Gå til innhold

Samsung har lansert en SSD på 16 terabyte


Anbefalte innlegg

Hva med å begynne bruke U.2 for å levere NVMe til disker med vanlig 2.5" formfaktor. Er jo begrenset med plass (fysisk) på disse M.2 drevene (selv om lagringstettheten sikkert vil øke en del. F.eks. er jo 950 Pro 1 TB planlagt levert etterhvert).

Nå får man overgang fra u2 til intel 750 vanlig sas/sata versjon. Mener på det :)

 

Edit: jepp

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/u2-sff-8639-connector-insight-when-buying-the-intel-750-nvme-ssd/

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 Det er vel ikke sata som er fremtiden uansett, M.2 nvm er vel det mest aktuelle om dagen. Bruker en 950 pro selv, og den knuser alt sata kan by på.

 

M.2 er bare selve kontakten. M.2 kan også gå via SATA. Du har har M.2 over PCIe og bruker (2 eller 4?) av dine PCIe lanes til kontakten.

 

NVMe er protokollen, i motsetning til AHCI. Har ingenting med kontakt å gjøre. NVMe kan lett fås til over SATA.

Greit nok, men sata er like dødt for det. Selv om M.2 støtter en eldre standard som sata, er den langt mer fremtidsrettet med direkte tilgang på PCIe.

Formatet er også langt mer kompakt enn sata standarden (det er vel ikke noe mindre enn 1.8"?).

Men du kan fortfarande bara använda EN disk på de flesta maskiner. "Sataformatet" kan du stacka i oändlighet, och stoppa undan var du vill i ett kabinett. 12 sataportar tar ungefär lika stor plats som en fylld M.2 plats. Idag finns det 90st M.2 ssd på marknaden i norge, och bara 13 av dom är mot PCIe. Resten är rena SATA ssd. Då säger det sig självt att M.2 är en nischeprodukt. I tillägg är det inte alla M.2 portar som går mot PCIe.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Jo men skal du bruke Samsung 950 Pro 512GB M.2 til stasjonær blir det litt overkill, selv om noen har m.2 slot.

Først og fremst er de for mini laptoper.

 

Problemet med m.2 er den veldig høye prisen, skal man ha 1-2 TB der må man over 10 000 kr i så fall.

Så har vel disse problemet med høye tempraturer så mye bruk med mye belasting er kanskje ikke lurt SSD disken kan falle i ytelse og bli treg, særlig hvis hovedkortet blir varmt.

Det er det jo absolutt ikke! Hvordan er laptop og stasjonær forskjellig her? I Stasjonær kan du jo faktisk utnytte den mer. Hvis du ikke klarer å forestille deg hvordan en rask SSD er nyttig får det være ditt eget problem. Det å komme med påstander om at det er overkill er bare tull.

 

M.2 er ikke dyrt. SSDer som er ekstremt raske er dyre. Du kan kjøpe en Samsung 850 EVO med M.2 kontakt. Overraskelse: Det gjør den ikke dyr. Kan folk i denne tråden snart begynne å forstå at M.2 er en kontakt? At utrolig raske SSDer er dyrere enn langt tregere er vel ingen overraskelse? Intel sine 750 er og dyre, samme som 950 Pro. De bruker begge samme grensesnitt: PCIe. Intel sin har et PCIe spor, Samsung har en M.2 kontakt.

https://prisguiden.no/produkt/samsung-850-evo-500gb-222588

https://prisguiden.no/produkt/samsung-850-evo-500gb-m-2-228614

 

Ytelse på Samsung sin 950 Pro faller ikke ved varme. Det er bevist i en test av en 950 versjon som kom med heatsink.

 

 

Förstår inte helt varför M.2 dras in här. I nuvarande "state of mind" är M.2 en helt idiotisk lösning då disken blir i princip obrukbar när du får lust att uppgradera en M.2 till något större. SATA/SAS ger klart längre livstid på en ssd. M2 är en nissekontakt fram tills vi ser SSD med långt högre kapacitet.

