Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

Ganske så utrolig fanboy-skrevet artikkel som "oppdager" iPad Pro som om Surface ikke finnes engang.

Og hva i all verden er dette for noe:
 

Apple mener at iPad Pro-brettene, inkludert den nye og kompakte varianten, skal være fremtidens PC-er. Vi har allerede protestert litt på det i vår test av iPad Pro 12,9. iOS er et flott operativsystem, men sammenliknet med Windows, fullblods Linux og OS X er det til tider svært begrenset i hva det kan gjøre.

I utgangspunktet er dette også noe som gjelder Googles Android-plattform.

Dette er mobile operativsystemer, og dermed egner de seg svært godt til mange ting skrivebords-systemer ikke er så gode på. Men de har altså sine svakheter. I testperioden gjør vi et forsøk på å bruke iPad Pro som hoveddatamaskin. PC-en er med den også. I tilfelle Apple-sjef Tim Cook har skrytt litt i overkant av nettbrettet.

 

Litt sarkasme: så godt jeg liker slik liksom-intetvitende type weltanschaung.

 

iOS er helt bevisst låst på ørtens mange funksjoner helt fra første iPhone og iPad. Det er ikke slik at iOS ikke kan noe, tvert imot, men den kan ikke slippe brukeren til disse "skumle" funksjonene som et fullverdig og tilgjengelig filsystem, installasjon av noe annet enn Store-godkjent programvare, tilkobling av visse enheter etc. Det er derform man føler seg som om man er i en meget godt bygget - men allikevel helt 100% låst barnehage da man jobber med iOS contra for eksempel OSX. Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

 

Og litt flisespikking til slutt: dette med kamera som stikker ut av enheten er egentlig tragisk, og noe Jobs ville aldri akseptert som den perfeksjonisten som han var, på lik linje med det kreftsvulst-lignende mobildekselet med innebygget batteri og en rekke andre helt tragiske påfunn.

Endret av nessuno
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iOS er helt bevisst låst på ørtens mange funksjoner helt fra første iPhone og iPad. Det er ikke slik at iOS ikke kan noe, tvert imot, men den kan ikke slippe brukeren til disse "skumle" funksjonene som et fullverdig og tilgjengelig filsystem, installasjon av noe annet enn Store-godkjent programvare, tilkobling av visse enheter etc. Det er derform man føler seg som om man er i en meget godt bygget - men allikevel helt 100% låst barnehage da man jobber med iOS contra for eksempel OSX. Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

Det er veldig få folk med ikke-it-jobber som har behov for en full PC i hverdagen. De bruker gjerne Office, mail og spesialprogramvare, og om denne finnes på Android/iOs er en slik enhet like godt egnet som en PC, uten alle problemene som følger med.

 

Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

"Apple mener at iPad Pro-brettene, inkludert den nye og kompakte varianten, skal være fremtidens PC-er."

 

Fremtiden har allerede vært her i mange år apple. Surface Pro og lignende PC'er har vært på markedet i årevis nå.

 

 

 

Surface Pro og iPad er nærmest to motsetninger av hverandre. Den ene er en ultraportabel PC i nettbrettformat som fungerer bra som PC.

 

Får litt trekk for at tastaturcover ikke følger med, og at det er endel flex bak tastene og at tastaturet og styreflaten er ganske så midt på treet. Og selv om kick-stand fungerer noenlunde så er det ikke i nærheten av så fleksibelt som en vanlig ultraportabel hva gjelder arbeidsvinkel og posisjoner.

 

Som nettbrett fungerer det temmelig begredelig, hvertfall sett opp imot hva mange forbinder med et nettbrett per i dag. Det skyldes jo ene og alene programvaren og den totale mangelen på gode touchoptimaliserte brukeropplevelser. Dette kan dog forbedre seg drastisk i fremtiden om Microsoft sin Universal App-plattform skulle finne på å ta av så utviklere faktisk investerte litt i det touchoptimaliserte økosystemet de forsøker å bygge rundt Windows.

 

 

 

iPad er på helt motsatt side. Et kjempeflott nettbrett, men temmelig begredelig som en PC erstatter dersom man har behov for noe som krever tastatur, tung multi-tasking eller programvare som ikke er tilgjengelig til iOS.

 

 

 

For min del så føler jeg verken eller klarer å fylle kategorien som "2-in-one" eller "all-in-one" på en god måte. For at den ene eller den andre skal fungere tipp-topp på begge områder så er man helt avhengig av at man har veldig begrenset behov for hva en PC skal gjøre (iPad) eller temmelig lave forventninger og behov til hvordan en touchoptimalisert opplevelse på et nettbrett skal fungere (Surface Pro).

 

 

Det hjelper jo ikke på at Microsoft sliter veldig med Skylake-problematikk med Surface Pro 4 som skaper en hel del trøbbel med wake from sleep og andre ustabiliteter.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor Apple tviholder på 2-kjernet prosessor? Har ikke iOS støtte for 4 kjerner? Greit nok at den har bra ytelse, men ville ikke iOS-enheter hatt nytte av en lik løsning som på Android-enheter med 8 kjerner? 4 for ytelse og 4 lavtytende kjerner for strømsparing? Eller er A9X såpass bra når det kommer til prioritering av ytelse vs batteritid at det ikke trengs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjult filsystem har en god del sikkerhetsfordeler.

