Gå til innhold

Mens vi venter på Ubuntu 16.04


Anbefalte innlegg

Der jeg jobber bruker vi vagrant for "virtuelle" dev-environments, men med LXC-backend, som gir oss "på jernet"-ytelse. Vurderte å bytte ut med LXD, da futten har gått litt ut av prosjektet vagrant+LXC i det siste.. men det med shared storage ble her en liten showstopper.. så nå er jeg i ferd med å tweake vagrant+LXC så det funker smooth med Ubuntu 16.04 i vårt oppsett.

 

Et alternativ kunne vært NFS, men det er betydelig mer knot (som i at jeg må skrive scriptene som fikser deling selv istedenfor å bruke noe ferdig) og lavere ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk ikke alltid "lavere" ytelse med NFS. Få dere skikkelig nettverk, så vil du se at en shared storage løsning vil være raskere enn lokal lagring på hver maskin. :-)

 

Nøkkelen her RDMA! Ikke er spesielt vanskelig å sette opp heller om du har hardware som støtter dette. Per dags dato så er RDMA litt dyrt for Ethernet, men det finnes mange gode billige Infiniband løsninger.

 

Med dagens billige 10G kort så makser jeg rundt 400 - 500MB/s med 8k read/write der CPU blir flaskehals. Må øke den til 32k for å greie å utnytte 10G linjen. Men med RDMA så er CPU nesten i null.

 

Med iSCSI så får jeg fullt 10G, men det er kanskje fordi den leser blokker i dynamisk størrelse og er ikke låst til en størrelse som NFS? F.eks Linux har jo en standardverdi på 128k til read-ahead, selv om du bare skal lese 8k.

Du kan sjekke den med

 

cat /sys/block/sda/queue/read_ahead_kb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...