Gå til innhold

Apple selger færre Macer enn på mange år


Anbefalte innlegg

Osx er ikke på noen som helst måte laget for touch, så et Osx-nettbrett hadde vært en UX-messig katastrofe.

 

Når Microsoft klarer (sånn noenlunde) å implementere touch, bør jo disse Cupertino-karene også klare det. Jeg kan ikke se hva som skulle være til hinder for det.

 

En annen sak er heller at dette sannsynligvis er jokeren til Apple da mange lager PC'er for windows, mens kun Apple lager PC'er med OSX. Vent å se når/hvis salget av Book/Air faller tilstrekkelig, da tipper jeg MacPad inntar scenen med horn og trompeter, og starter en helt ny produktsyklus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når Microsoft klarer (sånn noenlunde) å implementere touch....

Brukte et Windows nettbrett noen måneder fra høsten i fjor og frem til mars i år. og det er den verste møkka jeg har brukt på svært lang tid. Makan til elendig forsøk på å bruke touch i standard et OS har jeg aldri sett før. Håper virkelig MS får en helt annen greie på dette når de kommer med noe nytt. Det fortjener kundene deres.

 

Jeg håper egentlig aldri at Apple vil lage noe som funker likt på produksjonsmaskiner (Mac/PC) og på forbruksmaskiner (mobiltelefoner/nettbrett). Bruksområdene er såpass forskjellige at operativsystemet bør være tilpasset bruken.

Lenke til kommentar

Mac Pro skiller seg litt ut og er ikke blitt oppdatert på snart 2,5 år(Mac Mini henger også etter, men er kanskje på vei ut?).

Ellers har SAMTLIGE andre maskiner gjennomsnittlig blitt oppdatert oftere enn en gang i året.

 

Mac Pro og rMBP er begge på Haswell CPUer, som kom i 2013. Denne sommeren blir de 3 år gamle. 

 

MacBook Pro (ikke retina) kan en vel trygt si at er den død modell. Eneste Apple selger med HDD av laptoper. Vet ikke hvorfor de selger gamle produkter i nettbutikken sin til en så høy pris...

 

MacBookAir er på Broadwell, som er forrige gen, men har ikke fått Skylake. I tillegg har du jo f.eks skjermen som er håpløst utdatert. Det samme kan sies om designet.

 

MacBook derimot har fått seg Skylake. Skylake er tilgjengelig får både Y, U og M. De kunne altså fint oppgrader både MacBook Air og rMBP og fjernet MBP. Xenon er og kommet i nye versjoner til Mac Pro.

 

Til sammenligning oppdaterte Dell sin XPS serie allerede i fjor med Skylake. Så raskt som det var mulig å få tak i CPUene. Samtidig gjorde de andre forbedringer (Thunderbolt, USB type-C osv).

 

Skiller Mac Pro seg virkelig ut? Det er MacBook som skiller seg ut. Eneste som er oppdatert til dagens HW. Ikke få meg til å snakke om GPU i rMBP engang.... Lurer og på hvordan Apple har oppdatert raskere enn en gang i året før? Intel CPUer kommer årlig, og i det siste enda lengre intervall. Hvordan oppgraderte da Apple raskere enn de fikk nye CPUer?

Kanskje ikke så rart. En mac er en dårlig pc i en pen innpakning til en pris som ikke ligner grisen. Du betaler 95 % for Apple-logoen og det at designet ser ok ut på skrivebordet.

 

For prisen av 1 mac som er en avansert skrivemaskin for word... kan man bygge 3 superpc kraftige nok for VR-briller. Innmaten i en Mac tilsvarer 5-6,000 krs pc'ene. I tillegg er det noe herk å ikke kunne endre på noe og man må følge Apples systemer. Kundene blir rundlurt på en hype.

 

Men det er god PR fra Apple, det skal de ha. I gamle dager var Apple for døllinger, sære forfattere. I dag skal alle jenter ha Apple fordi det har glamfaktor.

Mac Pro er en workstation, ikke en gaming rigg. Se på specsene til en Mac Pro. Den har blant annet to stk av disse til 7500 kr:

https://www.komplett.no/product/800628/datautstyr/skjermkort/cadcam/sapphire-amd-firepro-w7000-4gb-gddr5#

En av disse til 4000 kr:

https://www.komplett.no/product/868449/datautstyr/prosessorer/intel-xeon-e3-1275-v5-socket-1151#

RAM til rundt 1000 kr:

https://prisguiden.no/produkt/kingston-ddr3-1600mhz-ecc-16gb-207446

Og hvis de med PCIe SSD mener det samme som med rMBP så er det en Samsung 950 Pro. Det blir det raskt tusenlapper av.

