Gå til innhold

Apple selger færre Macer enn på mange år


Anbefalte innlegg

For å si det sånn, gi folk litt tid nå, så skal dere se at salget stiger igjen. For min egen del, blir det ny Mac til sommeren. Sist var i 2014. Man kan ikke løpe rundt å bruke penger på ny datamaskin i hytt og pine heller, og det tror jeg også er mye av grunnen til at folk ikke kjøper nytt hele tiden.

Men folk kjøpte nytt i hytt og pine før, og vil begynne med det igjen? AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Min Macbook Retina er fra 2012, og det er ingen grunn til å bytte. Apple lager kvalitetsprodukter som varer..

Lagde de ikke kvalitetsprodukter som varte før?

 

AtW

Skjønner ikke helt hva du mener, men jeg mener det kun er Apple som har rendyrket laptoppene sine som gjennomgående kvalitetsprodukter. Byggekvalitet og holdbarhet er overlegen alt annet jeg har vært borti..

Salget har gått ned. Om de alltid har lagd kvalitet, hvorfor har kvaliteten plutselig ført til salgsnedgang nå? AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt en MacBook som eneste maskin i et år nå. Surfing, foto, programmering og generell PC-bruk. Den takler alt jeg kaster på den uten problemer. Det er på ingen måte en teit designmaskin, men en fullgod datamaskin også for avanserte brukere.

 

Problemet til Apple (og alle andre produsenter) er nok rett og slett at produktene er modne og gode nok. Verken nettbrett, telefoner eller pc-er utvikles særlig fort lenger langs de aksene som er relevante for de fleste, og det gjenspeiler seg i oppdateringstakten.

 

Problemet til apple (eller apple fans) er strengt tatt at de svært sjelden oppdaterer hw'en i pro linjen sin. Ingen grunn til å oppdatere når de selger samme hw som det gjorde for 3 år siden. Og det til samme pris..

Apple har oppgradert alle laptopene sine til siste eller nest siste teknologi årlig så lenge jeg har vært kunde, siden ca 2000.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt en MacBook som eneste maskin i et år nå. Surfing, foto, programmering og generell PC-bruk. Den takler alt jeg kaster på den uten problemer. Det er på ingen måte en teit designmaskin, men en fullgod datamaskin også for avanserte brukere.

 

Problemet til Apple (og alle andre produsenter) er nok rett og slett at produktene er modne og gode nok. Verken nettbrett, telefoner eller pc-er utvikles særlig fort lenger langs de aksene som er relevante for de fleste, og det gjenspeiler seg i oppdateringstakten.

 

Problemet til apple (eller apple fans) er strengt tatt at de svært sjelden oppdaterer hw'en i pro linjen sin. Ingen grunn til å oppdatere når de selger samme hw som det gjorde for 3 år siden. Og det til samme pris..
Apple har oppgradert alle laptopene sine til siste eller nest siste teknologi årlig så lenge jeg har vært kunde, siden ca 2000.

På laptop siden henger de minst ett år etter, på stasjonær "pro" siden henger de flere år etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det rett og slett henger mye sammen med at spesielt Macbookene har blitt såpass bra maskiner. Kjøpte den kraftigste Macbook Pro 15" i 2013 og maskinen er fortsatt så god som ny. Ja, til og med kanskje enda litt raskere med nytt OS. Bruker maskinen hver dag i jobb og kan gjøre tunge oppgaver raskt i Photoshop og klippe film i 4K uten problemer. 

 

Rent fysisk er den like fin utenpå. Batteriet er nesten like godt som nytt. Trenger ikke kjøpe ny maskin like ofte lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På laptop siden henger de minst ett år etter, på stasjonær "pro" siden henger de flere år etter.

Mac Pro skiller seg litt ut og er ikke blitt oppdatert på snart 2,5 år(Mac Mini henger også etter, men er kanskje på vei ut?).

Ellers har SAMTLIGE andre maskiner gjennomsnittlig blitt oppdatert oftere enn en gang i året.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så rart. En mac er en dårlig pc i en pen innpakning til en pris som ikke ligner grisen. Du betaler 95 % for Apple-logoen og det at designet ser ok ut på skrivebordet.

 

For prisen av 1 mac som er en avansert skrivemaskin for word... kan man bygge 3 superpc kraftige nok for VR-briller. Innmaten i en Mac tilsvarer 5-6,000 krs pc'ene. I tillegg er det noe herk å ikke kunne endre på noe og man må følge Apples systemer. Kundene blir rundlurt på en hype.

