Gå til innhold

Måke/strø biler og LED lys.


Kaffiflekken

Anbefalte innlegg

Arbeidslys monteres og brukes for en grunn, med en del tankeløse sjåfører som parkerer der det passer for dem, lekende barn, mørk kledde fotgjengere, syklister/mopedister uten lys, så har de som kjører brøytebiler (og forøvrig andre arb.biler som benyttes langs med veiene) behov for mest mulig lys.

Dette er en utbredt misforståelse.

De trenger tilstrekkelig lys, de trenger riktig lys. De trenger IKKE mest mulig lys.

Eksempelvis er 4-5 kraftige hvite arbeidslys som er vendt bakover bare tull ved normal kjøring selv om man da brøyter og salter. Noe annet kan det være på en parkeringsplass eller lignende.

Praksis fra de fleste av brøytemannskap og saltmannskap i området her er at de oppfører seg som mindre begavede mennesker og bruker mest mulig lys, alltid.

 

Færre arb.lys gir også fort ganske mange forstyrrende skygger

For det er mange som ikke tar hensyn til at det brøytes heller, for de skal frem for enhver pris og føler at brøytebiler bare er til hinder for dem.

Jeg tror slik adferd er vanligere mot de som salter, jeg gidder ikke utvise noe som helst ekstra hensyn til disse selv.

 

Om det brøytes så er det feil for noen, brøytes det ikke så er det også feil, så det er jaggu ikke lett for de som kjører rundt og brøyter heller

Men om de hadde oppført seg som folk selv kunne det kanskje vært en start. 

 

Blinkende arbeidslys har vært ‹‹feil brukt›› i så mange år at det nesten ikke er noen som tar hensyn til dem lenger, i tillegg så er det ganske forstyrrende for sjåførene som bruker dem i mørket også, pga mye gjenskinn/reflekser i skilt, vinduer etc.

Det er ikke arbeidslys du prater om her, dette er varsellys.

 

Arbeidslys har de i forskjellige retninger for å kunne oppdage ting som er lett og overse i mørket, slik som div. kabelskap, stolper av ymse slag. Det er mye stor redskap i bruk, og i tillegg til at de trenger å se best mulig, så er det også litt for at andre skal ha litt avstand til hva de holder på med.

Kabelskap, stolper av ymse slag osv er ikke veldig utbredt på motorveiene..

 

Det handler jo også litt om at vi skal respektere at de faktisk har en jobb å gjøre, og at de trenger best mulig (lys)forhold til å utføre sitt arb.oppdrag på. Lys får en stort sett aldri for mye av, for det er ikke noe som er like bra som dagslys, og da monteres det en del arb.lys for å komme nærmest mulig.

Det handler like mye om at de må respektere annen trafikk og ikke unødig blende disse slik de i dag gjør.

 

Selv fyrer jeg gjerne opp fjernlys når jeg møter en slik dott, fjernlysene mine er visst relativt synlige.

 

Det er jo bare å se hvordan en selv setter opp arb.lys om en skal pusse opp e.l., et lys gir mange forstyrrende skygger og ikke nok lys, flere lys i forskjellige retninger gir mye bedre arb.forhold.

Ja, når jeg skal pusse opp setter jeg gjerne kraftige arbeidslys som lyser mot enhver bil som måtte finne på å være i samme kommune som meg.

Nei, jeg gjør visst ikke det..

 

Så dette var ikke et forsøk på bortforklaring eller noe annet, men heller et forsøk på å opplyse/informere om hvordan/hvorfor de bruker såpass mye lys som de gjør når de bl.a. brøyter.

Du forsøker å unnskylde at de bruker ulovlig belysning på redskapen sin, det er det ingen grunn til.

 

Det drøyeste jeg har møtt på var en traktor på Ring 3 i Oslo, han var på vei fra et sted til et annet uten å jobbe underveis.. Han hadde 12 (!) lys bakover og kun 16 forover.

 

Jeg brøyter ikke selv, men kjenner meget godt noen som gjør det. Og etter å ha vært med noen turer, så må jeg virkelig si at de som brøyter/strør/salter virkelig har mye å ta hensyn til som den vanlige bilist ikke tenker på, altså en del av det som er nevnt tidligere i innlegget.

For det vi stort sett tenker på er at de er i veien og blender oss, men en tur i en slik bil/traktor gjør at en får en helt annen oppfatning og forståelse av lysbruk.

Uansett, de har altså ikke lov til å bruke slik belysning.

 

Men at det forekommer mye feilbruk av arb.lys (f.eks. at de står på når det ikke er reelle behov) og i tillegg også mange feiljusterte arb.lys, både fra de som brøyter og fra mange andre yrkesgrupper langs med veiene er det ingen tvil om.

