Gå til innhold

Så mye koster PlayStation VR når brillene slippes i høst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal en PS4 klare å gi en opplevelse i nærheten av hva som forventes av Riften og Viven på PC? PS4 sliter jo allerede med 1080p@60fps, mens det sies at man trenger minst 90fps og gjerne 1440p for VR.

 

Har de sagt det skal være i nærheten? PSVR er billig-VR.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal en PS4 klare å gi en opplevelse i nærheten av hva som forventes av Riften og Viven på PC? PS4 sliter jo allerede med 1080p@60fps, mens det sies at man trenger minst 90fps og gjerne 1440p for VR.

 

Den skal ikke klare det. Vive og Rift vil koste mer enn det dobbelte, så det er vel ingen som forventer at PSvr vil kunne matche de.

Det er en del som mener nå at "perceived" bildekvalitet og opplevelse fra PSVR sett opp mot Vive og Rift vil være minimal, om ikke i favør av PSVR. Grunnen til dette er at PSVR bruker RGB screens i sine briller, mens Vive og Rift bruker PenTile. Ser man på underpiksler mellom alle brillene vil PSVR med sine RGB screens ha: (1920x1080)x3 = 6220800 underpiksler.

PenTile skjermene til Rift og Vive vil ha: (2160x1200)x2 = 5184000.

Som man ser har PSVR 17% bedre underpiksel-fyll enn Rift og Vive. Dette vil gjøre en stor forskjell i opplevd bildekvalitet, og som sagt finnes det flere nå som mener at, sammen med PSVRs 120Hz (mot 90Hz fra de to andre), at PSVR vil ha en minst like god opplevelse som Rift og Vive. På r/oculus (hvor jeg har gjort min research), kritiserer mange de HTC og spesielt Oculus på ikke å ha vært klare nok på at de bruker PenTile i sine skjermer, noe som er negativt. Hvorfor? Nå har denne posten blitt så lang at jeg ikke skal forklare det her (sjekk heller r/oculus), men å bruke RGB som PSVR gjør gir en markant fordel over Rift og Vive sine skjermer. For å avslutte kan jeg bare si, at på bakgrunn av all denne informasjonen, i tillegg til prisen på 400USD og at jeg allerede har en PS4, så har jeg bestemt meg for å kansellere min Rift preorder, og heller gå for PSVR i første omgang. Selv om det betyr at jeg må vente til oktober.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skal en PS4 klare å gi en opplevelse i nærheten av hva som forventes av Riften og Viven på PC? PS4 sliter jo allerede med 1080p@60fps, mens det sies at man trenger minst 90fps og gjerne 1440p for VR.

Den skal ikke klare det. Vive og Rift vil koste mer enn det dobbelte, så det er vel ingen som forventer at PSvr vil kunne matche de.

Det er en del som mener nå at "perceived" bildekvalitet og opplevelse fra PSVR sett opp mot Vive og Rift vil være minimal, om ikke i favør av PSVR. Grunnen til dette er at PSVR bruker RGB screens i sine briller, mens Vive og Rift bruker PenTile. Ser man på underpiksler mellom alle brillene vil PSVR med sine RGB screens ha: (1920x1080)x3 = 6220800 underpiksler.

PenTile skjermene til Rift og Vive vil ha: (2160x1200)x2 = 5184000.

Som man ser har PSVR 17% bedre underpiksel-fyll enn Rift og Vive. Dette vil gjøre en stor forskjell i opplevd bildekvalitet, og som sagt finnes det flere nå som mener at, sammen med PSVRs 120Hz (mot 90Hz fra de to andre), at PSVR vil ha en minst like god opplevelse som Rift og Vive. På r/oculus (hvor jeg har gjort min research), kritiserer mange de HTC og spesielt Oculus på ikke å ha vært klare nok på at de bruker PenTile i sine skjermer, noe som er negativt. Hvorfor? Nå har denne posten blitt så lang at jeg ikke skal forklare det her (sjekk heller r/oculus), men å bruke RGB som PSVR gjør gir en markant fordel over Rift og Vive sine skjermer. For å avslutte kan jeg bare si, at på bakgrunn av all denne informasjonen, i tillegg til prisen på 400USD og at jeg allerede har en PS4, så har jeg bestemt meg for å kansellere min Rift preorder, og heller gå for PSVR i første omgang. Selv om det betyr at jeg må vente til oktober.

 

 

Om man faktisk er opptatt av oppfattet bildekvalitet, så bør man ta hensyn til at pen-tile har full opplønsing på grønt, som er desidert viktigst når det gjelder oppfattet oppløsning, så i praksis er det mye nærmere "3 enn 2". Videre driver PSVR å fyller inn frames som ikke finnes i kildematerialet. Det gir neppe en like god opplevelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har prøvd Oculus Rift uten og være spesielt imponert. Men og kjøre en berg dal bane som så ut som den hørte hjemme på Amiga 500 var nok forhåpentligvis veldig langt unna hva man kan forvente av ferdig produkt og ordentlig utviklede spill.

 

Har både PC og PS4 så får se hva jeg gjør når det nærmer seg jul. Vil hvertfall vente og se hva hva andre synes og hva jeg kan forvente av produktene før jeg kjøper.

Lenke til kommentar

400 € er kr 3755 nå. Og det lander vel på en tusenlapp ekstra her som vanlig, because Norge.

 

Spørs om ikke dette er priset for høyt. Jeg tror konsollspillere spiller på konsoll fordi de da slipper å kjøpe dyr hardware i tillegg.

Men et PS4-spill koster vel 500 kr? Eller .. kanskje det er mulig å kjøpe rabatterte spill på PS store, slik som på Steam? Min oppfatning er iallfall at konsoll-gaming fort blir dyrt når spillene er så dyre.

Lenke til kommentar

400 € er kr 3755 nå. Og det lander vel på en tusenlapp ekstra her som vanlig, because Norge.

 

 

Ser slik ut. CDON, Komplett og Gamezone har i alle lagt ut PSVR for ca 4700 kr.

 

kanskje det er mulig å kjøpe rabatterte spill på PS store, slik som på Steam?

Ja. PS Store har blitt nesten like gale som Steam når det kommer til å kjøre på med salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...