Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Gunfreak skrev (På 13.11.2020 den 10.43):

Har vi fått noe forklaring på hvorfor G2 kontrollene krever 1.5 batteri, mens andre ikke gjør det? Man skulle tro det da ga en fordel. 

Mitt Mixed reality head sett bruker 2 batterier pr kontroller, å HTC VIVE Cosmos  bruker oxo 2 batterier pr kontroller, å oculus quest bruker 1 batteri pr kontroller å det er 1.5v på alle 3

 

Endret av Halo: Combat Evolved
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Halo: Combat Evolved said:

Mitt Mixed reality head sett bruker 2 batterier pr kontroller, å HTC VIVE Cosmos  bruker oxo 2 batterier pr kontroller, å oculus quest bruker 1 batteri pr kontroller å det er 1.5v på alle 3

 

Men noe av greia er vel at "vanlige " 1.5v batterier tyer 1.2 og at G2 kontrollene da vil klage.

Jeg har vanlige oppladbare 1.5v batteriet jeg brukte i rift s kontrollene og nå bruker på Xbox 1 kontrolleren.  Men noe av greia er jo at disse ikke duger i g2, defor folk løper rundt på nettet for å finne oppladbare som 1.5v som funker på g2 kontrollene. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

 Igjen dukker dette med dårlig tracking up, noe blir vel forbedret med software updates, men er skeptisk, da jeg bare har erfaring med Oculus saker fra før av som har bra tracking... 

Det ser ut som alle penga har gått til å lage en veldig klar og flott skjerm.

Virker også som at er man vandt til Index blir dette på mange måter en downgrade. 

Hvis du er vandt til Index, har du vel sannsynligvis en Index - og da er det jo bare å forsette å bruke kontrollene :)

Ellers vet du vel lite hva du går glipp av. En liten downgrade fra Quest 2. 

Det er en god deal for 7000, igjen er det bare å kjøpe Index kontroller hvis du ikke har det. En dyr opplevelse, men da får man i pose og sekk. 

Heldigvis er jeg i en posisjon hvor mitt siste VR headsett var Oculus DK2, som ikke engang hadde kontroller - så alt blir bare positivt for min del :D

BTW: Fyren som tester har jo studiolys peket direkte mot kontrollerene. Dette er jo absolutt no-go....

Ellers masse gode tips fra MRTV i 1:23:00 uti denne videoen. Taklampe, vindu etc vil bli et problem. Man må  sjekke alle lyskilder. Kontrollerne må ikke krysse banen til en lyskilde. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
37 minutes ago, MrL said:

Hvis du er vandt til Index, har du vel sannsynligvis en Index - og da er det jo bare å forsette å bruke kontrollene :)

Ellers vet du vel lite hva du går glipp av. En liten downgrade fra Quest 2. 

Det er en god deal for 7000, igjen er det bare å kjøpe Index kontroller hvis du ikke har det. En dyr opplevelse, men da får man i pose og sekk. 

Heldigvis er jeg i en posisjon hvor mitt siste VR headsett var Oculus DK2, som ikke engang hadde kontroller - så alt blir bare positivt for min del :D

BTW: Fyren som tester har jo studiolys peket direkte mot kontrollerene. Dette er jo absolutt no-go....

Ellers masse gode tips fra MRTV i 1:23:00 uti denne videoen. Taklampe, vindu etc vil bli et problem. Man må  sjekke alle lyskilder. Kontrollerne må ikke krysse banen til en lyskilde.

Det er jo ikke noe man må tenke på med Oculus, kontrollere funker nesten uansett hva slags lysnivå eller kilder man har.

Da er jo kontrollene opplagt dårligere på tracking, når man må hoppe gjennom masse hoops for at ting skal funke tårlig bra.

Han bruker vel samme studio oppsett som han alltid bruker, og det oppsettet funker jo da fjell på oculus og index.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gunfreak said:

 Igjen dukker dette med dårlig tracking up, noe blir vel forbedret med software updates, men er skeptisk, da jeg bare har erfaring med Oculus saker fra før av som har bra tracking... 

