Jump to content
Bone

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Recommended Posts

Gunfreak skrev (18 minutter siden):

Når jeg spiller skyte spill  som half life og Onward merker jeg ikke at kantene er blury det hele tatt,  det er i menyer og til en viss grad i f.eks MSFS.

Enig! Testet Half life alyx i går med FrankenFov instalert på min G2 -og wow. Det oppleves som skarpt overalt. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
49 minutes ago, Dr.Peedee said:

Zaith - det følgende under er ikke spesifikt til deg - bare litt generelt:

Jeg har merket og tenkt på en ting - hvor ofte i real life sitter jeg med hodet rett fremover og prøver å lese noe i sidesynet mitt? Jeg gjør jo ikke det, jeg snur jo hodet mot det jeg skal lese. Jeg har merket at noen ganger når jeg sitter med headsettet så må liksom "prøve" å sjekke sweet spot (fordi mange sier den er dårlig, mange sier den er bra). Da holder jeg hodet rett frem og prøver å lese ting mot sidene. Da er det selvsagt ikke helt bra mot sidene, og enda værre helt på kantene. Men... gjør jo ikke det i virkeligheten? Gjør dere? Altså, holder dere hodet en vei mens dere prøver lese noe i motsatt retning?? Hvorfor skal det være så vanskelig å vri litt naturlig på hodet mot der du skal han konsentrasjonen også når man spiller eller leser ting i VR spill?

Greit man kan sikkert diskutere at i noen headsett kan man gjøre det stuntet bedre enn i andre headsett. Men det er ikke slik jeg ville spilt uansett.

G2/Q2 - her vil folk mene forskjellig om hva som er viktigst. I ekstremkantene er Q2 skarpere enn G2. Men igjen hvor ofte ville jeg sittet sånn i virkeligheten, får jo vondt musklene som styrer øyene etter en stund når jeg stirrer helt mot sidene. Faktisk. OG - fordi G2 har større FOV så vil jo altså det som er mer burry enn G2 være enda lenger ut på sidene enn det er blurry på Q2. Men andre ord, hvis FOV på G2 hadde vært kuttet like liten som Q2 så er det ikke sikkert det ville vært så stor forkjell på det som er helt på sidene. Åkke som, senter skarphet, bedre farger, bedre kontrast, bedre sortnivå, bedre lyd, bedre komfort, og større FOV på G2 gjør G2 bedre enn Q2 på mange områder . Q2 vinner på mobilitet og håndtracking. Og vesentlig lettere å ha med å gjøre.

Ingen kritikk i Q2 for hva den er. Selv så gleder jeg meg til å spille Onward sammen kompiser i helgen, på Q2. Hvis vi får tidsplanene våre til å gå opp. 

Så til deg, Zaith: Hvis det lyser hvitt i strømboksen, og Windows ikke finner headsett, så løser jeg det med å dra ut den lille strømpluggen av boksen, og inn igjen. Da har det alltid virket for meg. Det er sjelden det skjer, men har skjedd noen ganger etter  jeg har kjørte re-start av windows uten å powre PCn helt ned. Ellers har jeg ikke hardware issues i hele tatt. Så kjipt å høre at du sliter med sånt tull når du skal spille. 

Jeg er helt enig med alt du skriver. For meg har det aldri vært noe problem med sweet spot. Det er virkelig kun når jeg skal teste sweet spot ved å gjøre som du beskriver at jeg i det hele tatt merker at det er blur i sidene. Det er svært unaturlig og jeg bruker aldri HS på den måten ved faktisk bruk. I enkelte spill er teksten plassert noe lavt og strekker seg mot sidene. Da merker jeg det, men selv da er det knapt blur.

I starten når jeg var veldig fersk i VR tror jeg at jeg bevegde øynene heller enn hodet mer, fordi jeg var vant til å se på en TV-skjerm og prøvde "se" på samme måte inne i headsettet. Det vil jeg si er at jeg på en måte ikke hadde "forstått" at det her ikke var en TV-skjerm inne i en lukket kapsel, men mer et par øyne som lå over mine egne. Jeg var misfornøyd i starten, men det gav seg kjapt når hjernen min tilpasset seg situasjonen og jeg begynte se på en mer naturlig måte (bevege hodet i VR som en ville gjort i virkeligheten).

