Gå til innhold

Beste lærebøker for linux?


LMH1

Anbefalte innlegg

Slik blir du «Linux-ninja»

Er slike seriøse? Eller er det scam? Der de selger noe som kunne vært gratis eller er dårlig laget at man må være utvikler for å kunne dra nytte av? Eller man kunne hentet fram tilsvarende på youtube\google.

 

Kunne tenke meg oppdaterte lærebøker for linux helst norske, men det er mangelfulle i dag.

 

Som gjør man blir mester på hvilken som helst linux distribusjon.

 

Nå er jeg ikke helt nybegynner, men burde være skrevet slik det er lett å forstå.

Kanskje går litt på utvikling, kompliering av linux kjerne etc. IPXE oppsett sette opp server etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, slike bøker er litt utdatert å bruke nå til dags. Det er veldig lett å søke opp ting på nett. GUI'ene på noen distroer er også meget enkle å bruke og er selvforklarende, veldig likt Windows i mange tilfeller.

 

Jeg har alltid sverget litt til "For Dummies" seriene, de er gode bøker som gir enkle forklaringer. Har brukt et par, den for HTML var fantastisk. Måtte selvfølgelig gå dypere inn i ting med andre bøker, men de "lærer deg å lære deg selv".

 

Jeg surrer litt rundt med PHP og CSS for tiden og WC3 schools kombinert med andre ting på nett er like enkelt og greit som bøker. Mer avanserte ting er enkelt også da det nesten alltid er folk med liknende problemer og man får treff på Google til forum der problemene er besvart.

 

Prøv kun Internett først du :)

 

Edit; Leste at du helst vil ha norske bøker. Det hadde jeg droppet da Linux i hovedsak er engelsk og det er bedre å lære med engelsk, blir mer "riktig". Det er hvertfall min erfaring. Jeg er dog relativt flink i engelsk og det er min preferanse når det kommer til det meste av datarelatert opplæring.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.flossmanuals.net/command-line

 

Den tar kun for seg CLI, men det er jo mye av det som er nytt og må læres.

 

http://www.akademika.no/unix-and-linux-system-administration-handbook/evi-nemeth/garth-snyder/ben-whaley/9780131480056

Jeg fikk denne anbefalt selv og har begynt å lese gjennom den. Den er ikke ment for komplette nybegynnere, men jeg synes den forklarer ting lettfattelig.

Lenke til kommentar

Om du på død og liv liv vil unngå engelsk så ville jeg droppet all form for drift/nettverk/utvikling. Rett og slett blitt en helt vanlig bruker, som surfer VG, Facebook og spiller candycrush.

 

Du kan jo prøve deg på nye hobbyer som passer bedre for deg, som f.eks spikking, puslespill, og å lime ispinner sammen til stavkirker og broer :-)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Men syns det er litt vanskelig å få forklaring på ting, selv har jeg prøvd Apache\PHP for windows for 3-4 år siden og det har fungert fint før men i dag er det knotete å sette opp hvis man ikke skal gå for LAMP.

Derfor har jeg aldri blitt god på det og har gitt det litt opp.

 

Bygge linux kjerne:

http://www.thegeekstuff.com/2013/06/compile-linux-kernel/

 

PHP\Apache:

https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-linux-apache-mysql-php-lamp-stack-on-ubuntu

 

Skulle dette være likt for alle distibusjoner?

Så kan man det spiller det ikke noen rolle hva slags distribusjon\skrivebordmiljø man har, med mindre det er feil på distribusjonen?

 

Nå kunne jeg gjerne like å vite litt om pålogging skript og ipxe oppsett.

