Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralys på taket, kapasitet til batteriet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å montere fire arbeids LED lys på taket, det blir litt over 100w. Jeg lurer på hvor lenge de kan lyse før jeg ikke får start på bilen haha? Og eventuelt, om motoren går hele tiden, får jeg da start på bilen etter den har vært stoppet? Jeg vurderer en kraftig vedlikeholdslader fastmontert under panseret som kan være koblet til strøm under arbeidet, gir dette mening? Eller er jeg helt på villspor?

 

Hvordan er lovlighetene rundt koblingen? Må arbeidslysene være umulig å slå på under kjøring? De skal lyse opp på hver side av bilen.

 

Sitter enormt pris på input!!

 

-Svein

Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100W blir ca. 8,3A. Da er det bare å regne ut i forhold til batteriet du har. Du kan eventuellt montere ekstra batteri med skillerelé slik at du kun tapper ett batteri og ikke startbatteriet.

 

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha.

ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt
eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne
reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan
lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for
kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter
og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt
synlig fra førerens plass og som viser når arbeids-
lyset er tent.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

De fleste biler har idag ett batteri på rundt 70 Ah.. varierer litt. Men la oss si at du har ett 70 Ah (Amper Timer) batteri.

Lampen du har trekker 100 W, det vil si 8,3 A. Lar du lampen stå på i 1 time, så har du brukt 8,3 Ah. 

Har du da ett fulladet batteri, som yter maks, altså 70 Ah tilgjengelig, så vil du kunne teoretisk la lampen lyse i 8,4 timer.Men da vil du heller ikke få start. 

 

Å la batteriet falle noe under 50 % kapasitet er ikke å anbefale. Så det vil si at du kan maks la lampen lyse i 4,2 timer fra toppladet batteri.

 

Men så skal det sies at du neppe kjører rundt med toppladet batteri, en normal dynamo klarer å ladet batteriet rundt 80 % kapasitet, det vil si at du har 56 Ah tilgjengelig igjen. Da klarer du å la lampen lyse i 6,4 timer til det er helt tomt. 

Men så var det å ikke komme under 50% kapasitet på batteriet, som jo er 35 Ah. Det vil si at du har 21 Ah tilgjengelig å bruke. Da kan du la lampen lyse i 2,53 timer før du bør lade batteriet.

 

Sånn til info, batteri tar skade av å komme under 50 % kapasitet :)

Endret av Stig-Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Dere er dyktige :D

 

Men så lenge motoren går, kan de da lyse uten konsekvenser?

 

Dere har ikke forslag til ekstralys og? :D Jeg tenkte fire, men når jeg ser hvor kraftige de er tror jeg det holder med to. Jeg tenkte på to av de her: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16842&katid=1434&mid=m436&id=&vn=736

 

Jeg har nok ikke sjanse til å montere to batterier, men jeg tenkte å kjøpe en kraftig vedlikeholdslader, dere vet ikke om den laderen er kraftig nok til å drive lysene og samtidig topplade når motoren ikke går?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=442&katid=170

 

Takk så mye for så kjapp og kompetent hjelp dere :D

Lenke til kommentar

 

Arbeidslys kan du ha så mye du bare orker. Men de skal ikke være tilkoblet slik at de aktiveres ved bruk av kjørelys / revers

 

At det ikke er automatikk i det? eller må de kobles slik at de umulig kan brukes når bilen ruller? Ser ikke hvordan det kan gjøres hehe.

 

 

Nei. Ikke nødvendigvis slå seg av når du begynner å kjøre.

Men slik at de ikke automatisk aktiveres ved bruk av revers for eksempel. For da kommer de til å regnes som ryggelys, og det er det strengere regler på.

Eller at de ikke aktiveres når kjørelys og/eller langlys slåes på.

Det vil si, de må være helt uavhengig koblet på egen bryter.

Lenke til kommentar

Det er glemt noe vesentlig her som er nevnt i reglemanget.

 

8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan
lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for
kjennemerke samtidig er tent.

 

 

I korte trekk betyr det at du ikke kan ha arbeidslysene på uten at motoren faktisk går, eller så må tenningsbryteren stå på ON uten å starte motoren (noe som vil tappe batteriet ganske kjapt)

uansett så må parklys baklys og skiltlys være tent når du skal bruke arbeidslys. Så å ordne noe "utenom" dette vil være i strid med reglene.

 

Ang bruk av arbeidslys så er det snakk om sunn fornuft, Arbeidslys er mest brukt på kjøretøy/mototredskaper som brukes til skogsarbeid, graving, anleggsarbeide o.l, 

Misbruker du derimot arbeidslys ved å "lode" rundt med dem påslått uten noen åpenbar grunn, eller blende medtraffikanter så vil der garantert vanke en fin bot om du treffer på UP/Politi.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har akkurat kjøpt meg Rigid sin nye LED-bar, Radiance. Jeg kjøpte 50" til å ha på taket til min Pajero (offroad bilen min) Den lyser godt over 2 kilometer og samtidig sprer lyset godt ut i grøftekantene. 

Den er ekstremt prisgunstig og den gir sinnsykt mye lys for pengene! Jeg trodde at garantien ville minske ettersom prisen var adskillig billigere enn de fleste LED-barer, men det gjorde den visst ikke. Garantien er lik på Radiance som på alle andre Rigid produkter fikk jeg beskjed om. (5 år)

Noe av det jeg syntes var kult var bakgrunnslyset. Det fungerer som et parklys, men gir også bilen en sinnsykt tøff «look» når LED-baren ikke er i bruk. 

 

Med andre ord så er denne LED baren virkelig å anbefale!

Endret av Hårek
Fjernet linker som bare er reklame.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...