Gå til innhold

Apple selger færre Macer enn på mange år


Anbefalte innlegg

 

 

 

...Mao de leverer mer enn man trenger.

Ja, de leverer skikkelig, det er helt sikkert. Noen ganger kanskje også mer enn man trenger, som du skriver. Men det er da bare en positiv opplevelse... :)

 

Det er selvfølgelig ikke positivt at man må kjøpe en dyrere maskin enn man trenger til jobben, fordi en passende maskin ikke finnes.

 

AtW

Det finnes helt sikkert en passende maskin i utvalget til Apple. Dyrt er ikke det samme som innkjøpspris, til info...

 

 

Det er akkurat det han sier det ikke gjør. Det burde ikke være særlig vanskelig å forstå hvorfor han mangler en maskin heller, apple har ingen "normal stasjonær" i det hele tatt. Hest er ikke det samme som gress, til info.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er grader av reliabilitet, og en undersøkelser blant f.eks. kunder eller abonnenter har høyere reliabilitet enn en avstemning på nett.

 

Det er av liten relevans hvor ubrukelig en undersøkelse er. Er den veldig ubrukelig, litt ubrukelig. Vel, den er fortsatt ubrukelig.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du skal forsvare dette så mye, og prøve å kritisere alle andre som påpeker at denne ikke er objektiv en plass og ikke gir et riktig bilde. 

 

Det er ikke noe å diskutere. Dette er en klart biased undersøkelse, basert på et selektivt utvalg. Det er helt ubrukelig for å si noe om kvalitet for de forskjellige merkene. Hvor biased, og hvor selektivt har ingenting å si. Hvis den ikke kan brukes til noe, så kan den ikke brukes til noe. Det er ingenting å diskutere.

Lenke til kommentar

 

 

Det er grader av reliabilitet, og en undersøkelser blant f.eks. kunder eller abonnenter har høyere reliabilitet enn en avstemning på nett.

 

Det er av liten relevans hvor ubrukelig en undersøkelse er. Er den veldig ubrukelig, litt ubrukelig. Vel, den er fortsatt ubrukelig.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du skal forsvare dette så mye, og prøve å kritisere alle andre som påpeker at denne ikke er objektiv en plass og ikke gir et riktig bilde. 

 

Det er ikke noe å diskutere. Dette er en klart biased undersøkelse, basert på et selektivt utvalg. Det er helt ubrukelig for å si noe om kvalitet for de forskjellige merkene. Hvor biased, og hvor selektivt har ingenting å si. Hvis den ikke kan brukes til noe, så kan den ikke brukes til noe. Det er ingenting å diskutere.

 

 

Helt uenig, at man kan få 100% perfekt informasjon er en illusjon, det er meningsløst og lite nyansert å bare dele det inn i to kategorier.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

...Mao de leverer mer enn man trenger.

 

Ja, de leverer skikkelig, det er helt sikkert. Noen ganger kanskje også mer enn man trenger, som du skriver. Men det er da bare en positiv opplevelse... :)

 

Det er selvfølgelig ikke positivt at man må kjøpe en dyrere maskin enn man trenger til jobben, fordi en passende maskin ikke finnes.

 

AtW

Det finnes helt sikkert en passende maskin i utvalget til Apple. Dyrt er ikke det samme som innkjøpspris, til info...

 

Det er akkurat det han sier det ikke gjør. Det burde ikke være særlig vanskelig å forstå hvorfor han mangler en maskin heller, apple har ingen "normal stasjonær" i det hele tatt. Hest er ikke det samme som gress, til info.

 

AtW

Apple har flere "normale stasjonære". Bare å velge.

 

Når jeg forteller deg at innkjøpspris ikke er det samme som dyrt, så er det fordi du ikke ser ut til å forstå det.

"Hest er ikke det samme som gress" blir dermed "tøv og vås" for å bruke dine egne uttrykk om sånt.