 

Men det er god PR fra Apple, det skal de ha. I gamle dager var Apple for døllinger, sære forfattere. I dag skal alle jenter ha Apple fordi det har glamfaktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo det gjorde han, når han nevner problemet med disse skruene, som er akkurat lik fuktindikatoren som var poppis på tidligere iPhone.

Men om du er ute etter mer angående dårlig kvalitet hos Apple og garanti problemer så er det flere videoer hvor dette påpekes fra han.

Om du vil vite hva han hinter til så får du høre det fra 11:45.

Nå drar dette langt ut på viddene, men alt du kan vise til er en fyr som babler om hvorfor han ikke liker Apples valg.

Hvis du kan komme med noe fakta og ikke bare synsing så hadde det vært fint. Jeg skal gjøre det:

 

Consumer Reports: Apple klart best ut på "laptop reliability".

B2ATvom.png

 

American Customer Satisfaction Index: Apple på topp 11 år på rad

 

Apple har da sine svin på skogen, som de fleste andre, de har jo blant annet tapt (dvs out of court settlements) på batteri-ting og ikke utskiftbare batterier.

Så klart, det har de fleste. Spesielt de store har lettere å få søksmål mot seg. Men jeg synes derfor det må sammenlignes relativt til konkurrenter. Det er umulig å lage perfekte produkter, så når kvalitet skal måles tenker jeg det beste instrumentet er å måle hvor mye feil de har sammenlignet med andre, ikke en YouTube-video som kritiserer en maskin. Det er lettere å relatere til historier, men det gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde av virkeligheten.

Tar den statistikken høyde for markedssegmenter? Det sier seg selv at det vil være forskjeller i kvalitet og ytelse på en maskin til noen få tusenlapper og ti tusen pluss. Spesielt på bærbart. Apple leverer stort sett i det siste segmentet.

 

Så lenge man ikke segmenterer vil slike undersøkelser være misvisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar den statistikken høyde for markedssegmenter? Det sier seg selv at det vil være forskjeller i kvalitet og ytelse på en maskin til noen få tusenlapper og ti tusen pluss. Spesielt på bærbart. Apple leverer stort sett i det siste segmentet.

 

Så lenge man ikke segmenterer vil slike undersøkelser være misvisende.

Nei, det er et godt poeng som jeg har påpekt tidligere i andre diskusjoner. Apple har jo stort sett kun maskiner i et litt dyrere segment så det er jo også naturlig at de da er bedre i gjennomsnitt. Men uansett er det det beste datagrunnlaget man har. De mest fornøyde kundene og klart færrest garantisaker syns hvertfall jeg indikerer er Apple ikke er verre enn andre som var poenger her i diskusjonen. Heller tvert i mot.
Lenke til kommentar

 

Er bare å sjekke opp hvordan de har laget produktene det og de som driver reparasjoner på disse.

En rask oppsummering av problemene kan du se litt her, men han har dekket og vist fram flere "problemer" angående designet hos Apple.

 

Gjør disse skruene det umulig å åpne maskinen, eller er det bare at man kan se om maskinen har vært åpnet?

Lenke til kommentar

De mest fornøyde kundene og klart færrest garantisaker syns hvertfall jeg indikerer er Apple ikke er verre enn andre som var poenger her i diskusjonen. Heller tvert i mot.

 

For min del sier det mer om kravene den gjengse Apple-bruker stiller til maskinvaren. Maskinvaren i en Mac/book er ytterst gjennomsnittlig, men også langt i overkant av hva den gjennomsnittlige brukeren trenger, uavhengig av merke. Uttrykket "15000-kroners Facebookmaskin" er ikke helt på viddene. Hvis du klarer deg fint med en 7-10 år gammel Macbook Pro, har du uansett ikke særlig store behov til å begynne med (hardwaremessig). Jeg tør nesten påstå at 90% av brukerne av Macbook Pro hadde fått dekket alle sine EDB-behov med steroid-kalkulatoren Macbook. En annen indikator er bruktannonsene på Apple-produkter. "Strøken iPhone/Macbook selges, kun knust skjerm men virker fint", "powerknappen virker ikke, ellers helt som ny", "2009-modell Mac, ny pris kr. 15000 selges nå kr. 10000", som om det skulle være en eller annen Audi A4. Du kan bli svimmel av mindre.

