Gå til innhold

Altibox flytter TV-hverdagen din til skyen – og tilbyr ny dekoder


Anbefalte innlegg

For å spørre litt "dumt" , siden jeg ikke er på nettverks-tech nivå,  hva er det du mangler av funksjoner, ved å kjøre f.eks. FMG'en i bridge mode, slik at du får public ip'en til altibox rett inn på ditt eget utstyr ?

 

Da er det jo kun ditt utstyr som er DHCP / NAT , fmg'en sender alt rett gjennom (På VLAN 92 (gig node) eller VLAN 102 (100 node) .

 

Ser helt ærlig ikke problemet med å ha FMG boksen der, annet en om man har veldig lite fysisk plass, eller et stort hat mot leverandørens egne bokser (er jo noen som er slik og).

 

Ett av de største poengene er vell at du kvitter deg med 2 mulige feilpunkter som er unødvendige? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker kult det der, ser også en enorm mulighet for Altibox å sjekke hva kundene tar opp og selge denne informasjonen videre til TV-kanalene for å tilpasse hva de burde sende og ikke. Ikke så dumt det, kanskje.

Det kunne de gjort uavhenging av om det var skylagring av opptakene.

Men håper ikke de finner på å gjøre noe sånt :)

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Jeg synes de skulle hatt en alternativ (billigere) hjemmesentral uten ruter/WIFI, for jeg vil sette opp dette selv uansett. Jeg er skeptisk til å gi internettleverandøren administrator-rettigheter til ruteren og hjemmenettverket, som jeg regner med er tilfellet her. Hjemmenettverket er privat, men må betraktes som offentlig dersom internettleverandøren har mulighet til å snoke på nettverks-ressursene mine. Ikke at jeg har noe å skjule, men prinsippet er viktig.

Lenke til kommentar

Jeg synes de skulle hatt en alternativ (billigere) hjemmesentral uten ruter/WIFI, for jeg vil sette opp dette selv uansett. Jeg er skeptisk til å gi internettleverandøren administrator-rettigheter til ruteren og hjemmenettverket, som jeg regner med er tilfellet her. Hjemmenettverket er privat, men må betraktes som offentlig dersom internettleverandøren har mulighet til å snoke på nettverks-ressursene mine. Ikke at jeg har noe å skjule, men prinsippet er viktig.

Sa setter du opp din egen router ;) Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Bare for å skyte inn med det trådløse en liten bit, min erfaring , er at den nye FMG hjemmesentralen er bedre på WiFi , opplevd hastighet, og stabilitet. Og i noen tilfeller, bedre på dekning, en Asus RT-AC66U.

 

FMG'n harføllgende Wlan specs til info :

Dual Band (Støtter 2.4Ghz og 5Ghz samtidig)

4x4 MU-MIMO (802.11ac) 5Ghz

2x2 2.4Ghz

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde ikke HET3112 MC'en var noe spesielt flaskehals, uten at jeg kan uttale meg om det. da jeg ikke har altibox selv. Men på nye FMG installasjoner, og der vi oppgraderer fra gamle CPL4 CPL5 CPL6 og CPL7 , så fjerner vi mediakonverter der mulig, og terminerer fiber på nytt rett i en termineringsboks. Og så er det en vanlig SC-SC patchesnor mellom termineringsboksen, og hjemmesentralen.

 

Så da er det og mye lettere å oppgradere utstyret i fremtiden, da du ikke er avhengig av en fibermontør lenger for å skjøte om fiber, du trenger kun en ny hjemmesentral, og plugge i fibersnoren.

 

Det vil og være mer lett på slike nyinstallasjoner , å koble fiber rett i eget utstyr (uten at jeg kan anbefale det , siden jeg jobber med det) men om du har kompetanse til det, så er det vel fritt frem for å få det opp å gå på eget ansvar, og support.

 

 

Koster det ei nyre og en arm å få endret vekk HET-boksen til en slik termineringsboks?

 

 
Skal/må du bytte utstyr som er fysisk ødelagt eller du skal koble opp-ned utstyr ved oppussing o.l ( herunder fiberbrudd innendørs eller flytting av hjemmesentralen ) så koster det deg ca 990.- men om du ønsker å bytte utstyr ( som ikke er påvist feil ) på egen forespørsel så koster det 1900.- sånn ca.
Endret av Stolpe
Lenke til kommentar

Jeg kjører bridge mode her pga. behov for VPN. Men om den nye hjemmesentralen har VPN-støtte (server, ikke pass-through) skal jeg vurdere å bytte til den. Noen som vet?

FMG'n  [FMG 3542]  i seg selv støtter VPN • IPSec VPN - men om Altibox "brander" dette inn i selfcare configen ( minesider ) er lite trolig...men teknisk sett så er det tilgjengelig, ja.

Endret av Stolpe
Lenke til kommentar

Jeg synes de skulle hatt en alternativ (billigere) hjemmesentral uten ruter/WIFI, for jeg vil sette opp dette selv uansett. Jeg er skeptisk til å gi internettleverandøren administrator-rettigheter til ruteren og hjemmenettverket, som jeg regner med er tilfellet her. Hjemmenettverket er privat, men må betraktes som offentlig dersom internettleverandøren har mulighet til å snoke på nettverks-ressursene mine. Ikke at jeg har noe å skjule, men prinsippet er viktig.

 

Hvorfor, det følger med i installasjonskostnaden og utgjør ikke akkurat noen hopp i prisen på noen måter, det er fibern folk betaler for uansett. Det er ingen ISP'er som har administrator rettigheter inn på ditt hjemmenettverk, til rutern/sentralen - ja-  men ikke mot tilkoblede enheter.