Lenke til kommentar

 

Helt uenig, at man kan få 100% perfekt informasjon er en illusjon, det er meningsløst og lite nyansert å bare dele det inn i to kategorier.

 

AtW

 

 

Jeg mente selvsagt at de finnes perfekt og ubrukelig, to kategorier. Det et jo altfor enkel oppdeling.

 

La meg vise hva jeg mener med et eksempel. Si at tek.no har en spørreundersøkelse om hvilken browser folk bruker. Vg har også en slik undersøkelse. Basert på disse resultatene så presenterer både tek og vg markedsandelen for de ulike browserene i verden. Vg er mer representativ for hvilke browsere folk bruker, da tek.no har mer teknologiinteresserte lesere. Likevel er begge meningsløse for å finne ut markedsandelen til de ulike browserene i verden.

 

Hvis du derimot ser på det tek nettopp skrev om om de selskapene som målte dette så er de veldig ulike. De er ikke perfekte på noen måte, men det de presenterer av tall er ikke ubrukelig til å finne ut hva som er størst ol. Der blir det mange nyanseringer. Selvfølgelig kan en nyansere tek og vg sine tall også, men i verdenssammenheng har tallene så lite å si at det er så godt som ubrukelig. Selvsagt, det å vite hva 5 millioner bruker hjelper, men det er en dråpe i havet og langt under usikkerhetsmarginene uansett.

 

 

@rogkas

Apple har ingen vanlige stasjonære. iMac er med påtvunget skjerm, Mac Mini har laptop CPU, Mac Pro er for profesjonelt bruk med FirePro og Xeon.

Lenke til kommentar

 

 

Apple har flere "normale stasjonære". Bare å velge.

 

Når jeg forteller deg at innkjøpspris ikke er det samme som dyrt, så er det fordi du ikke ser ut til å forstå det.

"Hest er ikke det samme som gress" blir dermed "tøv og vås" for å bruke dine egne uttrykk om sånt.

 

 

Som tkongen er inne på, nei det har de ikke, de har en mini-maskin med bærbar-komponenter, de har en der man må kjøpe med en dyr skjerm (og også delvis bærbarkomponneter), og de har en dyr proffmaskin, de har ingen "normale stasjonære".

 

Det er absolutt ingenting jeg har sagt som burde lede noen til å tro at jeg ikke forstår forskjellen mellom "innkjøpspris" og "dyrt", så vennligst slutt med den type stråmenn. At hest ikke er det samme som gress er tøv og vås ja, for å illustrere hvor lite meningsfylt din informasjon var.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Apple har flere "normale stasjonære". Bare å velge.

Når jeg forteller deg at innkjøpspris ikke er det samme som dyrt, så er det fordi du ikke ser ut til å forstå det.

"Hest er ikke det samme som gress" blir dermed "tøv og vås" for å bruke dine egne uttrykk om sånt.

 

Som tkongen er inne på, nei det har de ikke, de har en mini-maskin med bærbar-komponenter, de har en der man må kjøpe med en dyr skjerm (og også delvis bærbarkomponneter), og de har en dyr proffmaskin, de har ingen "normale stasjonære".

 

Det er absolutt ingenting jeg har sagt som burde lede noen til å tro at jeg ikke forstår forskjellen mellom "innkjøpspris" og "dyrt", så vennligst slutt med den type stråmenn. At hest ikke er det samme som gress er tøv og vås ja, for å illustrere hvor lite meningsfylt din informasjon var.

 

AtW

Så fint at du forstår det da. Det er nemlig mange som tror at man kan se kostnaden på et produkt ved å se på innkjøpsprisen...:)

Lenke til kommentar

Kostnaden til et produkt er umulig å vite, med mindre du har data fra før av, som kan avgjøre den sannsynlige kostnaden for et produkt. Slik data og informasjon finnes ikke for noen forbruker-PCer. Du må altså gjette deg til hva som er billigst om du skal kjøpe ut ifra kostnad til produkt. Gjettingen blir ofte subjektiv. Som er grunnen ingen snakker om kostnadene for et produkt. Det er ikke kvantifiserbart.