 

Apple har en utrolig må-ha faktor, men ikke forveksle det med såkalt "byggekvalitet", favorittfloskelen blant mange brukere. Joda de er godt sammenskrudd som de aller fleste bærbare i det segmentet, men de er også middelmådig hardwaremessig fordi kraftigere maskinvare ikke passer inn i Apples designfilosofi. Apple ønsker ikke 6 cm tykke maskiner med luftehull som Porscher og lyd deretter, og er derfor avhengige av at andre utvikler ting som er mindre, kraftigere og kjøligere. Så bygger de om skallet og kaller det innovasjon, design og The Second Coming. Sett bort fra pekeplata har de vel ikke "innovert" noen verdens ting siden unibody og runde kanter .

 

Et raskt søk på nett (og egne erfaringer) bekrefter også at det på ingen måte er mindre feil med Mac enn andre tilsvarende maskiner. Kundene er tydeligvis bare mer tålmodige/hengivne/overbærende. Jeg skjønner uansett ikke greia med å på død og liv forsvare en amerikansk elektronikkprodusent, som om det skal gi noen inntrykk at en har bedre peiling. Men to each his own, som de sier over there. Kjøp gjerne Mac, det er flotte maskiner. Men kall dem hva de er, ikke forfekt hva man tror, eller rettere sagt ønsker at de er.

Lenke til kommentar

Mange kommentarer her er ikke helt rettferdige pga flere faktorer: Apple har aldri laget (klart å lage, ønsket å lage etc) datamaskiner for spill, så den sammenligningen er helt meningsløs. At Apple har mobile enheter som hovedfokus er en annen sak. iPhone på klar førsteplass, iPad/Watch på andre plass, og til slutt laptoper. "Pro" maskinene kommer slepende lenge etter, og bak iMac som er mye rimeligere. Så at Pro er utdatert og iMac blit ytelsesmessig slått av mange tilsvarende maskiner er neppe noe nyhet. Men iMac på sin side er designmessig en nydelig maskin, den er i forskjell fra andre maskiner ikke fullstapped med bloatware, den er maskinvaremessig sydd sammen ganske bra og spesielt i "alt-i-ett" markedet så har den stott høyd på tronen sin ganske lenge.

Så å klage på ren ytelse og pris blir som å si at en eller annen skamtrimmet Toyota er raskere og billigere enn Mecedes S - klassen.

Det at salget stuper er heller ikke noe "klar" argument mot Apple, siden med mindre flere har ikke skjønt det så har lav ojepris hatt enorme ringvirkninger i SAMTLIGE økonomier over HELE verden, inklusiv førsteverdensland som har tapt mye profitt... hint hint: Norge, USA, etc.

 

Det som er helt sant er at Mac er overpriset. Men ignen - ikke akkurat årets avsløring det heller.

 

Når det er sagt har jeg eid 3 Apple laptoper, og var kjempefornøyd med alle. Og når det er sagt har jeg alltid hatt en spill-PC som ble modifisert etter behov, så jeg har aldri klaget på at Apple sin laptoper er "dårlige" siden de ikke klarte å kjøre de nyeste spill eller hadde relativt mager CPU/GPU ytelse.

Det som har solgt og vil fortsette å selge iMac derimot er at det er en veldig ren, problemfri datamaskin, beviset på på det har jeg sett selv etter at en slektning som var mildt sagt ikke datakyndig oppdaterte til en iMac, som var på lang sikt den mest smertefrie overgangen og den mest problemfrie helhetlige opplevelsen.

 

tl;dr

Apple sine datamaskiner fyller en spesiell nisje, så ikke kom med barnslige argumenter og prøv å sammenligne de med noe de burde egentlig ikke sammenlignes med.

Lenke til kommentar

 

De mest fornøyde kundene og klart færrest garantisaker syns hvertfall jeg indikerer er Apple ikke er verre enn andre som var poenger her i diskusjonen. Heller tvert i mot.