Angående Quest 2; kan en konklusjon være at rent visuelt sett er Quest 2 bra nok, men G2 bedre? :)

Jeg føler at dersom prisen tas i betraktning så er Quest 2 best. G2 er virkelig kun for entusiastene som ikke bryr seg om kostnadsaspektet, innenfor rimelighetens grenser.

 

Min rutine når HS ikke fungerer er å dra ut USB og skjermkabel, sette inn igjen, krysse fingrene. Fungerer sjeldent.

Restarte PC, krysse fingrene. Har aldri fungert.

Ta ut strømmen fra boksen som du beskriver, sette inn igjen, krysse fingrene. Fungerer av og til.

Det som også av og til fungerer er å løfte selve klossen med blinkende lys. Ja, løfte, som i å holde den i handa. Da får den brått kontakt og starter opp, men om jeg slipper den for kjapt mister den kontakt. Det tyder på kabelbrudd. Greia er at det skjer ikke når det først er i bruk, da faller det aldri ut. Så jeg blir virkelig ikke klok på det her.

Har hatt tilfeller av at skjermen går i sort bare for å komme tilbake etter noen sekunder, så har lurt på om jeg har en kabel som har fått seg et trøkk. Ingen minner av noen tilfeller av at jeg har snublet i kabelen eller annen påkjenning, så det er merkelig isåfall. Også det med at den plutselig ser headsettet når jeg løfter klossen, som jeg antar er fordi kablene beveger seg. Da er det jo veldig snodig at så snart headsettet har startet opp helt og WMR er oppe er det ikke problemer lenger.

Share this post


Link to post
Zaith skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig med alt du skriver. For meg har det aldri vært noe problem med sweet spot. Det er virkelig kun når jeg skal teste sweet spot ved å gjøre som du beskriver at jeg i det hele tatt merker at det er blur i sidene. Det er svært unaturlig og jeg bruker aldri HS på den måten ved faktisk bruk. I enkelte spill er teksten plassert noe lavt og strekker seg mot sidene. Da merker jeg det, men selv da er det knapt blur.

I starten når jeg var veldig fersk i VR tror jeg at jeg bevegde øynene heller enn hodet mer, fordi jeg var vant til å se på en TV-skjerm og prøvde "se" på samme måte inne i headsettet. Det vil jeg si er at jeg på en måte ikke hadde "forstått" at det her ikke var en TV-skjerm inne i en lukket kapsel, men mer et par øyne som lå over mine egne. Jeg var misfornøyd i starten, men det gav seg kjapt når hjernen min tilpasset seg situasjonen og jeg begynte se på en mer naturlig måte (bevege hodet i VR som en ville gjort i virkeligheten).

Angående Quest 2; kan en konklusjon være at rent visuelt sett er Quest 2 bra nok, men G2 bedre? :)

Jeg føler at dersom prisen tas i betraktning så er Quest 2 best. G2 er virkelig kun for entusiastene som ikke bryr seg om kostnadsaspektet, innenfor rimelighetens grenser.

 

Min rutine når HS ikke fungerer er å dra ut USB og skjermkabel, sette inn igjen, krysse fingrene. Fungerer sjeldent.

Restarte PC, krysse fingrene. Har aldri fungert.

Ta ut strømmen fra boksen som du beskriver, sette inn igjen, krysse fingrene. Fungerer av og til.

Det som også av og til fungerer er å løfte selve klossen med blinkende lys. Ja, løfte, som i å holde den i handa. Da får den brått kontakt og starter opp, men om jeg slipper den for kjapt mister den kontakt. Det tyder på kabelbrudd. Greia er at det skjer ikke når det først er i bruk, da faller det aldri ut. Så jeg blir virkelig ikke klok på det her.

Har hatt tilfeller av at skjermen går i sort bare for å komme tilbake etter noen sekunder, så har lurt på om jeg har en kabel som har fått seg et trøkk. Ingen minner av noen tilfeller av at jeg har snublet i kabelen eller annen påkjenning, så det er merkelig isåfall. Også det med at den plutselig ser headsettet når jeg løfter klossen, som jeg antar er fordi kablene beveger seg. Da er det jo veldig snodig at så snart headsettet har startet opp helt og WMR er oppe er det ikke problemer lenger.