Dette er regelen. Unntakene er de som bruker de korrekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg nevner, feilparkerte biler, kabelskap, stolper etc, og i tillegg traktor som brøyteredskap, så er det nok ganske innlysende at jeg ikke snakker om brøyting av motorveier, men kommunale trange og dårlig opplyste veier. Det står ingenting i tråden om dette dreier seg kun om motorvei, og det er heller ikke hva jeg svarte på.

 

 

Selvfølgelig heter det varsellys/rondell, my bad......

 

 

Å sette fjernlys mot noen som utfører sitt arbeid, virker jo meget tankeløst og lite hensynsfylt.

De er ute for å gjøre det enklere for oss andre å komme frem på veiene, og da bør vi andre gjøre den jobben lettest mulig for dem, alt annet er ganske egoistisk.

Arb.lys er rettet ganske nærme deres kjøretøy, men fordi dette er arb.lys med mye spredning, så ‹‹blender›› de jo fort, og det kommer jo av at de er plassert høyt for å gi best mulig arb.forhold.

 

Det samme gjør vi andre som i enkelte tilfeller er nødt til å jobbe langs med veiene av forskjellige grunner, og det behøver jo ikke ha med vei eller veiarbeid å gjøre. Det er mye infrastruktur som er plassert langs med veiene, og mye av det blir faktisk kjørt ned fordi ikke alle klarer å holde seg på veien av ymse årsaker, og feilsituasjoner gjør også at vi må ut å jobbe til alle døgnets tider, i all slags vær og gjennom hele året......

Varsellys/rondeller og skilting blir stort sett ikke tatt hensyn til i det hele tatt, i hvert fall ikke når de er gule/oransje, det hjelper jo en god del når de er blå........

Men bruker vi skikkelige arb.lys rettet dit vi jobber, så bremser jammen folk opp. Men igjen, da bruker vi arb.lys som sprer lyset mye, og det kan selvsagt også gi lys ut i veibanen, uten at det er tilsiktet for å blende noen. Men det er for oss en heldig ‹‹bi-eeffekt›› som gjør at de faktisk tar hensyn til at noen jobber langs med veiene, og Nei, det gjøres ikke med overlegg. Men det kan kanskje se slik ut, fordi vi er nødt til å belyse hele området vi jobber på av sikkerhetsmessige hensyn, det av både egen sikkerhet, men også for å hindre nysgjerrige personer fra å komme borti noe de ikke skal. 

Selv om det blir en helt annen diskusjon, enn hva tråden dreier seg om.

Ingen monterer jo arb.lys for å blende andre, det er for å gi seg selv best mulig arb.forhold.

 

 

Samme med ekstra fjernlys det, ser mange trailere som har flere 1000m. montert, og de bruker dem langt mer/lengre enn hva de burde, for de blender jo som pokker de også, spes. de takmonterte som lyser over bakketopper o.l. Men de som bruker har dem jo for å lette sin egen situasjon og kjøre i best mulig lys, da med tanke på å kunne oppdage ting i tide og kjøre så trygt og sikkert som mulig. Men en lang rekkevidde blender jo fordi en ser en sterk lyskilde, selv om den ikke rekker så langt som de blender.......

Det samme er det jo med arb.lys, de lyser ikke langt utenfor traktoren, men spredningen og den høye plasseringen gjør jo likevel at andre kan blendes av dem, selv om det ikke er derfor de er der. 

 

 

Jeg hadde i hvert fall montert og brukt de lysa jeg hadde hatt behov for om jeg hadde drevet i den bransjen (brøyting), for det gir langt større -og mye verre konsekvenser om en skulle treffe noe(n) pga dårlige lysforhold, enn hva det gjør med at noen må senke farten litt og evt. stoppe helt opp når de kommer i nærheten av brøyteredskap. 

Står jo også at en skal kjøre etter forholdene, og om en har dårlig sikt av ulike årsaker, så er det jo bare å avpasse farten etter forholdene, og sette på fjernlysa for å ‹‹ta igjen›› og forsøke å blende de som utfører en jobb har jeg i hvert fall ingen forståelse for.

 

 

Jeg forsvarer ingen som bruker lys ulovlig, jeg skriver om hvorfor det er mye lys på, og blir du med en brøytebil/traktor gjennom trange og mørke bolig felt med feilparkerte biler og mye annet å ta hensyn til, så forstår en fort hvorfor de har såpass med lys montert.

 

 

Helt enig, ingen trenger 12 lys bakover og 16 fremover, og det er virker helt meningsløst. Jeg snakker om 4-6 fremover, 4-6 bakover og 2-3 til hver side, og det er ved brøyting i kommunale bolig veier hvor det er trangt og hindringene er mange både frem -og bakover pga veikryss o.l.. 