Lenke til kommentar

"Kostnaden til et produkt", og "dyrt" er ikke det samme, sånn til info.

 

AtW

  

 

Så bra. Da er vi enige.

 

 

Kostnaden til et produkt er umulig å vite, med mindre du har data fra før av, som kan avgjøre den sannsynlige kostnaden for et produkt. Slik data og informasjon finnes ikke for noen forbruker-PCer. Du må altså gjette deg til hva som er billigst om du skal kjøpe ut ifra kostnad til produkt. Gjettingen blir ofte subjektiv. Som er grunnen ingen snakker om kostnadene for et produkt. Det er ikke kvantifiserbart.

Helt umulig er det nå engang ikke. Markedet har rimelig god erfaring på omtrentlige kostnader ved ulike produkter. Eksakt vitenskap vil det aldri være, men man har i svært mange år operert med et estimat på at innkjøpspris utgjør 10-15% av TCO.

Lenke til kommentar

 

Den eneste ønsketenkningen jeg gjør meg, er den om at jeg skulle ønske Apple begynte å lage ordentlige kvalitetsmaskiner slik at de slutter å gjøre løgnere av alle i menigheten som påstår at nettopp dette allerede foregår...

Det ønsket er da innfridd for lengst. Apple har laget, og lager, ordentlige kvalitetsmaskiner i alle de kategorier de produserer for. Du har kanskje flere ting på ønskelista som ikke allerede er på plass?

 

 

Kvalitetsmaskiner er faktisk å ta i...

Ren løgn om du spør meg. 25% av brukerne opplever at skjermen sprekker på en iPhone

Samtlige komponenter i en Apple maskin er like utsatt for feil som maskinvaren i en x86 maskin , vent litt, det er jo også en x86 maskin.Siden Apple er flinke til å plukke gode komponenter så ser man at denne feilprosenten er lavere men igjen den er eksisterende.

 

Ser man også på risikoen på at et produkt går istykker pga ekstern behandling så er igjen Apple produkter litt mer utsatt : 

http://blog.squaretrade.com/squaretrade-breakability-tests-reveal-compact-tablets-are-the-holidays-least-breakable/

 

Hva med antenneproblemene til iPhone der Apple sendte ut et rubber band til brukerne sine?

http://www.iphonefaq.org/archives/97975

 

Eller hva med SSD diskene som ikke akkurat har fått en bra støtte for TRIM og risikerer å ta kvelden om de får den aktivert : 

 

 

Although many are celebrating the long-awaited arrival of Trim support for third-party SSD storage that can be enabled by users, Apple's implementation of it should be considered preliminary, and comes with an unusual and strongly-worded warning that offers no support if the user should experience problems. In addition, some popular SSD models, notably Samsung's 840 and 850 lines, may be subject to a data-destroying bug if Trim is activated.

 

Nei , Apple produserer på ingen måte produkter som har overlegen kvalitet i forhold til andre , om noe vil jeg påstå at produktene har bra kvalitet men vinner ingen 10 sånn sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei , Apple produserer på ingen måte produkter som har overlegen kvalitet i forhold til andre , om noe vil jeg påstå at produktene har bra kvalitet men vinner ingen 10 sånn sett.

 

Det må du gjerne påstå, men påstanden din er nok feil. Mange eksempler på bedrifter som reduserer betydelig på sine IT-kostnader ved å bytte fra noe med Windows til Apple, blant andre IBM.

Lenke til kommentar

 

Nei , Apple produserer på ingen måte produkter som har overlegen kvalitet i forhold til andre , om noe vil jeg påstå at produktene har bra kvalitet men vinner ingen 10 sånn sett.