Høres ut som kabelbrudd av noe slag, eller problemer med den strømboksen.

MEN - har du koblet til mye annet via USB til PCN din? Jeg koblet i dag til en USB 3.0 Hub - som var selvforsynt med strøm riktignok. G2n var fortsatt koblet i samme USB C inngang som før - og da altså direkte i PCns USB C.. Endret ikke noe med den.  Til den USB hubben kobla jeg fire ting i. Og da fikk det samme problemet som deg. Greide ikke løse det. Dro ut hele USB Hub fra PCn, og da virka G2n på vanlig måte.

Ikke drevet skikkelig test av det. Så kan jo være tilfeldig, men virket som det var problemet. PCn fikk en haug med usb ting til. Hubn hadde egen strøm, G2 har egen strømboks. Så gudene veit.

Edited by Dr.Peedee

Share this post


Link to post
24 minutes ago, Dr.Peedee said:

Høres ut som kabelbrudd av noe slag, eller problemer med den strømboksen.

MEN - har du koblet til mye annet via USB til PCN din? Jeg koblet i dag til en USB 3.0 Hub - som var selvforsynt med strøm riktignok. G2n var fortsatt koblet i samme USB C inngang som før - og da altså direkte i PCns USB C.. Endret ikke noe med den.  Til den USB hubben kobla jeg fire ting i. Og da fikk det samme problemet som deg. Greide ikke løse det. Dro ut hele USB Hub fra PCn, og da virka G2n på vanlig måte.

Ikke drevet skikkelig test av det. Så kan jo være tilfeldig, men virket som det var problemet. PCn fikk en haug med usb ting til. Hubn hadde egen strøm, G2 har egen strømboks. Så gudene veit.

Har ingen ting annet koblet til via USB, så den er dessverre utelukket for min del.

Jeg også har tenkt svakhet i kabelen, men da burde det ha vært problemer underveis også..

Det bare virker så random hele greia at jeg ikke klarer bli klok på det. Får det jo alltid til å fungere til slutt dersom jeg virkelig bestemmer meg for det.

En teori jeg snuser på er at min laptop ikke klarer gi nok strøm til USB-C når den har lavt batteri. Jeg kobler så klart til lader, men kanskje det kan være noe der. Merker at det skjer svært ofte når den kommer nesten batteritom tilbake til VR oppsettet :)

 

EDIT: Gamer.no har anmeldt det

https://www.gamer.no/artikler/test-hp-reverb-g2-vr-headset/504968

Edited by Zaith

Share this post


Link to post

Jeg får stadig Error 13-14 til tider når jeg kobler til. Heldigvis løser det seg ved å plugge bare USB og og inn igjen. 

Share this post


Link to post

Shit kom tilbake fra en økt på Syria brettet i Tales of Glory 2, det endte med at jeg tapte fordi mine allirte gikk tom for soldater, det var en ny en, men det tok jo aldri slutt, tror det må være en bug, det skal være 400 boter på kartet totalt og jeg drepte 107! og jeg pleier ikke greie å drepe over 1/4 av fiendene. Så noe stemmer ikke helt. Men jeg fikk jo over 680xp på en runde, og nytt våpen låses opp hver 1000xp så det var jo bra, helvete jeg er sliten i armen, jeg spilte jo en time før dette på andre brett så jeg har drevet å holdt denne gunstocken i sikkert 2+ timer nå, hver gang en av mine falt om og jeg heala de fikk jeg hvilt våpen armen min litt og det var deilig, jeg kom meg aldri ut av landsbyen i starten av brettet, fienden bare kom og kom. Jeg skøyt nesten 1000 skudd og det var bare på semi auto!

  • Like 2

Share this post


Link to post

Så det er enten tank vs tank, eller vanlig Pavlov type kamper men med ww2 våpen?

Hadde håpet de gikk full on battle med 16 vs 16 eller kanskje 24 vs 24 i store slagmarker i ww2, hadde de hatt det ville spillet sikkert dominere multiplayer i vr i mange år.

Share this post


Link to post
13 hours ago, Gunfreak said:

Så det er enten tank vs tank, eller vanlig Pavlov type kamper men med ww2 våpen?

