Gå til innhold

Stygg trafikkforseelse, indratt førerkort


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, 

Jeg har et par spørsmål angående inndratt førerkort og straff for trafikkforseelser. 


Jeg har i dag gjort noe som jeg er helt fortvilet for  :(

Her kommer min historie.

Da jeg kom til rett før et gangfelt i 50-sonen traff jeg på en bil foran meg som tilsynelatende skulle inn i et boligfelt til høyre, jeg var derfor sikker (på grunn av bilen sin høyrevendte posisjon i veien) på at denne sjåføren skulle inn i dette boligfeltet, men denne bilen hadde ikke blinklys på.

Jeg valgte da å kjøre forbi denne bilen da jeg i mitt hode var sikker på at denne bilen skulle inn til høyre. Det jeg ikke visste var at foran denne bilen var det også en annen bil pluss et gangfelt(!) som derfor var grunnen til at denne bilen hadde stoppet, uansett om denne bilen ikke hadde blinklys på (noe mange glemmer å ta på når de skal inn til høyre eller venstre). 

Gangfeltet var godt merket på begge sider. Men i og med at dette var i skumringen og jeg kanskje ikke var helt oppmerksom så jeg ikke dette. 

Jeg kjørte derfor som sagt forbi disse to bilene (i sjokk selv av at det var to biler foran meg der jeg bare trodde det var en), gjennom gangfeltet som det tydeligvis var noen i. Jeg kjørte i full fart videre for å ikke krasje i noen og til slutt holdt på å krasje i en bil i motgående kjørefelt. For å deretter komme meg inn i riktig kjørefelt. Takk og lov uten at noen ble truffet eller skadet. 

Etter dette var jeg helt i sjokk over hva jeg hadde gjort, og at jeg ikke hadde fulgt bedre med på de bilene foran meg, på gangfeltet osv. 

Deretter kjørte jeg videre i ca. en km rett frem før en sivil politibil stoppet meg og forklarte meg hva jeg hadde gjort (noe jeg var fullt klar over på forhånd). Og at dette var en veldig alvorlig trafikkhendelse. Jeg la meg "helt flat" og forklarte hele sannheten, at dette ikke var ment som en forbikjøring for å kjøre fort forbi noen, men som en forbikjøring for å komme forbi den bilen som jeg allerede trodde var på vei ut av veien, til et annet boligfelt på høyre side. Det hører med til historien at den sivile politibilen som stoppet meg var den bilen som var foran meg da jeg kjørte forbi. 

En politipatrulje ble oppringt, og kom til dette stedet hvor jeg ble stoppet. Jeg fikk vite at dette var veldig alvorlig, at jeg kom til å få en anmeldelse på meg, og førerkortet mitt ble inndratt. 

Dette skjønner jeg jo, da dette var en alvorlig forbikjøring. Noe jeg aldri i utgangspunktet hadde sett for meg at det skulle bli. Jeg er ellers en veldig rolig sjåfør, og har ingen andre alvorlige trafikkforseelser fra før. Jeg føler bare det er så ufortjent å komme opp i denne situasjonen overhodet. Da det ikke var dette jeg hadde planlagt skulle skje. Jeg er forresten også yrkessjåfør, og trenger førerkortet så sårt. 

Jeg er fortvilet fordi jeg ikke fikk noen informasjon om hvor lenge førerkortet mitt kom til å bli inndratt, ingen informasjon om hvilken straff jeg kom til å få, ingenting.

Jeg lurer derfor veldig på om noen her kan hjelpe meg å fortelle litt om hva som skjer videre? Om noen har noe erfaring med noe lignende osv? Jeg setter pris på alle seriøse og hjelpefulle tilbakemeldinger angående svar på mine spørsmål. 

Jeg er fortsatt på prøvetid også. Har hatt førerkortet litt over et år, noe som ikke akkurat hjelper på denne situasjonen her :( 

PS: Jeg vet hvor galt det jeg har gjort er, og trenger derfor ikke flere til å fortelle meg hvor forferdelig det jeg har gjort er. For det kommer frem klart å tydelig i denne forklaringen at jeg vet selv. 

På forhånd takk!



 

Endret av S.C
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Jeg ville kranglet på hele inndragelsen. Politiet er for vandt med å være maktkåte og få det som de vil. Finn ut hvordan du kan trenere og sabotere saken for politiet så mye som mulig. Om du har penger til en advokat så skal du ikke se bort fra at du slipper unna med en advarsel.

Lenke til kommentar

Jeg ville kranglet på hele inndragelsen. Politiet er for vandt med å være maktkåte og få det som de vil. Finn ut hvordan du kan trenere og sabotere saken for politiet så mye som mulig. Om du har penger til en advokat så skal du ikke se bort fra at du slipper unna med en advarsel.

Tror du dette fungerer da politimannen så alt som skjedde? Og jeg allerede har samtykket til førerkortbeslag? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg ville kranglet på hele inndragelsen. Politiet er for vandt med å være maktkåte og få det som de vil. Finn ut hvordan du kan trenere og sabotere saken for politiet så mye som mulig. Om du har penger til en advokat så skal du ikke se bort fra at du slipper unna med en advarsel.

Tror du dette fungerer da politimannen så alt som skjedde? Og jeg allerede har samtykket til førerkortbeslag? 

 

Aner ikke, men har du penger så skaff en advokat.