 

F.eks Installering skript (IPXE)

 

#!ipxe

:retry_dhcp
dhcp && isset ${filename} || goto retry_dhcp
echo Booting from ${filename}
chain ${filename}

echo IP address: ${net0/ip} ; echo Subnet mask: ${net0/netmask}

ifstat
net0: 52:54:00:12:34:56 using rtl8139 on PCI00:03.0 (closed)
[Link:up, TX:0 TXE:0 RX:0 RXE:0]

 

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-desktop/ubuntu-make

sudo apt-get install ubuntu-desktop

sudo apt-get install kubuntu-desktop

add-apt-repository ppa:xubuntu-dev/xfce-4.12 sudo apt-get update

sudo apt-get install xubuntu-dev/xfce-4.12

sudo apt-get update && sudo apt-get install ubuntustudio-desktop ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins ubuntustudio-graphics ubuntustudio-video

sudo apt-get install linux-rt

sudo apt-get install linux-lowlatency linux-lowlatency-pae
linux-lowlatency-headers-3.8.0-19

sudo add-apt-repository ppa:tualatrix/ppa

sudo add-apt-repository ppa:gwibber-daily/ppa

sudo apt-get update

 

Lenke til kommentar

Om du på død og liv liv vil unngå engelsk så ville jeg droppet all form for drift/nettverk/utvikling.

Det høres litt brutalt ut, men det er et poeng. For å bli god på IT drift, så må du beherske engelsk - det er det språket som brukes. Det finnes ufattelig mye informasjon på nettet, og det meste er på engelsk. Det største problemet, er at det finnes så ufattelig mye informasjon på nettet at det er veldig vanskelig å finne ut hva som er relevant og bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men noen som kan gi meg eksempeler på hvordan man installere ubuntu fra terminal?

 

For antar:

sudo apt-get install gparted

parted -a optimal /dev/sda
parted -a optimal /dev/sda(parted) mklabel
mkpart primary ext2 0% 100%
set 1 lvm on

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-desktop/ubuntu-make

sudo apt-get install ubuntu-desktop

sudo apt-get install kubuntu-desktop

add-apt-repository ppa:xubuntu-dev/xfce-4.12 sudo apt-get update

sudo apt-get install xubuntu-dev/xfce-4.12

sudo apt-get update && sudo apt-get install ubuntustudio-desktop ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins ubuntustudio-graphics ubuntustudio-video

sudo apt-get install linux-rt

sudo apt-get install linux-lowlatency linux-lowlatency-pae
linux-lowlatency-headers-3.8.0-19

sudo add-apt-repository ppa:tualatrix/ppa

sudo add-apt-repository ppa:gwibber-daily/ppa

sudo apt-get update

Må man ha nano eller grunnkjerne fra før av, så å sette dette fra IPXE tviler jeg på linux forstår noe av eller maskinvare kode?

 

Eller må jeg lære meg asample programmering hvis jeg skal installere linux uten CD\minnepenn eller harddisk?

Rett fra internett (Gjennom SFP+)

 

Har vanskelighet å se for meg

 

sudo -i apt-get install lubuntu-core apt-get dist-upgrade apt-get autoclean

Har nok vertøy for å partisjonere harddisk automatisk og installer linux kjernen. og nano.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bootstrapping full iPXE native menu with customizable default option with timeout (also includes working Ubuntu 12.04 preseed install)

#!ipxe

# Global variables used by all other iPXE scripts
chain --autofree boot.ipxe.cfg ||

# Boot <boot-url>/<boot-dir>/hostname-<hostname>.ipxe
# if hostname DHCP variable is set and script is present
isset ${hostname} && chain --replace --autofree ${boot-dir}hostname-${hostname}.ipxe ||

# Boot <boot-url>/<boot-dir>/uuid-<UUID>.ipxe
# if SMBIOS UUID variable is set and script is present
isset ${uuid} && chain --replace --autofree ${boot-dir}uuid-${uuid}.ipxe ||

# Boot <boot-url>/<boot-dir>/mac-010203040506.ipxe if script is present
chain --replace --autofree ${boot-dir}mac-${mac:hexraw}.ipxe ||

# Boot <boot-url>/<boot-dir>/pci-8086100e.ipxe if one type of
# PCI Intel adapter is present and script is present
chain --replace --autofree ${boot-dir}pci-${pci/${busloc}.0.2}${pci/${busloc}.2.2}.ipxe ||

# Boot <boot-url>/<boot-dir>/chip-82541pi.ipxe if one type of
# PCI Intel adapter is present and script is present
chain --replace --autofree ${boot-dir}chip-${chip}.ipxe ||

# Boot <boot-url>/menu.ipxe script if all other options have been exhausted
chain --replace --autofree ${menu-url} ||

Er det så vanskelig å sette opp IPXE?