Hadde håpet de gikk full on battle med 16 vs 16 eller kanskje 24 vs 24 i store slagmarker i ww2, hadde de hatt det ville spillet sikkert dominere multiplayer i vr i mange år.

Begge deler. Her er Stalingrad kartet i king of the hill modus med tanks og håndvåpen:

Kommer vel kanskje større kart med flere spillere etter hvert kan jeg tenke meg:

Quote

With the new tanks, there is a need for a new game mode. To test the waters we're launching a new game mode called Tank TDM. Featuring a 20 player 10v10 game mode intended for large maps to fit the travel lanes for the tanks to navigate.

 

 

Share this post


Link to post

Noen gode vr titler som kan brukes med kontroller? Altså for de gangene der man kan ha vr headset på seg men ikke har plass til å peive rundt med armer.

Eller blir det ubehagelig å spille slik?

Share this post


Link to post
31 minutes ago, Comma Chameleon said:

Noen gode vr titler som kan brukes med kontroller? Altså for de gangene der man kan ha vr headset på seg men ikke har plass til å peive rundt med armer.

Eller blir det ubehagelig å spille slik?

Tja om du ikke har HOTAS funker star  wars squadrons veldig bra med kontroller, du har også noen andre rom spill som gjør det.

Så har du  Subnautica, noen påstår de blir dårlige av det, jeg hadde ingen problemer, man bør laste ned et par VR mods som fikser ting. Men ellers funker det flott. 

 

Ellers begynner det å komme en god del mods til Half Life Alyx

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
3 hours ago, Comma Chameleon said:

Noen gode vr titler som kan brukes med kontroller? Altså for de gangene der man kan ha vr headset på seg men ikke har plass til å peive rundt med armer.

Eller blir det ubehagelig å spille slik?

Hvilket headaset tenker du å bruke? Noen spill er eksklusive til visse plattformer.

Det er en drøss med spill, særlig en del av de fra det første året med originale Oculus Rift som kan spilles med håndkontroller. 

Her er et knippe av de større jeg kommer på i farten:

Minecraft (Oculus Store, Microsoft Store)

Lucky's Tale (Oculus)

Edge of Nowhere (Oculus)

Chronos (Oculus)

Battlezone (Steam)

Hellblade senua's sacrifice (Steam)

Everspace (Steam)

 

Edit:

Glemte PSVR, de fleste VR spill det har gamepad support har jeg inntrykk av, bla Resident Evil 7 og Astrobot.

Edited by Enceladus
  • Like 1

Share this post


Link to post
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Noen gode vr titler som kan brukes med kontroller? Altså for de gangene der man kan ha vr headset på seg men ikke har plass til å peive rundt med armer.

Eller blir det ubehagelig å spille slik?

Project Cars 2 med enten ratt/pedaler eller kontroller er veldig gøy! VR er som skapt for bilspill. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Og til alle dere som har Reverb G2. Prøv Minecraft på Microsoft Store. Det er faktisk ganske gøy og avslappende med gamepad. Jeg brukte mye tid på det når jeg hadde Samsung Odyssey WMR :)

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Enceladus skrev (4 timer siden):

Hvilket headaset tenker du å bruke? Noen spill er eksklusive til visse plattformer.

Det er en drøss med spill, særlig en del av de fra det første året med originale Oculus Rift som kan spilles med håndkontroller. 

Her er et knippe av de større jeg kommer på i farten:

Minecraft (Oculus Store, Microsoft Store)

Lucky's Tale (Oculus)

Edge of Nowhere (Oculus)

Chronos (Oculus)

Battlezone (Steam)

Hellblade senua's sacrifice (Steam)

Everspace (Steam)

 

Edit:

Glemte PSVR, de fleste VR spill det har gamepad support har jeg inntrykk av, bla Resident Evil 7 og Astrobot.

Moss tilhører også den kategorien, og er ganske bredt anbefalt.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ble ikke noe VR på meg i dag,  hadde migrene gjennom natta, utover dagen, og fremdeles litt vondt i hode. 

Men fikk malt ferdig royal regimet of foot, senere kjent som Royal Scots /1st foot, så noe fikk jeg gjort samt lasta ned Tales of glory 1, skal se hvordan det ser ut og spilles ned G2 på mandag. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...