 

Så du vil ikke klare å lage en maskin i nærheten av 5-6K som slår en Mac Pro. GPUen koster mer alene. Og det er to av den. Du kan sikkert finne et benchmark som viser at W7000 suger i GTA 5, men Mac Pro var aldri laget for å spille GTA 5 og det er ikke W7000 heller. For å ikke snakke om at W7000 kortene ikke fungerer som CF (om jeg ikke tar feil).

 

 

 

Jo det gjorde han, når han nevner problemet med disse skruene, som er akkurat lik fuktindikatoren som var poppis på tidligere iPhone.

Men om du er ute etter mer angående dårlig kvalitet hos Apple og garanti problemer så er det flere videoer hvor dette påpekes fra han.

Om du vil vite hva han hinter til så får du høre det fra 11:45.

Nå drar dette langt ut på viddene, men alt du kan vise til er en fyr som babler om hvorfor han ikke liker Apples valg.

Hvis du kan komme med noe fakta og ikke bare synsing så hadde det vært fint. Jeg skal gjøre det:

 

Consumer Reports: Apple klart best ut på "laptop reliability".

B2ATvom.png

 

American Customer Satisfaction Index: Apple på topp 11 år på rad

 

Apple har da sine svin på skogen, som de fleste andre, de har jo blant annet tapt (dvs out of court settlements) på batteri-ting og ikke utskiftbare batterier.

Så klart, det har de fleste. Spesielt de store har lettere å få søksmål mot seg. Men jeg synes derfor det må sammenlignes relativt til konkurrenter. Det er umulig å lage perfekte produkter, så når kvalitet skal måles tenker jeg det beste instrumentet er å måle hvor mye feil de har sammenlignet med andre, ikke en YouTube-video som kritiserer en maskin. Det er lettere å relatere til historier, men det gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde av virkeligheten.

Tar den statistikken høyde for markedssegmenter? Det sier seg selv at det vil være forskjeller i kvalitet og ytelse på en maskin til noen få tusenlapper og ti tusen pluss. Spesielt på bærbart. Apple leverer stort sett i det siste segmentet.

 

Så lenge man ikke segmenterer vil slike undersøkelser være misvisende.

 

I tillegg til det Gabri3L sier om objektiviteten til testen så sier jo slik ingenting. Det betyr at en 15K Mac er bedre enn en 2K HP maskin. Ganske ubrukelig informasjon, spesielt når det faktisk er leserne av nettsiden som har svart...

 

Det at salget stuper er heller ikke noe "klar" argument mot Apple, siden med mindre flere har ikke skjønt det så har lav ojepris hatt enorme ringvirkninger i SAMTLIGE økonomier over HELE verden, inklusiv førsteverdensland som har tapt mye profitt... hint hint: Norge, USA, etc.

 

Det som er helt sant er at Mac er overpriset. Men ignen - ikke akkurat årets avsløring det heller.

 

Økonomien og fall av salg i USA har en ubetydelig relasjon til oljeprisen. Inntil veldig nylig var USA netto importør, som altså da tjener på lav oljepris. Norge, Saudi-Arabia, Russland, Venezuela er eksempler på land som er hardt rammet av oljeprisen. Land som Italia, Spania, USA har økonomiske problemer, men det er jo ikke på grunn av oljeprisen. USA har heller ikke noen svak økonomi, og har egentlig ikke sånn sett så mye økonomiske problemer nå. Det som derimot er problematisk er fordelingen av penger i USA. Middelklassen slaktes, og det er der volumsalget av Apple enheter i USA ligger. BNP går fortsatt opp, men i antall blir flere fattige. Morsomt land :) Situasjonen i Kina er langt mer kompleks, grunnet at kineserene planlegger og styrer langt mer enn noen andre. Det å bruke vestlige modeller fungerer ikke, du får bare et forenklet bilde, som ikke tar hensyn til planene til styresmaktene. Det viktige er at utviklingen i Kina er mer kjøp av forbrukervarer. Det betyr derimot ikke at disse har Apple logo.

