Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

Sett mange bruke nye iPad 12" på jobben til samboer (byggingeniør). For meg virker det som optimal fremvisning av tegninger etc. Det finnes ekstremt mye programmer til iPad som brukes blant ingeniører, samt det er utrolig mye lettere å vise frem og diskutere, samt gjøre endringer på en tablet kontra en laptop.

 

For meg virker det som at folk flest ikke har behov for en iPad pro til "vanlig" bruk. Da ihvertfall jeg syntes den er meget begrenset som en laptop erstatter. En fantastisk nettbrett? Helt klart, men trenger vel ikke ekstrem ytelse i nettbrettet for å lese aviser og spille noe spill.

Samtidig forstår jeg hvorfor mange bruker disse brettene innenfor jobb sammenheng.

 

Noen random saker her også

https://www.ice.org.uk/disciplines-and-resources/case-studies/the-use-of-technology-in-briefings

http://www.enr.com/articles/8459-new-interactive-bim-tools-for-the-ipad?v=preview

http://blog.usa.skanska.com/how-the-pdf-will-accelerate-the-paperless-jobsite-movement/

http://obamapacman.com/2011/08/ipad-helps-disney-fantasyland-construction/

http://www.railengineer.uk/2013/09/09/highland-communications/

Jeg ville ALDRI ha brukt IOS alternativet til AutoCAD til noe annet enn å vise frem ferdige tegninger. For mange begrensninger i softwaren til å skape gode tegninger. Nå jobber jeg ikke primært i CAD-software, men er innom det på en daglig basis.

 

EDIT:

 

Dette illustrerer poenget som mange har gjort gjennom denne tråden; hardwaren kan være god nok, men operativsystemet og softwaren som er tilgjengelig ikke god nok til at dette kan være en erstatning for virkelig arbeid. Jeg har forsøkt å skrive Word-dokumenter, større excelark, CAD-software osv, men for meg blir det tregt og svært lite fleksibelt. 

Endret av Judgement
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller spurt hvorfor Android har så elendig single core ytelse. Har vært lenge kjent at Android har vært dårlig optimalisert. Husker når jeg hadde S4 at jeg fikk lagg i menyene selv med en "beefy" single core.

 

 

De designer jo sin egen SOC, som virker å være et stykke foran konkurrentene når det kommer til ytelse på CPU/GPU samt strømforbruk.

 

Ja, Android må jo fungere med så mange flere forskjellige kombinasjoner av komponenter og programvare, så Apple har nok mulighet til å skreddersy og optimalisere programvare mye bedre i henhold til hardware. Kan vel sammenlignes med Windows/PC vs Mac/OSx.

 

Jeg er bare nysgjerrig på om det ligger noen begrensninger i iOS som forhindrer utnyttelsen av mer enn 2 kjerner, eller om det kun er Apple som ikke helt ser behovet for en firekjernet A9X pga at den yter så godt i forhold til konkurrenter som går for 4 og 8 kjerner. En firekjernet A9X-CPU ville vel slått alt av konkurranse? 

Lenke til kommentar

Det er nok bare Apple som ikke ser behovet, og som holder igjen litt på kruttet siden de allerede har den festeste tablet-SOCen på markedet.

 

Generelt sett er færre kjerner bedre for brukeropplevelsen, da få programmer har stor nytte av multicore. I og med at iOs allerede støtter to kjerner tar jeg det for gitt at det støtter N kjerner, da problemet er å komme seg fra én til mer enn én. Etter at man har gjort det er det enkelt.

Lenke til kommentar

Man skal ha en temmelig stor apple-logo på skylappene for å ikke se at denne har omtrent 50 konkurrenter i markedet fra hhv Lenovo, Asus, Acer, Dell, Samsung, HP og en del andre.

Men fortsatt kan (dessverre) ingen konkurrenter by på like god skjerm, like god lyd, like god brukeropplevelse/vennlighet - eller like forutsigbar batteritid/standby-tid. Har ingenting med skylapper å gjøre - PC/Tablet-produsenter har et godt stykke igjen når det kommer til å lage et veldig godt alternativ til iPad/Macbook Pro.