For brøyting langs f.eks. E6 eller riks/fylkesveier så er jo behovet for lys helt annerledes, det er jeg helt enig i. Der er det ikke de samme behovene, og lysbruken bør være helt annerledes.

 

 

Jo jeg setter opp flere arb.lys i mange retninger når jeg pusser opp, for å gi meg selv best mulig lys -og arb.forhold og har ikke så mye tanker for de som står på utsiden av vinduene og forsøker å se inn...... 

Sammenligningen kommer da med at om jeg oppdager noen som brøyter og har mye arb.lys, så enten stopper jeg og lar de bli ferdig, eller så holder jeg meg på avstand for ikke å bli blendet. Er det mye snø og dårlig kjøreforhold, så må en jo klare å tenke at en kan møte både brøyteredskap og dårlig fremkommelighet på veien, så bør en da også beregne litt bedre tid.......

 

 

Men igjen, jeg forsvarer ingen som bruker lys feilaktig.

Hverken de som utfører en jobb, som selvsagt skal vise hensyn til andre trafikanter, eller de som synes det er greit å sette på fjernlysa for med hensikt og blende andre.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Blinkende arbeidslys har vært ‹‹feil brukt›› i så mange år at det nesten ikke er noen som tar hensyn til dem lenger, i tillegg så er det ganske forstyrrende for sjåførene som bruker dem i mørket også, pga mye gjenskinn/reflekser i skilt, vinduer etc.

Arbeidslys har de i forskjellige retninger for å kunne oppdage ting som er lett og overse i mørket, slik som div. kabelskap, stolper av ymse slag. Det er mye stor redskap i bruk, og i tillegg til at de trenger å se best mulig, så er det også litt for at andre skal ha litt avstand til hva de holder på med.

 

 

 

Nå fokuserte eg inlegget på arbeidslys plassert bak på bilene/traktorene.

Kudos til brøytesjåfører. Dei gjer ein fantastisk jobb, og har redda meg fleire ganger. Men eg ønsker bare ikkje å konstant bli blendet når eg ligger bak dei, sjølv om eg har ein god distanse mellom meg og dei.

Lenke til kommentar

 

Nå fokuserte eg inlegget på arbeidslys plassert bak på bilene/traktorene.

Kudos til brøytesjåfører. Dei gjer ein fantastisk jobb, og har redda meg fleire ganger. Men eg ønsker bare ikkje å konstant bli blendet når eg ligger bak dei, sjølv om eg har ein god distanse mellom meg og dei.

 

 

 

Har ingen problemer med å forstå hva du mener, og har heller ingen problemer med å være enig med deg i det.

Det har jo med feilbruk av arb.lys og gjøre, at de har behov for mye lys for å utføre sitt arbeid forstår jeg godt, men lys bakover behøver jo ikke stå på når de kjører fremover. Men for de som brøyter de kommunale veiene f.eks. i boligfelt med mange kryss, trange veier, parkerte biler og lite lys, så har jeg faktisk forståelse for at de har på alle arb.lysa.

Men for å kjøre rett frem på større veier som E6, riks og fylkesveier, så er jo det ikke nødvendig vil jeg tro, uten at jeg har vært med på det noen gang og sett hva de har behov for å se bakover når de strør/salter.

 

 

Nå var det jo ikke ditt innlegg jeg svarte på i utg.pkt. heller, det var mer ment som en opplysning og en kommentar til noen andre innlegg.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å sette fjernlys mot noen som utfører sitt arbeid, virker jo meget tankeløst og lite hensynsfylt.

Hensikten med å bruke fjernlysene er å sikre min egen sikt.

Det kan vel ikke kalles tankeløst..

 

De er ute for å gjøre det enklere for oss andre å komme frem på veiene, og da bør vi andre gjøre den jobben lettest mulig for dem, alt annet er ganske egoistisk.

Arb.lys er rettet ganske nærme deres kjøretøy, men fordi dette er arb.lys med mye spredning, så ‹‹blender›› de jo fort, og det kommer jo av at de er plassert høyt for å gi best mulig arb.forhold.

I enkelte tilfeller er arbeidslys helt ok, eksempelvis ved brøyting av en parkeringsplass kan være et slikt tilfelle.

Men kjører de forover er det ikke greit med lys bakover.

Mange av disse folka bruker nok også mer lys enn nødvendig også fordi de klarer å blende seg selv med alt de har av lys.

 

Det samme gjør vi andre som i enkelte tilfeller er nødt til å jobbe langs med veiene av forskjellige grunner, og det behøver jo ikke ha med vei eller veiarbeid å gjøre. Det er mye infrastruktur som er plassert langs med veiene, og mye av det blir faktisk kjørt ned fordi ikke alle klarer å holde seg på veien av ymse årsaker, og feilsituasjoner gjør også at vi må ut å jobbe til alle døgnets tider, i all slags vær og gjennom hele året......