Det ser ut som alle penga har gått til å lage en veldig klar og flott skjerm.

Virker også som at er man vandt til Index blir dette på mange måter en downgrade. 

Hm ja. Jeg tipper du ville hatt mer nytte av en Index og videre så tipper jeg du vil sende G2 i retur og beholde Quest 2 men at det vil gjøre litt vondt også når du opplever noen av fordelene med headsettet. Slik er det i VR verden når du har blitt bitt av basillen, det er lett å hoppe på det neste nye og lovende. Da finner man fort ut at det er små oppgraderinger om gangen, noen ganger nedgraderinger eller ett hopp til siden.

De som vil merke størst forskjell er jo de som kommer fra ett første generasjons sett som originale Rift eller Vive eller enda eldre Oculus DK2; da vil man merke en helt tydelig forskjell og nok bli fornøyd uansett :)

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke noe man må tenke på med Oculus, kontrollere funker nesten uansett hva slags lysnivå eller kilder man har.

Da er jo kontrollene opplagt dårligere på tracking, når man må hoppe gjennom masse hoops for at ting skal funke tårlig bra.

Han bruker vel samme studio oppsett som han alltid bruker, og det oppsettet funker jo da fjell på oculus og index.

Ja det er fordi Oculus bruker IR , men G2 bruker lys. Lys mot lys fungerer ikke. Gidder man ikke å gjøre innsatsen bør man kanskje finne seg et annet headset ja. 





 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
7 minutes ago, MrL said:

Ja det er fordi Oculus bruker IR , men G2 bruker lys. Lys mot lys fungerer ikke. Gidder man ikke å gjøre innsatsen bør man kanskje finne seg et annet headset ja. 





 

Har ikke noe med innsatsen å gjøre,  men at at produkt til 7000 kr leverer  noe som er opplagt dårligere uten grunn. Og så legge "skyden på forbrukere " 

Om jeg har en sports bil til 600k så kjøper jeg en sportsbil til 1.6 mil som går fortere men har dårligere bremser, hjelper det ikke å si at man må legge mer innsats i det. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Enceladus said:

Hm ja. Jeg tipper du ville hatt mer nytte av en Index og videre så tipper jeg du vil sende G2 i retur og beholde Quest 2 men at det vil gjøre litt vondt også når du opplever noen av fordelene med headsettet. Slik er det i VR verden når du har blitt bitt av basillen, det er lett å hoppe på det neste nye og lovende. Da finner man fort ut at det er små oppgraderinger om gangen, noen ganger nedgraderinger eller ett hopp til siden.

De som vil merke størst forskjell er jo de som kommer fra ett første generasjons sett som originale Rift eller Vive eller enda eldre Oculus DK2; da vil man merke en helt tydelig forskjell og nok bli fornøyd uansett :)

Indexen har aldri hvert et alternativ,  ikke bare får man ikke tak i den, men har ikke muligheter til å sette på sensorer osv.

 

Lenke til kommentar
Just now, Gunfreak said:

Indexen har aldri hvert et alternativ,  ikke bare får man ikke tak i den, men har ikke muligheter til å sette på sensorer osv.

 

Ja tenkte sånn hypotetisk sett så ville Index vært et bedre VR sett til deg enn G2 utifra alt jeg har sett til nå. Men ja den er ikke et alternativ for noen av oss her i landet uansett.

Men hva mener du med at det ikke er mulig å sette på sensorer?

Anyways jeg tror du skal være godt fornøyd med Quest 2 ;) Det er et headsett jeg veldig gjerne skulle eid om det ikke var for alt Facebook tullet.

 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (13 minutter siden):

Har ikke noe med innsatsen å gjøre,  men at at produkt til 7000 kr leverer  noe som er opplagt dårligere uten grunn. Og så legge "skyden på forbrukere " 

Om jeg har en sports bil til 600k så kjøper jeg en sportsbil til 1.6 mil som går fortere men har dårligere bremser, hjelper det ikke å si at man må legge mer innsats i det. 