 

M.2 er jo på ingen måte idiotisk! M.2 SSDer sin formfaktor gjør at de tar så lite plass at de er så godt som loddet fast på hovedkortet. Ta modeller som Dell sin XPS 13. RAM er loddet på, fordi RAM sticks tar for mye plass. På grunn av formfaktoren M.2 tillater så har de klart å gjøre SSDen utbyttbar! Det gjennom en liten luke i bunn, samtidig som den er bransjestandard for lite fotavtrykk.

 

M.2 fungerer jo og bra i stasjonære PCer, men der fungerer ofte PCIe kort like bra, som Intel 750. Skal du ha mye kapasitet så er det jo selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men hvorfor må den være det? Når ble det nisjeprodukt, når det brukes i samtlige high end laptoper? Hvem sa at alle trenger 10 TB lagring i hver PC de har? Jeg har PC med 256 GB og dual boot. Ikke i nærheten av å fylle den opp. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg ikke kan oppgradere min M.2 over SATA SSD med en på 2 TB. Og hvem sier du MÅ bruke M.2 alene? Du kan lett koble opp 12 SSDer vanlig over SATA og ha en 950 Pro i en M.2 kontakt over PCIe som boot disk. Da har du ekstrem ytelse fra M.2, og plassen du trenger fra SATA.

 

Mulighetene er mange, folk er forskjellige. Ser ikke hvordan du kan si M.2 er idiotisk fordi du ikke liker den. Beklager å måtte si det, men idiotiske kontakter kommer ikke i de dyreste og beste produktene som er på markedet, og for tiden er M.2 standarden i disse.

 

Greit nok, men sata er like dødt for det. Selv om M.2 støtter en eldre standard som sata, er den langt mer fremtidsrettet med direkte tilgang på PCIe.

Formatet er også langt mer kompakt enn sata standarden (det er vel ikke noe mindre enn 1.8"?).

 

Du må huske at SATA og har mange fordeler. Spesielt når det kommer til å koble til mange disker til en maskin. PCIe lanes, som f.eks 950 Pro bruker er jo og begrenset. Når du kobler til mange disker vil ikke PCIe være en god løsning. PCIe SSDer egner seg bra til maskiner med en SSD, eller som bootmedium.

 

De er langt mindre, nesten som å lodde dem på hovedkortet. Det betyr og at de ikke kan bli like store. Vanlige SSDer har jo bare et stort skall utpå og stor mulighet til å variere antall NAND packages. Nå altså fra 128 GB til 16 TB.

 

Husk og at de fleste SSDer som selges er rimelige TLC SSDer. Den eneste produsenten som har TLC diske som ligger opp i SATA taket er Samsung sine 850 EVO. Resten har mange år med trøbbel og innovasjon før SATA blir for dårlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For de prisene gir samsung dårlig tilbud,

Samsung 850 EVO 2TB til 6500 kr nei tak.

Når man kan få brukt SAS 1200 til samme pris brukt.

Jeg kjøper gjerne bedriftprodukter hvis jeg får gode priser på det, har i dag SFP+.

Da andre 10 gigabit produkter blir for dyrt.

 

Problemet med m.2 støtter ikke boot på eldre hovedkort, men Sata\SAS skal støttes så sant man har server hovedkort. (Workstation).

 

Dette blir bare utrolig lite seriøst.

 

Hvilket consumer hovedkort støtter SAS 1200? Ingen. Akkurat.

Hvor mange personer sitter på server hovedkort til privat bruk? ~ingen. Akkurat.

 

Jeg, og Samsung, og alle andre bryr seg egentlig svært lite hva du kan kjøpe brukt av serverutstyr.

Det å sammenligne brukt med nytt er bare tull i seg selv. Da må du sammenligne brukt fra Samsung og, og det er umulig i Norge, og veldig lite objektivt selv i mye større markeder som USA. Man sammenligner butikkpriser.

 

Det å sammenligne server med consumer blir bare dumt. Det passer jo ikke med folks PCer engang. Passer muligens hos deg, men verden er ikke deg.

 

Kan vi snart slutte å late som om M.2 liksom er en kontakt, grensesnitt og protokoll i et? Les hva M.2 er før du skriver mer om den...

