Gå til innhold

[Løst] Til alle som mener studielån lønner seg


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over personer som mener at studielån lønner seg. Mest fordi ingen lån lønner seg, det koster deg (renter).

 

Men så, i dag oppdaget jeg noe morsomt.

 

Lånekassen: 1,933 % (Nominell)

Tysnes Sparebank: 1,60% (Nominell) EDIT: Det var forbehold som gjorde at dette ikke ble helt korrekt rente å ta utgangspunkt i.

 

 

Og ifølge finansportalen så har de 10 beste bankene 1,99 % nominell rente såfremt du er ung og sprek og har en utdannelse som skaffer deg ett fint medlemskap, men det er jo slik du fikk studiegjeld så det har du jo.

 

 

Konklusjon på tråden: Ikke betal ned studielån først!

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har sagt at det lønner seg? Det må i så fall være fordi lånet gir utdanning, som gir lønnet arbeid, som til slutt går i pluss. 

 

De bankrentene du viser til, de gjelder vel boliglån med en viss sikkerhet/egenkapital eller hva? Søk opp beste rente på forbrukslån så vil du se at lånekassen kommer godt ut.

Lenke til kommentar

Studielån lønner seg om man har selvkontroll, fordi det er rentefritt under utdannelse og er usikret til tross for at det ligger ca på boliglånsrente. Om du sparer pengene tjener du noen kroner på rentene, og har egenkapital til å finansiere bolig når du er ferdigutdannet.

 

Det krever altså litt selvdisiplin og økonomisk forståelse noe over neandertalernivå, men det kan helt fint lønne seg å ta studielån.

Endret av Herr Brun
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne det i førstepost, men mange hevder også at studielånet er det siste lånet man skal betale ned (pga. gunstig rente), men slik er det tydeligvis ikke lengere.

 

Grunnen til at studielånet skal betalast ned til slutt er ikkje på grunn av renta, det er på grunn av at lånet er personleg og at det kan slettast dersom du for eksempel blir heilt eller delvis arbeidsufør.

 

Og sidan lånet er personleg så vil det heller ikkje bli belasta dine barn eller ektefelle dersom du faller bort.

 

Ikkje berre er det gunstig for deg å avvente med å betale ned studielånet, men det er også gunstig for dei som skal arve etter deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne det i førstepost, men mange hevder også at studielånet er det siste lånet man skal betale ned (pga. gunstig rente), men slik er det tydeligvis ikke lengere.

 

Her er en link til folk med litt mer greie på saken som har et ganske annet syn enn deg: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/derfor-br-du-ta-opp-maksimalt-med-studielan/8460815.html

 

Rente er selvsagt et viktig moment i forhold til å ta opp lån, men langt fra det eneste. Det er også slik at renten på studielånet ikke er høy over tid, men renten i en periode fremover beregnes utfra kriterier i perioden før. Dermed vil renten alltid ligge litt høyt i perioder der renten er synkende. Om renten i  markedet dermed er stigende vil lånekassen også ligge etter i denne utviklingen og tilby bedre rente enn mange andre alternativer.

Lenke til kommentar

For øvrig er det et viktig poeng i artikkelen jeg linket til: Hvis man ikke er voksen nok til å forvalte pengene, men derimot opparbeider stor gjeld ved kaste bort penger på unødvendig tull kan det være smartere å avstå fra å ta opp studielån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første: Lånekassen er alltid noen måner på etterskudd, slik at ved synkende rentenivåer tar det lengre tid før de når markedsrenten (men renten er gunstigere noe lengre ved økende rentenivåer).

For det andre: Det finnes altså en eneste bank som tilbyr bedre rente enn lånekassen. Det finnes ingen kilde på dette rentenivået, tvert imot er banken ekstremt dyr på alle lånerenter ifølge hjemmesidene sine (ungdomslån har f. eks. 2,6%, ikke 1,6%).

 

En generell tommelfingelregel blir ikke "motbevist" fordi du én eneste gang klarer å finne en anomali.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom renta til lånekassen og bankane er nok blitt litt mindre når renta er blitt lågare, men eg har framleis til gode å sjå eit forbrukslån som kan måle seg med renta til lånekassen. Kva rente du får på bustadlån til 2 millionar og fullmedlem i banken ser eg ikkje på som relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom renta til lånekassen og bankane er nok blitt litt mindre når renta er blitt lågare, men eg har framleis til gode å sjå eit forbrukslån som kan måle seg med renta til lånekassen. Kva rente du får på bustadlån til 2 millionar og fullmedlem i banken ser eg ikkje på som relevant.

Det er jo absolutt relevant når du vurderer hvilket lån du skal betale ned, som såvidt jeg forstår er det trådstarter mener å fokusere på. Men renten er ikke det eneste som betyr noe her: Ved å betale ned huslånet først frigjør du låneramme som du kan gjenopplåne senere, i tilfelle du skulle ha behov for kreditt. Betaler du ned studielånet forsvinner muligheten for gunstig lån.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting du må tenke over TS er at du tar utgangspunkt i nominell rente.

Ellers, hadde jeg vært student hadde jeg tatt opp max og satt på en skarekonto, er jo rene pengemaskinen det her.

 

Men låne for å låne, så lenge rentene på lånet er høyere enn det man eventuelt får for å ha dem i banken, det sier seg jo selv at det ikke er fornuftlig.

Lenke til kommentar
"Flytt til Tysnes og få 1% avslag på boligrenten i to år"... Lånekassens rente er med andre ord rett under markedsrenten for boliglån. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Flytt til Tysnes og få 1% avslag på boligrenten i to år"... Lånekassens rente er med andre ord rett under markedsrenten for boliglån.

 

 

Her er det bare å bøye seg i støvet.. Herr Falkeblikk

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...