Det er jo ikke uten grunn, det er hvordan WMR fungerer. 

Hva hvis jeg ikke kan henge opp sensorene til Index der de skal være, skal jeg klage på at produktet fungerer dårligere fordi jeg må endre min omgivelser for at det skal fungere? Det blir jo det samme med lyskilder. 

 

Lenke til kommentar

En ting jeg savner med et WMR headsett er faktisk å ha tilgang til Minecraft via Microsoft store. Jeg brukte mye tid på den versjonen da jeg hadde Samsung Odyssey på tross av at Vivecraft Java versjonen er bedre på features enn windows 10 versjonen. Win10 versjonen på MS store er derimot stabil og ser veldig pen ut og ikke så verst å spille med håndkontroller.

 

Lenke til kommentar

Et par ting jeg synes burde nevnes rundt Oculus Quest 2 etter å ha hatt den litt. Merk at jeg kun har prøvd PSVR og et annet headset før det, aldri eid noen andre.

1. Fargen er nydelig. Var først litt skeptisk siden de fleste er svarte, men digger den fargen og finishen de har kjørt på headsettet. Ser mye penere ut enn helt svarte. Ikke sett noen penere synes jeg.

2. Innpakningen den kom i var kanon, anbefaler å se en unboxing. Og den pakka med batteri-strap og oppbevaringscase er nydelig. Liker fint i en 'liten' pilleeske når den ikke er i bruk.

Veldig imponert! Hadde kanskje litt lavere forventninger med tanke på prisen men absolutt fornøyd.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrL said:

Det er jo ikke uten grunn, det er hvordan WMR fungerer. 

Hva hvis jeg ikke kan henge opp sensorene til Index der de skal være, skal jeg klage på at produktet fungerer dårligere fordi jeg må endre min omgivelser for at det skal fungere? Det blir jo det samme med lyskilder. 

 

1.index er allerde en generasjon eldre.

2. Index in løsning er bedre og gir et bedre slutt resultat. 

3. G2 sin løsning er bare objektivt dårligere, den gir en dårligere løsning til mer penger,  uten grunn. Det er ingen fordeler til forbrukeren det de har gjort med kontrollene/trackingen. 

3. G2 er nyeste generasjon og koster masse. Da bør de ha minst like bra tracking som billigere konkurrenter. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Ja tenkte sånn hypotetisk sett så ville Index vært et bedre VR sett til deg enn G2 utifra alt jeg har sett til nå. Men ja den er ikke et alternativ for noen av oss her i landet uansett.

Men hva mener du med at det ikke er mulig å sette på sensorer?

Anyways jeg tror du skal være godt fornøyd med Quest 2 ;) Det er et headsett jeg veldig gjerne skulle eid om det ikke var for alt Facebook tullet.

 

Rommet er lite  og fylt til randen av ting. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (31 minutter siden):

1.index er allerde en generasjon eldre.

2. Index in løsning er bedre og gir et bedre slutt resultat. 

3. G2 sin løsning er bare objektivt dårligere, den gir en dårligere løsning til mer penger,  uten grunn. Det er ingen fordeler til forbrukeren det de har gjort med kontrollene/trackingen. 

3. G2 er nyeste generasjon og koster masse. Da bør de ha minst like bra tracking som billigere konkurrenter. 

Men Index koster forsatt 999$ mot 599$, og tilbyr elendig bildekvalitet til kontrast til HP. 

Quest 2 tilbyr dårligere bilde 

Konklusjonen er du får ikke i pose og sekk uansett hva du betaler for, men HP er svært konkurransedyktig - selvom det ikke er det perfekte VR headsettet enda. 

Uannsett, nå er jeg spent på når headsettet kommer neste uke. Jeg håper det blir sendt på tirsdag, og ikke lanseringdato (fredag). 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
30 minutes ago, MrL said:

Men Index koster forsatt 999$ mot 599$, og tilbyr elendig bildekvalitet til kontrast til HP. 

Quest 2 tilbyr dårligere bilde 

Konklusjonen er du får ikke i pose og sekk uansett hva du betaler for, men HP er svært konkurransedyktig - selvom det ikke er det perfekte VR headsettet enda. 

