Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

 

iOS er helt bevisst låst på ørtens mange funksjoner helt fra første iPhone og iPad. Det er ikke slik at iOS ikke kan noe, tvert imot, men den kan ikke slippe brukeren til disse "skumle" funksjonene som et fullverdig og tilgjengelig filsystem, installasjon av noe annet enn Store-godkjent programvare, tilkobling av visse enheter etc. Det er derform man føler seg som om man er i en meget godt bygget - men allikevel helt 100% låst barnehage da man jobber med iOS contra for eksempel OSX. Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

Det er veldig få folk med ikke-it-jobber som har behov for en full PC i hverdagen. De bruker gjerne Office, mail og spesialprogramvare, og om denne finnes på Android/iOs er en slik enhet like godt egnet som en PC, uten alle problemene som følger med.

 

Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?

 

 

Noe så enkelt, og sentralt, som å smelle PCen i dockingen og jobbe på to skjermer på kontoret, som er hverdagen svært mange steder, og effektivt er i praksis utrolig styr med en slik variant. Den er ikke på langt nær "like godt egnet".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet med denne som en "vanlig tablet", er at den visstnok er etterfølgeren etter ipad air. Isåfall har apple kun svært dyre 10-tommers-tablets som er "current gen", det er ikke en god utvikling.

 

AtW

 

 

"Visstnok" er nok nøkkelordet i den setningen din. Det har ikke vært nevnt noe som tyder på at det du antyder stemmer. Så langt har vel heller Apple tvert i mot sagt at det kan bli to produktlinjer med iPad; en linje med iPad Pro og en linje med standard iPad. Hvis det stemmer så blir det ulike tekniske nivåer og ulike prisnivåer mellom disse linjene.

Lenke til kommentar

Noe så enkelt, og sentralt, som å smelle PCen i dockingen og jobbe på to skjermer på kontoret, som er hverdagen svært mange steder, og effektivt er i praksis utrolig styr med en slik variant. Den er ikke på langt nær "like godt egnet".

Det er klart. Har man behov for mye bruk med tastatur, mus og skjermer er ikke en iPad på noe som helst vis en erstatning for datamaskinen.

Lenke til kommentar

 

Noe så enkelt, og sentralt, som å smelle PCen i dockingen og jobbe på to skjermer på kontoret, som er hverdagen svært mange steder, og effektivt er i praksis utrolig styr med en slik variant. Den er ikke på langt nær "like godt egnet".

Det er klart. Har man behov for mye bruk med tastatur, mus og skjermer er ikke en iPad på noe som helst vis en erstatning for datamaskinen.

 

 

Ja, og å bruke mus, tastatur og skjerm er ikke akkurat noe spesielt særtifelle som bare gjelder noen få arbeidsgrupper.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hovedproblemet med denne som en "vanlig tablet", er at den visstnok er etterfølgeren etter ipad air. Isåfall har apple kun svært dyre 10-tommers-tablets som er "current gen", det er ikke en god utvikling.

 

AtW

 

 

"Visstnok" er nok nøkkelordet i den setningen din. Det har ikke vært nevnt noe som tyder på at det du antyder stemmer. Så langt har vel heller Apple tvert i mot sagt at det kan bli to produktlinjer med iPad; en linje med iPad Pro og en linje med standard iPad. Hvis det stemmer så blir det ulike tekniske nivåer og ulike prisnivåer mellom disse linjene.

 

 

Ja, mulig det ikke er tilfellet, men se feks her

 

http://buyersguide.macrumors.com

 

Under ipad air.

 

 The smaller iPad Pro replaces the previous iPad Air line and adopts many of the features from the larger iPad Pro such as Apple Pencil and Smart Keyboard support, a four-speaker design, and more

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Noe så enkelt, og sentralt, som å smelle PCen i dockingen og jobbe på to skjermer på kontoret, som er hverdagen svært mange steder, og effektivt er i praksis utrolig styr med en slik variant. Den er ikke på langt nær "like godt egnet".

Det er klart. Har man behov for mye bruk med tastatur, mus og skjermer er ikke en iPad på noe som helst vis en erstatning for datamaskinen.

 

 

Ja, og å bruke mus, tastatur og skjerm er ikke akkurat noe spesielt særtifelle som bare gjelder noen få arbeidsgrupper.

 

AtW

 

 

Det er fortsatt sånn, og kommer til å fortsette å være, at hvis man hovedsakelig PRODUSERER innhold/data, så er en fullverdig PC som arbeidsstasjon riktig verktøy. Hvis man hovedsakelig FORBRUKER innhold/data kan man gjerne bruke nettbrett.