NVMe er ikke støttet på mange hovedkort. Som er en protokoll som brukes av blant annet Intel 750 og Samsung 950 Pro. Det til tross for at Intel 750 ikke har M.2 kontakt (virkelig utrolig). Det er en protokoll som er laget for SSDer, og ikke HDDer. Nå bruker SSDer en protokoll som er laget for HDDer. Med NVMe får du ikke nødvendigvis høyere hastighet, men faktorer som latency f.eks er betydelig redusert. Det gjør at NVMe vil påvirke opplevd systemytelse veldig positivt. Det er ikke et problem, det er en fordel.

 

 

Jeg vet at det å kjøpe brukt serverutstyr oftest er langt billigere enn å kjøpe nytt consumer-greier i butikken, men det er helt irrelevant. Det er noe nesten ingen gjør. Folk kan selvfølgelig gå på LinusTechTips og se diverse ting du kan kjøpe billigere med de, men for 99.99% er dette ikke relevant eller noe de kommer til å gjøre. Og det er ikke som om bruktmarkedet er en uendelig uutømmelig kilde for deler heller. I dag er Samsung sin 850 EVO 2TB den billigste 2 TB SSDen du kan få på markedet. Du synes det er dårlig tilbud? Jeg vil gjerne se tilbudet du mener er bedre, uten å trekke inn useriøse server/bruktmarked argumenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Prisen er uviss, men blant andre Gizmodo anslår at SSD-en vil koste minst 5000 dollar, over 40 000 kroner.

Må si meg mere fornøyd hvis de kommer med SSD disk på 1 TB til 2500 kr av samme type.

Da prisen per TB er ganske god sammenlignet mot ytelsen, men fleste trenger ikke så mye 2 TB burde holde for privat bruk. i teorien burde det da være mulig å lage en SSD på 1" kun drives med sata.

 

Samsung 850 EVO 1TB ligger på 2800 kr.

1Tb? 2Tb? Er jo lite det.

Har vel tilsammen 5Tb (utenom 256Gb SSD kun for Windows og program) og nærmer meg snart fullt på ett par disker. Så invistere i 4Tb disk snart. Men holder med vanlig HDD til det som lagres der så har god tid å vente på SSD går ned i pris.

Lenke til kommentar

 

Hva med å begynne bruke U.2 for å levere NVMe til disker med vanlig 2.5" formfaktor. Er jo begrenset med plass (fysisk) på disse M.2 drevene (selv om lagringstettheten sikkert vil øke en del. F.eks. er jo 950 Pro 1 TB planlagt levert etterhvert).

Nå får man overgang fra u2 til intel 750 vanlig sas/sata versjon. Mener på det :)

 

Edit: jepp

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/u2-sff-8639-connector-insight-when-buying-the-intel-750-nvme-ssd/

 

 

Jepp, det er en slik kabel fra U.2 til disk jeg tenker en bør bruke. Den overgangen fra M.2 til U.2 derimot er noe klumpete, her tror jeg det blir ryddigere med U.2 direkte på hovedkortet. M.2 er jo smooth for bærbare hvor en ønsker at enheter ikke skal bygge for mye ut fra hovedkortet. Også kjekt med kanskje en M.2 på desktop hovedkort, men ønsker en mye rask lagring tar det fort mye plass fysisk på hovedkortet også.

 

Enkelte Z170 hovedkort støtter å RAIDe 3x M.2 og dette tar en del plass på hovedkortet. For nå også begrenset til 3x512 GB selv om det vil bedre seg noe. En siste begrensing blir hastigheten til DMI 3.0. Dette kunne kanskje blitt fikset ved å rute lanes direkte fra CPU.

 

Tipper det kommer innstikkskort etterhvert med PCIe 3.0/4.0 x8/x16 grensesnitt som gir mulighet for RAID over flere U.2 (eller tilsv.) tilkoblede disker.

Lenke til kommentar



 



Mange som er uenige i tråden her.

TiB (Tebibyte) er det som i dagligtale betegnes som TB (Terrabyte).
Det er også denne standaren maskinen bruker internt.
SI standaren TB (Terrabyte) er noe mindre enn TiB.

Diskprodusenten oppgir Terrabyte TB, da 1000^4 byte, mens maskinen leser det som Tebibyte TiB som er 1024^4 byte, men presenterer det som TB.


