Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Jeg er i grunn veldig tilfreds med at det ikke skjedde så mye i den videoen. Alternativet, ser vi bort fra eksterne vibrasjoner som tungtraffikk og jordskjelv, ville vært skremmende.

 

Tenk om jorden faktisk endret seg slik som videoen og Festus tror. Jeg tror ikke jeg hadde kjørt mye bil hvis det var tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hva mener han - og du - at burde skjedd? Og hvorfor? Hvor er pendelen her?"

 

Trodde forsøket burde gi et hint om at flatjordere ønsker å bevise at jorda er ubevegelig. 

Og følgelig - flatjordere mener at jorda er ubevegelig. Det står visst også i Bibelen. 

 

Men noen få mener visst at jorda beveger seg sakte oppover for å forklare tyngdekraften. Jeg tar avstand fra de meningene.

 

Da var dere slett ikke imponerte over denne van Matre sitt forsøk. Han nevnte ikke selv Foucaults pendel, det var det jeg som gjorde i en tydeligvis feilaktig antagelse. Men det virket som han forventet at noe på telefonen skulle bevege seg. 

Lenke til kommentar

Men det virket som han forventet at noe på telefonen skulle bevege seg. 

Siden han forventet at noe på telefonen skulle bevege seg, så forventet du også det. Og siden intet beveget seg så, er jorden ubevegelig og flat? Ditt kompetansenivå slutter aldri å forundre meg.

 

Hvor står det i Bibelen at jorden er flat og ubevegelig? Jeg ber her om en konkret henvisning jeg kan lese selv, og ikke en eller annen tilfeldig tolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sakte oppover.

Få se nå, la oss si at jorden er 8000 år gammel, det er vel noe slikt de tror.

Objekter akselerer i 9,8 m/s

 

Det tilsvarer at jorden nå går i 252 288 000 000 m/s, eller 90 823 680 000 km/t, eller 841 ganger lysets hastighet.

 

 

Jepp, sakte...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men det virket som han forventet at noe på telefonen skulle bevege seg. 

Siden han forventet at noe på telefonen skulle bevege seg, så forventet du også det. Og siden intet beveget seg så, er jorden ubevegelig og flat? Ditt kompetansenivå slutter aldri å forundre meg.

 

Hvor står det i Bibelen at jorden er flat og ubevegelig? Jeg ber her om en konkret henvisning jeg kan lese selv, og ikke en eller annen tilfeldig tolkning.

 

 

"Verda står fast, ho kan ikkje rokkast."http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=8j1V5Xwaqqd279VOilez1CAtWyESG4Kd4W8JBqpOPGSzF/E1j/k5uMHg/heGK5nQ

 

Også diverse andre vers, som dem som handler om at sola ble stanset. Som viser at det er sola som beveger seg. Dette kan du søke opp selv, eller se videoer om.

Lenke til kommentar

 

"Verda står fast, ho kan ikkje rokkast."http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=8j1V5Xwaqqd279VOilez1CAtWyESG4Kd4W8JBqpOPGSzF/E1j/k5uMHg/heGK5nQ

 

Også diverse andre vers, som dem som handler om at sola ble stanset. Som viser at det er sola som beveger seg. Dette kan du søke opp selv, eller se videoer om.

 

"Festus haggen står fast, ho kan ikkje rokkast". Betyr dette at du fysisk sett er ubevegelig, eller kan det tenkes at jeg her mener at det er umulig å få deg til å endre standpunkt?

Lenke til kommentar

"Betyr dette at du fysisk sett er ubevegelig, eller kan det tenkes at jeg her mener at det er umulig å få deg til å endre standpunkt?"

 

Verden kan da ikke endre standpunkt, med mindre du tror på at jorda er gudinnen Gaia, eller lignende.

 

Det er riktig at vi tror på et opp-ned-univers. Det er bare naturlig at opp er opp og ned er ned...

Lenke til kommentar

Tror flat-jordere på en tyngdekraft da? De tror vel på et fundamentalt opp/ned univers.

Ingen flat-jorder har noen gang spurt seg hvordan eller hvorfor noe fungerer.

De slår seg til ro med at "det er slik det er", og det er vel godt i overkant av hva man kan forvente det også.

 

Det ser man jo konsekvent i tråden her..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Betyr dette at du fysisk sett er ubevegelig, eller kan det tenkes at jeg her mener at det er umulig å få deg til å endre standpunkt?"

 

Verden kan da ikke endre standpunkt, med mindre du tror på at jorda er gudinnen Gaia, eller lignende.

 

"Himmelen skal glede seg, jorden skal juble".

 

Kan himmelen glede seg? Kan jorden juble? Jeg tror du har et eller annet å lære deg om språk https://www.naob.no/ordbok/urokkelig

At du ikke engang ser forskjell på en litterær/overført språkbruk i bibelen og en konkret språkbruk eksempelvis innen vitenskapen, gjør det umulig å diskutere fornuftig med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare ta det en gang til: Dere har tidligere avvist at objekter som henger i tråder (som i praksis er fritthengende pendler), viser at jorda beveger seg. Det er kanskje ikke å forvente at en skal se noe om en ser på et slikt objekt med det blotte øye, men hvis en måler ble festet på, burde den ikke vist et bittelite resultat? Hvorfor ikke?

