Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Er det verd å kjøpe seg en HTC Vive (orginal)? Jeg sitter å vurderer å kjøpe en brukt. 

Tja. Har du prøvd VR før? Hva verdsetter du med opplevelsen? Og hva irriterer deg med teknologien? Hva er bruktprisen på?

Hva skal du bruke den til? Hvilke typer spill?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Enceladus skrev (24 minutter siden):

Tja. Har du prøvd VR før? Hva verdsetter du med opplevelsen? Og hva irriterer deg med teknologien? Hva er bruktprisen på?

Hva skal du bruke den til? Hvilke typer spill?

Helt ny med VR.. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Helt ny med VR.. 

Den originale Vive er litt utdatert i forhold til nyere varianter. Den har lav oppløsning og en sjenerende nettingdøreffekt. Kontrollene fra eldre varianter har også en tendens til å fort gå i stykker. Og hvis du kjøper standardmodellen så har den ikke deluxe audio strap modifikasjonen som gir påmonterte hodetelefoner og bedre komfort. Den krever også at du monterer sensorer på veggene. Fordelen med den er at den har gode muligheter for modifikasjoner og oppgraderinger :p Men siden dette er HTC så er det litt dyrt.

Et alternativ til Vive er Oculus Rift S.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Enceladus skrev (20 timer siden):

Den originale Vive er litt utdatert i forhold til nyere varianter. Den har lav oppløsning og en sjenerende nettingdøreffekt. Kontrollene fra eldre varianter har også en tendens til å fort gå i stykker. Og hvis du kjøper standardmodellen så har den ikke deluxe audio strap modifikasjonen som gir påmonterte hodetelefoner og bedre komfort. Den krever også at du monterer sensorer på veggene. Fordelen med den er at den har gode muligheter for modifikasjoner og oppgraderinger :p Men siden dette er HTC så er det litt dyrt.

Et alternativ til Vive er Oculus Rift S.

Jeg vurderer sterkt Oculus Rift S, men den er fremdeles litt dyr.. 4 990,- er litt mye for meg.. Skulle helst ha den til 3500 eller 4000.. 

Men det kan være jeg går for den etterhvert, må bare se litt hva lommeboka tåler hehe. 

Den er dog utsolgt overalt så man må vente til april, men det går i grunnen fint, jeg har ikke dårlig tid, men jeg har veldig lyst til å spille Half-Life: Alyx når det kommer ut.. Men det går foreløpig ikke. 

Var en på Finn som selger sin Vive og den var såpass skitten, og det virker til at ene skjermen var skadet.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Jeg vurderer sterkt Oculus Rift S, men den er fremdeles litt dyr.. 4 990,- er litt mye for meg.. Skulle helst ha den til 3500 eller 4000.. 

Men det kan være jeg går for den etterhvert, må bare se litt hva lommeboka tåler hehe. 

Den er dog utsolgt overalt så man må vente til april, men det går i grunnen fint, jeg har ikke dårlig tid, men jeg har veldig lyst til å spille Half-Life: Alyx når det kommer ut.. Men det går foreløpig ikke. 

Var en på Finn som selger sin Vive og den var såpass skitten, og det virker til at ene skjermen var skadet.. 

Jeg tror det lureste er å gå for Rift S, selv om den er litt dyrere. Elkjøp og komplett har også åpent kjøp i 50 og 60 dager så om du ikke er fornøyd er det bare levere tilbake. Også greit å ha skikkelig garanti fra butikken ;)

En annen fordel med Rift S er at du kan spille deres eksklusive spill uten noe videre tull og ustabilitet som ofte er tilfelle med andre merker. Trippel A spillene til Oculus er verdt å spille.

Ulemper med Rift S er at den ikke har IPD justering og gode påmonterte hodetelefoner slik den eldre varianten hadde. Men er du innenfor IPD rekkevidden så er du god:

  • Quote

     

    • Rift
      • Adjustable lens IPD: 58–72mm
      • “Best for users between 56mm and 74mm”
    • Rift S
      • Fixed lens IPD: 63.5mm
      • “Best for users between 61.5 and 65.5mm
    • Go
      • Fixed lens IPD: 63.5mm
      • “Best for users between 61.5 and 65.5mm
    • Quest
      • Adjustable lens IPD: 58–72mm
      • “Best for users between 56mm and 74mm”

     

    •  

36348369_IPDRifts.png.2ea5882382f3f4d8860a471377577ba6.png

https://www.roadtovr.com/oculus-rift-s-supported-ipd-range-fov-quest-go/

Du kan selv teste om du er innenfor med en enkel speil og linjal test her: https://imgur.com/a/gyYKB

Om du er utenfor rekkevidden kan du likevel høre med andre brukere her inne som har Rift S. Jeg mener å huske at noen av dem ikke var innenfor men at det likevel gikk greit, tror Gunfreak var en av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Enceladus skrev (40 minutter siden):

https://www.roadtovr.com/oculus-rift-s-supported-ipd-range-fov-quest-go/

Du kan selv teste om du er innenfor med en enkel speil og linjal test her: https://imgur.com/a/gyYKB

Om du er utenfor rekkevidden kan du likevel høre med andre brukere her inne som har Rift S. Jeg mener å huske at noen av dem ikke var innenfor men at det likevel gikk greit, tror Gunfreak var en av dem.