 

 

Very true...
Jeg har en Seagate 1,50TB disk i PC'en og får nytte av grovt regnet 1,36TiB(TB i Windows).
Så den disken på 16TB har en nytte verdi på grovt regnet 14,55TiB(TB i Windows).

Ikke en nytte verdi på 15,36TB som det står i artikkelen.

Med 15,36TB som TiB.
Så får man følgende...
15,36TiB = 16,88TB

Altså over de reklamerte 16TB'ene til disken i artikkelen.

Ironisk siden at f.eks. kB siktet til både 1000 og 1024...,så mente de høyere makter at dette var forvirrende og villedende for folk flest.
Siden f.eks. i Windows så er kB lik 1024..., mens hos Disk-produsentene så er kB lik 1000.

Mangen tenkte seg ikke om to ganger..., og der finnes tilfeller der kunder faktisk har saksøkt produsentene av disker fordi nytte verdien av en formatert disk i f.eks. Windows ikke sammsvarer direkte med den oppgitte kapasiteten på disken de kjøpte.

Så i 1998 ble det bestemt at for å minske denne forvirringen og misforståelsen så innførte dem prefix'ene kibi-, Mebi-,Gibi-, Tebi-, Pebi-, Exbi-, Zebi- og Yobi-..., for forbrukerne, men hos produsentene så fortsatte dem å bruke prefix'ene kilo-, Mega-, Giga-, Tera-, Peta-, Exa-, Zeta- og Yota-.
For å gjøre saken bedre..., men med en total backfire...
Fordi Microsoft mener dette vil bli for uvant og forvirrende å måtte ta i bruk disse nye prefix'ene for deres forbrukere.

Så inntil videre så må man som bruker av Windows, fortsette å se f.eks. kB som 1024, og som 1000 når man trenger ny disk.

Som paradoksalt nok ikke gjør forvirringen noe mindre.

Til sammenligning så er det ikke mer uvant og forvirrende for folk å bruke kibi-prefix'et fremfor kilo-prefix'et..., enn det er for folk i f.ex. USA å bruke kM fremfor Miles.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

Ironisk siden at f.eks. kB siktet til både 1000 og 1024...,så mente de høyere makter at dette var forvirrende og villedende for folk flest.

Siden f.eks. i Windows så er kB lik 1024..., mens hos Disk-produsentene så er kB lik 1000.

 

 

Rettelse, hos microsoft er kilo 1024, i resten av verden, samtlige andre fagfelt, og i hundrevis av år, så har kilo vært definert som 1000.

 

AtW

Lenke til kommentar

@LMH1 SKJERPINGS!

Det får være måte på vås.

 

 

@Tkongen: NVMe over SATA? Tja, kanskje i teorien mulig, men vis meg den som har produsert det. Sikkert av den enkle grunn at vinninga går opp i spinninga ved å i praksis måtte ha en kontroller i mellom (eller bevege seg langt utenfor de fleste standarder).

 

Det var også noen som nevnte at nvme ssd'er ikke kan raides ... vel, det er ikke sant. Man får hovedkort med siste gen. intel chipset med 3x M2 slots med raid.

 

Sutringa over denne SAS SSD'en fordi den ikke er en NVMe sak, skjønner jeg ikke (og de som tror det er en satadisk kan vennligst finne på noe annet). Man kjøper ikke denne for konsumentbruk, man kjøper den for serverbruk eller i aller beste fall lagringssystemer. Siden NVMe over fabric foreløpig er rimelig på startstreken enda (en eller to som har papirlansert produkter?), må man forholde seg til SAS, SATA eller proprietære systemer. 
 

Supermicro og Dell var tidlig ute med NVMe på serverfronten (spesielt 2,5") og HP er på tur etter (tror de satser på PCIe acceleratorer hvis jeg ikke husker feil). Mot slutten av 2016 vil jeg tro at markedet er konkurransedyktig på enterpriseronten generelt.

 

Den største fordelen med denne, er at den vil presse prisene til Micron (og de fleste andre), som kommer med 3D NAND i år.

Endret av JKJK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet...for den vanlige bruker, hva kan man bruke en så stor (eller, si, over 1 TB) SSD til?