 

De har glidende overgang mellom hverandre der nettbrett er i ferd med å hente inn PC, men det er nok fortsatt noen år igjen før man er der.

 

 

 

 

Hovedproblemet med denne som en "vanlig tablet", er at den visstnok er etterfølgeren etter ipad air. Isåfall har apple kun svært dyre 10-tommers-tablets som er "current gen", det er ikke en god utvikling.

 

AtW

 

 

"Visstnok" er nok nøkkelordet i den setningen din. Det har ikke vært nevnt noe som tyder på at det du antyder stemmer. Så langt har vel heller Apple tvert i mot sagt at det kan bli to produktlinjer med iPad; en linje med iPad Pro og en linje med standard iPad. Hvis det stemmer så blir det ulike tekniske nivåer og ulike prisnivåer mellom disse linjene.

 

 

Ja, mulig det ikke er tilfellet, men se feks her

 

http://buyersguide.macrumors.com

 

Under ipad air.

 

 The smaller iPad Pro replaces the previous iPad Air line and adopts many of the features from the larger iPad Pro such as Apple Pencil and Smart Keyboard support, a four-speaker design, and more

 

AtW

 

 

 

iPad Pro har tettet gapet opp til fullverdig PC, men er selvsagt ikke ment som en erstatter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noe så enkelt, og sentralt, som å smelle PCen i dockingen og jobbe på to skjermer på kontoret, som er hverdagen svært mange steder, og effektivt er i praksis utrolig styr med en slik variant. Den er ikke på langt nær "like godt egnet".

Det er klart. Har man behov for mye bruk med tastatur, mus og skjermer er ikke en iPad på noe som helst vis en erstatning for datamaskinen.

 

 

Ja, og å bruke mus, tastatur og skjerm er ikke akkurat noe spesielt særtifelle som bare gjelder noen få arbeidsgrupper.

 

AtW

 

 

Det er fortsatt sånn, og kommer til å fortsette å være, at hvis man hovedsakelig PRODUSERER innhold/data, så er en fullverdig PC som arbeidsstasjon riktig verktøy. Hvis man hovedsakelig FORBRUKER innhold/data kan man gjerne bruke nettbrett.

 

De har glidende overgang mellom hverandre der nettbrett er i ferd med å hente inn PC, men det er nok fortsatt noen år igjen før man er der.

 

 

 

 

Hovedproblemet med denne som en "vanlig tablet", er at den visstnok er etterfølgeren etter ipad air. Isåfall har apple kun svært dyre 10-tommers-tablets som er "current gen", det er ikke en god utvikling.

 

AtW

 

 

"Visstnok" er nok nøkkelordet i den setningen din. Det har ikke vært nevnt noe som tyder på at det du antyder stemmer. Så langt har vel heller Apple tvert i mot sagt at det kan bli to produktlinjer med iPad; en linje med iPad Pro og en linje med standard iPad. Hvis det stemmer så blir det ulike tekniske nivåer og ulike prisnivåer mellom disse linjene.

 

 

Ja, mulig det ikke er tilfellet, men se feks her

 

http://buyersguide.macrumors.com

 

Under ipad air.

 

 The smaller iPad Pro replaces the previous iPad Air line and adopts many of the features from the larger iPad Pro such as Apple Pencil and Smart Keyboard support, a four-speaker design, and more

 

AtW

 

 

 

iPad Pro har tettet gapet opp til fullverdig PC, men er selvsagt ikke ment som en erstatter.

 

 

Ja, og de fleste driver i sitt arbeid med produksjon.

 

Hvorfor er det så selvsagt? Kan hende det er tilfellet, men macrumours pleier å ha relativt ok kontroll på hva som foregår, hvor er utsagn eller informasjon som tyder på at dette er feil?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og de fleste driver i sitt arbeid med produksjon.

 

Hvorfor er det så selvsagt? Kan hende det er tilfellet, men macrumours pleier å ha relativt ok kontroll på hva som foregår, hvor er utsagn eller informasjon som tyder på at dette er feil?

 

AtW

 

 

 

Ja, men det er ulikt hva man produserer. Det er likevel ikke helt uvanlig å bruke nettbrett privat til å FORBRUKE innhold/data og at på samme måte som i mange andre sammenheng er det noen få som PRODUSERER og mange som FORBRUKER. Derfor er det ingen overraskelse at det er ulike enheter som brukes til ulike ting.

 

Jeg sier at det er ikke noe som Apple så langt har kommunisert som tyder på at de skal fase ut standard iPad og KUN fortsette med iPad Pro. At det er noen som svirrer rundt med rykter om sånt er noe ganske annet. Rykter er fortsatt rykter...

