Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (11 timer siden):

Vennligst konkretiser, heller. Jeg lærte en del historie før internett begynte, f.eks. at det etterhvert ble vanlig med konfirmasjonsundervisning og tvungne gudstjenester. Men gudstjenester der prestene snakket latin, som norske bønder ikke kunne. 

En kan se på fjellområdene at de har vært isolerte, f.eks. har de andre bunadene en slags korsetter. Men i Hallingdal og Setesdal virker det som de ikke tok imot korsett-trenden før den forsvant. Som skulle tilsi at de var flere århundrer "bak" de andre. Noe dialektene også tyder på. 

Jeg tror ikke vi skal gå inn i en generell diskusjon om middelalderen. Det er ikke tema for tråden. Det er godt dokumentert at folk på den tida visste at jorda er rund, men det er klart at noen som bodde avsides, som du sier, lå hundre år bak og trodde at jorda er flat. Det er altså deres kunnskapsnivå vi skal se opp til å våre dager, i følge dere? De trodde mye rart på den tida, og årelating var en helt vanlig måte å helbrede sykdommer på. Ville du gått til en lege i dag hvis du feilte noe, og be om å få årelating?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Åsgårdsreia skrev (10 timer siden):

Så dersom man ikke kan reise lenger opp en rekkevidden av tyngdekraften, er dette da et slags "glasstak" for høyde?

Hva tro du? Tror du at vår vanlige forståelse av ordet «opp» skaper en reell fysisk barriere (som blir borte hvis vi endrer betydning av ordet)? Eller prøver du bare å gjøre ting så vanskelig som mulig?... ?

Lenke til kommentar
aklla skrev (19 timer siden):

Kan du poste en tilsvarende film som viser hele den flate jorden med kontinenter og alt?

Hei til deg . Det er ikke mulig å forlate jorden som jeg sier og det er da ikke mulig å komme langt nok ut for å ta det bildet. Derfor fake månelanding. Er du med hittil? Skjønner du mitt poeng da med at jeg vil ha gjerne video av turen ut fra jorden? 
det er ingen hittil som har det dokumentert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (8 minutter siden):

Hei til deg . Det er ikke mulig å forlate jorden som jeg sier og det er da ikke mulig å komme langt nok ut for å ta det bildet. Derfor fake månelanding. Er du med hittil? Skjønner du mitt poeng da med at jeg vil ha gjerne video av turen ut fra jorden? 
det er ingen hittil som har det dokumentert

Men kan du komme med et kart da? Et som flatjordere er enige om og som viser verden slik vi opplever den og kan måle selv?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (13 timer siden):

En kan se på fjellområdene at de har vært isolerte, f.eks. har de andre bunadene en slags korsetter. Men i Hallingdal og Setesdal virker det som de ikke tok imot korsett-trenden før den forsvant. Som skulle tilsi at de var flere århundrer "bak" de andre. Noe dialektene også tyder på. 

Dette er helt på sida av tema, men et eksempel på hvordan flatjordinger henter informasjon og hvordan de tolker den. Korsett og bunad, og de er da flere århundrer bak de andre. Også de rare dialektene da! Jeg er absolutt ingen bunadsekspert, men så vidt jeg vet var de første fra ca 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (28 minutter siden):

Hei til deg . Det er ikke mulig å forlate jorden som jeg sier og det er da ikke mulig å komme langt nok ut for å ta det bildet. Derfor fake månelanding. Er du med hittil? Skjønner du mitt poeng da med at jeg vil ha gjerne video av turen ut fra jorden? 
det er ingen hittil som har det dokumentert

Nei, og hvordan skal en slik video se ut for at du skal la være å påstå at den er fake? Det tror jeg er helt umulig, for du kommer til å lete med lys og lykte for å finne noe å sette fingeren på, og er det noe flatjordinger kan så er det akkurat det. Sant eller ikke. Du vil aldri godta andre bevis enn at du selv eventuelt blir med på en tur ut i rommet, og det er vel lite sannsynlig. Hører du til dem som mener at man må snu Hubble slik at vi kan se i sanntid at du står på verandaen din og vinker? Det er ikke et helt uvanlig flatjordkrav.

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (1 time siden):

Hei til deg . Det er ikke mulig å forlate jorden som jeg sier og det er da ikke mulig å komme langt nok ut for å ta det bildet. Derfor fake månelanding. Er du med hittil? Skjønner du mitt poeng da med at jeg vil ha gjerne video av turen ut fra jorden? 
det er ingen hittil som har det dokumentert

Det kan godt være filmet i flere retninger slik at man ser hele, men ikke i samme bilde. Kan kanskje godta flyfoto av hele verden sydd sammen også. Men vi begge vet jo at en tegning som stemmer med størrelser er godt i overkant optimistisk..

