Apple ikke hadde gått for Intel Core M så det blir jo litt "give and take".

Lenke til kommentar

Liker også at folk i Windows leieren bare snakker speccs og innmat. Grunnen til at folk vil ha Apple er fordi det er "populært". Image greie.

 

Nei. For meg går dette ut på produktivitet, og da har ikke prislappen så mye å si. Det samme gjelder 90% av de andre utviklerne på jobben. Utvikling av programvare på Windows er smertefullt, med dårlige terminalemulatorer, skall og tungvint arbeidsflyt. Holder jeg meg til Linux og BSD er alt jeg trenger å gjøre å laste ned et gitrepo med configen min og kjøre ./setup.sh og så har jeg alt jeg trenger. Om jeg godtar litt ustabilitet og en litt amputert opplevelse får jeg mye av det samme med Cygwin + Chocolatey (eller Scoop.sh) på Windows, men det er fremdeles ikke den samme glatte opplevelsen. Når Windows 10 nå skal kunne kjøre Bash og tilhørende Ubuntu-programmer native får vi plutselig en mye mer spennende framtid :-)

 

Jeg vil ha Mac fordi jeg da får det beste fra Windows og Linux med god batteritid og skjerm som passer grafisk arbeid med front-end. Prisen tar arbeidsgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra det ble fokusert på latterlig høy pris i artikkelen.

 

APPLE lever ikke gode produkter, men middelmådige produkter i en pen innpakning med noen gimmicker og latterlig høy pris som så lokker en viss kundegruppe til å anskaffe seg dette som et statussymbol. Det er bare veldig god PR.

 

Jeg vet ikke om det å gå rundt med en Apple demonstrerer at du er lettlurt, at du sløse masse med pengene dine eller har så mye penger at du sliter med å bruke dem opp. Mange jenter faller også for Apple i tillegg til direktørene over Atlanteren.

 

Dette er kun en veldig dyr skrivemaskin.

 

For samme sum kan man få mye bedre råskinn av PC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går vi to tiår tilbake var Apple et selskap som holdt på å forsvinne fordi ingen villa ha Mac'ene og begrense seg til Apple's lukkede virkelighet. Det var forfattere og fotofolk som eventuelt kjøpte dette. Selskapet slet økonomisk. Men så klarte de å snu skuta med å lage det til et luksusmerke.

 

Apple er dataverdens Hugo Boss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har Macbook Air, og valgte denne maskinen selv om jeg kunne fått en billig Acer Aspire til en brøkdel av prisen.

Apple er verdt å betale ekstra for av flere grunner. Moteriktig image er ikke en av disse grunnene, tvert imot.

 

OSX er et operativsystem som "aldri" er ustabilt, og det kommer ikke oppdateringer som krever reboot hele tiden.

Det er en maskin som bare gjør det den skal, og lar meg fokusere på alt annet enn vedlikehold.

 

Den er slank og har bra batteritid, så jeg kan sitte hvor jeg vil på tog og buss uten å lete etter et sete med stikkontakt.

 

Touchpad og tastatur er midt i blinken.

Touchpaden er den beste jeg noen gang har opplevd, så det skjer minimalt med feiltrykk. Dette er viktig for en som ikke bruker datamus.

Tastaturet er ikke identisk med tastaturet i en PC. Det har selvsagt bokstaver og tall, men hurtigtastene er moderne og gjennomtenkt.

I stedet for sære tastaturkombinasjoner for volum opp og ned, har den egne taster for dette.

 

For den som ikke prioriterer pris når han kjøper laptop, har jeg null problem med å anbefale en brukervennlig Apple-maskin.

Det kan være verdt prisen om den brukes mye.

Bare det å slippe å holde inne Fn-tasten med tommelen og prøve å treffe F12 med lillefingeren når jeg skal justere volumet, gjør Mac til et bedre valg. Hva tenkte de på da de designet vanlige laptop-tastatur? Fn og F12 er laaangt unna hverandre, og dette er en kombinasjon som brukes ofte.

På Mac trenger du ikke å justere volumet med en sprø tastekombinasjon.

Det kan sikkert endres på i Windows, men F11 og F12 har jo allerede andre oppgaver.

 

Denne testen gjelder Macbook. Jeg har Air.

 

For å være ærlig, ser jeg ikke helt poenget med Macbook.

USB-portene brukes ikke veldig ofte, men nok til at jeg ville savne dem. Den har dårligere batterilevetid enn Air, står det.

Kjøp heller en iPad om du skal ha noe så smått, eller kjøp en skikkelig Air.

 

 

Samtidig så er ikke MacBookAir den eneste maskinen som tilbyr disse fordelene, akkurat MBA har jo og en del ulemper kontra andre maskiner. Skjermen er eksempel noe som ikke burde eksistere på noen PC i 2016 til 10.000 kr. 3000-4000 kr maks for en PC med en slik skjerm.

