Gå til innhold

Måke/strø biler og LED lys.


Kaffiflekken

Anbefalte innlegg

Dette har irritert meg lenge, i stor grad. 

Kva er greia med at biler som strør når det fryser til absolutt må ha kraftige LEDlys montert bak på bilen som konstant står på?

Det blender ekstremt, må da være direkte trafikkfarlig?

 

Eg prøvde å ta det opp med ein strøsjåfør ein gong. Han ga meg fingen og kjørte vekk uten nåke form for svar.

 

Nokon her inne som strør eller måker som kan svare meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har irritert meg lenge, i stor grad. 

Kva er greia med at biler som strør når det fryser til absolutt må ha kraftige LEDlys montert bak på bilen som konstant står på?

Det blender ekstremt, må da være direkte trafikkfarlig?

 

Eg prøvde å ta det opp med ein strøsjåfør ein gong. Han ga meg fingen og kjørte vekk uten nåke form for svar.

 

Nokon her inne som strør eller måker som kan svare meg? :)

De har stort sett kamera bak for og se hva de legger igjen av salt/grus. Prøv og bruk et dårlig ryggekamera selv i stupmørket. Legg deg lenger bak!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg havnet for ikke lenge siden bak en strøbil som hadde ikke mindre enn fire arbeidslys rettet bakover.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på min klage, selv om det var med videoklipp der man lett kan se hvem det er også i klagen.

 

Dette er et problem, mange av disse bilene har kraftige lys bakover som kan blende andre trafikanter.

Jeg mener det er et brudd på vegtrafikklovens §3 å bruke disse.

Lenke til kommentar

hva med og ikke se rett i lysene , om du ser litt til venste eller høyre for lysene blir du ikke blendet like mye , det virker som folk ikke kan kjøre i mørket lenger ( dog jeg merker selv at det ikke er ofte det ikke er gate lys og uvant når det er helt mørkt ) 

når jeg var 18 og kjørte i vinteren norpå var det essnsielt og se på høyre siden av veien ( der ca der hvit stripen ligger) for og minimere blending siden det er helt mørkt ute , dette mener jeg vi og lærte på kjøreskolen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hva med og ikke se rett i lysene , om du ser litt til venste eller høyre for lysene blir du ikke blendet like mye , det virker som folk ikke kan kjøre i mørket lenger ( dog jeg merker selv at det ikke er ofte det ikke er gate lys og uvant når det er helt mørkt ) 

når jeg var 18 og kjørte i vinteren norpå var det essnsielt og se på høyre siden av veien ( der ca der hvit stripen ligger) for og minimere blending siden det er helt mørkt ute , dette mener jeg vi og lærte på kjøreskolen

Det funker fint mot vanlige nærlys, men noe dårligere mot arbeidslys med så voldsom spredning som mange bruker.

Det er som å nå igjen en vegg av lys (eller møte en vegg av lys), og man vil jo gjerne ha oversikt over strekningen man er på vei inn på i en hastighet høyere enn gangfart.

Lenke til kommentar

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

Jeg kjenner jeg gir faen i hvilke behov de har, lovverket gjelder like mye for den gjengen.

Lenke til kommentar

 

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

Jeg kjenner jeg gir faen i hvilke behov de har, lovverket gjelder like mye for den gjengen.

Alternativet til lys må evt være at de kjører saktere, noe som betyr dårligere brøyting da de må bruke lengre tid på samme strekning. Vil tro det blir enda dårligere mottatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

Jeg kjenner jeg gir faen i hvilke behov de har, lovverket gjelder like mye for den gjengen.

 

Alternativet til lys må evt være at de kjører saktere, noe som betyr dårligere brøyting da de må bruke lengre tid på samme strekning. Vil tro det blir enda dårligere mottatt...

 

Sikkerheten er viktigst, for mye lys reduserer sikkerheten.

Dessuten, slik mange av de arbeidslysene peker ut i intet kan jeg ikke tenke meg at de har noen nevneverdig positiv effekt.

Lenke til kommentar

 

 

 

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

Jeg kjenner jeg gir faen i hvilke behov de har, lovverket gjelder like mye for den gjengen.

 

Alternativet til lys må evt være at de kjører saktere, noe som betyr dårligere brøyting da de må bruke lengre tid på samme strekning. Vil tro det blir enda dårligere mottatt...

 

Sikkerheten er viktigst, for mye lys reduserer sikkerheten.

Dessuten, slik mange av de arbeidslysene peker ut i intet kan jeg ikke tenke meg at de har noen nevneverdig positiv effekt.

 

Så de vil se like godt hvis de skrur av alle arbeidslysene de har påslått? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

Jeg kjenner jeg gir faen i hvilke behov de har, lovverket gjelder like mye for den gjengen.