 

Og, med mindre man er programmerer eller på andre måter driver med data på veldig teknisk nivå, hva trenger man egentlig filsystemet til i 2016?

Enorme sikkerhetsfordeler, fordi ingen apper har noen metode for å se andre appers filer.

 

Det er kun når jeg programmerer jeg faktisk trenger filsystem, men da er jeg selvsagt helt avhengig av tilgang.

Seriøst, det er temmelig ofte jeg ønsker å åpne en fil i flere programmer, slik som daglig. Snakker da om ting som bilder. Installer mods for spill og lignende.

 

leke med 3d rendring er mer avansert bruk er jeg enig i men redigere bilder og leke med mods er vanlig bruk dog et hakk over å poste ting på facebook som jeg har inntrykk av den vanlige bruken koker ned til her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ha en temmelig stor apple-logo på skylappene for å ikke se at denne har omtrent 50 konkurrenter i markedet fra hhv Lenovo, Asus, Acer, Dell, Samsung, HP og en del andre.

 

 

Problemet er bare at alle de andre kjører enten Windows eller Android, ingen av de kjører iOS. Da er det egentlig ikke konkurrenter men mer definert som alternativer.

Lenke til kommentar

Sett mange bruke nye iPad 12" på jobben til samboer (byggingeniør). For meg virker det som optimal fremvisning av tegninger etc. Det finnes ekstremt mye programmer til iPad som brukes blant ingeniører, samt det er utrolig mye lettere å vise frem og diskutere, samt gjøre endringer på en tablet kontra en laptop.

 

For meg virker det som at folk flest ikke har behov for en iPad pro til "vanlig" bruk. Da ihvertfall jeg syntes den er meget begrenset som en laptop erstatter. En fantastisk nettbrett? Helt klart, men trenger vel ikke ekstrem ytelse i nettbrettet for å lese aviser og spille noe spill.

Samtidig forstår jeg hvorfor mange bruker disse brettene innenfor jobb sammenheng.

 

Noen random saker her også
https://www.ice.org.uk/disciplines-and-resources/case-studies/the-use-of-technology-in-briefings
http://www.enr.com/articles/8459-new-interactive-bim-tools-for-the-ipad?v=preview
http://blog.usa.skanska.com/how-the-pdf-will-accelerate-the-paperless-jobsite-movement/
http://obamapacman.com/2011/08/ipad-helps-disney-fantasyland-construction/

http://www.railengineer.uk/2013/09/09/highland-communications/

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor Apple tviholder på 2-kjernet prosessor? Har ikke iOS støtte for 4 kjerner? Greit nok at den har bra ytelse, men ville ikke iOS-enheter hatt nytte av en lik løsning som på Android-enheter med 8 kjerner? 4 for ytelse og 4 lavtytende kjerner for strømsparing? Eller er A9X såpass bra når det kommer til prioritering av ytelse vs batteritid at det ikke trengs?

Jeg ville heller spurt hvorfor Android har så elendig single core ytelse. Har vært lenge kjent at Android har vært dårlig optimalisert. Husker når jeg hadde S4 at jeg fikk lagg i menyene selv med en "beefy" single core.

De designer jo sin egen SOC, som virker å være et stykke foran konkurrentene når det kommer til ytelse på CPU/GPU samt strømforbruk.

Lenke til kommentar

 

Det er veldig få folk med ikke-it-jobber som har behov for en full PC i hverdagen. De bruker gjerne Office, mail og spesialprogramvare, og om denne finnes på Android/iOs er en slik enhet like godt egnet som en PC, uten alle problemene som følger med.

 

Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?

 

 

Jeg er en av disse "andre". Gjør riktignok litt makroprogrammering i Excel støtt og stadig. Viktigst uansett for meg er fleksibiliteten. På jobb har jeg som regel oppe mellom 15 og 20 vinduer. Excel, Word, Outlook, OneNote, Lync, Windows Utforsker, Internet Explorer med diverse bedriftssystemer i gang, Adobe Acrobat/Reader etc. 2 x 24" er min skjermsetup. Skulle jeg gått over til iOS, ville produktiviteten falt til et nivå tilsvarende Bodil i Lunch.

 

iOS er altfor snaut. Ja, det er glitrende som underholdningsverktøy. Og det er sikkert glitrende for noen tegnere. Men som produktivitetsverktøy er det elendig. Man kan skrive enkle word-dokumenter der. Man kan gjøre enkle regneark. Man kan få lest mailer og skrevet enkle mailer. Skal du ha vedlegg til mailen du skriver som reply til noen? Glem det. Strukturere med å legge pdf, word, bilder, regneark etc i en fellesmappe? Glem det.

iOS er rett og slett for tungvint og talentløst for bedriftsbruk.