 

Det er sant at F-knappene er der i Windows, men hvis du ser på hva smarte PC produsenter gjør så setter de knappene til å være akkurat som det er på Mac. Altså lysstyrke, volum osv direkte på knappene. For å få F11 eller F5 så må du trykke på Fn knappen. Som du og kan bytta hva som er default i BIOS.

 

 

Apple lager helt klart veldig gode maskiner, og det finnes mange dårlige windows maskiner, men det finnes også gode maksiner som kommer med Windows. Det kommer og maskiner som gjør akkurat det samme, bare bedre. Med mindre du er avhengig av OSX selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er så merkelig dere nevner prisen.

 

Når jeg kjøpte Bose QC25 for 1 år siden +- så var vanlig pris litt over 2000 kr. Det samme headsettet koster nå 3490 kr som "standard" pris. i fks elkjøp og expert.

 

Dette er en større prisøkning enn Apple sin laptop her har fått (i prosent). Slapp av, jeg forsvarer ikke Apple. Jeg syntes dette er et latterlig dårlig produkt men syntes tittelen/ingressen på denne artikkelen er så idiotisk.

 

Kronen har falt veldig i verdi, så alt har blitt dyrere den siste tiden.

 

Men 15000 for en maskin som er speccet likt som en til 10000 mindre er fortsatt drøyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men dette er uansett en rimelig heftig prislapp på en slike type laptop altså. Jeg tvilholder på min  mid 2013 Macbook Air i noen år til tror jeg, fungerer jo helt suverent selv om skjermen er rimelig slapp i forhold til de lekre utstillingsmodellene nede på Eplehuset :p

 

EDIT: Jeg var heldig med mitt kjøp av QC-25 ser jeg. Fikk det vel til 1795,- under Black Friday etter at det kom på markedet i 2014(?). Vill pris på det headsettet i dag altså.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har Macbook Air, og valgte denne maskinen selv om jeg kunne fått en billig Acer Aspire til en brøkdel av prisen.
Apple er verdt å betale ekstra for av flere grunner. Moteriktig image er ikke en av disse grunnene, tvert imot.

OSX er et operativsystem som "aldri" er ustabilt, og det kommer ikke oppdateringer som krever reboot hele tiden.
Det er en maskin som bare gjør det den skal, og lar meg fokusere på alt annet enn vedlikehold.

Den er slank og har bra batteritid, så jeg kan sitte hvor jeg vil på tog og buss uten å lete etter et sete med stikkontakt.

Touchpad og tastatur er midt i blinken.
Touchpaden er den beste jeg noen gang har opplevd, så det skjer minimalt med feiltrykk. Dette er viktig for en som ikke bruker datamus.
Tastaturet er ikke identisk med tastaturet i en PC. Det har selvsagt bokstaver og tall, men hurtigtastene er moderne og gjennomtenkt.
I stedet for sære tastaturkombinasjoner for volum opp og ned, har den egne taster for dette.

For den som ikke prioriterer pris når han kjøper laptop, har jeg null problem med å anbefale en brukervennlig Apple-maskin.
Det kan være verdt prisen om den brukes mye.
Bare det å slippe å holde inne Fn-tasten med tommelen og prøve å treffe F12 med lillefingeren når jeg skal justere volumet, gjør Mac til et bedre valg. Hva tenkte de på da de designet vanlige laptop-tastatur? Fn og F12 er laaangt unna hverandre, og dette er en kombinasjon som brukes ofte.
På Mac trenger du ikke å justere volumet med en sprø tastekombinasjon.
Det kan sikkert endres på i Windows, men F11 og F12 har jo allerede andre oppgaver.

Denne testen gjelder Macbook. Jeg har Air.

For å være ærlig, ser jeg ikke helt poenget med Macbook.
USB-portene brukes ikke veldig ofte, men nok til at jeg ville savne dem. Den har dårligere batterilevetid enn Air, står det.
Kjøp heller en iPad om du skal ha noe så smått, eller kjøp en skikkelig Air.

 

 

Samtidig så er ikke MacBookAir den eneste maskinen som tilbyr disse fordelene, akkurat MBA har jo og en del ulemper kontra andre maskiner. Skjermen er eksempel noe som ikke burde eksistere på noen PC i 2016 til 10.000 kr. 3000-4000 kr maks for en PC med en slik skjerm.

 

Det er sant at F-knappene er der i Windows, men hvis du ser på hva smarte PC produsenter gjør så setter de knappene til å være akkurat som det er på Mac. Altså lysstyrke, volum osv direkte på knappene. For å få F11 eller F5 så må du trykke på Fn knappen. Som du og kan bytta hva som er default i BIOS.

 

 

Apple lager helt klart veldig gode maskiner, og det finnes mange dårlige windows maskiner, men det finnes også gode maksiner som kommer med Windows. Det kommer og maskiner som gjør akkurat det samme, bare bedre. Med mindre du er avhengig av OSX selvfølgelig. 

 

 

 

 

Selv måtte jeg bytte om fra default så jeg kunne bruke F-tastene fornuftig, at Apple har puttet volum på F10-12 og lysstyrke på F1 og F2 er i grunn spinnvilt. På desktop tastaturet har jeg volum på F1-3, noe jeg anser som mye mer fornuftig. At Apple forsøpler sine norske tastaurer med en dedikart knapp til @ er også noe jeg syns er idiotisk. 