 

Jeg kan godt forklare i detalj, men jeg tror det blir litt langt og off-topic :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et raskt søk på nett (og egne erfaringer) bekrefter også at det på ingen måte er mindre feil med Mac enn andre tilsvarende maskiner. Kundene er tydeligvis bare mer tålmodige/hengivne/overbærende. Jeg skjønner uansett ikke greia med å på død og liv forsvare en amerikansk elektronikkprodusent, som om det skal gi noen inntrykk at en har bedre peiling. Men to each his own, som de sier over there. Kjøp gjerne Mac, det er flotte maskiner. Men kall dem hva de er, ikke forfekt hva man tror, eller rettere sagt ønsker at de er.

 

Et raskt søk på nett og egne erfaringer? Hva er det for slags statistikk? De gjør det ekstremt mye bedre enn snittet basert på en undersøkelse med 58 000 observasjoner. Vær nå grei, IGJEN, å komme med noe tall som viser det motsatte! Du skal gjerne få lov å si at Apple nyter godt av at de kun selger high-end-maskiner og derfor klart nok har mindre problemer, men jeg kjøper ikke den at macbrukere liksom er mer overbærende/tålmodige/hengivne. Tøyseprat.

IBM har f.eks. fått mye færre supporthenvendelser fra ansatte som bruker Mac: http://www.cio.com/article/3001871/macbook/switch-to-macs-from-pcs-reportedly-saves-ibm-270-per-user.html

Mac testet som den mest stabile Windows PC:

Det at salget stuper er heller ikke noe "klar" argument mot Apple, siden med mindre flere har ikke skjønt det så har lav ojepris hatt enorme ringvirkninger i SAMTLIGE økonomier over HELE verden, inklusiv førsteverdensland som har tapt mye profitt... hint hint: Norge, USA, etc.

Igjen, vær så snill å lese forbi overskriftene og gå inn og se på hva tallene forteller deg! Apple sitt salg synker mer enn snittet.

 

For min del sier det mer om kravene den gjengse Apple-bruker stiller til maskinvaren. Maskinvaren i en Mac/book er ytterst gjennomsnittlig, men også langt i overkant av hva den gjennomsnittlige brukeren trenger, uavhengig av merke. Uttrykket "15000-kroners Facebookmaskin" er ikke helt på viddene. Hvis du klarer deg fint med en 7-10 år gammel Macbook Pro, har du uansett ikke særlig store behov til å begynne med (hardwaremessig). Jeg tør nesten påstå at 90% av brukerne av Macbook Pro hadde fått dekket alle sine EDB-behov med steroid-kalkulatoren Macbook. En annen indikator er bruktannonsene på Apple-produkter. "Strøken iPhone/Macbook selges, kun knust skjerm men virker fint", "powerknappen virker ikke, ellers helt som ny", "2009-modell Mac, ny pris kr. 15000 selges nå kr. 10000", som om det skulle være en eller annen Audi A4. Du kan bli svimmel av mindre.

Hvis du tror at den gjengse forbruker i, uavhengig av merke, bryr seg om hva som er på innsiden så tar du feil.

 

Et raskt søk på nett (og egne erfaringer) bekrefter også at det på ingen måte er mindre feil med Mac enn andre tilsvarende maskiner. Kundene er tydeligvis bare mer tålmodige/hengivne/overbærende. Jeg skjønner uansett ikke greia med å på død og liv forsvare en amerikansk elektronikkprodusent, som om det skal gi noen inntrykk at en har bedre peiling. Men to each his own, som de sier over there. Kjøp gjerne Mac, det er flotte maskiner. Men kall dem hva de er, ikke forfekt hva man tror, eller rettere sagt ønsker at de er.

Et raskt søk på nett og egne erfaringer? Hva er det for slags statistikk? De gjør det ekstremt mye bedre enn snittet basert på en undersøkelse med 58 000 observasjoner. Vær nå grei, IGJEN, å komme med noe fakta.

IBM har f.eks. fått mye færre supporthenvendelser fra ansatte som bruker Mac(37 000 observasjoner): http://www.theregister.co.uk/2013/05/03/macbook_pro_most_reliable_windows_pc/

MacBook mest stabile Windows PC-en: http://www.theregister.co.uk/2013/05/03/macbook_pro_most_reliable_windows_pc/

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Den store nyheten her er jo ikke fallende Mac salg. Det er det faktum at Apple faller i nesten alle kategorier. Noe som fører til en nedgang i omsetning og inntjening for første gang på veldig lenge. Noe som ikke er overraskende, det er urealistisk å tenke seg til at disse salgene bare skulle fortsatt opp. Spesielt når en ser på markedet og andre aktører.

