Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ruter vil ta vekk kontanter på Trikk.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Viser til artikkel http://e24.no/naeringsliv/ikke-lenger-mulig-aa-betale-med-kontanter-paa-trikken/23612854 hvor Ruter vil fjerne kontantbetaling på Trikk og er ute med nye prøveordning.

 

Dette kan da ikke være lov? Med tanke på lovverket sier noe om tvungen betalingsmiddel og ettersom ruter krevet at du har billett på dems kjøretøy kan da de ikke nekte en å kjøpe billett ombord?

 

Må det ikke endring av lovverket til for å slippe å godta kontanter som gyldig betalingsmiddel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kollektivtransporten er et spleiselag der man forsøker å få mest mulig transport for pengene. Personlig vil jeg heller ha flere avganger og nyere trikker enn muligheten til å kjøpe billetter ombord med kontanter.

 

Dersom en MÅ kjøpe billetter kontant så har en fortsatt mulighet til dette på Ruter og NSB sine billettautomater samt via manuelt billettsalg på enkelte stasjoner. Man kan også få tak i anonyme reisekort og fylle opp disse via kontanter på de samme automatene.

Endret av Atom_Mirny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lov så du kan ta med sedler/mynter for betaling og tar de ikke i mot så reiser du gratis

Så enkelt er det vel ikke, det er riktig at kontanter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Men om man sier at trikkeføreren ikke lengre skal ta betaling(bare kontrollere gyldig billett), og overlate betalingen til automater eller bemannede skranker slipper man vel unna.

 

Loven sier ikke noe om hvor betalingen skal skje, bare at det skal være mulig å betale med kontanter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men er det automater med kontantbetaling på alle stoppesteder?

Nei, og det må det heller ikke være. 

 

Hva i alle dager er det dere tror at loven sier her? Har dere som vane å troppe opp utenfor et fly på Gardermoen og si "En til Malaga, takk!"? Nei, selvsagt ikke, for billetter må bestilles på forhånd der. Og ja, det er faktisk lov ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men er det automater med kontantbetaling på alle stoppesteder?

Nei, og det må det heller ikke være. 

 

Hva i alle dager er det dere tror at loven sier her? Har dere som vane å troppe opp utenfor et fly på Gardermoen og si "En til Malaga, takk!"? Nei, selvsagt ikke, for billetter må bestilles på forhånd der. Og ja, det er faktisk lov ;)

 

Må reservere plass på fly, noe du ikke må på buss, så faller i en helt annen kategori og du kan faktisk dra rett til flyplassen og kjøpe billett, men du får ikke garantert plass

(=det er en automat på alle "holdeplasser")

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

 

 

Ikke lov så du kan ta med sedler/mynter for betaling og tar de ikke i mot så reiser du gratis

Nei.

 

Jo

 

Nei, det du sier stemmer ikke. Og siden det er du som mener man har krav på å få reise gratis, så er det du som må forklare hvilke rettsregler som gir deg dette kravet. Det finnes ikke slike regler, men du kan jo forsøke.

 

Utgangspunktet er klart nok: Man har ikke lov til å reise uten billett. Hvilket rettslig grunnlag har du for å hevde noe annet?

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tvungent betalingsmiddel betyr for det første bare at man har rett til å gjøre opp gjeld med betalingsmidlene (det vil si fri seg fra en avtalt gjeldsforpliktelse via betaling av penger). Det er ingen generell rett til å få inngå en avtale på det vilkår at man skal få lov til å betale med penger. 

 

For det andre betyr ikke tvungent betalingsmiddel at man har rett til å betale med penger der kjøper har lyst til å betale. Gjeldsbrevlova § 3 illustrerer her et generelt prinsipp: Med mindre noe annet er avtalt (i praksis, med mindre selger aksepterer noe annet) har kjøper bare rett til å betale på selgers forretningssted. Det vil si at det er nøyaktig ett sted du har rett til å betale kontant, og det er Ruter AS, Dronningens gate 40, 0154 Oslo. 

 

Det er imidlertid lov å misforstå disse reglene. Ikke engang Lovavdelingen i Justisdepartementet klarer å få til dette riktig. 

 

(For øvrig, selv om man skulle ha rett til å betale kontant, og denne rettigheten kan utøves på trikken, så betyr det ikke at man får reise gratis. Man fritas ikke for betalingsforpliktelsen, den suspenderes bare.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke lov så du kan ta med sedler/mynter for betaling og tar de ikke i mot så reiser du gratis

Nei.

 

Jo

 

Nei, det du sier stemmer ikke. Og siden det er du som mener man har krav på å få reise gratis, så er det du som må forklare hvilke rettsregler som gir deg dette kravet. Det finnes ikke slike regler, men du kan jo forsøke.

 

Utgangspunktet er klart nok: Man har ikke lov til å reise uten billett. Hvilket rettslig grunnlag har du for å hevde noe annet?

 

krikkert er mye flinkere enn deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her jeg bor tar bare busser kontantbetaling  :hrm:  Veldig tungvint for min del som aldri har kontanter. Glad jeg 99% av året kjører bil der jeg skal. Er det bare slik her jeg bor? Men ja mener at kontantbetaling < kort uansett hva. Trikk har vi ikke her jeg bor men nå bruker jo de fleste i Norge kort så jeg mener loven burde fjernes snart må bare vente til krigsgenerasjonen dør ut først.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Her jeg bor tar bare busser kontantbetaling :hrm: Veldig tungvint for min del som aldri har kontanter. Glad jeg 99% av året kjører bil der jeg skal. Er det bare slik her jeg bor? Men ja mener at kontantbetaling < kort uansett hva. Trikk har vi ikke her jeg bor men nå bruker jo de fleste i Norge kort så jeg mener loven burde fjernes snart må bare vente til krigsgenerasjonen dør ut først.

..og de som føler seg forfulgt av NSA/PST.

 

Forøvrig et flott tiltak. De som må være anonyme kan handle klippekort på 7/11, Deli etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...