Om månelandingen er falsk eller ikke påvirker ikke jordens form. Om NASA selv sier den er falsk er ikke det bevis for at jorden er flat

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Om månelandingen er falsk eller ikke påvirker ikke jordens form.

Ikke sånn naturvitenskapelig, men det vil da få folk til å tenke på hvorfor de har iscenesatt et slikt bedrag.

Bunadstradisjonen i Setesdal var i live, så det var ikke nødvendig å lete etter klesfragmenter fra 1700-tallet slik det ble gjort i f.eks. Rogaland. https://www.youtube.com/watch?v=sucx8YSZ3AQ

Og jo, det blir feil å hevde at det kun var 10 personer i middelalderen som trodde at jorda var flat, når vikingtroen hadde et slikt verdensbilde og mange var ganske isolerte. Men vi kan godt forlate det temaet nå. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (9 minutter siden):

Ikke sånn naturvitenskapelig, men det vil da få folk til å tenke på hvorfor de har iscenesatt et slikt bedrag.

Finnes mange grunner til det, blandt annet vant de "racet" til månen. Altså samarbeidet USA og Russland veldig godt og tett i den kalde krigen, selv om de tilsynelatende var fiender..

Men måneferden er en helt annen diskusjon, om den er ekte eller ikke påvirker ikke bevisene for at jorden er rund.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Men måneferden er en helt annen diskusjon, om den er ekte eller ikke påvirker ikke bevisene for at jorden er rund.

Uten den ville en ikke hatt "blue marble" (blå klinkekule?), og vitneutsagn fra månefarerne. 

Typisk nok er sentrale opptak fra både måneferden og Challenger "mistet". De kunne vel ikke risikere at noen skulle analysere opptakene fra måneferden. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 minutter siden):

Uten den ville en ikke hatt "blue marble" (blå klinkekule?), og vitneutsagn fra månefarerne. 

Helt rett. For 100 år siden hadde man heller ikke disse, men hadde allikevel beviser for at jorda var rund.

Når man har 100 vanntette bevis for en ting, spiller ikke ett ekstra bevis noen rolle. Da er det å stadig vende tilbake til dette ene (romferdene) som vi andre ikke engang bryr oss om, bare en stråmann fordi man ikke kan rokke ved de 100 andre bevisene.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (12 minutter siden):

de 100 andre bevisene.

..der bevis 1-20 er greske filosofer, bevis 20-30 er raketter, bevis 30-40 er kuler som triller nedover et laken, bevis 40-50 er at vi har dag og natt, bevis 50-60 er at gjenstander som slippes faller ned, noen hurtigere enn andre. Bevis 60-70 er at vi kan se diverse lys på himmelen (som også Bibelen sier at vi kan). Bevis 70-80 er at fly kan oppnå en zero G-tilstand, bevis 80-90 er at lufta blir tynnere i høyden og at vi kan se lengre fra et fjell, bevis 90-100 er at vi kan vise videoer av små punkter som passerer over Merkur og Uranus?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

..der bevis 1-20 er greske filosofer, bevis 20-30 er raketter, bevis 30-40 er kuler som triller nedover et laken, bevis 40-50 er at vi har dag og natt, bevis 50-60 er at gjenstander som slippes faller ned, noen hurtigere enn andre. Bevis 60-70 er at vi kan se diverse lys på himmelen (som også Bibelen sier at vi kan). Bevis 70-80 er at fly kan oppnå en zero G-tilstand, bevis 80-90 er at lufta blir tynnere i høyden og at vi kan se lengre fra et fjell, bevis 90-100 er at vi kan vise videoer av små punkter som passerer over Merkur og Uranus?

Gratulerer, i tillegg til å finne på masse tull, klarte du så vidt å komme i nærheten av noen få av bevisene. Jeg er nesten imponert ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (40 minutter siden):

..der bevis 1-20 er greske filosofer, bevis 20-30 er raketter, bevis 30-40 er kuler som triller nedover et laken, bevis 40-50 er at vi har dag og natt, bevis 50-60 er at gjenstander som slippes faller ned, noen hurtigere enn andre. Bevis 60-70 er at vi kan se diverse lys på himmelen (som også Bibelen sier at vi kan). Bevis 70-80 er at fly kan oppnå en zero G-tilstand, bevis 80-90 er at lufta blir tynnere i høyden og at vi kan se lengre fra et fjell, bevis 90-100 er at vi kan vise videoer av små punkter som passerer over Merkur og Uranus?

Og alikevel, om dette var riktig så er det fortsatt mer enn du har klart å servere av beviser..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...