 

Jeg ser mange kommer med massevis av grunner angående kvalitet osv, men må det være en spesiell grunn til det? Apple som selskap har i det siste gått en del opp. Redesign av iPhone der den ble større var en viktig faktor, men den viktigste av alle var Kina. Nå er tallene for Kina ned, og naturligvis er også tallene for Apple ned. En kjent Apple aksjonær solgte aksjene sine med dette som grunn. Så om folk vil finne grunnen til denne nedgangen, så anbefaler jeg å se litt nærmere på Apple i Kina. Og nei, det har ikke noe med nedgang i BNP vekst å gjøre. Internt konsum er kraftig opp for 2015.

 

Jeg forstår heller ikke folk som kritiserer byggekvalitet/kraft ol til Mac. Har de den beste byggekvaliteten? Er de enklest å reparere? Nei, det har de nok ikke, men er de dårlige av den grunn? Det at de ikke er lette å reparere er en ting, men hva med konkurrentene? Joda, du kan dra frem en Multicom maskin og si det, men du må jo se på lignende konkurrenter.

 

Og Macer er jo ikke svake, de har den kraften til de oppgaver den er laget for. Hvis du kjøper Mac kan du velge mellom Y, U og M serien til Intel. U serien er jo det desidert vanligste blant laptoper nå. Gaming maskiner bruker en form for M varianter, men hvorfor skal alle PCer ha en så drøy CPU? Folk trenger det ikke i annet enn gaming maskiner eller kraftige jobbmaskiner, så dermed er det heller ikke i andre maskiner. Folk misforstår og hva Core-M egentlig er. en Core m5 er egentlig en i5-6300U(eller lignende) som er begrenset av varme. I en periode har de lik ytelse, men over tid er Core m5 en tredjedel av ytelsen. Core M maskiner er ikke laget for konstant load i lengre perioder derimot, som gjør dem like raske i bruke som sine U-ekvialente CPUer. La meg og minne folk på at Core M har en pris som er lik desktop i7 CPUer fra Intel. Core M er dyre produkter. Det er ikke noe som brukes for å spare penger. Hvis du faktisk skulle gått for noe som bare er svakt ville de hatt en pentium eller celeron, men Core M er svært forskjellig fra disse. Ytelsen kan ikke måles likt som vanlige CPUer, så folk burde stoppe å dømme den etter samme kriterier. Core M er strålende til det den er lagd for.

 

 

Og når folk kommer med kritikk, og hvis dere mener noe burde vært bedre, kom med eksempler. Alternativer. Det er en ting å si at Mac er overpriset, men overpriset i forhold til hva? Det nærmeste en kommer å sammenligne Mac med i dag må jo være Dell sin XPS serie, eller Microsoft sin Surface book. Er dette billige maskiner? Nei. Slike maskiner, slik kvalitet og finish koster mye. Du betaler for å få noe som er ekstremt bra på så godt som alle punkter. Ta en Asus ultrabook f.eks, den har alltid et par større svakheter. Svakheter en rMBP, XPS 15 ikke har. Nå koster mange configer av Mac mer enn XPS, men forskjellen er ikke veldig stor. Litt ekstra, men ikke overpriset. Kan noen vise til hvordan Mac er dårlig på et eller annet punkt så er jo det helt fint, men det hjelper andre lite å bare skrive noe. Det blir mye bedre når du faktisk har noe å sammenligne mot, eller se det i forhold til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, det er jo ingen som kjøper en 2012 modell i 2016.

 

Ser man på Apples nyere modell derimot så gjør den det jo langt dårligere. Dobbelt så mange feil som Dell sin XPS. Og en pris som er over dobbelt så høy også. XPS har jo og fått en ganske god serie med oppdateringer siden 2013. Det er jo ikke tvil om at 2016 versjonene av XPS er MYE bedre enn 2013. Godt mulig Mac Book Pro var et bra og stabilt produkt, men det har ingen relevans nå lengre.

