Gå til innhold

Hvorfor skal man absolutt forbi bussen?


Enrich77

Anbefalte innlegg

og her har man et eksempel på bilfører ikke ble straffet. så ja jeg lever i trua.

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article11374390.ece

Hvordan vet du at han ikke ble straffet?

Det eneste jeg kan lese ut fra den saken er at politiet ikke tok beslag i førerkort på stedet, jeg klarer finne noe som helst om den videre saksbehandlingen i den aktuelle saken..

Den saken kan det godt være at ikke er ferdig etterforsket en gang.

 

La du merke til det under, eller gjelder ikke det deg?

 

 

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av

a) barn som oppholder seg på eller ved vegen,

b) skolepatrulje,

c) person som nytter hvit stokk eller førerhund for blinde,

d) annen person som kan antas å lide av lyte eller sykdom som hemmer ham i trafikken,

e) sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det forundrer meg at man kan straffes for andres dumskap i dette bakvendtlandet.

Så om du kjører i 100 på E6 og en tulling løper ut i veien så havner du i fengsel?

 

Er det bakvendt å straffes for å vha farlig redskap skade eller drepe noen? Man har et særskilt ansvar når man er til fare for omgivelsene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det forundrer meg at man kan straffes for andres dumskap i dette bakvendtlandet.

Så om du kjører i 100 på E6 og en tulling løper ut i veien så havner du i fengsel?

 

Er det bakvendt å straffes for å vha farlig redskap skade eller drepe noen? Man har et særskilt ansvar når man er til fare for omgivelsene.

 

AtW

 

 

Ja om man bruker redskapet på en forsvarlig måte så bør man ikke straffes for andres dumskap. Det er bakvendt, og litt typisk ola dunk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket.

 

..og etter du hørte denne historien så er antageligvis denne rabiate idioten ferska av et daskamera og plassert trygt bak lås og slå!

Nei, han kjørte drosje, og skrøt av dette til en av passasjerene sine.

 

 

Hørtes rart ut.  Taxi er feilparkert når de står på bussholdeplassen og har ingen forkjørsrett når de skal ut fra busslomme.  Medmindre det er en maxi-taxi som formelt sett er en buss? 

 

Røde busser i Oslo har god rutine og ikke minst respekt fra bilistene.  

 

Busser ellers, spesielt i distriktet har jeg sett mye rar kjøring av.  Aller mest av sjåfører som kjører skolebusser og buss-for-tog ruter.

Førstnevthe har jeg f.eks. sett ikke stoppe for 6-åringer ved gangfelt - da er det noe grunnleggende de ikke har lært.  Her sist høst ble en sjåfør på skolebuss fratatt lappen etter å ha kræsjet med bil fra høyre sidevei (vanlig høyreregel og dermed vikeplikt for bussen). "Størst er først" gjelder m.a.o. ikke alltid...

 

Endel av buss-for-tog sjåførene kjører dels som noen skikkelige sinker og dels over i motgående kjørebane om det er litt svinger.

Lenke til kommentar

Ja om man bruker redskapet på en forsvarlig måte så bør man ikke straffes for andres dumskap. Det er bakvendt, og litt typisk ola dunk.

Dumskap og dumskap fru blom - det er ikke nødvendigvis tilfellet.

F.eks barn kan være et eksempel der det ikke er dumskap, men rett og slett umodenhet.

 

Hvis du ikke er obs og klarer å stoppe når du vet dette kan skje, så kjører du ikke forsvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp i spinninga.

Bussen har gjerne bedre overblikk enn deg og ser farer før deg ettersom de sitter høyere. Om du holder passe avstand til bussen så du klarer å bremse i tide er du nok tryggere bak bussen enn forran, ettersom bussen pga bedre oversikt har større muligheter til å få med seg farer tidligere enn en vanlig personbil og dermed også bremse i tide.

Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak.

 

Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja...

 

 

I de fleste bybussene så sitter sjåføren lavere enn SUVer

 

1. Sjansen for steinsprut er mye høyere bak tyngre kjøretøy

2. Sikten blir lik null

3. på våte dager så blir det som å kjøre i storm (vannsprut)

4. En må holde mye større avstand på grunn av #1, #2 og #3

5. Stort sett tregere og lastebiler kjører maks 80, busser 90 og i Norge har vi soner med 110..

Lenke til kommentar

 

 

Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp i spinninga.

Bussen har gjerne bedre overblikk enn deg og ser farer før deg ettersom de sitter høyere. Om du holder passe avstand til bussen så du klarer å bremse i tide er du nok tryggere bak bussen enn forran, ettersom bussen pga bedre oversikt har større muligheter til å få med seg farer tidligere enn en vanlig personbil og dermed også bremse i tide.

Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak.

 

Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja...

 

 

I de fleste bybussene så sitter sjåføren lavere enn SUVer

 

 

Eh, javel?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp i spinninga.

Bussen har gjerne bedre overblikk enn deg og ser farer før deg ettersom de sitter høyere. Om du holder passe avstand til bussen så du klarer å bremse i tide er du nok tryggere bak bussen enn forran, ettersom bussen pga bedre oversikt har større muligheter til å få med seg farer tidligere enn en vanlig personbil og dermed også bremse i tide.

Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak.

 

Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja...

 

 

I de fleste bybussene så sitter sjåføren lavere enn SUVer

 

 

Eh, javel?

 

AtW

 

Pickup ligger forsåvdt under SUV begrepet og jeg ser ned på busssjåfører :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På veien jeg kjører til jobb på morgningen er det gjerne 3-4 busser som kjøres samme strekning samtidig, og de er faen meg helt kriminelle. De driver og stopper opp og skaper stor trafikk for å "være snille" mot hverandre. F.eks en buss stopper opp for å slippe frem en annen buss som står på en busslomme som ikke indikerer at den er på vei til å kjøre ut i det hele tatt, og skaper gjerne 30-60 sekunder med full stopp i trafikken uten grunn. Bussen som stopper opp og lager trafikk pleier som regel ikke å kjøre inn på busslomma den sto 30-60 sekunder å ventet ved heller, så det er ikke plassmangel eller overhode noen som helst grunn for at den burde stoppe. Dette er vel egentlig vanlig oppførsel blant bussjåfører, til stor irritasjon for alle andre som benytter seg av veiene. 

 

Og busser kjører som regel 10km/t under fartsgrensen. Som bilist er jeg veldig lite fan av busser og bussjåfører i området jeg bor.

Lenke til kommentar

^ Det over er jo trafikkfarlig og hensynsløs atferd. Helt klart ulovlig, hvis jeg forsto beskrivelsen rett. Busser har ikke noen spesiell rett på å stoppe midt i veien. Det kan dog hende at de går i en rute der de skal kjøre i en viss rekkefølge.

 

Her om dagen ble jeg nesten påkjørt av en motgående bil som skulle forbi en buss i busslomme. Når bilen var halvveis oppe på siden av bussen svingte bussen ut av lomma uten å blinke (det jeg kunne se).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Det over er jo trafikkfarlig og hensynsløs atferd. Helt klart ulovlig, hvis jeg forsto beskrivelsen rett. Busser har ikke noen spesiell rett på å stoppe midt i veien. Det kan dog hende at de går i en rute der de skal kjøre i en viss rekkefølge.

Det er litt sånn jeg opplever at bussjåfører oppfører seg generelt. Med lite respekt og hensyn til andre med-trafikanter enn andre bussjåfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...