Da er det bare å sette opp lys på et slikt vis at det ikke forstyrrer trafikken.

 

Varsellys/rondeller og skilting blir stort sett ikke tatt hensyn til i det hele tatt, i hvert fall ikke når de er gule/oransje, det hjelper jo en god del når de er blå........

Når man ser hvor mange som bruker slike varsellys er det virkelig ikke rart, 80% av brøytetraktorene kjører med dette påslått fra første snøfall til våren kommer igjen.

 

Men bruker vi skikkelige arb.lys rettet dit vi jobber, så bremser jammen folk opp. Men igjen, da bruker vi arb.lys som sprer lyset mye, og det kan selvsagt også gi lys ut i veibanen, uten at det er tilsiktet for å blende noen. Men det er for oss en heldig ‹‹bi-eeffekt›› som gjør at de faktisk tar hensyn til at noen jobber langs med veiene, og Nei, det gjøres ikke med overlegg. Men det kan kanskje se slik ut, fordi vi er nødt til å belyse hele området vi jobber på av sikkerhetsmessige hensyn, det av både egen sikkerhet, men også for å hindre nysgjerrige personer fra å komme borti noe de ikke skal.

Det er fullt mulig å skjerme slik at man ikke lyser opp større område enn man må lyse opp, men det gjøres jo ikke.

Det er stort sett som følge av en kombinasjon av latskap og idioti.

 

 

Ingen monterer jo arb.lys for å blende andre, det er for å gi seg selv best mulig arb.forhold.

Sleng på et snev av latskap og dumskap her, så sier det seg selv hvordan resultatet blir. 

 

Samme med ekstra fjernlys det, ser mange trailere som har flere 1000m. montert, og de bruker dem langt mer/lengre enn hva de burde, for de blender jo som pokker de også, spes. de takmonterte som lyser over bakketopper o.l. Men de som bruker har dem jo for å lette sin egen situasjon og kjøre i best mulig lys, da med tanke på å kunne oppdage ting i tide og kjøre så trygt og sikkert som mulig. Men en lang rekkevidde blender jo fordi en ser en sterk lyskilde, selv om den ikke rekker så langt som de blender.......

Nå er min erfaring at de fleste lastebilsjåfører slår ned i riktig tid, i motsetning til de fleste personbilførere som slår ned så fort de ser fjernlysene til motgående bil.

Fjernlys skal man slå ned først når det faktisk blir forstyrrende, ikke så tidlig som mulig.

 

Det samme er det jo med arb.lys, de lyser ikke langt utenfor traktoren, men spredningen og den høye plasseringen gjør jo likevel at andre kan blendes av dem, selv om det ikke er derfor de er der.

De er stort sett ikke justert godt, de lyser stort sett alle mulige veier, og er crappy lys med dårlige egenskaper.

Når de fleste som benytter dette ikke evner å tenke på andre blir det bare enda verre. 

 

Jeg hadde i hvert fall montert og brukt de lysa jeg hadde hatt behov for om jeg hadde drevet i den bransjen (brøyting), for det gir langt større -og mye verre konsekvenser om en skulle treffe noe(n) pga dårlige lysforhold, enn hva det gjør med at noen må senke farten litt og evt. stoppe helt opp når de kommer i nærheten av brøyteredskap.

Hva om du ødelegger sikten til noen slik at det fører til en alvorlig ulykke, du har ikke tenkt på den problemstillingen? Det kan lett skje.

 

 

Står jo også at en skal kjøre etter forholdene, og om en har dårlig sikt av ulike årsaker, så er det jo bare å avpasse farten etter forholdene, og sette på fjernlysa for å ‹‹ta igjen›› og forsøke å blende de som utfører en jobb har jeg i hvert fall ingen forståelse for.

Å bruke fjernlysene for å få bedre sin egen sikt vil i et slikt tilfelle være legitimt slik jeg ser det.

 

Jeg forsvarer ingen som bruker lys ulovlig, jeg skriver om hvorfor det er mye lys på, og blir du med en brøytebil/traktor gjennom trange og mørke bolig felt med feilparkerte biler og mye annet å ta hensyn til, så forstår en fort hvorfor de har såpass med lys montert.

Jo, det er akkurat det du gjør, du forsvarer ulovlig lysbruk og later på toppen av det hele til å mene at det er positivt.

 

Helt enig, ingen trenger 12 lys bakover og 16 fremover, og det er virker helt meningsløst. Jeg snakker om 4-6 fremover, 4-6 bakover og 2-3 til hver side, og det er ved brøyting i kommunale bolig veier hvor det er trangt og hindringene er mange både frem -og bakover pga veikryss o.l..