 

Dessuten skulle man jo egentlig hatt en win 10 test av alle PCer for å faktisk finne ut hvordan det er i dag.

Lenke til kommentar

Kjøp en MacBook og ha maskin de neste 7 til 10 år. Egen-erfart, og erfart via alle mine venner og bekjente (bortsatt fra han ene som er prinsipiell Apple-hater som har utallige feil på sin MacBook Air som han ikke kan konkretisere).

Lithium batterier varer ikke i 7 til 10 år. Et Apple klistermerke forandrer ikke kjemi. Hvis du vil ha en maskin som varer i 7 til 10 år og fortsatt har batteri igjen så kjøper du en Thinkpad med 23 Whr innebygd batteri og kjøper batterimoduler til den hvert 3. år.

 

Lithium batterier som blir behandlet ekstremt godt og lades ca 300 ganger i året er på ca 80% kapasitet etter 3 år. Etter det går det raskt ned. De er vanligvis ratet for rundt 1000 ladesykluser, som er ca 3 år. Så behandler du den dårlig, som å lade den hver natt, så er nok levetiden dårlig allerede ved 3 år. Ingeting å gjøre med det, og det skjer like mye med Apple maskiner som andre. Vel, Apple bruker jo batterier av ganske grei kvalitet, du kan jo selvfølgelig kjøpe dårligere batterier. Det finnes og bedre, men forskjellen er ikke så altfor stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er jo ingen som kjøper en 2012 modell i 2016.

 

Ser man på Apples nyere modell derimot så gjør den det jo langt dårligere. Dobbelt så mange feil som Dell sin XPS. Og en pris som er over dobbelt så høy også. XPS har jo og fått en ganske god serie med oppdateringer siden 2013. Det er jo ikke tvil om at 2016 versjonene av XPS er MYE bedre enn 2013. Godt mulig Mac Book Pro var et bra og stabilt produkt, men det har ingen relevans nå lengre.

 

Dessuten skulle man jo egentlig hatt en win 10 test av alle PCer for å faktisk finne ut hvordan det er i dag.

Ingen relevans? Det er nå å overdrive litt. Og du mener at det er dårlig å havne på 5. plass blant 49 forskjellige modeller? Jeg vil si at begge scoret bra jeg. Statistikken sier klart og tydelig at Apples maskiner gjorde det bra. Er alle modellene best i verden? Selvfølgelig ikke. Motbeviser det synsingen om at de gjør det langt dårligere enn andre PC-er? Jeg syns det.

Et viktigere poeng er at alle Apple-maskinene er installert clean. Det vil si uten alt det ekstra tøyset mange PC-produsenter legger inn på maskinene.

 

Poenget er vel at alt av tester jeg kan finne som er av en størrelse så man kan kalle det statistikk dømmer i Apples favør. Alt annet blir bare synsing, som f.eks. at Dell sine XPS har blitt MYE bedre. Har du noe tall på dette eller er det bare synsing?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er jo en kurant operasjon å bytte batteri på en Apple-maskin da, selv om det ikke er så greit å gjøre selv på de nyeste. Ikke dyrt eller vanskelig å gjøre på verksted.

Jo, du kan jo selvfølgelig gjøre det hvis du vil beholde Macen din i 7-10 år, men jeg gikk utifra 7-10 år ikke inkluderte å bytte ut deler. Da kan alt vare i 7 til 10 år.

 

Samtidig er det jo langt lettere med batterier på en Thinkpad, men du betaler jo også for det igjen med at den tar større plass. Hvis du velger større tilleggsbatteri enn 23 Whr (XPS 13 har 52 Whr, MBA 13 har litt mer) så vil det jo stikke ut. Og med 46 Whr og med effektiviteten er den ikke like bra som noen XPS eller Mac. 

 

Så når du må gå på verksted å skifte batteri, så kjøper nok de fleste heller en ny maskin. Ikke at jeg tror folk sitter og kjøper ekstrabatterier til Thinkpader i det uendelige heller....

 

Ingen relevans? Det er nå å overdrive litt. Og du mener at det er dårlig å havne på 5. plass blant 49 forskjellige modeller? Jeg vil si at begge scoret bra jeg. Statistikken sier klart og tydelig at Apples maskiner gjorde det bra. Er alle modellene best i verden? Selvfølgelig ikke. Motbeviser det synsingen om at de gjør det langt dårligere enn andre PC-er? Jeg syns det.

