Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

khauen

Anbefalte innlegg

Hei :D

 

Fyller snart 18år og skal snart kjøpe meg bil, og lurte på om jeg kunne få noen tips på hvilke bil jeg burde gå for :D

 

Vil ikke ha en typisk ungdomsbil som er dyr å forsikre som f.eks. BMW.

vil ha billigs mulig forsikring og drift.

 

maksprisen er +- 20 000kr og maks 200 000km

 

Tusen takk for svar :D

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør finne noe som er så nytt som mulig, og så u-populært som mulig. F.eks en eldre Skoda, Toyota, Mazda. Få det nyere enn 2000 modell, så får du i det minste ABS, airbag og startsperre. ABS og airbag er smart på en førstebil. Vær forsiktig med europeiske biler, de feiler mer i denne prisklassen enn typiske japanske, generelt. Dvs, unntakene finnes. Har du absolutt ingen krav til størrelse, antall seter, type motor (diesel-bensin)?
En varebil kan være gode kjøp, om en siler vekk de som er kjørt som håndtverkerbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør finne noe som er så nytt som mulig, og så u-populært som mulig. F.eks en eldre Skoda, Toyota, Mazda. Få det nyere enn 2000 modell, så får du i det minste ABS, airbag og startsperre. ABS og airbag er smart på en førstebil. Vær forsiktig med europeiske biler, de feiler mer i denne prisklassen enn typiske japanske, generelt. Dvs, unntakene finnes. Har du absolutt ingen krav til størrelse, antall seter, type motor (diesel-bensin)?

En varebil kan være gode kjøp, om en siler vekk de som er kjørt som håndtverkerbiler.

Tusen takk for svaret :D jeg har en far som er veldig flink til å mekke på bil, så mekking kan jeg gjøre selv og sånt :D og bryr meg egentlig ikke om størrelse eller om det er diesel eller bensin, det eneste kravet er at det er en manuell girkasse og at bilen ikke bruker så mye bensin/diesel :D

Lenke til kommentar

Du bør finne noe som er så nytt som mulig, og så u-populært som mulig. F.eks en eldre Skoda, Toyota, Mazda. Få det nyere enn 2000 modell, så får du i det minste ABS, airbag og startsperre. ABS og airbag er smart på en førstebil. Vær forsiktig med franske biler, de feiler mer i denne prisklassen enn typiske japanske, generelt. Dvs, unntakene finnes. Har du absolutt ingen krav til størrelse, antall seter, type motor (diesel-bensin)?

En varebil kan være gode kjøp, om en siler vekk de som er kjørt som håndtverkerbiler.

Sånn, jeg fikset på trykkleifen din jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er trist at du Snylter, med den kunnskapen du faktisk besitter, velger å trolle i stedet for å bidra. Du er et utmerket eksempel på den lille men tydelige negative siden av forum som dette. Det eneste du oppnår her nå er at du ødelegger nok en (bil)tråd her på diskusjon.
Jeg melder meg ut fra denne tråden, jeg har bedre ting å bruke energien på. Om TS khauen skulle ønske mer (konkrete) råd fra meg er jeg tilgjengelig på PM, evt epost [email protected]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er trist at du Snylter, med den kunnskapen du faktisk besitter, velger å trolle i stedet for å bidra. Du er et utmerket eksempel på den lille men tydelige negative siden av forum som dette. Det eneste du oppnår her nå er at du ødelegger nok en (bil)tråd her på diskusjon.

Jeg melder meg ut fra denne tråden, jeg har bedre ting å bruke energien på. Om TS khauen skulle ønske mer (konkrete) råd fra meg er jeg tilgjengelig på PM, evt epost [email protected]

Her er hele poenget at ditt råd er bare tull, vås osv. For å illustrere dette valgte jeg å gjøre som jeg gjorde, rett og slett fordi jeg hadde et (lite, men allikevel) håp om at du kanskje forstod hvor dumt ditt utsagn var.

 

Det er ikke slik at europeiske biler generelt er dyrere å holde, tvert om kan ofte delekosten være langt lavere på en del europeiske biler enn på de fleste japanske.

 

Hva gjelder ABS har vel dette vært vanlig ihvertfall siden tidlig 90-tall.

Lenke til kommentar

Lillebroren min på 19 år kjøpte seg en 2001 Mondeo (MKIII?) sedan 2.0 bensin som han er meget fornøyd med.
Betalte under 20k for bilen + noe småfiks for å få Eu godkjent.
Forsikring tror jeg ikke var gale heller.

Er ofte kurrante eksemplarer til mellom 20 og 30.000kr med 1.8 (110/125hk) eller 2.0 (146 hk) bensin.
Synest personlig Mondeoen (MKIII fra 2001-) er finere enn tilsvarende Focus. Ikke noe særlig dyrere heller.


Denne så meget fin ut (bortsett fra sløv polering):
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71210076

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville funnet meg noe som er så nytt som mulig. Skiller ofte mye på sikkerhet fra en generasjon til den neste. Hvis du strekker budsjetet litt er Focus mk2 innen rekkevidde.

 

Ellers kan litt dølle/oversette biler ofte kjørt av eldre være gode kjøp, som f.eks Honda Jazz, Focus C-max, Opel Meriva osv.

 

Og for all del kjøp bensinbil i den prisklassen. Ryker fort fryktelig mye penger i reperasjon på en halvgammal turbodiesel..

Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe Mondeo diesel med TDCI dieselmotoren så kan det være greit å sjekke om dysene har blitt skiftet gang. Disse ryker på 150-250 tusen km og koster 5000kr pr stk da de må programeres på verksted. Om du kjøper manuell kan du bli plaget med svinghjulet (dyrt å fikse!) Kjøper du automat burde du sjekke om kassen har blitt flushet. Om ikke burde du gjøre det selv (ca 4500kr på verksted).

 

Ellers er det meste av deler til mondeo mk3 veldig billig, og det finnes så mange av dem at man får tak i det meste. En bil som annbefales.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe bil som 18 år ? Jeg kjøpte min første bil for 6 mnd siden og er 23 år . Jeg sier deg , det er noe dritt å kjøre en gammel bil med diesel/bensin , er så utrolig glad jeg kjøpte en helt ny leaf !! Betaler 4k for alt I mnd , lån og forbruk, ikke så mye egentlig ☺

 

Jeg sier ikke at du skal gjøre som meg men prøv heller å spar så får du et bedre liv om noen år så slipper du å besøke verksted så ofte om du kjøper en bil til 20 k ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...