 

 Uansett, om du er paranoid og ønsker konfigurasjonfrihet på din side via eksternt utstyr så anskaffer du deg selv en ruter du - bridger - via sentralen, om du syntes det trygger din hverdag? bare pass på at du konfigurerer den skikkelig da så ikke skidza finner ruter'n din (på nettet) og får tilgangen inn på ruter OG hjemmenettet ditt :p  ( gjelder konfig på øvrig utstyr også btw :)

Endret av Stolpe
Lenke til kommentar

 

 

Jeg trodde ikke HET3112 MC'en var noe spesielt flaskehals, uten at jeg kan uttale meg om det. da jeg ikke har altibox selv. Men på nye FMG installasjoner, og der vi oppgraderer fra gamle CPL4 CPL5 CPL6 og CPL7 , så fjerner vi mediakonverter der mulig, og terminerer fiber på nytt rett i en termineringsboks. Og så er det en vanlig SC-SC patchesnor mellom termineringsboksen, og hjemmesentralen.

 

Så da er det og mye lettere å oppgradere utstyret i fremtiden, da du ikke er avhengig av en fibermontør lenger for å skjøte om fiber, du trenger kun en ny hjemmesentral, og plugge i fibersnoren.

 

Det vil og være mer lett på slike nyinstallasjoner , å koble fiber rett i eget utstyr (uten at jeg kan anbefale det , siden jeg jobber med det) men om du har kompetanse til det, så er det vel fritt frem for å få det opp å gå på eget ansvar, og support.

 

 

Koster det ei nyre og en arm å få endret vekk HET-boksen til en slik termineringsboks?

 

 
Skal/må du bytte utstyr som er fysisk ødelagt eller du skal koble opp-ned utstyr ved oppussing o.l ( herunder fiberbrudd innendørs eller flytting av hjemmesentralen ) så koster det deg ca 990.- men om du ønsker å bytte utstyr ( som ikke er påvist feil ) på egen forespørsel så koster det 1900.- sånn ca.

 

Jaha så oppussing gjør det 1000,- billigere enn hvis man bare har behov for å flytte den? Påberope seg "oppussing" da mao.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg trodde ikke HET3112 MC'en var noe spesielt flaskehals, uten at jeg kan uttale meg om det. da jeg ikke har altibox selv. Men på nye FMG installasjoner, og der vi oppgraderer fra gamle CPL4 CPL5 CPL6 og CPL7 , så fjerner vi mediakonverter der mulig, og terminerer fiber på nytt rett i en termineringsboks. Og så er det en vanlig SC-SC patchesnor mellom termineringsboksen, og hjemmesentralen.

 

Så da er det og mye lettere å oppgradere utstyret i fremtiden, da du ikke er avhengig av en fibermontør lenger for å skjøte om fiber, du trenger kun en ny hjemmesentral, og plugge i fibersnoren.

 

Det vil og være mer lett på slike nyinstallasjoner , å koble fiber rett i eget utstyr (uten at jeg kan anbefale det , siden jeg jobber med det) men om du har kompetanse til det, så er det vel fritt frem for å få det opp å gå på eget ansvar, og support.

 

 

Koster det ei nyre og en arm å få endret vekk HET-boksen til en slik termineringsboks?

 

 
Skal/må du bytte utstyr som er fysisk ødelagt eller du skal koble opp-ned utstyr ved oppussing o.l ( herunder fiberbrudd innendørs eller flytting av hjemmesentralen ) så koster det deg ca 990.- men om du ønsker å bytte utstyr ( som ikke er påvist feil ) på egen forespørsel så koster det 1900.- sånn ca.

 

Jaha så oppussing gjør det 1000,- billigere enn hvis man bare har behov for å flytte den? Påberope seg "oppussing" da mao.

 

Nei, skal du koble opp-ned utstyr ved oppussing o.l ( herunder fiberbrudd innendørs eller flytting av hjemmesentralen ) så koster det deg ca 990.- Men om du ønsker å bytte uten at det er feil på utstyrer så koster det 1900.-

 

Så om du ønsker å "endret vekk HET-boksen til en slik termineringsboks?" så er dette å bytte utstyr uten at det er noe feil ved det som allerede henger på veggen, det koster deg 1900.-. Er det derimot feil på mediaconvertern (HET) så blir denne byttet men det byttes ikke hjemmesentralen av den grunn, mest  sannsynlig ikke i så fall, hvilket gjør at du ender opp med ny mediaconverter, gammel sentral og du er like langt.

 

Så om det er slik at du ønsker å få "byttet" utstyr så burde det være en form for fysisk feil på det utstyret du har, og  dette er feil-søkt med kundeservice, eskalert til "teknisk"  med tilbake melding om at montør bør ta en fysisk titt på det som er av utstyr da feil er av slik art at det trengs, og at montør som kommer på oppdrag bekrefter dette samt at feilen åpenbart ikke er påført av leietaker( ref kunde) så får du byttet det som henger der vederlagsfritt da det er feil på selve utstyret som da er Altibox sin eiendom.

Lenke til kommentar

Flott oppklaring :) 900,- for å få flyttet boksen til et mer praktisk rom er ikke så altfor ille.

 

En annen ting.

Når de var ferdig å montere fiberen her så har de gått unødige runder feil vei rundt husene og noen steder ligger kabelen og henger og dingler og kan lett ødelegges. Dette kan ikke være bra for en forholdsvis tynn fiberkabel. Er det noe de kan få ryddet opp i?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...