Så du mener at 15(!) lys på en traktor er helt innafor?

Det er ikke bare utendørs det er nedsnødd forstår jeg.

 

For brøyting langs f.eks. E6 eller riks/fylkesveier så er jo behovet for lys helt annerledes, det er jeg helt enig i. Der er det ikke de samme behovene, og lysbruken bør være helt annerledes.

Reglene er de samme uavhengig av hva slags vei det er, merkelig det der?

 

Men igjen, jeg forsvarer ingen som bruker lys feilaktig.

Hverken de som utfører en jobb, som selvsagt skal vise hensyn til andre trafikanter, eller de som synes det er greit å sette på fjernlysa for med hensikt og blende andre.........

Jo, du forsvarer de som bruker lys feilaktig, det er jo det du har drevet med i flere påfølgende innlegg her nå.

Lenke til kommentar

 

 

Nå fokuserte eg inlegget på arbeidslys plassert bak på bilene/traktorene.

Kudos til brøytesjåfører. Dei gjer ein fantastisk jobb, og har redda meg fleire ganger. Men eg ønsker bare ikkje å konstant bli blendet når eg ligger bak dei, sjølv om eg har ein god distanse mellom meg og dei.

 

 

 

Har ingen problemer med å forstå hva du mener, og har heller ingen problemer med å være enig med deg i det.

Det har jo med feilbruk av arb.lys og gjøre, at de har behov for mye lys for å utføre sitt arbeid forstår jeg godt, men lys bakover behøver jo ikke stå på når de kjører fremover. Men for de som brøyter de kommunale veiene f.eks. i boligfelt med mange kryss, trange veier, parkerte biler og lite lys, så har jeg faktisk forståelse for at de har på alle arb.lysa.

Men for å kjøre rett frem på større veier som E6, riks og fylkesveier, så er jo det ikke nødvendig vil jeg tro, uten at jeg har vært med på det noen gang og sett hva de har behov for å se bakover når de strør/salter.

 

 

Nå var det jo ikke ditt innlegg jeg svarte på i utg.pkt. heller, det var mer ment som en opplysning og en kommentar til noen andre innlegg.......

 

 

Om det er kommunale veger eller hovedveger er da fint det samme. Det er fortsatt ikkje OK å blende ned biler. Tenk om bilen som ligger bak blir blendet i så grad at han treffer ein person? 

 

Tenker du sikkerhet når du skriver desse inleggene?

 

Eg prøver ikkje å sverte brøytesjåfører. Dei gjer ein uvurdelig jobb som absolutt er kritisk når snøen kommer, men litt meir omsyn til biler rundt seg med tanke på lysbruk samtidig hadde vore supert.

Lenke til kommentar

 

Om det er kommunale veger eller hovedveger er da fint det samme. Det er fortsatt ikkje OK å blende ned biler. Tenk om bilen som ligger bak blir blendet i så grad at han treffer ein person? 

 

Tenker du sikkerhet når du skriver desse inleggene?

 

Eg prøver ikkje å sverte brøytesjåfører. Dei gjer ein uvurdelig jobb som absolutt er kritisk når snøen kommer, men litt meir omsyn til biler rundt seg med tanke på lysbruk samtidig hadde vore supert.

 

 

 

Jo jeg er i høyeste grad opptatt av sikkerhet, mye mer enn hva du tror.

Men tydeligvis på en annen måte en flere andre her, for jeg tenker på de som utfører brøyting som ikke skal treffe noen eller noe når de utfører sin brøyting, og de jobber langs med veiene, og under hvilke forhold de utfører sine oppdrag i.

For enkelte bilister går det på å presse seg frem i størst mulig hastighet og nærmest mulig uten å vise noen form for hensyn, og sette ned hastigheten er i hvert fall ikke tema. Da kan det både være skiltet, bruk av skiltvogner, bruk av pute/støtabsorberende biler, rondeller og varsellys, og resultatene er stort sett mye bruk av hornet, vising av fingeren, knytting av never og masse kjefting fordi det utføres oppdrag langs veiene av ymse slag, og en da er til hinder for alt og alle virker det som. For det er ingen som vil hverken være til hinder eller jobbe langs med veien mer enn nødvendig, for det er arbeid med høy risiko og mye støy, men å ta hensyn til de som utfører noe av dette er det dessverre svært få som gjør.

 

 

Om det blendes på kommunale eller hovedveier som du skriver er jo helt det samme.