Et viktigere poeng er at alle Apple-maskinene er installert clean. Det vil si uten alt det ekstra tøyset mange PC-produsenter legger inn på maskinene.

 

Poenget er vel at alt av tester jeg kan finne som er av en størrelse så man kan kalle det statistikk dømmer i Apples favør. Alt annet blir bare synsing, som f.eks. at Dell sine XPS har blitt MYE bedre. Har du noe tall på dette eller er det bare synsing?

 

Et produkt gjorde det bra i 2013. Et produkt som er 4 år gammelt. Det selges teknisk sett, men det er jo åpenbart utdatert. Hvem vil kjøpe en gammel PC?

 

Jeg har aldri skrevet at PCer fra andre produsenter er bedre enn PCer fra Apple. Jeg ville anta de ligger omtrent likt med andre toppmodeller, men jeg har enda ikke sett noe tydelig data på det. Det du presenterer nå viser jo at Apples rMBP havner mellom en del windows baserte toppmodeller. Fokuset på kvalitet har derimot vært mye større i det siste for Windows PCer, så den er ikke representativ for dagens marked.

 

Jeg kan godt linke deg 10 reviews, eller 20, av nye XPS maskinene. Jeg har ikke tall på feilraten på dem derimot. Jeg bare skrev at de som produkt er langt bedre nå, de har fått universelt skryt fra så godt som alle review nettsider. Det enkleste er egentlig bare å søke etter det på google, så kan du velge din egen kilde, som du selv stoler på :) Jeg kan likevel gi deg linker om du ønsker, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar

En annen indikator er bruktannonsene på Apple-produkter. "Strøken iPhone/Macbook selges, kun knust skjerm men virker fint", "powerknappen virker ikke, ellers helt som ny", "2009-modell Mac, ny pris kr. 15000 selges nå kr. 10000", som om det skulle være en eller annen Audi A4. Du kan bli svimmel av mindre.

 

Hvor finner du disse annonsene, og hva indikerer de?

Lenke til kommentar

 

 

Tar den statistikken høyde for markedssegmenter? Det sier seg selv at det vil være forskjeller i kvalitet og ytelse på en maskin til noen få tusenlapper og ti tusen pluss. Spesielt på bærbart. Apple leverer stort sett i det siste segmentet.

 

Så lenge man ikke segmenterer vil slike undersøkelser være misvisende.

Nei, det er et godt poeng som jeg har påpekt tidligere i andre diskusjoner. Apple har jo stort sett kun maskiner i et litt dyrere segment så det er jo også naturlig at de da er bedre i gjennomsnitt. Men uansett er det det beste datagrunnlaget man har. De mest fornøyde kundene og klart færrest garantisaker syns hvertfall jeg indikerer er Apple ikke er verre enn andre som var poenger her i diskusjonen. Heller tvert i mot.

 

 

"Apple laptops are the most reliable brand out there, and by quite a margin, according to our latest survey of 58,000 subscribers who purchased laptops between 2010 and 2015."

 

Noen husker kanskje at noe sånt som 80% av nettavisens lesere mente at Hege Storhaug burde bli årets navn. Men når man spurte et representativt utvalg av norges befolkning, så var ikke det nok til å vinne. Om consumer reports kun har spurt sine egne abonnenter så er undersøkelsen rett og slett verdiløs.

 

Du kan ikke sammenligne dette med VG-avstemningen. I VG-avstemningen stemte folk som valgte å stemme. I CR-undersøkelsen har ikke folk meldt seg på for å stemme på noe.

 

VG-avstemningen var ubrukelig. CR-undersøkelsen er ikke det.

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke sammenligne dette med VG-avstemningen. I VG-avstemningen stemte folk som valgte å stemme. I CR-undersøkelsen har ikke folk meldt seg på for å stemme på noe.

 

VG-avstemningen var ubrukelig. CR-undersøkelsen er ikke det.

 

For å kunne gi skikkelig statistikk må du ha et visst antall og det må være en tilfeldig utvelgelse. Folk som har vært med i denne undersøkelsen er ikke et tilfeldig utvalg. Det viser bare hva som gjelder for en utvalgt gruppe mennesker, ikke hvordan det er totalt sett.