Jeg sitter på 3 SSDer i min nåværende PC: 240GB til OS, 512GB til spill, og 60GB til div. temp.- og systemfiler for å avlaste OS SSDen.

Sistnevnte ser ut til å være overkill, da alle 3 SSDene er estimert til å vare rundt 10 år (SSDLife) med nåværende bruk...

Jeg har tenkt på en større SSD, men klarer ikke å se nytten, og hvertfall ikke behovet, av den ekstra skrive/lese hastigheten til en SSD når f.eks. denne disken:
https://www.dustinhome.no/product/5010783912/enterprise-capacity-35-hdd-v4-sed

...er mer enn rask nok til alle mine mer "ekstreme" behov.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet...for den vanlige bruker, hva kan man bruke en så stor (eller, si, over 1 TB) SSD til?

 

Jeg sitter på 3 SSDer i min nåværende PC: 240GB til OS, 512GB til spill, og 60GB til div. temp.- og systemfiler for å avlaste OS SSDen.

Sistnevnte ser ut til å være overkill, da alle 3 SSDene er estimert til å vare rundt 10 år (SSDLife) med nåværende bruk...

 

Jeg har tenkt på en større SSD, men klarer ikke å se nytten, og hvertfall ikke behovet, av den ekstra skrive/lese hastigheten til en SSD når f.eks. denne disken:

https://www.dustinhome.no/product/5010783912/enterprise-capacity-35-hdd-v4-sed

 

...er mer enn rask nok til alle mine mer "ekstreme" behov.

Folk har forskjellige behov. Det er fasiten :) Hadde ingen etterspurt, hatt behov/brukt for en stor ssd, så hadde det ikkje blitt laget heller mest sansynlig :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Förstår inte helt varför M.2 dras in här. I nuvarande "state of mind" är M.2 en helt idiotisk lösning då disken blir i princip obrukbar när du får lust att uppgradera en M.2 till något större. SATA/SAS ger klart längre livstid på en ssd. M2 är en nissekontakt fram tills vi ser SSD med långt högre kapacitet.

 

M.2 er jo på ingen måte idiotisk! M.2 SSDer sin formfaktor gjør at de tar så lite plass at de er så godt som loddet fast på hovedkortet. Ta modeller som Dell sin XPS 13. RAM er loddet på, fordi RAM sticks tar for mye plass. På grunn av formfaktoren M.2 tillater så har de klart å gjøre SSDen utbyttbar! Det gjennom en liten luke i bunn, samtidig som den er bransjestandard for lite fotavtrykk.

 

M.2 fungerer jo og bra i stasjonære PCer, men der fungerer ofte PCIe kort like bra, som Intel 750. Skal du ha mye kapasitet så er det jo selvfølgelig ikke tilfredsstillende, men hvorfor må den være det? Når ble det nisjeprodukt, når det brukes i samtlige high end laptoper? Hvem sa at alle trenger 10 TB lagring i hver PC de har? Jeg har PC med 256 GB og dual boot. Ikke i nærheten av å fylle den opp. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg ikke kan oppgradere min M.2 over SATA SSD med en på 2 TB. Og hvem sier du MÅ bruke M.2 alene? Du kan lett koble opp 12 SSDer vanlig over SATA og ha en 950 Pro i en M.2 kontakt over PCIe som boot disk. Da har du ekstrem ytelse fra M.2, og plassen du trenger fra SATA.

 

Mulighetene er mange, folk er forskjellige. Ser ikke hvordan du kan si M.2 er idiotisk fordi du ikke liker den. Beklager å måtte si det, men idiotiske kontakter kommer ikke i de dyreste og beste produktene som er på markedet, og for tiden er M.2 standarden i disse.

 

 

Har själv en Evo M.2 i stationär maskin som systemdisk, men den blir brevvikt den dagen den skall bytas. Det borde vara möjligt för tillverkare av moderkort att få till kopplingar mot PCIe på baksidan av moderkortet. Där finns det masssor med outnyttjad plats till feks fler M.2 kontakter. Vad använde du din M.2 disk till i din stationära när den skall bytas ut? 

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet...for den vanlige bruker, hva kan man bruke en så stor (eller, si, over 1 TB) SSD til?