Men selve jobben med å brøyte disse veiene er jo helt forskjellig. på en riks/fylkes vei eller type E6 foregår mye ‹‹rett fram›› og med helt annen redskap, det er (som regel) bredere veier og ikke så mye å ta hensyn til som det er i trange bygater eller boligfelt. Det er under de forholdene der jeg forstår at det brukes mye lys i flere retninger, for å unngå og kjøre på noen eller treffe noe som et brøyteskjær ikke burde treffe.....

 

 

Jeg forstår godt hva du sikter til når du lurer på det med lysbruk og nødvendigheten av det, og at en da fort kan bli blendet, selvfølgelig blir jeg også det. Men jeg klarer bare ikke å irritere meg over det, så lenge jeg vet litt om hvilke ting de må gjøre, undre hvilke forhold de kjører og hvilke hensyn de må ta. Bli med en som brøyter veiene en gang, så får du muligens en helt annen oppfatning og forståelse av lysbruken. Men å ha på arb.lys bakover, når en kun kjører fremover er jo noe en bør unngå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Å sette fjernlys mot noen som utfører sitt arbeid, virker jo meget tankeløst og lite hensynsfylt.

Hensikten med å bruke fjernlysene er å sikre min egen sikt.

Det kan vel ikke kalles tankeløst..

 

De er ute for å gjøre det enklere for oss andre å komme frem på veiene, og da bør vi andre gjøre den jobben lettest mulig for dem, alt annet er ganske egoistisk.

Arb.lys er rettet ganske nærme deres kjøretøy, men fordi dette er arb.lys med mye spredning, så ‹‹blender›› de jo fort, og det kommer jo av at de er plassert høyt for å gi best mulig arb.forhold.

I enkelte tilfeller er arbeidslys helt ok, eksempelvis ved brøyting av en parkeringsplass kan være et slikt tilfelle.

Men kjører de forover er det ikke greit med lys bakover.

Mange av disse folka bruker nok også mer lys enn nødvendig også fordi de klarer å blende seg selv med alt de har av lys.

 

Det samme gjør vi andre som i enkelte tilfeller er nødt til å jobbe langs med veiene av forskjellige grunner, og det behøver jo ikke ha med vei eller veiarbeid å gjøre. Det er mye infrastruktur som er plassert langs med veiene, og mye av det blir faktisk kjørt ned fordi ikke alle klarer å holde seg på veien av ymse årsaker, og feilsituasjoner gjør også at vi må ut å jobbe til alle døgnets tider, i all slags vær og gjennom hele året......

Da er det bare å sette opp lys på et slikt vis at det ikke forstyrrer trafikken.

 

Varsellys/rondeller og skilting blir stort sett ikke tatt hensyn til i det hele tatt, i hvert fall ikke når de er gule/oransje, det hjelper jo en god del når de er blå........

Når man ser hvor mange som bruker slike varsellys er det virkelig ikke rart, 80% av brøytetraktorene kjører med dette påslått fra første snøfall til våren kommer igjen.

 

Men bruker vi skikkelige arb.lys rettet dit vi jobber, så bremser jammen folk opp. Men igjen, da bruker vi arb.lys som sprer lyset mye, og det kan selvsagt også gi lys ut i veibanen, uten at det er tilsiktet for å blende noen. Men det er for oss en heldig ‹‹bi-eeffekt›› som gjør at de faktisk tar hensyn til at noen jobber langs med veiene, og Nei, det gjøres ikke med overlegg. Men det kan kanskje se slik ut, fordi vi er nødt til å belyse hele området vi jobber på av sikkerhetsmessige hensyn, det av både egen sikkerhet, men også for å hindre nysgjerrige personer fra å komme borti noe de ikke skal.

Det er fullt mulig å skjerme slik at man ikke lyser opp større område enn man må lyse opp, men det gjøres jo ikke.

Det er stort sett som følge av en kombinasjon av latskap og idioti.

 

 

Ingen monterer jo arb.lys for å blende andre, det er for å gi seg selv best mulig arb.forhold.

Sleng på et snev av latskap og dumskap her, så sier det seg selv hvordan resultatet blir. 

 

Samme med ekstra fjernlys det, ser mange trailere som har flere 1000m. montert, og de bruker dem langt mer/lengre enn hva de burde, for de blender jo som pokker de også, spes. de takmonterte som lyser over bakketopper o.l. Men de som bruker har dem jo for å lette sin egen situasjon og kjøre i best mulig lys, da med tanke på å kunne oppdage ting i tide og kjøre så trygt og sikkert som mulig. Men en lang rekkevidde blender jo fordi en ser en sterk lyskilde, selv om den ikke rekker så langt som de blender.......

Nå er min erfaring at de fleste lastebilsjåfører slår ned i riktig tid, i motsetning til de fleste personbilførere som slår ned så fort de ser fjernlysene til motgående bil.

Fjernlys skal man slå ned først når det faktisk blir forstyrrende, ikke så tidlig som mulig.