 

Det var vel det som ble forsøkt på i videoen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg setter opp en trefot som er i vater (ikke at det betyr så mye) og henger en loddesnor fra trefoten så vil loddet aldri bevege seg uten at det blir påført en ekstern kraft. Er det dette videoen du linket til prøvde å motbevise? 

Grunnen til at den aldri vil bevege seg er at dens fart er relativ til alt annet rundt seg. Når en høydehopper skal hoppe må han/henne ikke ta høyde for at jorda roterer. Dette er noe vi alle vet fra praktisk erfaring. Unntak er f.eks langholdsskyting med rifle og artilleri. Der må man ta høyde for jordas rotasjon for å få nøyaktige treff med litt matematikk. I grunn et annet bevis på at vi bor på en sfære jord som roterer rundt sin egen akse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere har tidligere avvist at objekter som henger i tråder (som i praksis er fritthengende pendler), viser at jorda beveger seg. 

 

Nei, det har vi ikke. Det vi har sagt er at pendelen må bevege seg i forhold til jorda, hvis den henger i ro viser den ingenting. Dette er fordi det er bevegelsen som endrer retning. Ingen bevegelse, ingen retning, ingen endring. At jorda beveger seg spiller ingen rolle, fordi det er i forhold til jordoverflaten den står stille. Nå jorda snurrer, følger telefonen med, og ingenting skjer. 

 

Det er kanskje ikke å forvente at en skal se noe om en ser på et slikt objekt med det blotte øye, men hvis en måler ble festet på, burde den ikke vist et bittelite resultat? 

 

Jo, hvis den beveget seg seg i forhold til jorda. Og hvis det var det målere var laget for å vise. Men denne mobilen sto bom jo stille. Og han bruker et vater, ikke et kompass. Så hva skulle den vise?

 

Hvorfor ikke?

 

Fordi den sto stille. En pendel svinger fram og tilbake, denne mobilen gjorde det ikke.

 

Det var vel det som ble forsøkt på i videoen.

 

Ja, dessverre glemte han at den måtte, vent på det: Svinge. Vateret han har koblet til viser vinkelen i forhold til jordoverflaten, hverken mer eller mindre. Og siden den står stasjonært på et bord, er den vinkelen konstant. Den viser ikke vinkelen i forhold til jordrotasjonen, og om den så gjorde ville den fortsatt vist null, fordi telefonen og vateret følger den rotasjonen. Det gjør ikke pendelen, fordi den beveger seg og har en egen masse som ikke uten videre skifter retning.

 

Hadde han brukt et kompass i stedet for et vater, og så hengt telefonen i et langt tau og latt den svinge frem og tilbake, så hadde vi sett på skjermen at den endret retning.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg setter opp en trefot som er i vater (ikke at det betyr så mye) og henger en loddesnor fra trefoten så vil loddet aldri bevege seg uten at det blir påført en ekstern kraft. Er det dette videoen du linket til prøvde å motbevise? 

 

 

Kan ikke lese tankene til den som lagde videoen, men dere ser vel at videoen prøver å teste om jorda beveger seg eller ikke. 

 

"Grunnen til at den aldri vil bevege seg er at dens fart er relativ til alt annet rundt seg. Når en høydehopper skal hoppe må han/henne ikke ta høyde for at jorda roterer. Dette er noe vi alle vet fra praktisk erfaring. Unntak er f.eks langholdsskyting med rifle og artilleri. Der må man ta høyde for jordas rotasjon for å få nøyaktige treff med litt matematikk. I grunn et annet bevis på at vi bor på en sfære jord som roterer rundt sin egen akse."

 

Kan en måle en effekt på en skihopper da? Det tar en del sekunder før en skihopper lander i bakken. 

 

Den skytingen er en klassiker i flat jord-diskusjoner. Og det er litt uenighet om slike regnestykker virkelig benyttes i det virkelige liv. Betyr det at de ikke klarte å treffe noe i krig (med kanoner og raketter), før de lærte å bruke det regnestykket?

 

https://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/rotation-earth-toilet-baseball4.htm

Lenke til kommentar

 

Hadde han brukt et kompass i stedet for et vater, og så hengt telefonen i et langt tau og latt den svinge frem og tilbake, så hadde vi sett på skjermen at den endret retning.

 

Der er du vel uenig med de andre, ettersom de sier at bevegelsen til hengende objekter aldri kan måles. Fordi "dens fart er relativ til alt annet rundt seg" (sitat ikek). 

 

Mobilen svingte ikke, men den hadde en måler. Det var vel poenget med å bruke mobilen, og ikke simpelthen henge opp ei juletrekule og komme tilbake igjen om to timer.

Lenke til kommentar

 

 

Hadde han brukt et kompass i stedet for et vater, og så hengt telefonen i et langt tau og latt den svinge frem og tilbake, så hadde vi sett på skjermen at den endret retning.

 

Der er du vel uenig med de andre, ettersom de sier at bevegelsen til hengende objekter aldri kan måles.

 

Skjønner du forskjellen på å henge som et lodd og å svinge som en pendel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...