Lenke til kommentar

Det største problemet, er at det finnes så ufattelig mye informasjon på nettet at det er veldig vanskelig å finne ut hva som er relevant og bra.

 

Hvor avanserte ting snakker vi om da? Jeg har aldri hatt noe problem med å finne det jeg trenger når det gjelder PC-ting. Tar litt tid noen ganger, men da lærer jeg alltid noe kjekkt underveis :) Har selvfølgelig søkt opp diverse Linuxting, "programmering" og liknende. Prøv og feil metoden brukes selvfølgelig flittig i kombinasjon med informasjonssankingen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor avanserte ting snakker vi om da? Jeg har aldri hatt noe problem med å finne det jeg trenger når det gjelder PC-ting. Tar litt tid noen ganger, men da lærer jeg alltid noe kjekkt underveis :) Har selvfølgelig søkt opp diverse Linuxting, "programmering" og liknende. Prøv og feil metoden brukes selvfølgelig flittig i kombinasjon med informasjonssankingen :thumbup:

Det har ikke alltid vært så avansert; men drivere til Wi-fi kort på linux er ofte morsomt når man må forholde seg til RH6/CentOS 6 ...
Lenke til kommentar

Hva med å bruke google.com? Det er mye enklere og kjappere enn å vente på svar her inne.

Her er et par tips til deg.

 

1. Jeg tror du skal finne deg en annen Hobby eventuelt bare bruke Windows 10 eller hva du enn bruker. Tror du har mer enn nok jobb der.

2. Linux og Pfsense er ikke noe for deg.

 

Hva er det som får deg til å tro at du skal forstå det mer av å gi deg svar her inne? Altså. Linux Distribusjoner er vanligvis på Engelsk. Så det må du bare igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha Engelsken på plass først før du begir deg ut i Linux verdenen, egentlig er det samme leksa for Windows når det kommer til servere også, rett og slett, mesteparten av brukerne prater Engelsk, så uten dette så kommer du til kort.

Når dette er på plass, så må du begynne med ett enkelt problem for å så løse dette, saker og ting hvor vi som kan det, tar det på strak arm og er ferdig etter 15-30 minutter, men du må nok regne med å bruke noen dager første gangen.

Ett eksempel er å sette opp en simpel NAS og nettverksdeling på Ubuntu, og gjerne gjør denne oppgaven 2 ganger og forsøk å forstå hva som skjer.

Det er slik snøballen starter å rulle, og den vil bare balle på seg etterhvert.

 

Til slutt vil du innse at Windows og Linux er IKKE så veldig forskjellige til syvende og sist, begge to bygger på den samme teknologien i bunn, og forstår du denne så er du kommet langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til slutt vil du innse at Windows og Linux er IKKE så veldig forskjellige til syvende og sist, begge to bygger på den samme teknologien i bunn, og forstår du denne så er du kommet langt!

Feil, linux er nerde distribusjon (Flere programmer\ vanskeligere oppsett særlig rettet mot terminal)

Muligens Windows server (powerShield) og terminal for avanserte brukere kan sammenlignes.

 

Unix blir ennå vanskeligere (Free BSD) eller Getto linux eller slachware etc.

 

Blir ikke dette nærmest familjetret til linux: Fra enklest til vanskeligst. Alle har bygget på samme kjerne bare forskjellig skrivebordmiljø og pakkebehandler?

 

lintimeline2.png

Lenke til kommentar

 

 

Til slutt vil du innse at Windows og Linux er IKKE så veldig forskjellige til syvende og sist, begge to bygger på den samme teknologien i bunn, og forstår du denne så er du kommet langt!

Feil, linux er nerde distribusjon (Flere programmer\ vanskeligere oppsett særlig rettet mot terminal)

Muligens Windows server (powerShield) og terminal for avanserte brukere kan sammenlignes.

 

Unix blir ennå vanskeligere (Free BSD) eller Getto linux eller slachware etc.

 

Blir ikke dette nærmest familjetret til linux: Fra enklest til vanskeligst. Alle har bygget på samme kjerne bare forskjellig skrivebordmiljø og pakkebehandler?

 

 

 

Det er du som har feil, kryp tilbake i hullet du kom fra. Du har trollet nok rundt her nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...