 

Det samme er det jo med arb.lys, de lyser ikke langt utenfor traktoren, men spredningen og den høye plasseringen gjør jo likevel at andre kan blendes av dem, selv om det ikke er derfor de er der.

De er stort sett ikke justert godt, de lyser stort sett alle mulige veier, og er crappy lys med dårlige egenskaper.

Når de fleste som benytter dette ikke evner å tenke på andre blir det bare enda verre. 

 

Jeg hadde i hvert fall montert og brukt de lysa jeg hadde hatt behov for om jeg hadde drevet i den bransjen (brøyting), for det gir langt større -og mye verre konsekvenser om en skulle treffe noe(n) pga dårlige lysforhold, enn hva det gjør med at noen må senke farten litt og evt. stoppe helt opp når de kommer i nærheten av brøyteredskap.

Hva om du ødelegger sikten til noen slik at det fører til en alvorlig ulykke, du har ikke tenkt på den problemstillingen? Det kan lett skje.

 

 

Står jo også at en skal kjøre etter forholdene, og om en har dårlig sikt av ulike årsaker, så er det jo bare å avpasse farten etter forholdene, og sette på fjernlysa for å ‹‹ta igjen›› og forsøke å blende de som utfører en jobb har jeg i hvert fall ingen forståelse for.

Å bruke fjernlysene for å få bedre sin egen sikt vil i et slikt tilfelle være legitimt slik jeg ser det.

 

Jeg forsvarer ingen som bruker lys ulovlig, jeg skriver om hvorfor det er mye lys på, og blir du med en brøytebil/traktor gjennom trange og mørke bolig felt med feilparkerte biler og mye annet å ta hensyn til, så forstår en fort hvorfor de har såpass med lys montert.

Jo, det er akkurat det du gjør, du forsvarer ulovlig lysbruk og later på toppen av det hele til å mene at det er positivt.

 

Helt enig, ingen trenger 12 lys bakover og 16 fremover, og det er virker helt meningsløst. Jeg snakker om 4-6 fremover, 4-6 bakover og 2-3 til hver side, og det er ved brøyting i kommunale bolig veier hvor det er trangt og hindringene er mange både frem -og bakover pga veikryss o.l..

Så du mener at 15(!) lys på en traktor er helt innafor?

Det er ikke bare utendørs det er nedsnødd forstår jeg.

 

For brøyting langs f.eks. E6 eller riks/fylkesveier så er jo behovet for lys helt annerledes, det er jeg helt enig i. Der er det ikke de samme behovene, og lysbruken bør være helt annerledes.

Reglene er de samme uavhengig av hva slags vei det er, merkelig det der?

 

Men igjen, jeg forsvarer ingen som bruker lys feilaktig.

Hverken de som utfører en jobb, som selvsagt skal vise hensyn til andre trafikanter, eller de som synes det er greit å sette på fjernlysa for med hensikt og blende andre.........

Jo, du forsvarer de som bruker lys feilaktig, det er jo det du har drevet med i flere påfølgende innlegg her nå.

 

 

Å du milde himmel......

 

Du tar ting litt ut av sammenhengen ved bare og sitere bruddstykker, men det er jo da du får frem dine poenger. 

 

 

Så du tror altså at jeg forsvarer uvettig lysbruk med det innlegget der?

 

Nei jeg gjør ikke det, men for en som brøyter trange kommunale bygater og boligfelt så er det for han viktig og ikke treffe noen personer, biler, kabelskap, skilt/stolper etc., og når han da trenger mye lys for å kunne se ‹‹best mulig›› i alle retninger, så forstår jeg han bedre enn de som må sette ned farten og evt. bli hindret i noen minutter. Du treffer ingen personer om du kjører fornuftig og lar han utføre brøytingen han er engasjert av kommunen/fylket til å gjøre, det kan kanskje ta noen minutter ekstra og tydeligvis irritere en del, men det er likevel ganske trygt.

 

 

For oss som jobber langs med veien, så er det altså latskap å ikke skjerme lyssettingen slik du beskriver det. Men du tar ikke tanken på at vi faktisk har behov for de lysa vi setter opp? Noe av det vi driver med er ved veibanen, noe av det er utenfor veibanen og noe av det er i veibanen, og i tillegg så må det gå fort slik at en ikke er til hindrer for trafikken lenger enn høyst nødvendig. I tillegg så må arb.lys ofte flyttes og vris på for å belyse det en har behov for, og blender gjør dem selv om de ikke er rettet ut i veien, fordi det er sterk hvit lyskilde som sprer lyset mest mulig.

For min del så jobber jeg som energimontør, og alt vi driver med kan ikke planlegges i det hele tatt.