 

Og at det skal være bedre med CMD+R enn F5 (eller Ctrl+R) er jeg uenig i. 

Det er en del hurtigtaster Apple har bedre ja, men jeg klarer aldri å huske F6 ekvivalenten i nettleseren, en knapp jeg bruker hele tiden. Ikke har de klart å implementere snapvinduer heller, Windows og Linux har hatt dette lenge. Ikke kan man bruke alle oppløsningene ut av boksen heller. Hadde det ikke vært for alle de fine 3. parts programmene hadde den trolig kjørt Linux nå. 

 

Når det er sagt så er Apples TP helt fantastisk og det er fantastisk å ha bash som fungerer (dog med noen quirks) på et stabilt system som har støtte for en del spill. Liker også hvordan virtuelle monitorer er implementert og at man ikke trenger docken siden man har gestures til å bytte mellom vinduer og programmer. 

 

Jeg har brukt en Macbook pro 13" i 1.5 år nå og har blitt veldig glad i den, den har fungert flott som et supplement til Windows og Linux, men jeg er ikke sikker på om det blir OSX eller Linux neste gang. Det er så mange rare begrensninger/valg i OSX som plager meg og Linux støtten har blitt så mye bedre med tiden, også på spillfronten. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Selv måtte jeg bytte om fra default så jeg kunne bruke F-tastene fornuftig, at Apple har puttet volum på F10-12 og lysstyrke på F1 og F2 er i grunn spinnvilt. På desktop tastaturet har jeg volum på F1-3, noe jeg anser som mye mer fornuftig. At Apple forsøpler sine norske tastaurer med en dedikart knapp til @ er også noe jeg syns er idiotisk. 

 

Og at det skal være bedre med CMD+R enn F5 (eller Ctrl+R) er jeg uenig i. 

Det er en del hurtigtaster Apple har bedre ja, men jeg klarer aldri å huske F6 ekvivalenten i nettleseren, en knapp jeg bruker hele tiden. Ikke har de klart å implementere snapvinduer heller, Windows og Linux har hatt dette lenge. Ikke kan man bruke alle oppløsningene ut av boksen heller. Hadde det ikke vært for alle de fine 3. parts programmene hadde den trolig kjørt Linux nå. 

 

Du møter deg selv i døra litt vel, en dedikert knapp til @ er vel ikke noe mindre praktisk enn din dedikerte F5 til refresh? Og hvor ofte bruker man nå egentlig apostroff og spansk-tøddel tegnet? :p

 

Forresten, OSX har faktisk implementert snap-vinduer i El Capitan. Du holder på "fullscreen" ikonet i vindu headeren, så så kan du plassere i vei. Selv om det etter min mening er en fryktelig mye dårligere implementering enn Windows.

Lenke til kommentar

Elendig ytelse! Bare en port tilkobling mulighet som tvinger en til å kjøpe masse dyr tilleggsutstyr. Hva f**n er det for noe tull? For 15k kan jg få meg en super gaming bærbar eller en ytelsesoverlegen syltynn pc fra andre kjente pc produsenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Elendig ytelse! Bare en port tilkobling mulighet som tvinger en til å kjøpe masse dyr tilleggsutstyr. Hva f**n er det for noe tull? For 15k kan jg få meg en super gaming bærbar eller en ytelsesoverlegen syltynn pc fra andre kjente pc produsenter.

 

 

Så det slo deg ikke at samtlige av de som evt. kjøper denne ikke er det fnugg interessert i gaming og muligheter til å koble til en hær-oppstilling av gaming-accessories? Hvis de var det, så ville de kjøpt en "overlegen gaming bærbar" som sikkert støyer like mye som en Super Puma..

Lenke til kommentar

Kjøpte min Surface Pro 4 i7 256GB på "Black Weekend" til samme pris som bunnmodellen til denne MacBooken. Det er litt vilt hvor mye man betaler for rosa gull og OSX om dagen.

 

Som en som har eid Surface Pro 3 siden des 14, skulle jeg gjerne sett mer 'Apple' i dette produktet. Har eid og eier flere Windows baserte maskiner enn Apple, men det er ingen andre som har imponert meg mer enn sistnevnte når det kommer til brukervennlighet og kvalitet. Det er ihvertfall min erfaring. 

Lenke til kommentar

 

Men 15000 for en maskin som er speccet likt som en til 10000 mindre er fortsatt drøyt.

 

Hvilken maskin til 5.000 har samme specs som MacBook? Venter spent!

 

 

 

I beste fall får du noen som måler CPU, RAM og HDD. Alt annet er ikke mulig å diskutere - eller sammenlikne(?!). 

 

Jeg er forøvrig også gira på en Windows basert maskin til 5000, som stiller opp med samme specs, vekt, tastatur, god touchpad(utrolig viktig på en laptop) og god skjerm. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...