Gå til innhold

Mens vi venter på Ubuntu 16.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist at Ubuntu ikke går for BTRFS. 

 

Bruker det hjemme med stor suksess, og etter at kernel 4.2 kom (kjører nå 4.4) så har det i mine øyne vært meget stabilt. klart det er ikke så gjennomtestet som ZFS.

 

Har ikke noe i mot ZFS som system, men for en vanlig hjemmebruker som bare ønsker å utvide et raid 5/6 med 1 og 1 disk, så er BTRFS det beste som har skjedd. Online konvertering av raid-lvl er også kjekt. Om dette kommer inn i ZFS, så ser jeg ikke behov for 2 like filsystemer, men inntil da

Lenke til kommentar

Hva er det som ikke er stabilt nok etter din mening?

Flott å komme med en begrunnelse for slike utsagn, uavhengig om det er subjektivt eller objektivt.

 

Min subjektive begrunnelse på hjemmestabilitet i første runde:

kjørt uten problemer på raid 5 siden oktober.

Scrub fungerer og reparer den ene feilen som har oppstått på mitt system. 

Kan enkelt legge til og fjerne disker, og operasjonene gjør akkurat det de skal. Ikke mer eller mindre.

Raskt nok for overføring på hjemmenett (120MB/s på små filer i mitt system). 

 

-Unntak: har ikke testet dette med snapshots og rollback. 

 

Er klar over at det er ganske nytt, og ikke produksjons-testet slik som ZFS, men hvis ingen starter hjemme testing/produksjons testing, så vil det heller ikke bli testet.

Lenke til kommentar

Men ingen vil jo heller teste når ZFS funker betre, har meir liberal lisens og det som har klart mest community målt i forumtråder, blogger, guider osv.

 

Å kunne utvide eit raid men ein og ein disk er heller ingen fordel, du setter raided i "degraded" mode kvar gong og om noko går galt så er risikoen for totalkræsj mykje større.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha personlige anekdoter så varte btrfs i ca 1 uke, da maskinen mistet strøm ikke kunne starte opp igjen på grunn av "BTRFS: open_ctree failed".

 

Jeg skal ikke fraråde noen i å bruke btrfs. Men det ville vært absurd å bruke btrfs som default på en av de største Linux-distribusjonene vi har. Filsystem er ikke noe vi tuller med, og btrfs skal få gleden av å bli ferdig og så modnes, før det tar over ansvaret å lagre uerstattelig data.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot ZFS som system, men for en vanlig hjemmebruker som bare ønsker å utvide et raid 5/6 med 1 og 1 disk, så er BTRFS det beste som har skjedd. Online konvertering av raid-lvl er også kjekt. Om dette kommer inn i ZFS, så ser jeg ikke behov for 2 like filsystemer, men inntil da

Når har en vanlig hjemmebruker noen gang visst hva raid5/6 er? Btrfs gir ikke den vanlige brukeren noe som helst, bortsett fra oppspist harddiskplass på grunn av snapshots. Ext4 er det eneste riktige standard filsystemet for en Linux-distro. Hvis man er interessert i Raid og snapshots, klarer man vel fint å velge Btrfs under installasjonen. Ser ikke helt problemet. 

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Ubuntu 16.04 LTS (Xenial Xerus)

http://releases.ubuntu.com/16.04/

 

Virker ut som hos meg funger den bedre på vmware en den gjør på laptop.

Ser ut som som muligens pakkebehandleren ikke er konfigurert riktig, hvis jeg ikke var uheldig å få få kurrupt iso fil.

Da det ikke er mulig å installere kubuntu-desktop eller installere noe programvare.

 

Da den ikke finner noe.

Lenke til kommentar

Det gikk bedre hvis jeg brukte minnepenn istedenfor så antar brenningen ikke ble så bra.

Men har fremdeles feil å installere apt-get install kubuntu-desktop.

 

Får error 1, tips jeg finner så langt: account-plugin-google

dpkg --remove --force-remove-reinstreq account-plugin-google unity-scope-gdrive

Fikk ikke valget å installere "apt-get install kdm".

Så da vil vist ikke ubuntu starte normalt kun i failsafe modus, kan jo prøve å reinstallere igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke du vil få et fungerende system hvis du alltid skal ha nyeste versjon med såpass lite forkunnskaper. Du må i det minste belage deg på å gjøre mer research og være villig til å prøve og feile. Kubuntu 16.04 har, etter det jeg har forstått, KDE 5.6 5.5.4? Hvilke forandringer er det du ha som er i 5.6.2? Du kan glatt legge til KDE, LXFCE, Gnome etc. i Ubuntu, men du kødder det til for deg selv ved å insistere på å bruke nyeste versjon. Bruk det som ligger i standard repo.

 

Nyere er ikke alltid bedre.

 

Edit: Usikker på hvilken versjon Kubuntu kommer med, bruker ikke KDE selv. Poenget er at hvis man ikke er efaren eller villig til å prøve/feile, så er det bedre å bruke standard oppsett.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke du flere maskiner som du kan prøve på da LMH1? Ut i fra det du skriver, så virker det som at du har flere enn en iallefall. Du får installere *ubuntu på hver maskin og prøve det selv. Ja. Hvis du klarer å sette det opp da naturligvis :p

Lenke til kommentar

Trenger laptop da jeg skal være med på linux møte, men hjelper lite når jeg ikke finner andre en multicom laptoper i norge.

 

Vet noen hvordan man setter opp recovery partisjon slik som windows 10?

Så hvis noe skulle skje ved testing kan man tilbakestille endringer:

 

Finner:

https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

 

Eller hvis det går så langt at det er feilkonfigurasjon med KDM\feil skrivebord laster.

Så må man reinstallere da det blir for vanskelig å gjøre noe annet?

 

Men ser ikke ut som den er så lett å installere heller fra terminal ved bruk av usb stick.

Generielt syns jeg ubuntu er dårlig på å tilpasse minnepenn imaget (Live DVD) slik man kan installere programmer på minnepenn i Live DVD modus da minnepenn ikke er låst slik som CD\DVD+R da multisesion funger dårlig hvis man ikke har brenner.

 

På minnepenn burde være lik som harddisk, eneste er programvaren på minnepennen kan være satt til read only.

 

Nå vet jeg ikke hvordan Samsung 950 Pro 512GB M.2 funger i linux, hadde den virker kunne jeg vurdert den i neste laptop.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vi kan vel ikke diskutere Ubuntu 16.04 uten å nevne Snaps? Hva synes dere? For meg høres det i utgangspunktet ut som en god ide med at nyere versjoner som ikke er i standard pakkebrønner blir i en container. Dette vil forhåpentligvis erstatte PPA, noe som er en bra ting. 

 

http://news.softpedia.com/news/ubuntu-16-04-lts-xenial-xerus-to-offer-users-newer-software-versions-via-snaps-502879.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...