 

Du kan altså ikke bruke dette til å lage statistikk for hvordan det ligger an totalt sett. Om du må melde deg på eller ikke endrer bare utvalget, det er fortsatt ikke tilfeldig i noen av tilfellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mac Pro og rMBP er begge på Haswell CPUer, som kom i 2013. Denne sommeren blir de 3 år gamle. 

 

 

 

FYI: rMBP 13-tommer er på Broadwell-prosessorer som ble lansert i Q1 2015, mens rMBP 15-tommer er på Haswell m/Crystalwell fra juli 2014 (i7-4770HQ, 4870HQ, 4980HQ), prosessorer som altså blir 2 år denne sommeren.

 

Lurer og på hvordan Apple har oppdatert raskere enn en gang i året før? Intel CPUer kommer årlig, og i det siste enda lengre intervall. Hvordan oppgraderte da Apple raskere enn de fikk nye CPUer?

 

Det fins jo andre ting som kan oppgraderes/fornyes selv om Intel ikke lanserer en ny prosessorgenerasjon.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg kjøpe ny, når macen jeg har fortsatt virker til det den skal brukes til? Tror mange har det slik..

Tror jeg også. Min rMBP som jeg bruker nå for tiden har slått alle rekorder hva gjelder levetid for min del. Utviklingen går vel tregere for tida.

 

 

Har hatt min ASUS bærbar i 5 år nå. Eneste jeg har gjort er å bytte harddisken med en SSD. Laptoppen er god som ny den dag i dag. Holder vel glatt i enda 5 år. Kostet ca 5000.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en kurant operasjon å bytte batteri på en Apple-maskin da, selv om det ikke er så greit å gjøre selv på de nyeste. Ikke dyrt eller vanskelig å gjøre på verksted.

 

Enkelere å kjøpe ett nytt på ebay til min ASUS laptop og bytte det med ett klikk på en knapp :p Men etter 5 år så varer fremdeles batteriet i ca 5 timer, så det holder mer enn nok enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt min ASUS bærbar i 5 år nå...

Enkelere å kjøpe ett nytt på ebay til min ASUS laptop..

Det er hyggelig å høre at du er fornøyd med din PC, som er en ASUS tydeligvis. Jeg kjenner mange som er fornøyd med HP, Lenovo, Sony, Microsoft +++...og jada, Apple.

 

Jeg er veldig fornøyd med mine Apple-produkter.

 

 

Er det ikke fint når alle er happy...?

 

 

(...men bare for å ha nevnt det, denne tråden handler om Apple, ikke ASUS (eller andre merker))

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Du kan ikke sammenligne dette med VG-avstemningen. I VG-avstemningen stemte folk som valgte å stemme. I CR-undersøkelsen har ikke folk meldt seg på for å stemme på noe.

 

VG-avstemningen var ubrukelig. CR-undersøkelsen er ikke det.

 

 

Selv om undersøkelsen var et forsøk på å finne ut av hva slags erfaringer 58 000 av CRs abonnenter har med forskjellig HW. Så må de oppgi hvordan respondentene har blitt utvalgt. Jeg tipper resultatet ikke en gang er representativt for CRs abonnenter, langt mindre en fasit på hvilke merker som er mest feilfrie. Når man begrenser respondentene til bare en porsjon av en demografi. Så ender man opp med uttrykk som: "60% of the time, it works every time!" :p

 

Det er en litt merkelig greie det der med eiere av ordentlige PC'er vs Apple eiere. Om en PC eier får problemer med en Acer PC, så er det stor sannsynlighet for at  det er den siste Acer PC'en han eier på en god god stund. Og han vil høylydt proklamere sin dårlige erfaring med det merket hver gang noen nevner det. Mens Apple eiere sier: "Joda, jeg fikk en defekt Macbook en gang. Men gud for en god service jeg fikk!" Absolutt en beundringsverdig personlig egenskap i min bok. Men jeg ser sjeldent PC eiere med en slik nesten religiøs hengivenhet ovenfor merket de foretrekker. Det er all grunn til å anta at Apple respondentene valgte å delta for å dele sine gode erfaringer, mens PC respondentene valgte å delta fordi at: "Nå skal jeg sannelig få sagt min mening om det drittmerket jeg eide den gangen!"

 

Det er en umulighet å få et resultat som er i nærheten av å si noe som helst om reliabilitet til de forskjellige merkene. Når en utelukkende forutsetning for å være respondent er: "Må være abonnent av CR"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...