 

For min del sier det mer om kravene den gjengse Apple-bruker stiller til maskinvaren. Maskinvaren i en Mac/book er ytterst gjennomsnittlig, men også langt i overkant av hva den gjennomsnittlige brukeren trenger, uavhengig av merke. Uttrykket "15000-kroners Facebookmaskin" er ikke helt på viddene. Hvis du klarer deg fint med en 7-10 år gammel Macbook Pro, har du uansett ikke særlig store behov til å begynne med (hardwaremessig). Jeg tør nesten påstå at 90% av brukerne av Macbook Pro hadde fått dekket alle sine EDB-behov med steroid-kalkulatoren Macbook. En annen indikator er bruktannonsene på Apple-produkter. "Strøken iPhone/Macbook selges, kun knust skjerm men virker fint", "powerknappen virker ikke, ellers helt som ny", "2009-modell Mac, ny pris kr. 15000 selges nå kr. 10000", som om det skulle være en eller annen Audi A4. Du kan bli svimmel av mindre.

 

Apple har en utrolig må-ha faktor, men ikke forveksle det med såkalt "byggekvalitet", favorittfloskelen blant mange brukere. Joda de er godt sammenskrudd som de aller fleste bærbare i det segmentet, men de er også middelmådig hardwaremessig fordi kraftigere maskinvare ikke passer inn i Apples designfilosofi. Apple ønsker ikke 6 cm tykke maskiner med luftehull som Porscher og lyd deretter, og er derfor avhengige av at andre utvikler ting som er mindre, kraftigere og kjøligere. Så bygger de om skallet og kaller det innovasjon, design og The Second Coming. Sett bort fra pekeplata har de vel ikke "innovert" noen verdens ting siden unibody og runde kanter .

 

Et raskt søk på nett (og egne erfaringer) bekrefter også at det på ingen måte er mindre feil med Mac enn andre tilsvarende maskiner. Kundene er tydeligvis bare mer tålmodige/hengivne/overbærende. Jeg skjønner uansett ikke greia med å på død og liv forsvare en amerikansk elektronikkprodusent, som om det skal gi noen inntrykk at en har bedre peiling. Men to each his own, som de sier over there. Kjøp gjerne Mac, det er flotte maskiner. Men kall dem hva de er, ikke forfekt hva man tror, eller rettere sagt ønsker at de er.

Med andre ord kan mange klare seg med et nettbrett.

Lenke til kommentar

 

Tar den statistikken høyde for markedssegmenter? Det sier seg selv at det vil være forskjeller i kvalitet og ytelse på en maskin til noen få tusenlapper og ti tusen pluss. Spesielt på bærbart. Apple leverer stort sett i det siste segmentet.

 

Så lenge man ikke segmenterer vil slike undersøkelser være misvisende.

Nei, det er et godt poeng som jeg har påpekt tidligere i andre diskusjoner. Apple har jo stort sett kun maskiner i et litt dyrere segment så det er jo også naturlig at de da er bedre i gjennomsnitt. Men uansett er det det beste datagrunnlaget man har. De mest fornøyde kundene og klart færrest garantisaker syns hvertfall jeg indikerer er Apple ikke er verre enn andre som var poenger her i diskusjonen. Heller tvert i mot.

 

 

"Apple laptops are the most reliable brand out there, and by quite a margin, according to our latest survey of 58,000 subscribers who purchased laptops between 2010 and 2015."

 

Noen husker kanskje at noe sånt som 80% av nettavisens lesere mente at Hege Storhaug burde bli årets navn. Men når man spurte et representativt utvalg av norges befolkning, så var ikke det nok til å vinne. Om consumer reports kun har spurt sine egne abonnenter så er undersøkelsen rett og slett verdiløs.

 

Objektive undersøkelser har til nå plassert Apple skikkelig rett i midten. Bedre enn de verste, men et stykke unna toppen. Før Apple valgte å ta seg av reklamasjoner med egne verksted selv, var det en stor verksted kjede i USA som slapp tall om reparasjons rater for de forskjellige merkene, og Apple var på ingen måte noen vinner da. Senere var det et selskap som solgte utvidede garantier for alle bærbare som ga ut sine tall for hvor ofte de forskjellige merkene måtte repareres. Også disse tallene viste at Apple er midt på treet i feilrate. At de siden den gang har blitt bedre burde man jo virkelig håpe med tanke på prisen de tar. At de har blitt markedsledende med stor margin nå, tror jeg derimot vi kan ta med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Med andre ord kan mange klare seg med et nettbrett.

Rent hardware/ytelsesmessig? Ja det mener jeg så absolutt, og det gjør også mange. Formfaktormessig? Smak og behag.

 

OS/softwaremessig? Ikke fullt så mye, Surface not included.

 

Jeg skjønner ikke at ikke Apple kommer med et OSX-brett. Eller rettere sagt jo - det hadde jo drept hele MacBook/Air-markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...