 

Det gjelder PC-er også. Gi meg en bærbar med like god skjerm (fargenyanse/lysstyrke/antiglare/16:10-format) som en Macbook Pro og en ordentlig touchpad, så er den potensielt et like godt/bedre alternativ.

Endret av novaster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange kommentarene her er som om snekkeren skulle klage på malerenen fordi han bruker malerkost og ikke hammer.

 

Tro det eller ei, for mange kan denne være et verdig alternativ til laptop. MEN ikke for alle. Litt dyr? Ja, m n allikevel et godt produkt.

 

Jeg har både testet ipad pro og surface pro 4. Ipad pro falt best i smak for mitt bruk. Mye pga apple pencil er bedre å tegne med enn surface pro , men også pga mange av appene er faktisk utrolig bra og størrelsen er ganske hendig. Greit nok har den ikke noe fullverdig OS, men det gjør den ikke til en sinke, tvert imot.

Det er ikke for ingen grunn at mange designere lovpriser den.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Man skal ha en temmelig stor apple-logo på skylappene for å ikke se at denne har omtrent 50 konkurrenter i markedet fra hhv Lenovo, Asus, Acer, Dell, Samsung, HP og en del andre.

Men fortsatt kan (dessverre) ingen konkurrenter by på like god skjerm, like god lyd, like god brukeropplevelse/vennlighet - eller like forutsigbar batteritid/standby-tid. Har ingenting med skylapper å gjøre - PC/Tablet-produsenter har et godt stykke igjen når det kommer til å lage et veldig godt alternativ til iPad/Macbook Pro.

 

Det gjelder PC-er også. Gi meg en bærbar med like god skjerm (fargenyanse/lysstyrke/antiglare/16:10-format) som en Macbook Pro og en ordentlig touchpad, så er den potensielt et like godt/bedre alternativ.

 

 

Har du en kjempegod grunn til at jeg burde involvere meg i en slik diskusjon med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Apple mener at iPad Pro-brettene, inkludert den nye og kompakte varianten, skal være fremtidens PC-er."

 

Fremtiden har allerede vært her i mange år apple. Surface Pro og lignende PC'er har vært på markedet i årevis nå.

 

Surface Pro er en helt annen maskin enn en iPad. Jeg er ikke sikker på hvem av Apple og MS som får rett i hva som blir det neste paradigmet, men tanken bak systemene er veldig forskjellige. 

 

Foreløpig er Surface en ok fullverdig laptop og en dårlig tablet i ett, mens iPad Pro er en fantastisk tablet og en helt grei begrenset laptop. Kampen står mellom "ett grensesnitt for alt" (MS) og "spesialiserte flater for hver enhet" (Apple). Begge deler har fordeler og ulemper. 

 

Antakeligvis ender man opp med én enhet uansett, jeg blir ikke overrasket om Apple integrerer iOs og OSX etterhvert men beholder to forskjellige brukergrensesnitt (altså som MS prøvde med Windows 8). 

Jeg tenker at folk må få bruke det de mener passer best for dem, og det vil som regel være variasjoner den ene eller andre veien.

 

Men, det er lenge siden Surface var en dårlig tablet. Jeg startet med SFP1 og er nå på SFP vis SF3, og jeg vil påstå at den i dag er en veldig god tablet, både når det gjelder funksjonalitet og håndtering (det fysiske).

 

Det eneste de tradisjonelle nettbrettene berger litt på i min bok et Store appene. Men, dette har begynt å utjevne seg på mobil, og det skjer også veldig mye på W10. Den faktiske ulempen her nærmer seg forsvinnende liten for min del, og det er ytterst sjelden jeg sitter å føler på manglende apper. Ting som oppstartstrid og batteri er heller ikke spesielt til tema, selv om nettbrett har en styrke her.

 

Men like så, SFP4 fungerer ypperlig som en Tablet, og enda bedre som en hybrid. Og jeg synes nødvendigvis ikke tilgangen på SC etc. er det som definerer dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst, det er temmelig ofte jeg ønsker å åpne en fil i flere programmer, slik som daglig. Snakker da om ting som bilder. Installer mods for spill og lignende.

leke med 3d rendring er mer avansert bruk er jeg enig i men redigere bilder og leke med mods er vanlig bruk dog et hakk over å poste ting på facebook som jeg har inntrykk av den vanlige bruken koker ned til her.