Lenke til kommentar

Vil nå heller tro at det at du er yrkessjåfør heller teller motsatt vei, at du har såpass mye erfaring i trafikken at du ikke burde havnet i den situasjonen du gjorde.

At du ellers kjører forsiktig teller lite, du gjorde ikke det i denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For et år siden ville jeg bedt deg ta kontakt med advokat Jon Swendsen, men det funker dårlig etter at han gikk bort i høst.

 

Jeg ville trukket tilbake samtykket, kun da får du en effektiv behandling av saken.

Så lenge samtykket ditt er der vil du måtte regne med at de tar seg god tid i behandlingen av saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at du fikk lite informasjon om straff og lengden på førarkortbeslaget er at dette er spørsmål som må avgjerast utifrå den konkrete situasjonen, det er ikkje politiet sin oppgåve.

 

Det du kan gjere er å trekke tilbake samtykket til førarkortbeslag, då får politiet tre veker på seg til å få retten til å samtykke til eventuelt vidare førarkortbeslag. Dersom denne fristen ikkje blir opprettholdt så vil du kunne hente ut førarkortet ditt igjen etter tre veker. Då kan du kjøre bil fram til saka eventuelt blir tatt opp igjen.

 

Fordelen med å nekte samtykking er at du legger press på politiet og dermed får fortgang i saka, den einaste risikoen du har med å trekke samtykket er at dersom politiet må levere tilbake sertifikatet, men deretter tar saka til retten der du blir frådømt førarkortet for ei periode så vil ikkje dei fyrste tre vekene telle med på tapsperioda.

Om du lar politiet beholde førarkortet utover tre veker så vil retten ved ein eventuell dom på inndraging av førarkort legge datoen for hendelsen og det midlertidige førarkortbeslaget til grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig ta kontakt med advokat som det blir anbefalt her, men jeg tviler sterkt på at vedkommende kan få deg ut av denne suppa. Ingen av argumentene du fremfører har nevneverdig innvirkning på lengden på førerkortbeslaget. Jeg skjønner at dette er kjipt, men hendelsen slik du beskriver den er helt åpenbart trafikkfarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare lurer, men du ga mer gass når du lå i motsatt kjørefelt på vei inn i fotgjengerfeltet?

Ut fra det du skriver her og i en annen tråd økte du farten så kjørte gjennom fotgjengerfeltet for å komme inn i ditt eget felt raskest mulig?

Du burde vel stoppet i stedet for å gi gass gjennom fotgjengerfeltet, når du først havnet i den situasjonen du gjorde...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Bare lurer, men du ga mer gass når du lå i motsatt kjørefelt på vei inn i fotgjengerfeltet?

Ut fra det du skriver her og i en annen tråd økte du farten så kjørte gjennom fotgjengerfeltet for å komme inn i ditt eget felt raskest mulig?

Du burde vel stoppet i stedet for å gi gass gjennom fotgjengerfeltet, når du først havnet i den situasjonen du gjorde...

Jeg fikk helt panikk, og følte ikke jeg kunne stoppe da det kom bil mot meg i motsatt kjørefelt og veien i mitt kjørefelt var blokkert av de to bilene jeg holdt på å kjøre forbi. Når jeg ser det i ettertid burde jeg gjort mye ting annerledes. Men der og da er det ikke alltid så enkelt å tenke klart, du kjører ofte bare videre i slike situasjoner for å prøve å avverge et krasj når du først ser at du har tråkka skikkelig i salaten. 

Lenke til kommentar

Du kunne strengt tatt ikke gjort mer feil enn du gjorde her, sånn jeg ser det gjorde du det helt motsatte av det man bør gjøre.

Du kan jo ikke ha hatt oversikt i det hele tatt over hva som var forran deg når du la deg ut i motgående felt ettersom du verken så bilen forran, bilen i motgående eller fotgjengerfeltet?

Selv om bilen skulle kjøre av til høyre slik du trodde må du jo ha oversikt over hva som er forran deg når du legger deg ut i motsatt kjørefelt.

Selv om det ikke var noen bil forran bilen du kjørte forbi og den du kjørte forbi svingte av ville du jo fortsatt hatt problemer med motgående bil.

 

Feil skjer, men her var det mange feil...

Du kan egentlig være glad for at du ikke har en sak om uaktsomt drap eller ligger på sykehuset pga front mot front-kollisjon, begge deler kunne lett ha skjedd når du legger deg ut i motsatt kjørefelt uten å vite hva som er forran deg.

 

 

Du må nok regne med å ta lappen på nytt om ett års tid eller noe slikt vil jeg anta, eller ihvertfall ta den på nytt senere. Tviler sterkt på at du får den tilbake eller slipper å ta den på nyttl.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kan gjere er å trekke tilbake samtykket til førarkortbeslag, då får politiet tre veker på seg til å få retten til å samtykke til eventuelt vidare førarkortbeslag. Dersom denne fristen ikkje blir opprettholdt så vil du kunne hente ut førarkortet ditt igjen etter tre veker. Då kan du kjøre bil fram til saka eventuelt blir tatt opp igjen.

 

Dette blir bare en liten detalj i det store bildet, men sier ikke lovteksten at politiet må OVERSENDE saken til tingretten innen tre uker? Treukersfristen er en frist politiet har, eventuell saksbehandlingstid i tingretten kommer da i tillegg.

 

Vegtrafikkloven § 33 nr. 3

 

Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...