Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

On 10/18/2020 at 9:26 PM, Enceladus said:

Kan anbefale Subnautica nå! Eller i hvert fall for folk som har fått VR beina :p Tidligere problemer i VR er i stor grad løst nå med et par mods:

VR Enhancements mod: https://www.nexusmods.com/subnautica/mods/173?tab=description

Performance Booster mod: https://www.nexusmods.com/subnautica/mods/389?tab=files&file_id=1983

Det mest problematiske som gjenstår nå er at framerate kappes til 45fps med reprojection som jo er noe kjedelig. Men kan ikke si at jeg merker mye til det faktisk, vanligvis kan dette irritere meg veldig, men hjelper nok at jeg sitter å spiller og med en gamepad så da slipper jeg å se noe særlig til etterslep. Et annet problem for noen er nok også at bildet snus kontinuerlig istedenfor gradvis, men jeg er ganske hardfør så har tålt det fint den timen jeg har spilt nå, ikke merket noe VR syke. Andre vil nok muligens slite mer enn meg, spillet er ikke nådig når det kommer til å flytte på kamera i animasjons sekvenser!

Edit:

Recenter kamera er F2 på tastaturet, greit å vite ;)

https://store.steampowered.com/app/264710/Subnautica/

Ikke testet ekspansjonen Below Zero men ser ut til at den er under arbeid og leser at den er spillbar så.. https://www.notion.so/Subnautica-Below-Zero-VR-Mod-alpha-test-08645fc02a1f4d039c2f25bfd515a140

Får ikke subnautica til å funke i det hele tatt med virtual desktop.

Når jeg starter flyer jeg flere meter over menuyen, og spillet nekter å finne xbox one kontrolleren min, (den funker ikke ikke VR mode) spillet registerer VR kontrollene mine, noe de egentlig ikke skal, og jeg greier å starte et spill, men fly fremdeles flere meter over der jeg skulle være, og F2 som liksom skal resette kameraet funker ikke, så er umulig å spille. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lakus skrev (41 minutter siden):

Innbiller meg at de gikk tilbake på eksklusiviteten. Noe jeg ikke kan forstå at de brydde seg om i utgangspunktet. VR-markedet er såpass lite at å binde seg fast til èn modell? Galskap. Eller kanskje de bare DGAF.

Har aldri vært eksklusivt til ett merke, det var noe nyhetssider feiltolket fra pressemelding. Nå i første runde fokuserer de på Windows Mixed Reality, så bare brukere med WMR-headset som inviteres til lukket beta. SteamVR og Oculus kommer i neste fase av VR-implementering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gunfreak said:

Får ikke subnautica til å funke i det hele tatt med virtual desktop.

Når jeg starter flyer jeg flere meter over menuyen, og spillet nekter å finne xbox one kontrolleren min, (den funker ikke ikke VR mode) spillet registerer VR kontrollene mine, noe de egentlig ikke skal, og jeg greier å starte et spill, men fly fremdeles flere meter over der jeg skulle være, og F2 som liksom skal resette kameraet funker ikke, så er umulig å spille. 

Så du spiller trådløst via virtual desktop med Quest 2?

Har du lagt inn mods som jeg linket til?

Alt jeg gjør er å starte spillet via steam og så velger jeg om jeg vil kjøre det i SteamVR mode eller ikke. Når spillet er startet og jeg ser sjøen foran meg trykker jeg F2 for å sentrere menyen. Jeg bruker en trådløs xbox360 kontroller. VR kontrollerene mine er skrudd av siden jeg ikke trenger dem.

Det fungerer glimrende hos meg.

Edit:

Ser at det funker på Quest med Link kabel og via SteamVR.

Kan det være at det er virtual desktop som er problemet og det ville fungert med link kabel?

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Enceladus said:

Så du spiller trådløst via virtual desktop med Quest 2?

Har du lagt inn mods som jeg linket til?