 

 

 

Å redigere bilder i flere forskjellige programmer er overhodet ikke noe problem på noen tablet, iOS-tablets inkludert, og er ikke noe som krever filsystemtilgang.

 

Spillmods er et use case, men det er vel kanskje enda færre som driver med det enn som driver med programmering.

Lenke til kommentar

Her var det en del feil:

 

"Skal du ha vedlegg til mailen du skriver som reply til noen? Glem det."

 

Hvorfor? Funker fint, det.

 

"Strukturere med å legge pdf, word, bilder, regneark etc i en fellesmappe?"

 

Funker fint, det også. Hørt om Dropbox?

 

"Bilder? Null problem. Bortsett fra at RAW-formatet ikke tas over. iOS konverterer til godt komprimert jpeg."

 

Jeg har selv Canon-kamera, og kan opplyse om at RAW-bilder lastes over uten problemer. I Bilder-appen vises en preview, men hvis du laster ned apper for RAW-behandling så kan du jobbe med RAW-bildene som på en PC.

Lenke til kommentar

Jeg er en av disse "andre". Gjør riktignok litt makroprogrammering i Excel støtt og stadig. Viktigst uansett for meg er fleksibiliteten. På jobb har jeg som regel oppe mellom 15 og 20 vinduer. Excel, Word, Outlook, OneNote, Lync, Windows Utforsker, Internet Explorer med diverse bedriftssystemer i gang, Adobe Acrobat/Reader etc. 2 x 24" er min skjermsetup. Skulle jeg gått over til iOS, ville produktiviteten falt til et nivå tilsvarende Bodil i Lunch.

 

iOS er altfor snaut. Ja, det er glitrende som underholdningsverktøy. Og det er sikkert glitrende for noen tegnere. Men som produktivitetsverktøy er det elendig. Man kan skrive enkle word-dokumenter der. Man kan gjøre enkle regneark. Man kan få lest mailer og skrevet enkle mailer. Skal du ha vedlegg til mailen du skriver som reply til noen? Glem det. Strukturere med å legge pdf, word, bilder, regneark etc i en fellesmappe? Glem det.

iOS er rett og slett for tungvint og talentløst for bedriftsbruk.

 

Til fritidsbruk:

Jeg har et Canon EOS 70D speilreflekskamera. Wifi har det, og en app for overføring av bilder og film til iOS. Men vent. Film? Neida, det går jo ikke, for iOS støtter ikke filmformatet. Bilder? Null problem. Bortsett fra at RAW-formatet ikke tas over. iOS konverterer til godt komprimert jpeg. Har både Lightroom og PS på min iPad Air 2 (og også på iPad Pro da jeg hadde den en kort stund). Hjelper lite når jeg ikke får lov til å behandle RAW-filer. Overføre bilder og særlig film fra en PC over til iPad'en for å redigere, og da særlig redigere film? Håpløst.

 

Og det hjalp overhodet ikke at Apple puttet "Pro" på navnet.

 

Et glimrende eksempel av nettopp det jeg snakker om.

iOS har ekstremt mange begrensinger ikke fordi den ikke KUNNE ha håndtrert for eksempel videoer i alle tenkelige formater, bilder, dokumenter etc men fordi at den helhetlige opplevelsen på iOS skal helst være dummet ned og presentert til brukeren på den absolutt enkleste måten - hvis ikke, blir programmet (eller funksjonen i iOS) ikke godkjent.

I tillegg som du skriver er faner/multitasking generelt noe iOS sliter med, og det er direkte pga maskinvaren og alle mulige måter den skal skåne batteriet fra utlading.

 

Ja - de fleste helt allminnelige oppgaver lar seg gjøre i stadig større grad på iOS men den vil ALDRI nå opp til PCer generelt. Den var egentlig aldri tenkt til å overta for PC, men tillate brukere gjøre helt simple ting (lese mail, se bilder, bruker nettleser etc) på en enkel og billig måte - dvs at den kostet mindre enn en PC.