 

Alternativet til lys må evt være at de kjører saktere, noe som betyr dårligere brøyting da de må bruke lengre tid på samme strekning. Vil tro det blir enda dårligere mottatt...

 

Sikkerheten er viktigst, for mye lys reduserer sikkerheten.

Dessuten, slik mange av de arbeidslysene peker ut i intet kan jeg ikke tenke meg at de har noen nevneverdig positiv effekt.

 

Så de vil se like godt hvis de skrur av alle arbeidslysene de har påslått? 

 

 

Nei, men å vinkle de korrekt er jo ein god start.

Lenke til kommentar

 

Sikkerheten er viktigst, for mye lys reduserer sikkerheten.

Dessuten, slik mange av de arbeidslysene peker ut i intet kan jeg ikke tenke meg at de har noen nevneverdig positiv effekt.

Så de vil se like godt hvis de skrur av alle arbeidslysene de har påslått?

 

Det er faktisk irrelevant, det er faktisk slik at sikkerheten for øvrige trafikanter går ned som følge av lysbruken til knotskallene i brøytebiler, strøbiler, traktorer mm.

 

Det er ulovlig lysbruk, og det bør reageres kraftig på det fra øvrigheta.

Lenke til kommentar

Arbeidslys monteres og brukes for en grunn, med en del tankeløse sjåfører som parkerer der det passer for dem, lekende barn, mørk kledde fotgjengere, syklister/mopedister uten lys, så har de som kjører brøytebiler (og forøvrig andre arb.biler som benyttes langs med veiene) behov for mest mulig lys. Færre arb.lys gir også fort ganske mange forstyrrende skygger

For det er mange som ikke tar hensyn til at det brøytes heller, for de skal frem for enhver pris og føler at brøytebiler bare er til hinder for dem. Om det brøytes så er det feil for noen, brøytes det ikke så er det også feil, så det er jaggu ikke lett for de som kjører rundt og brøyter heller

Når det går så langt at det er noen som klager på at det ikke engang er brøytet foran brøytebilen, så forstår en jo fort hvilke utfordringer de står ovenfor, selv om akkurat dette var litt ‹‹off-topic››.

 

 

Blinkende arbeidslys har vært ‹‹feil brukt›› i så mange år at det nesten ikke er noen som tar hensyn til dem lenger, i tillegg så er det ganske forstyrrende for sjåførene som bruker dem i mørket også, pga mye gjenskinn/reflekser i skilt, vinduer etc.

Arbeidslys har de i forskjellige retninger for å kunne oppdage ting som er lett og overse i mørket, slik som div. kabelskap, stolper av ymse slag. Det er mye stor redskap i bruk, og i tillegg til at de trenger å se best mulig, så er det også litt for at andre skal ha litt avstand til hva de holder på med.

 

Det handler jo også litt om at vi skal respektere at de faktisk har en jobb å gjøre, og at de trenger best mulig (lys)forhold til å utføre sitt arb.oppdrag på. Lys får en stort sett aldri for mye av, for det er ikke noe som er like bra som dagslys, og da monteres det en del arb.lys for å komme nærmest mulig. 

Det er jo bare å se hvordan en selv setter opp arb.lys om en skal pusse opp e.l., et lys gir mange forstyrrende skygger og ikke nok lys, flere lys i forskjellige retninger gir mye bedre arb.forhold.

 

Så dette var ikke et forsøk på bortforklaring eller noe annet, men heller et forsøk på å opplyse/informere om hvordan/hvorfor de bruker såpass mye lys som de gjør når de bl.a. brøyter.

Jeg brøyter ikke selv, men kjenner meget godt noen som gjør det. Og etter å ha vært med noen turer, så må jeg virkelig si at de som brøyter/strør/salter virkelig har mye å ta hensyn til som den vanlige bilist ikke tenker på, altså en del av det som er nevnt tidligere i innlegget.

For det vi stort sett tenker på er at de er i veien og blender oss, men en tur i en slik bil/traktor gjør at en får en helt annen oppfatning og forståelse av lysbruk. 

 

 

Men at det forekommer mye feilbruk av arb.lys (f.eks. at de står på når det ikke er reelle behov) og i tillegg også mange feiljusterte arb.lys, både fra de som brøyter og fra mange andre yrkesgrupper langs med veiene er det ingen tvil om.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som kjører plog/strør er avhengig av mye lys for å se, anbefaler alle som har muligheten å bli med noen som brøyter ei runde i mørket når det har snødd 30+ cm (og gjerne fortsatt snør)

Med det sagt, så burde mange være flinkere til å skru de av(ihvertfall delvis) når man får noen bak seg/møter noen, men dette er ikke alltid gjennomførbart i praksis.

 

Her har du poengtert dette ganske godt ja.

Både behovet for arb.lys, og ikke minst også en del feilbruk av arb.lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...