Alt jeg gjør er å starte spillet via steam og så velger jeg om jeg vil kjøre det i SteamVR mode eller ikke. Når spillet er startet og jeg ser sjøen foran meg trykker jeg F2 for å sentrere menyen. Jeg bruker en trådløs xbox360 kontroller. VR kontrollerene mine er skrudd av siden jeg ikke trenger dem.

Det fungerer glimrende hos meg.

Edit:

Ser at det funker på Quest med Link kabel og via SteamVR.

Kan det være at det er virtual desktop som er problemet og det ville fungert med link kabel?

 

Jeg endte opp med å kjøpe det i steam, jeg hadde bare Epic games versjonen som jeg fikk gratis for lenge siden. 

Har lenge tenkt på å kjøpe spillet for å støtte utviklerne da spillet er fantastisk. Så da gjorde jeg det.

Jeg måtte manuelt starte steam VR først,  og da gikk det, fikk ikke sentrert meniyen, men når jeg kom inn i spillet, fikk jeg senteret kameraet. F2 funket bare ikke i epic versjonen,  men funket på steam versjonen,  og når jeg kom inn i selve spillet funket xbox kontrolleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gunfreak said:

Jeg endte opp med å kjøpe det i steam, jeg hadde bare Epic games versjonen som jeg fikk gratis for lenge siden. 

Har lenge tenkt på å kjøpe spillet for å støtte utviklerne da spillet er fantastisk. Så da gjorde jeg det.

Jeg måtte manuelt starte steam VR først,  og da gikk det, fikk ikke sentrert meniyen, men når jeg kom inn i spillet, fikk jeg senteret kameraet. F2 funket bare ikke i epic versjonen,  men funket på steam versjonen,  og når jeg kom inn i selve spillet funket xbox kontrolleren.

Flott! Hvordan funker spillet ellers for deg? Blir du sjøsyk? 😛

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Enceladus said:

Flott! Hvordan funker spillet ellers for deg? Blir du sjøsyk? 😛

På de 44 minuttene jeg spilte merket jeg ingen ting,  måten du beveger seg på, minner mer om racing spill eller flyspill, du føler liksom ikke at du egentlig svømmer eller går, mer at du flyr eller glir,  så hadde null problemer. 

Spillet er ganske blury i vr da, det er litt synd,  etter å ha spilt Squadrons og Alyx,  er dette mer grøt.

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (9 timer siden):

Dette skal vel være eksklusivt for Windows Mixed Reality en periode? Blir spennende å teste når HP Reverb G2 blir sluppet, gleder meg til å se hvor bra simulatorer funker med det :D Headsett er sendt ut til reviewers nå, så regner med at det kommer en del videoer denne uken, og kanskje reviews i løpet av slutten av uken. 

Så vidt jeg husker så er det WMR som er eksklusivt først i betaen. Men andre VR headset (de som støtter OpenVR tror jeg) kommer seinere. :) 

Fant denne artikkelen: https://www.theverge.com/2020/10/2/21499518/microsoft-flight-simulator-vr-closed-open-beta-test-sign-up

Endret av Sarcoex - Gnålern
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Gunfreak said:

På de 44 minuttene jeg spilte merket jeg ingen ting,  måten du beveger seg på, minner mer om racing spill eller flyspill, du føler liksom ikke at du egentlig svømmer eller går, mer at du flyr eller glir,  så hadde null problemer. 

Spillet er ganske blury i vr da, det er litt synd,  etter å ha spilt Squadrons og Alyx,  er dette mer grøt.

Du kan øke bildeskarpheten men på bekosting av ytelsen:

Åpne SteamVR settings gå til video tabben og trykk Per-apllications video settings, fra drop down menyen velg subnautica:

Subnauticasupersampling1.thumb.png.5fe47ca84adb3db65ada8f9de78cff72.png

For å lettere se at det faktisk funker, sett den til 20% først og start spillet spillet, skal se veldig grøt ut da. Sett den så til 200% så ser du at det er mye skarpere men da på bekostning av ytelsen. Til vanlig så står den på 100%. Så du kan jo forsøke å sette den til 130-150% kanskje?