Lenke til kommentar

 

Ja, og de fleste driver i sitt arbeid med produksjon.

 

Hvorfor er det så selvsagt? Kan hende det er tilfellet, men macrumours pleier å ha relativt ok kontroll på hva som foregår, hvor er utsagn eller informasjon som tyder på at dette er feil?

 

AtW

 

 

 

Ja, men det er ulikt hva man produserer. Det er likevel ikke helt uvanlig å bruke nettbrett privat til å FORBRUKE innhold/data og at på samme måte som i mange andre sammenheng er det noen få som PRODUSERER og mange som FORBRUKER. Derfor er det ingen overraskelse at det er ulike enheter som brukes til ulike ting.

 

Jeg sier at det er ikke noe som Apple så langt har kommunisert som tyder på at de skal fase ut standard iPad og KUN fortsette med iPad Pro. At det er noen som svirrer rundt med rykter om sånt er noe ganske annet. Rykter er fortsatt rykter...

 

 

Neida, men så var det er her snakk om å bruke denne ipaden i arbeid og hvor egnet den var til det. Ingen betviler at tablets kan være fine å ha til "privat bruk".

 

Joda, rykter er rykter, noen rykter er sikrere enn andre dog. Og det er ikke akkurat som macrumours er det eneste stedet som mener det. Betyr det at det er 100% sikkert? Såklart ikke, men definitivt noe å vurdere, og jeg ser ikke helt hva du bruker som dekning for at det ikke er ment som en erstatter heller, hvordan vet du det?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, men så var det er her snakk om å bruke denne ipaden i arbeid og hvor egnet den var til det. Ingen betviler at tablets kan være fine å ha til "privat bruk".

 

 

Ikke noen grunn til å begrense iPad til Privat forbruk, det er mange som bruker iPad også til jobb der det måtte passe.

 

 

 

Joda, rykter er rykter, noen rykter er sikrere enn andre dog. Og det er ikke akkurat som macrumours er det eneste stedet som mener det. Betyr det at det er 100% sikkert? Såklart ikke, men definitivt noe å vurdere, og jeg ser ikke helt hva du bruker som dekning for at det ikke er ment som en erstatter heller, hvordan vet du det?

 

AtW

 

 

Hadde Apple sagt at de skal fase ut standard iPad, så ville vi visst det. Inntil videre har de ikke sagt noe sånt. Da er det ingen grunn til å spekulere rundt det heller.

 

 

Lenke til kommentar

 

Neida, men så var det er her snakk om å bruke denne ipaden i arbeid og hvor egnet den var til det. Ingen betviler at tablets kan være fine å ha til "privat bruk".

 

 

Ikke noen grunn til å begrense iPad til Privat forbruk, det er mange som bruker iPad også til jobb der det måtte passe.

 

 

 

Joda, rykter er rykter, noen rykter er sikrere enn andre dog. Og det er ikke akkurat som macrumours er det eneste stedet som mener det. Betyr det at det er 100% sikkert? Såklart ikke, men definitivt noe å vurdere, og jeg ser ikke helt hva du bruker som dekning for at det ikke er ment som en erstatter heller, hvordan vet du det?

 

AtW

 

 

Hadde Apple sagt at de skal fase ut standard iPad, så ville vi visst det. Inntil videre har de ikke sagt noe sånt. Da er det ingen grunn til å spekulere rundt det heller.

 

 

Selvfølgelig er det folk som bruker tablet til jobb i nisjer der det passer. Fint om du prøver å følge med litt på hva diskusjonen handler om, og komme med innspill som er relevant til det.

 

At apple ikke sier noe fra eller til er så sin sak, men da spekulerer du også, med dine påstander om at den ikke er ment som en erstatter.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det folk som bruker tablet til jobb i nisjer der det passer.

 

 

Ikke sant. Man bruker det verktøyet som måtte passe.

 

 

 

At apple ikke sier noe fra eller til er så sin sak, men da spekulerer du også, med dine påstander om at den ikke er ment som en erstatter.

 

 

Nei, AtW, det er ikke sånn det funker. Det vet du. Men det er et artig forsøk på kverulering og provokasjon, det skal du ha...

 

 

Lenke til kommentar

Både iPad Pro og Surface Pro er på hver sin måte en tilnærming til hva fremtiden vil bli. Begge har sine styrker og svakheter og gjør det på sin måte.