Det må du gjerne påstå, men påstanden din er nok feil. Mange eksempler på bedrifter som reduserer betydelig på sine IT-kostnader ved å bytte fra noe med Windows til Apple, blant andre IBM.

 

 

Da anbefaler jeg at du faktisk kommer med grundig dokumentasjon på at denne påstanden din stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei , Apple produserer på ingen måte produkter som har overlegen kvalitet i forhold til andre , om noe vil jeg påstå at produktene har bra kvalitet men vinner ingen 10 sånn sett.

 

Det må du gjerne påstå, men påstanden din er nok feil. Mange eksempler på bedrifter som reduserer betydelig på sine IT-kostnader ved å bytte fra noe med Windows til Apple, blant andre IBM.

 

Da anbefaler jeg at du faktisk kommer med grundig dokumentasjon på at denne påstanden din stemmer.

Du kan Google "ibm apple rollout" så finner du haugevis av linker.

Lenke til kommentar

Det er av liten relevans hvor ubrukelig en undersøkelse er. Er den veldig ubrukelig, litt ubrukelig. Vel, den er fortsatt ubrukelig.

 

Det stemmer ikke. I praksis blir det slik: VG-undersøkelsen kan forkastes uten videre fordi den er helt verdiløs. Det kan ikke CR-undersøkelsen. Den kan faktisk si noe nyttig.

Lenke til kommentar

 

 

Det er en litt merkelig greie det der med eiere av ordentlige PC'er vs Apple eiere. Om en PC eier får problemer med en Acer PC, så er det stor sannsynlighet for at  det er den siste Acer PC'en han eier på en god god stund. Og han vil høylydt proklamere sin dårlige erfaring med det merket hver gang noen nevner det. Mens Apple eiere sier: "Joda, jeg fikk en defekt Macbook en gang. Men gud for en god service jeg fikk!" Absolutt en beundringsverdig personlig egenskap i min bok. Men jeg ser sjeldent PC eiere med en slik nesten religiøs hengivenhet ovenfor merket de foretrekker. Det er all grunn til å anta at Apple respondentene valgte å delta for å dele sine gode erfaringer, mens PC respondentene valgte å delta fordi at: "Nå skal jeg sannelig få sagt min mening om det drittmerket jeg eide den gangen!"

 

Dette er ren spekulasjon (og hets og ønsketenkning) fra din side.

 

Jaha? Hets til og med? Du mener kanskje når jeg sa at jeg synes Apple eiere har en flott personlig egenskap i det de fokuserer på det positive, i stedet for det negative, slik veldig mange ellers har en tendens til? Vel i så fall må jeg vel nesten unnskylde til Pc brukerne da?

 
Det du gjør er å prøve å latterliggjøre Apple-kunder. Det du skriver om "beundringsverdig" er helt tydelig sarkastisk når man ser det i sammenheng med neste setning, der du snakker om "religiøs hengivenhet".
 
Det totale budskapet ditt, fremsatt med både sarkasme og klare uttalelser, er altså at Apple-kunder er hjernevasket, vet ikke bedre, og det er bare derfor de er fornøyde, for det kan umulig være selve produktene som er bra.
 

Ønsketenkning merkelappen tenker jeg imidlertid vi heller plasserer der den hører hjemme. Det vil si på folk som tror at Foxconn lager kjempegode datamaskiner for Apple, men mye dårligere maskiner for sine andre kunder som HP, DELL og Acer. For det er ønsketenkning det.

 
Her skjønner jeg ikke hva du prøver å si, men Foxconn-ansatte har jo tidligere streiket på grunn av de ekstreme kravene Apple har til kvalitet:
 
 

Og ellers om at det er ren spekulasjon jeg driver med? Vel, at en missfornøyd kunde forteller 7 av sine venner om sin dårlige erfaring, mens en fornøyd kunde forteller kun 2 av sine nærmeste. Det er faktisk pensum i Teknologiledelse (basert på markedsundersøkelser), men også ellers en svært godt kjent mekanisme inne alt som har med handel, kundeservice, og spesielt PR å gjøre. Jeg trekker det derfor frem som en av sikkert flere plausible forklaringer på hvordan CRs undersøkelse kommer frem til et resultat som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

 
Spekulasjonen går i hvem som responderte på undersøkelsen, og hvorfor.
 