Men fra et praktisk ståsted om man skal drive kontorarbeid i farten så er en Air eller Pro et mye bedre valg, så enkelt er det. Eller en windows PC for den saks skyld!

Ikke minst pga fullverdig tastatur og ikke en gulvklut med liksom-knapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og en helt grei begrenset laptop.

 

Nei. Bare nei. Det eneste som er i nærheten av akseptabelt i den delsetningen der er "begrenset".

 

Gi meg en Chromebook eller netbook eller webos-book, eller en Toshiba Satellite Click Mini som Elkjøp hadde på tilbud til 500 kroner for noen måneder siden, eller hva som helst annet, å skulle bruke iOS som laptop-oppgaver er mange hakk over min smerteterskel. Da hadde jeg heller shella ut det ekstra som skulle til for å komme opp til OS X. Av egen lomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

...og en helt grei begrenset laptop.

 

Nei. Bare nei. Det eneste som er i nærheten av akseptabelt i den delsetningen der er "begrenset".

 

Gi meg en Chromebook eller netbook eller webos-book, eller en Toshiba Satellite Click Mini som Elkjøp hadde på tilbud til 500 kroner for noen måneder siden, eller hva som helst annet, å skulle bruke iOS som laptop-oppgaver er mange hakk over min smerteterskel. Da hadde jeg heller shella ut det ekstra som skulle til for å komme opp til OS X. Av egen lomme.

Ingen som tvinger deg til å kjøpe den :)

For andre kan derimot dette være et helt kurant valg som en erstatning for bærbar, meg inkludert.

 

Mye pga apple pencil (jeg testa både den og surface pro 4. Apple pencil var den som var best etter min smak)

Men også pga størrelsen og endel veldig gode apper.

 

Men ja den passer nok ikke for alle.

Lenke til kommentar

 

...og en helt grei begrenset laptop.

Nei. Bare nei. Det eneste som er i nærheten av akseptabelt i den delsetningen der er "begrenset".

 

Gi meg en Chromebook eller netbook eller webos-book, eller en Toshiba Satellite Click Mini som Elkjøp hadde på tilbud til 500 kroner for noen måneder siden, eller hva som helst annet, å skulle bruke iOS som laptop-oppgaver er mange hakk over min smerteterskel. Da hadde jeg heller shella ut det ekstra som skulle til for å komme opp til OS X. Av egen lomme.

 

 

 

Hvilke rasjonelle argumenter har du for at Chromebook er mindre begrenset enn iOS? Syntes du drar strikken noe langt her.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville heller spurt hvorfor Android har så elendig single core ytelse. Har vært lenge kjent at Android har vært dårlig optimalisert. Husker når jeg hadde S4 at jeg fikk lagg i menyene selv med en "beefy" single core.

 

 

De designer jo sin egen SOC, som virker å være et stykke foran konkurrentene når det kommer til ytelse på CPU/GPU samt strømforbruk.

 

Ja, Android må jo fungere med så mange flere forskjellige kombinasjoner av komponenter og programvare, så Apple har nok mulighet til å skreddersy og optimalisere programvare mye bedre i henhold til hardware. Kan vel sammenlignes med Windows/PC vs Mac/OSx.

 

Jeg er bare nysgjerrig på om det ligger noen begrensninger i iOS som forhindrer utnyttelsen av mer enn 2 kjerner, eller om det kun er Apple som ikke helt ser behovet for en firekjernet A9X pga at den yter så godt i forhold til konkurrenter som går for 4 og 8 kjerner. En firekjernet A9X-CPU ville vel slått alt av konkurranse? 

 

A8X i iPad Air 2 har tre kjerner, så det er ikke noen begrensning i operativsystemet.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville heller spurt hvorfor Android har så elendig single core ytelse. Har vært lenge kjent at Android har vært dårlig optimalisert. Husker når jeg hadde S4 at jeg fikk lagg i menyene selv med en "beefy" single core.

 

 

De designer jo sin egen SOC, som virker å være et stykke foran konkurrentene når det kommer til ytelse på CPU/GPU samt strømforbruk.