Apple sin Macbook er dog den jeg ville foretrukket om jeg skulle hatt noe i nærheten av Surface Pro 4 ift. bruksverdi.  De ligger også i samme prisområde.

Jeg bruker nesten ikke tabletfunksjonen på SP4. Jeg skulle dog gjerne hatt samme tastaturfunksjonalitet på min iPA2 som jeg har på SP4en. Da ville jeg nok brukt den til flere områder.

 

SP4 med Win10 og MB med OSX kan jeg bruke som et fullverdig arbeidsverktøy, det går ikke med iPP og iOS. Å sammenligne SP4 og iPP blir litt som å sammenligne epler og pærer.

AV SP4 og MB så trekker nok SP4 det lengste strået ift. praktikalitet (annet enn bare mobilitet) og funksjonalitet mens MB er overlegen på andre områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Hvis du kjøper en iPad til 7k, da er du enten litt ute og kjører, eller så har du for mye penger, spør du meg. Hva skal du bruke en pad til 7k som kjører iOS til? Bilde og videoredigering, fair enough.

 

Hadde det ikke vært for at jeg programmerer en del kunne denne løst alle oppgavene jeg bruker en datamaskin til på en helt strålende måte, til halv pris av datamaskinen jeg bruker i dag. Hva er det man ikke får gjort, egentlig? "Filsystemet" mitt er uansett Google Drive, bildene er i Apple Photos, mailen er hos Gmail, spillene er på PS4 og iOs. 

Det eneste jeg ikke får gjort er å bruke Git, node.js og grunt.

Eller da invistere i en datamaskin som koster halvparten, så har man faktisk mulighet til f.eks. koding for halveprisen av datamskinen du bruker i dag

Lenke til kommentar

 

iOS er helt bevisst låst på ørtens mange funksjoner helt fra første iPhone og iPad. Det er ikke slik at iOS ikke kan noe, tvert imot, men den kan ikke slippe brukeren til disse "skumle" funksjonene som et fullverdig og tilgjengelig filsystem, installasjon av noe annet enn Store-godkjent programvare, tilkobling av visse enheter etc. Det er derform man føler seg som om man er i en meget godt bygget - men allikevel helt 100% låst barnehage da man jobber med iOS contra for eksempel OSX. Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

Det er veldig få folk med ikke-it-jobber som har behov for en full PC i hverdagen. De bruker gjerne Office, mail og spesialprogramvare, og om denne finnes på Android/iOs er en slik enhet like godt egnet som en PC, uten alle problemene som følger med.

 

Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?

Så vanlige folk har ikke behov for en full pc i hverdagen? Og da med office som eksempel.. Du skal ha bra støtte for mus, og hvilket tastatur du selv vil, før en iPad eller noe annet, skal kunne erstatte en vanlig data på det punktet. Om det ikke gir støtte for å plugge i andre tastaturer, så burde tastaturet være på størrelse med det som er på en 15" bærbar for å gjøre det nogenlunde effektivt å jobbe med. Samme med en som bruker mail ofte.

Eller de som ikke er avhengig av den beste grafikken kan skaffe seg en pc for samme prisen som en konsoll, og bruke kontroller til den helt utmerket.

Eller de som driver med fotografering på fritiden? Eller musikkredigering? Man trenger ikke en dyr og bra pc for å gjøre det på hobby basis, men (ihvertfall bilde) blir fort litt for upresist med touchopplegg, eller uten en ordentlig mus.

 

Alle jeg kjenner som bruker iPad ol. har ihvertfall en PC i tillegg, som blir brukt minimum en gang i uka, fordi de har behov for det.

Det meste kan løses uten pad, men de aller aller fleste bruker/trenger minimum en 2000kroners laptop i tillegg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ipad pro - Mange kunne faktisk fint klart seg med denne som eneste maskin , men nei det er så absolutt ikke for alle. Så ingen som tvinger noen til å kjøpe den.

Dens suksess viler derimot mye på app utviklerne

 

Personlig kommer nok denne til å erstatte båden ipaden min og 90% (eller mer) av den stasjonære macen med wacom cintiq skjermen koblet på.

 

Hvorfor?

- Portabilitet

- Apputvalg (som bare blir bedre og bedre)

- Sist men ikke minst Apple Pencil.

 

Kom gjerne med eksempler på maskiner som er like kraftige, i samme størrelse og har like god pen.

 

Noen vil kanskje si at Surface Pro 4 er et bedre valg, men jeg har prøvd begge og ipad Pro med sin apple pencil var uten tvil den som falt best i smak. Noe mange designere sier seg enig i. En må gjerne skrike specs og OS, men Ipad Pro er ingen treiging.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...