At enkelte Apple tilbedere er religiøse i sin opplevelse rundt produktene er til og med dokumentert med magnettomografi.

 
Enkelte er også religiøse i sitt korstog mot Apple, men jeg skjønner ikke relevansen her.
 

Den eneste ønsketenkningen jeg gjør meg, er den om at jeg skulle ønske Apple begynte å lage ordentlige kvalitetsmaskiner slik at de slutter å gjøre løgnere av alle i menigheten som påstår at nettopp dette allerede foregår.

 
Apple lager da kvalitetsmaskiner allerede.
 

Sannheten og fakta er at Apple lager pene datamaskiner som er skikkelig midt på treet i både ytelse og kvalitet..

 
Har du en kilde på dette?
 

At en Apple maskin subjektivt er "god nok" for "de fleste", og ihvertfall for "meg" er å svare på et helt annet spørsmål, enn om disse maskinene rent faktisk er markedsledende i ytelse og kvalitet.

 
Produktkvalitet handler om mer enn GHz og GB.
Lenke til kommentar

 

 

Den eneste ønsketenkningen jeg gjør meg, er den om at jeg skulle ønske Apple begynte å lage ordentlige kvalitetsmaskiner slik at de slutter å gjøre løgnere av alle i menigheten som påstår at nettopp dette allerede foregår...

Det ønsket er da innfridd for lengst. Apple har laget, og lager, ordentlige kvalitetsmaskiner i alle de kategorier de produserer for. Du har kanskje flere ting på ønskelista som ikke allerede er på plass?

 

 

Kvalitetsmaskiner er faktisk å ta i...

Ren løgn om du spør meg. 25% av brukerne opplever at skjermen sprekker på en iPhone

 

Dine meningsfeller har jo nettopp gått hardt ut og snakket om hvor ubrukelige slike undersøkelser er. Så hva blir det til? Er CR-undersøkelsen gyldig eller ikke?

 

Ellers lurer jeg jo på hvor mange av brukere av andre telefoner som opplever dette. Det står det ikke noe om.

 

 

Hva med antenneproblemene til iPhone der Apple sendte ut et rubber band til brukerne sine? http://www.iphonefaq.org/archives/97975
 
Hva med det? Det er seks år siden eller noe slikt, og feilen har vel ikke gjentatt seg i nyere produkter.
 
Hva med stylusproblemene til Samsung Note der å putte in stylusen feil vel dreper nettbrettet? Hvis du skal trekke frem et enkelttilfelle fra Apple så er jo enkelttilfellene man kan trekke frem fra andre produsenter gjerne mye verre.
Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Den eneste ønsketenkningen jeg gjør meg, er den om at jeg skulle ønske Apple begynte å lage ordentlige kvalitetsmaskiner slik at de slutter å gjøre løgnere av alle i menigheten som påstår at nettopp dette allerede foregår...

Det ønsket er da innfridd for lengst. Apple har laget, og lager, ordentlige kvalitetsmaskiner i alle de kategorier de produserer for. Du har kanskje flere ting på ønskelista som ikke allerede er på plass?

 

 

Jeg var kanskje litt upresis der ja. Men det var nå et utsagn som var ment å sees i sammenheng med det andre jeg skrev. Vi kan snu på det, slik at jeg i stedet sier: HP, Dell, og Acer lager skikkelig kvalitetsmaskiner, akkurat som Apple...