 

Til fritidsbruk:

Jeg har et Canon EOS 70D speilreflekskamera. Wifi har det, og en app for overføring av bilder og film til iOS. Men vent. Film? Neida, det går jo ikke, for iOS støtter ikke filmformatet. Bilder? Null problem. Bortsett fra at RAW-formatet ikke tas over. iOS konverterer til godt komprimert jpeg. Har både Lightroom og PS på min iPad Air 2 (og også på iPad Pro da jeg hadde den en kort stund). Hjelper lite når jeg ikke får lov til å behandle RAW-filer. Overføre bilder og særlig film fra en PC over til iPad'en for å redigere, og da særlig redigere film? Håpløst.

 

Og det hjalp overhodet ikke at Apple puttet "Pro" på navnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

iOS er helt bevisst låst på ørtens mange funksjoner helt fra første iPhone og iPad. Det er ikke slik at iOS ikke kan noe, tvert imot, men den kan ikke slippe brukeren til disse "skumle" funksjonene som et fullverdig og tilgjengelig filsystem, installasjon av noe annet enn Store-godkjent programvare, tilkobling av visse enheter etc. Det er derform man føler seg som om man er i en meget godt bygget - men allikevel helt 100% låst barnehage da man jobber med iOS contra for eksempel OSX. Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

Det er veldig få folk med ikke-it-jobber som har behov for en full PC i hverdagen. De bruker gjerne Office, mail og spesialprogramvare, og om denne finnes på Android/iOs er en slik enhet like godt egnet som en PC, uten alle problemene som følger med.

 

Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?

Jeg har i rundt fire år vært uten datamaskin i hjemmet, vel i det minste en privateid da jeg inniblant har tatt med jobb laptopen hjem for å ta hjemmekontor eller fullføre noe arbeid utover kvelden. På privaten så har jeg hatt tilgang til telefon (iPhone 6s Plus) og en iPad Air 2.

Dette er ikke noe jeg har gått inn for, men noe som har forblitt etter min forrige laptop døde og jeg ikke kjøpte meg ny - delvis fordi jeg ikke har tid til å fikle så mye på en PC på kvelden lenger og delvis fordi jobben min som utvikler/programmerer setter meg foran en resten av døgnet. Først og fremst når det kommer til iPad vs telefon så må jeg innrømme at jeg bruker iPaden ganske lite da telefonen min kan gjøre alt iPaden kan gjøre. Hvis jeg skal svare på en epost, lese noe eller surfe rundt på nett så klarer telefonen / iPaden seg helt ypperlig, men det er også der det begrenser seg. Det er ikke ofte jeg er innom nettbank lenger da det jeg av 9 av 10 tilfeller bruker mobilbank, men ca hver tredje måned så liker jeg å logge inn på en pc uten mobil/nettbrett tilpasset innhold - altså det er generelt sett deilig å inniblant få presentert nedsider i desktop format (vet mange sider har mulighet for normal visning, men det er ikke alltid det fungerer allikevel). Det er også dessverre slik at ikke hele nettet er standardisert enda og at noen steder fortsatt har flash applikasjoner - for eksempel Ikea sin garderobeplanlegger Pax, her måtte jeg ty til jobblaptopen, men selv om det hadde fungert på iPaden så ville jeg blitt gal å tegne opp et rom i 3D med touch - her er jeg langt mer effektiv med mus, tastatur og ikke minst litt skjermstørrelse. Et annet generelt problem er programvare - ja iOS har et enormt antall utviklere i ryggen, men plattformen er laget slik at utviklerne enkelt skal kunne ta seg betalt (noe som apple igjen tjener på 30%?), det er tilrettelagt for bruk av reklame eller inn app purchases noe som helt tydlig setter sine spor på gratisprogramvare eller alt av nisjeprogramvare som du ikke finner noe gratis alternativ til. Det hender at jeg trenger noe programvare for å gjøre noe bare en gang som fks tegne opp noe, konvertere noe musikk til et gammelt anlegg eller noe i den duren - da finner jeg alltid enten en open source variant på desktop. For å ikke snakke om hvis du en gang skal oppgradere firmwaren på noen av de tusen duppedittene man har i hjemmet (senest programvare på garmin klokke). Det er mulig jeg er skadet av å ha vokst opp med datamaskiner som har hatt relativt få begrensninger, men jeg klarer meg som andre med telefonen i 97 % av tilfellene, iPaden faller litt mellom to stoler (kjøper jeg tastatur til den får jeg tilnærmet en iPad pro, men ser ikke hva jeg skulle gjort annerledes med den), men de få gangene jeg skal gjøre noe skikkelig så er det fortsatt ønskelig med en større skjerm, mus, normalt tastatur og en plattform hvor det ikke nødvendigvis er noen som tjener på det jeg bruker av programvare. Jeg tror det blir annerledes for generasjonene som vokser opp nå med disse plattformene og med alle webapplikasjonene som aldri helt når opp til native applikasjoner (er altså ikke front end utvikler), men som nå ikke har noe marked lenger / er blitt for dyrt å lage til flere plattformer (kompromisser). Jeg derimot kommer nok alltid til å savne desktop plattformen noe jeg har kjent på i fire år og ender nok opp med en laptop m docking variant for de få tilfellene telefonen ikke strekker til.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...