Men spillet er elendig optimalisert så det er ikke så mye en kan få ut av det før det blir uspillbart synes jeg. Det er synd for tenk hvor fantastisk det kunne vært om utvikleren faktisk hadde optimalisert spillet for VR!

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Enceladus said:

Du kan øke bildeskarpheten men på bekosting av ytelsen:

Åpne SteamVR settings gå til video tabben og trykk Per-apllications video settings, fra drop down menyen velg subnautica:

Subnauticasupersampling1.thumb.png.5fe47ca84adb3db65ada8f9de78cff72.png

For å lettere se at det faktisk funker, sett den til 20% først og start spillet spillet, skal se veldig grøt ut da. Sett den så til 200% så ser du at det er mye skarpere men da på bekostning av ytelsen. Til vanlig så står den på 100%. Så du kan jo forsøke å sette den til 130-150% kanskje?

Men spillet er elendig optimalisert så det er ikke så mye en kan få ut av det før det blir uspillbart synes jeg. Det er synd for tenk hvor fantastisk det kunne vært om utvikleren faktisk hadde optimalisert spillet for VR!

Ja, jeg merket ikke så mye forskjell på den VR performance moden, jeg får de samme "hakkene" som før, det er jo bare et kortvarig hakk så går det smooth igjen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gunfreak said:

Nå hakker subnautcia ukontolerbart, konstant, inkludert på menyen og lyden, funker helt fint tidligere i dag, når jeg spilte en time, men nå er det uspillbart, jeg har restarta PCen, og questen flere ganger, byttet battereir på Xbox kontrolleren jeg aner ikke hva som skjer.

Snodig.. nei jeg aner ikke. Veldig merkelig at lyden også hakker.

Har du gjort noen endringer på pcen siden sist du spilte?

Eneste jeg kan komme på som kan prøves er å avinstallere spillet (ta vare på lagringene) og oppdatere skjermdriver.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Enceladus said:

Snodig.. nei jeg aner ikke. Veldig merkelig at lyden også hakker.

Har du gjort noen endringer på pcen siden sist du spilte?

Eneste jeg kan komme på som kan prøves er å avinstallere spillet (ta vare på lagringene) og oppdatere skjermdriver.

Vikra som det var streamingen, jeg så jeg var helt nedi 249mbs eller hva enn de måles i, jeg flytta litt på ruteren spredde antennene.  Det funka,  vet ikke hvorfor  da det ikke har hvert noe problem før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe VR spilling på  i dag, da jeg malte prøysere, men jeg spilte mye de to siste dagene, og subnautica er gøy i vr, gir det et lite løft, men pga. Hvordan karakteren beveger seg og hvordan man styrer. Har man langt fra like mye innlevelse som i andre VR spill. Det føles mer som du styrer et romskip/ubåt,  selv når du ikke er i en ubåt. Så det er litt kult men i motsetning til Squadrons er det ikke absolutt ikke noe must.

Lenke til kommentar

Får ikke gjort noe som helst her, sitter bare limt til skjermen å følger med på valget, det er litt irriterende igrunn for har jo lyst å gjøre andre ting. Greier bare ikke slappe av før en president er valgt.

Men når jeg omsider får slappet av så er jeg giret på å fullføre Subnautica. Jeg liker følelsen av å svømme der, føler vel ikke egentlig at jeg beveger meg som en ubåt.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne videoen var interessant. Viser hvor potensielt stort VR/AR markedet kan bli på sikt når teknologien er så intuitiv. Men altså det er enda litt igjen å gå før vi er helt i mål, teknologien kan fortsatt bli enda mer sømløs og enkel i bruk. Og her baner i stor grad Facebook veien med sin Quest serie, den er så enkel i bruk at nesten hvem som helst kan plukke en opp og forstå hvordan den brukes. Jeg regner også med at Apple snart kommer inn og kaprer en del av markedet og da tror jeg teknologien virkelig når ut til massene.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...