 

Apple har 1 fabrikk. Den er i Irland, og produserer kun iMac'er. Om noen kom med en påstand om at disse maskinene var av bedre kvalitet enn konkurrentenes (ikke at det er så mange reelle konkurrenter i det segmentet). Så ville jeg sagt at med en troverdig kilde/undersøkelse, så har jeg ingen problemer med å tro på det. Fordi her snakker vi om en fabrikk som Apple kan bestemme hvert eneste moment ved. Og om Apple sa at de vil bruke mye mer resurser på å identifisere forbedrings potensialer i produksjonsprosessen enn hva konkurrentene kan og gjør. Ja, da ender man opp med bedre kvalitet i det ferdige produktet.

 

Men når de bruker en underleverandør (Foxxconn) til å bygge maskiner for seg, som også leverer til andre produsenter... Da blir det litt som å forvente at egget ditt på frokostbordet, er mye bedre enn egget til alle de andre ved  bordet. Selv om det kommer fra samme høna. Beviset for dette merkelige synet/forventningen er tilsynelatende at eieren av høna har valgt å stemple enkelte av eggene med en eple logo. Og en slik logo er det jo bare de beste produktene som får. Altså sitter man med et bedre egg enn alle andre, det sier seg jo selv.. Denne desillusjonen er det altså tilsynelatende svært mange Apple eiere som ikke vil av med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne desillusjonen er det altså tilsynelatende svært mange Apple eiere som ikke vil av med.

Jaja, du får nå tro hva du vil. Jeg aner ikke hvor mye erfaring du har med produkter fra Apple. Snakker vi flere år?

 

Min datahverdag ble betydelig bedre etter over 20 år med Microsoft, og et par år med Android, etter at jeg byttet til Apple. Bedrifter som bytter fra Microsoft til Apple sparer også til dels betydelig beløp.

 

Så får man heller være så desillusjonert som bare det, så lenge produktene fungerer bedre...det kan jeg leve med...:)

Endret av rogkas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jo det gjorde han, når han nevner problemet med disse skruene, som er akkurat lik fuktindikatoren som var poppis på tidligere iPhone.

Men om du er ute etter mer angående dårlig kvalitet hos Apple og garanti problemer så er det flere videoer hvor dette påpekes fra han.

Om du vil vite hva han hinter til så får du høre det fra 11:45.

Nå drar dette langt ut på viddene, men alt du kan vise til er en fyr som babler om hvorfor han ikke liker Apples valg.

Hvis du kan komme med noe fakta og ikke bare synsing så hadde det vært fint. Jeg skal gjøre det:

 

Apple har da sine svin på skogen, som de fleste andre, de har jo blant annet tapt (dvs out of court settlements) på batteri-ting og ikke utskiftbare batterier.

Så klart, det har de fleste. Spesielt de store har lettere å få søksmål mot seg. Men jeg synes derfor det må sammenlignes relativt til konkurrenter. Det er umulig å lage perfekte produkter, så når kvalitet skal måles tenker jeg det beste instrumentet er å måle hvor mye feil de har sammenlignet med andre, ikke en YouTube-video som kritiserer en maskin. Det er lettere å relatere til historier, men det gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde av virkeligheten.

 

 

Som sagt, han snakker rene fakta og har påpekt svakheter som gjør at de ryker, og Apple gjør dette med fullt overlegg for å få folk til kjøpe nytt.

Han har også sammenligninger mot billigere maskiner fra andre enn Apple hvor de samme svakhetene ikke forekommer.

Dette ble nevnt under en reparasjon av en tidligere modell av en MacBook hvor skjermens skruhull forårsaket sprekker over tid.

 

Han snakker i stor grad om sin personlig erfaring, min er annerledes enn hans og da synes jeg statistikk og sammenligning av store datasett er mer relevant. Mine mac'er har ikke hat noen som helst problemer, annet enn at jeg slengte min i en kantstein så den fikk seg ett stygt hakk men funker fint. Har også slengt mine iphones i gulvet x antall ganger og ikke en skramme. Jeg kan da ikke si at det aldri forekommer skader paa apple-utstyr bare fordi mitt har tålt min juling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...