 

Jeg sitter på 3 SSDer i min nåværende PC: 240GB til OS, 512GB til spill, og 60GB til div. temp.- og systemfiler for å avlaste OS SSDen.

Sistnevnte ser ut til å være overkill, da alle 3 SSDene er estimert til å vare rundt 10 år (SSDLife) med nåværende bruk...

 

Jeg har tenkt på en større SSD, men klarer ikke å se nytten, og hvertfall ikke behovet, av den ekstra skrive/lese hastigheten til en SSD når f.eks. denne disken:

https://www.dustinhome.no/product/5010783912/enterprise-capacity-35-hdd-v4-sed

 

...er mer enn rask nok til alle mine mer "ekstreme" behov.

La oss si du kun har én PC, en bærbar PC. Du har lyst på et lagringsmedie som bruker minimalt med strøm, og samtidig raskt. Da går man for SSD.

Lenke til kommentar
Folk har forskjellige behov. Det er fasiten :) Hadde ingen etterspurt, hatt behov/brukt for en stor ssd, så hadde det ikkje blitt laget heller mest sansynlig :)

 

 

La oss si du kun har én PC, en bærbar PC. Du har lyst på et lagringsmedie som bruker minimalt med strøm, og samtidig raskt. Da går man for SSD.

 

 

Det er generelt, ja (og jeg har en SSD i laptopen allerede), men her spør jeg spesifikt om store SSDer for privatpersoner - jeg skjønner at bedriftsmarkedet har behov for slike, men hva kan privatpersoner ha bruk for så store (1 TB+) SSDer til, og hvor en rask HDD ikke er tilstrekkelig?

 

Hva enn svaret her er, så er det nok et behov jeg ikke har tenkt på før. Så kanskje jeg kan ha bruk for en slik stor SSD, men jeg bare vet det ikke ennå.

 

CAD-filer, og diverse andre tilsvarende proff-programmer har vært en antagelse, hvor det foretrekkes fart på disken for å laste inn disse (jeg antar) store filene.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Folk har forskjellige behov. Det er fasiten :) Hadde ingen etterspurt, hatt behov/brukt for en stor ssd, så hadde det ikkje blitt laget heller mest sansynlig :)

 

 

La oss si du kun har én PC, en bærbar PC. Du har lyst på et lagringsmedie som bruker minimalt med strøm, og samtidig raskt. Da går man for SSD.

 

 

Det er generelt, ja (og jeg har en SSD i laptopen allerede), men her spør jeg spesifikt om store SSDer for privatpersoner - jeg skjønner at bedriftsmarkedet har behov for slike, men hva kan privatpersoner ha bruk for så store (1 TB+) SSDer til, og hvor en rask HDD ikke er tilstrekkelig?

 

Hva enn svaret her er, så er det nok et behov jeg ikke har tenkt på før. Så kanskje jeg kan ha bruk for en slik stor SSD, men jeg bare vet det ikke ennå.

 

CAD-filer, og diverse andre tilsvarende proff-programmer har vært en antagelse, hvor det foretrekkes fart på disken for å laste inn disse (jeg antar) store filene.

 

Når det gjelder bærbare og privatpersoner, så er batterikapasitet viktig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bærbare og privatpersoner, så er batterikapasitet viktig.

 

Her snakker jeg såklart om stasjonære PCer. Hvor strøm ikke er noe problem.

Så, igjen, hva slags behov kan privatpersoner ha for SSDer på over 1 TB i stasjonære PCer?

Nå føler jeg at jeg må spissformulere ting så mye, at det føles som trolling. :/

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder bærbare og privatpersoner, så er batterikapasitet viktig.

 

Her snakker jeg såklart om stasjonære PCer. Hvor strøm ikke er noe problem.

Så, igjen, hva slags behov kan privatpersoner ha for SSDer på over 1 TB i stasjonære PCer?

Nå føler jeg at jeg må spissformulere ting så mye, at det føles som trolling. :/

 

Beklager at du føler det sånn. Det er slett ikke meningen. Ville bare få frem at bærbare PCer er et stort marked.

Vi er ihvertfall enige. Bortsett fra bærbare PCer, entusiaster og bedrifter, så er vel markedet ganske lite for store SSDer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...