 

Ja, Android må jo fungere med så mange flere forskjellige kombinasjoner av komponenter og programvare, så Apple har nok mulighet til å skreddersy og optimalisere programvare mye bedre i henhold til hardware. Kan vel sammenlignes med Windows/PC vs Mac/OSx.

 

Jeg er bare nysgjerrig på om det ligger noen begrensninger i iOS som forhindrer utnyttelsen av mer enn 2 kjerner, eller om det kun er Apple som ikke helt ser behovet for en firekjernet A9X pga at den yter så godt i forhold til konkurrenter som går for 4 og 8 kjerner. En firekjernet A9X-CPU ville vel slått alt av konkurranse? 

 

Helt klart at Apple har en stor fordel når de lager software og hardware. Husker når jeg hadde en mac for en stund tilbake, fikk 8-9t batteri i OSX, mens jeg fikk 5-6 timer i Windows etter å ha installert Windows på samme maskin. Så når de bare skal optimalisere for noen få enheter, kontra tusenvis som android har, så er det klart de har en fordel. 

 

Er ikke bare batteritid heller, men også ytelse. Syntes denne videoen er veldig fin til å vise det jeg snakker om, en Macbook Pro Retina mot en mye sterkere windows laptop og stasjonær når det kommer til videoredigering. Det er kanskje overraskende for mange hvor mye optimalisering har å si. Apple står jo bak maskinen, OS og programmet, og her ser man fordelene.

Litt offtopic, men det samme gjelder jo for iOS enheter. Anbefales å se

 

https://youtu.be/-P5UWEKSUXo?t=3m2s

 

post-209627-0-74081200-1461106904_thumb.png

post-209627-0-42322300-1461106905_thumb.png

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Selv om jeg er en ivrig bruker av Android selv, mest pga åpenheten, så er det leit at mange også her inne bare skriker speccs. Når de ikke tenker seg om hva software (OS) har å si.

Når Apple gjør det like godt i mange benchmarks og til og med bedre i noen, sammenlignet med CPuer med 6 mer kjerner og nesten dobbel klokkehastighet, så er det jo viktig å forstå at software spill utgjør en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Notepad Pro 12.2" for to år siden. Dette er den mest anvendelige pad'en i stua og favoritten i familien. Den har mer enn nok kapasitet til alt som skal kjøres, dog litt liten batterikapasitet (1-2 dager). Den har vært i Mexico, Polen, England på hytta og hos familien. Også har den AC støtte, sim, og penn. Bruker ikke pennen mye, men det kunne vært greit, hadde jeg brukt den til jobb. Har den koblet opp mot NAS'et, både hjemme og utenfor. Trenger derfor heller ikke Cloud tjenester og kan gå inn på pc'en hjemme og direkte administrere f.eks. bilder og album. Ville ikke byttet den ut med iPad Pro.

 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-notepro-12-2-32gb-4g-202787

Lenke til kommentar

 

Hvilke rasjonelle argumenter har du for at Chromebook er mindre begrenset enn iOS? Syntes du drar strikken noe langt her.

 

 

I fare for å overvurdere Chromebooks, har vel Chromebooks vinduer mens iOS ikke har det. Det er helt nødvendig for normal desktop-bruk, og eventuell bruk av split screen er ikke i nærheten av å være like funksjonelt.

 

Og når noen påstår et iOS-brett er en "helt grei begrenset laptop" mens et Surface Pro er "en ok fullverdig laptop og en dårlig tablet", så er det så forvrengt at det er problematisk. 

 

Sammenlignet med en Tablet så er en i5-basert tablet mye, mye raskere, kan kjøre mye, mye kraftigere programvare, og laster nettsider mye, mye raskere, kan kjøre alle gamle og nye nettplugins, og jeg har ikke rørt mine Samsung nettbrett etter jeg fikk tabletPC. De er frustrerende til sammenligning selv til enkel nettbruk. 

 

En sånn skjevfordeling mellom skalaene mellom "helt grei" og "ok fullverdig" er kun mulig gjennom å påføre vilje og ønske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...