Gå til innhold

Hvorfor skal man absolutt forbi bussen?


Enrich77

Anbefalte innlegg

Jeg kjører alltid forbi bussen om den står på en stopp uten lomme og jeg har klar sikt forover. Uansett om det er lyskryss rett foran eller ikke.

Er selvsagt veldig forsiktig med at det ikke kommer noen i mot.

 

 

... og du kjører selvsagt så sakte du kan idet du passerer fronten på bussen, siden passasjerer kan ha gått av på høyre side av bussen og bestemt seg til å krysse veien foran den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ditt problem hvis du kjører på dem.

 

Utanfor gangfelt vil eg påstå det er den gåande sitt ansvar. Spesielt om ein hoppar fram frå ein buss.

 

Sjåføren har sjølvsagt alltid eit ansvar i å vere aktsam, men ein kan ikkje ta høgde for at nokon kan hoppe ut i vegen når som helst.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir ditt problem hvis du kjører på dem.

Utanfor gangfelt vil eg påstå det er den gåande sitt ansvar. Spesielt om ein hoppar fram frå ein buss.

 

Sjåføren har sjølvsagt alltid eit ansvar i å vere aktsam, men ein kan ikkje ta høgde for at nokon kan hoppe ut i vegen når som helst.

Det er ein del av sjåføren sitt ansvar, jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir ditt problem hvis du kjører på dem.

 

Utanfor gangfelt vil eg påstå det er den gåande sitt ansvar. Spesielt om ein hoppar fram frå ein buss.

 

Sjåføren har sjølvsagt alltid eit ansvar i å vere aktsam, men ein kan ikkje ta høgde for at nokon kan hoppe ut i vegen når som helst.

 

Som fører av kjøretøyet skal man kunne stanse for enhver påregnelig hindring, en fotgjenger som kommer ut foran en buss må anses for å være en påregnelig hindring.

 

Meier man ned en fotgjenger som kommer ut i veien foran en buss må man forvente førerkortbeslag, bøter og potensielt fengselsstraff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det forundrer meg at man kan straffes for andres dumskap i dette bakvendtlandet.

Så om du kjører i 100 på E6 og en tulling løper ut i veien så havner du i fengsel?

Nei, ettersom man ikke kan anta en tulling løper ut i veien i 100-sona.

Men man må anta at noen kan komme gående ut forran bussen ettersom det ikke er så uvanlig. Så det med å kjøre på noen som går forran bussen er faktisk ditt problem

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg hører dere sier det, men uten å ha noen konkrete eksempler å vise til så velger jeg å tro at en bilfører som kjører forsvarlig og som allikevel kjører på en person som løper ut i veien utenfor gangfelt ikke får noe som helst konsekvenser.

Jeg kommer til å fortsette med å kjøre forbi busser som stopper opp iallefall.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du kjøre forbi dem, men du skal senke farten så du beholder oversikten og klarer å stoppe. Mulig Sankt Peter tilgir deg en påkjørsel etter forbikjøring av buss på holdeplass, men vegtrafikkloven gjør det ikke. Som bilist har du et objektivt ansvar og skal derfor prestere bedre enn skyldfrihet.

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Som vi ser står her ingenting om skyldfordeling. Du skal kjøre trygt uansett. Selv om det er dumt å løpe over veien før bussen har kjørt, er det sånt som skjer, og som sjåfør skal du være forberedt på det. Du som har lappen skal inneha høyere trafikk-kompetanse enn det man kan forvente av busspassasjerer, som det ikke stilles krav til. Kjører du forbi bussen uten å senke farten stryker du på oppkjøring, og du vil helst ikke at onkel skal se det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg hører dere sier det, men uten å ha noen konkrete eksempler å vise til så velger jeg å tro at en bilfører som kjører forsvarlig og som allikevel kjører på en person som løper ut i veien utenfor gangfelt ikke får noe som helst konsekvenser.

Jeg kommer til å fortsette med å kjøre forbi busser som stopper opp iallefall.

Du kan leve i trua..

En jeg kjenner har sonet for uaktsomt drap.

Han kjørte ned en person som gikk i mørke klær, i en 70-sone, sent på kvelden på høsten..

Det var fotgjengerundergang ca 200 meter unna.

Veien var ikke opplyst.

 

Han fikk ikke så lang straff da, men noen måneder i buret ble det..

I dette tilfellet snakker man faktisk om et forhold som er særlig regulert i trafikkreglene i motsetning til min bekjentes situasjon.

 

På generelt grunnlag kan du forvente at enhver påkjørsel av menneske fører til at den kjørende blir straffet.

 

Trafikkreglene sier også:

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av

a) barn som oppholder seg på eller ved vegen,

b) skolepatrulje,

c) person som nytter hvit stokk eller førerhund for blinde,

d) annen person som kan antas å lide av lyte eller sykdom som hemmer ham i trafikken,

e) sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan leve i trua..

En jeg kjenner har sonet for uaktsomt drap.

Han kjørte ned en person som gikk i mørke klær, i en 70-sone, sent på kvelden på høsten..

Det var fotgjengerundergang ca 200 meter unna.

Veien var ikke opplyst.

 

 

og her har man et eksempel på bilfører ikke ble straffet. så ja jeg lever i trua.

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article11374390.ece

Lenke til kommentar

Lev i trua, håper du ikke tar livet av noen. Skylfølelsen er ofte værre enn straffen man evt. får.

 

Ellers står det at politiet ikke har beslaglagt førerkortet. Om det ble noe straff eller ikke står det ingenting om. "Politiet er fortsatt på stedet og gjør nødvendige undersøkelser. Bilen er beslaglagt for tekniske undersøkelser."

Undersøkelsene hadde altså bare så vidt startet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...