Og hvorfor ikke det, fordi vi ikke kan kontrollere når trær faller over linjer som igjen faller ut i eller langs med veien pga kraftig vind, når evt. promillekjørere kjører ned master med strømførende ledninger langs veiene, etc, og dette skjer selvfølgelig på de minst gunstige værforhold, tidspunktene og i mørket. Men vi trenger arb., lys for å kunne rette opp i dette alt dette, og mange av linjene krysser i tillegg også veiene. Det er svært mange hensyn å ta, og vi forsøker så godt det lar seg gjøre og ikke være til hinder, ikke gjøre at noen blir skadet, ikke blende andre trafikanter, men vi trenger også som sagt lys for å kunne trygt utføre det vi driver med. 

Dette er et ‹‹samspill›› som en aldri får enighet om, fordi alt som er i eller ved veibanen er til hinder for trafikken, og vi som er i eller ved veikanten/banen har heller ingen lyst til å være i veien for andre, men noen må som sagt utføre både reparasjoner, vedlikehold og brøyting etc. Og felles for oss alle er at vi trenger arb.lys når mørket kommer, og dessverre så ender det da med at noen blir blendet, selv om det ALDRI er tilsiktet, jeg klarer ikke å forstå hvordan du kommer frem til det?

Når vi jobber langs veiene så har vi selvsagt både kurs og godkjenninger for å kunne gjøre det vi driver med, dette var kun ment som info og ikke noe annet enn det. Vi har i vårt firma dispensasjoner og godkjenninger fra både Statens Vegvesen og veitrafikkloven sitt regelverk, så det er ikke bare for enhver å begynne og gjøre det de har lyst til langs veiene.

 

 

Nei, jeg mener ikke at 15!!! arb.lys er en nødvendighet eller noe en må ha om en brøyter, det var noe jeg skrev for å se hvordan du reagerte på, og det gjorde du akkurat som jeg tenkte.

 

Antall arb.lys er for meg helt uvesentlig, bare de har dem de har behov for og de er rettet dit de trenger dem, altså i nærheten av kjøretøyet og ned mot veien.

Men at andre da kan bli blendet, vet jeg jo selvsagt godt selv også. Selv om jeg jobber mye langs veien, så er jeg selvsagt både trafikant og en billist selv også, og blir som andre blendet av både brøytebiler og de som evt. jobber langs de veiene jeg kjører. Men jeg tar hensyn til dem, sakker farten og passere eller blir liggende etter dem uten problemer, uansett hva de har på av lys. Selv om jeg hverken liker det eller synes det er i orden at de gjør det.

 

 

Regler er selvsagt til for å holdes, men enkelte får godkjenninger utover reglene pga særskilte behov og vilkår, merkelig det der ja......

Nei, jeg sitter ikke med en slik godkjenning selv for arb.lys, fordi jeg ikke holder på med brøyting, men jeg vet om de som har dem. Fordi brøyteredskapene er både registrert og godkjent med påmonterte arb.lys, og har da i tillegg papirer på det.

Men arb.lysene skal jo selvsagt ikke brukes uvettig bare fordi de er godkjent på det kjøretøyet de er godkjent på, det er det heller ingen som har sagt, selv om det virker som det er det du tror. 

 

 

Igjen så var dette kun ment som info og en forklaring, ikke for å lovliggjøre eller bortforklare noe som ikke skal forekomme i trafikken, ingen driver med tilsiktet blending når de utfører en jobb eller oppdrag, uansett hva den enkelte tror om det.

Vi skal alle kunne ferdes tryggest mulig på veiene, og skal vi gjøre det så trenger vi brøytede veier og de som brøyter har behov for å se hva de gjør. Det samme har vi som jobber langs med veiene, værre enn det er det faktisk ikke........

 

Tar vi litt mer hensyn til hverandre og spiller på lag i trafikken, så går det også mye bedre (nei du behøver ikke nevne arb.lys som blender på nytt her).

 

 

Så takk for meg i denne tråden her.

 

 

Ser en litt på tråden Trafikalsk klagemur, så ser en fort at det er mye som irriterer og tydeligvis er til hinder for både den ene og den andre, hensyn til andre trafikanter er sjeldent hva som er hovedtema. Men det er kanskje også hele meningen med tråden......  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I går var jeg på tur med hundene da jeg gikk forbi tre traktorer parkert på en plass, alle med motoren i gang og en del lys på..

 

Jeg fant ut at jeg skulle spørre om hvorfor de hadde på så mye lys..

 

Nei, det hadde de da alltid på, de mente de så best da..

 

Den traktoren som hadde færrest lys hadde 6 forover og 4 bakover..

De to andre hadde 8 lys forover og 6 bakover.

 

Jeg fikk tilbud om juling også, ganske stor humor var det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...