Uannsett, nå er jeg spent på når headsettet kommer neste uke. Jeg håper det blir sendt på tirsdag, og ikke lanseringdato (fredag). 

Elendig bildekvalitet nå plutselig , den leverer vel nest best etter g2.

HP valgte en dårligere løsning uten noe opplagt grunn.

Det kan hende problemet er overdrevet,  er godt mulig jeg vil oppleve null problemer med det,  men de har fremdles valgt en dårlig løsning som krever mer av forbrukeren enn nødvendig til en dyrere penge. 

Dette er ikke et dev kit, en test maskin osv. Det er et ferdig produkt til 7000kr.

De har brukt ideer fra valve, hvorfor ikke bruke ideer fra Oculus,  du trenger ikke  ta patenten deres, men de ser jo hvordan de har løst et problem, som de kunne lage sin egen versjon av.

Jeg håper min også blir sendt på tirsdag,  må jo bare vente å se hva komplett finner på.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (25 minutter siden):

Elendig bildekvalitet nå plutselig , den leverer vel nest best etter g2.

HP valgte en dårligere løsning uten noe opplagt grunn.

Det kan hende problemet er overdrevet,  er godt mulig jeg vil oppleve null problemer med det,  men de har fremdles valgt en dårlig løsning som krever mer av forbrukeren enn nødvendig til en dyrere penge. 

Dette er ikke et dev kit, en test maskin osv. Det er et ferdig produkt til 7000kr.

De har brukt ideer fra valve, hvorfor ikke bruke ideer fra Oculus,  du trenger ikke  ta patenten deres, men de ser jo hvordan de har løst et problem, som de kunne lage sin egen versjon av.

Jeg håper min også blir sendt på tirsdag,  må jo bare vente å se hva komplett finner på.

Det er jo ingen annen løsning å velge.. WMR er en etablert standard som baserer seg på lys. Man kan finne opp en egen standard, men det betyr ikke at den det blir bedre av den grunn. Bortsett fra at du ikke kan ha kontrollerne mot lys er det jo ikke så stor forskjell her, annet enn i software. Hadde G2 kommet med basestasjoner hadde det heller ikke kostet 7.000, men fort 10-12.000 +. 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
3 minutes ago, MrL said:

Det er jo ingen annen løsning å velge.. WMR er en etablert standard som baserer seg på lys. Man kan finne opp en egen standard, men det betyr ikke at den det blir bedre av den grunn. Bortsett fra at du ikke kan ha kontrollerne mot lys er det jo ikke så stor forskjell her, annet enn i software. Hadde G2 kommet med basestasjoner hadde det heller ikke kostet 7.000, men fort 10-12.000 +. 

 

Jeg ba ikke om base stasjoner men IR, IR er ikke en dyr teknologi. 

Men det du sier er at jo mørkere rommet er jo bedre er det? Eller er det en slags magisk megde lys, ikke for mørkt ikke for lyst? Som sagt tviler på det det er et problem for meg personlig, det er bare et vindu i rommet mitt, og bortsett fra sommer kvelder kommer det ikke noe direkte lys inn.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (14 minutter siden):

Jeg ba ikke om base stasjoner men IR, IR er ikke en dyr teknologi. 

Men det du sier er at jo mørkere rommet er jo bedre er det? Eller er det en slags magisk megde lys, ikke for mørkt ikke for lyst? Som sagt tviler på det det er et problem for meg personlig, det er bare et vindu i rommet mitt, og bortsett fra sommer kvelder kommer det ikke noe direkte lys inn.

Ja men da er vel problemet at WMR ikke er kompitabel med IR, såvidt meg bekjent.

Stemmer med med mer mørkt enn lys, men ikke helt mørkt. All lys bør være indirekte, vinduer dekt til. Litt kontraster i rommet, ikke heldekkene flater aka green screen - men dette påvirker headset tracking og ikke kontroller tracking utifra hva jeg har skjønt. 



 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...