Dette her har jeg ikke tenkt på.. Jeg bruker briller og må bruke briller, er Rift S greit sånn sett? 

Jeg har sett en del videoer hvor det er snakk om at man kan endre på dette i software. Der var det vist folk som ikke akkurat var fornøyd med dette. 

Ifølge appen Acer IPD Meter så er jeg vel utenfor rekkevidden: 81.98 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
1 hour ago, Omnia vincit amor said:

Dette her har jeg ikke tenkt på.. Jeg bruker briller og må bruke briller, er Rift S greit sånn sett? 

Jeg har sett en del videoer hvor det er snakk om at man kan endre på dette i software. Der var det vist folk som ikke akkurat var fornøyd med dette. 

Ifølge appen Acer IPD Meter så er jeg vel utenfor rekkevidden: 81.98 

81.98 høres ekstremt ut. Jeg har aldri hørt om noen med så høy IPD. Min IPD er 60. Dobbelsjekk med testen jeg linket til hvis du kan.

Tror det skal gå greit hvis brillene ikke er for store. Men linser er best hvis du kan bruke det. Det er dog en sjanse for at linsene på VR settet kan bli ripet til. Jeg har kjøpt ekstra linser jeg plasserer utenpå de eksisterende for unngå dette når jeg låner vekk VR til brillebrukere.

Software IPD justering har jeg inntrykk av at fungerer dårlig fra det jeg har lest og erfart selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Enceladus skrev (1 time siden):

81.98 høres ekstremt ut. Jeg har aldri hørt om noen med så høy IPD. Min IPD er 60. Dobbelsjekk med testen jeg linket til hvis du kan.

Tror det skal gå greit hvis brillene ikke er for store. Men linser er best hvis du kan bruke det. Det er dog en sjanse for at linsene på VR settet kan bli ripet til. Jeg har kjøpt ekstra linser jeg plasserer utenpå de eksisterende for unngå dette når jeg låner vekk VR til brillebrukere.

Software IPD justering har jeg inntrykk av at fungerer dårlig fra det jeg har lest og erfart selv.

Haha, du har helt rett. 

Etter å ha gjort det litt grundigere med den testen du viste til så virker det å være 58 - 60. 

Var nok alt for ustødig med appen til at den klarte å beregne det riktig. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Complexity skrev (30 minutter siden):

Går fint med Rift S for min del, men har aldri prøvd noen andre VR briller så vet ikke om det kunne vært bedre med IPD justering.

Er jo det jeg også er skeptisk til.. 

Prisen er også noe stiv synes jeg, 4990 er mye penger, skulle helst hatt det ned til 4000 eller 3500. 

Men vi får se. Nå er det ikke tilgjengelig hos Komplett da de er utsolgt.. Det skal vist komme noen iløpet av april, men det tror jeg spørs mtp. coronaviruset. 

  

Complexity skrev (30 minutter siden):

Den acer IPD appen viste bare tull hos meg.

Målte manuelt og har ca 60mm.

Den var helt elendig ja. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (9 timer siden):

Dette her har jeg ikke tenkt på.. Jeg bruker briller og må bruke briller, er Rift S greit sånn sett? 

Jeg har sett en del videoer hvor det er snakk om at man kan endre på dette i software. Der var det vist folk som ikke akkurat var fornøyd med dette. 

Ifølge appen Acer IPD Meter så er jeg vel utenfor rekkevidden: 81.98 

Går an å skaffe linser med styrke til Rift S. Om ikke det er aktuelt går det fint an å bruke Rift S med briller.
Når det kommer til IPD, kan du enkelt måle dette selv ved å bruke en linjal. Lukk høyre øye, se rett på ventre pupill og plasser 0 på linjalen rett under ventre pupill. Hold linjalen HELT rolig. Åpne høyre øye, lukke ventre. Se rett på høyre pupill, og sjekk hvilket tall som er under.

Det hender Komplett har Rift S-demovarer til litt over 4000, så kan jo følge med der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Amored skrev (26 minutter siden):

Går an å skaffe linser med styrke til Rift S. Om ikke det er aktuelt går det fint an å bruke Rift S med briller.
Når det kommer til IPD, kan du enkelt måle dette selv ved å bruke en linjal. Lukk høyre øye, se rett på ventre pupill og plasser 0 på linjalen rett under ventre pupill. Hold linjalen HELT rolig. Åpne høyre øye, lukke ventre. Se rett på høyre pupill, og sjekk hvilket tall som er under.

Det hender Komplett har Rift S-demovarer til litt over 4000, så kan jo følge med der.

Fant ut av det til slutt, skrev det i tråden litt tidligere, men takk for en detaljert beskrivelse av det! Jeg tror faktisk det beste alternativet blir Rift S grunnet pris. Skal absolutt vurdere å kjøpe en demo.

Gunfreak skrev (2 timer siden):

Når jeg sjekka IPD manuelt fikk jeg alt mellom 58 og 62.

Så betalte jeg penger for en app på mobilen egentlig for å slippe å gå til optikere med tanke på briller. Og den ga meg konsekvent 55 IPD.

Har det skapt problemer med headsettet du har? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...