Gå til innhold

Beste lærebøker for linux?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er postitivt med mmc devmgmt.msc.

Er vertfall den søker gjennom denne å finner drivere i flere tilfeller automatisk.

Har man skanner, skriver, trådløs nettverkkort, rat\pendaler, joystick, minnekort leser, etc.

Er det ikke bare tastatrykk unna.

 

Da må man manuelt søke på google etter beste driver.

Vet logitech kamera ofte funger dårlig i linux.

 

Kan ikke forstå hvorfor linux må man manuel sette opp drivere.

Men windows funger det mere automatisk, ergo ikke beste å bytte maskinvare før man har installert nye drivere.

Windows 10 er få problemer man får hvis man byttet hovedkort uten å reinstallere windows 10.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

http://www.linuxfromscratch.org/lfs/downloads/stable/LFS-BOOK-7.9.pdf

 

Prøv ut i fra denne PDF filen å forstå hvordan man lager en egen linux distribusjon.

Ikke lett å forstå noe av for nybegynnere.

 

LFS er nok ikke ment for nybegynnere, men for de spesielt interesserte som ønsker å virkelig lære seg Linux og bygge sin egen distribusjon fra bunnen av.

 

Linux From Scratch is a way to install a working Linux system by building all components of it manually. This is, naturally, a longer process than installing a pre-compiled Linux distribution. According to the Linux From Scratch site, the advantages to this method are a compact, flexible and secure system and a greater understanding of the internal workings of the Linux-based operating systems.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er postitivt med mmc devmgmt.msc.

Er vertfall den søker gjennom denne å finner drivere i flere tilfeller automatisk.

Har man skanner, skriver, trådløs nettverkkort, rat\pendaler, joystick, minnekort leser, etc.

Er det ikke bare tastatrykk unna.

 

Da må man manuelt søke på google etter beste driver.

Vet logitech kamera ofte funger dårlig i linux.

 

Kan ikke forstå hvorfor linux må man manuel sette opp drivere.

Men windows funger det mere automatisk, ergo ikke beste å bytte maskinvare før man har installert nye drivere.

Windows 10 er få problemer man får hvis man byttet hovedkort uten å reinstallere windows 10.

 

Drivere i Linux er tut og kjør for det meste.

De eneste gangene du må manuellt installere drivere er når produsenten av hardwaren du prøver å installere har laget noe som andre enten må reverse engineere hvordan det funker og lage sin egen driver (Gamle Broadcom trådløse kort er notoriske for dette.)

En del av årsakene her er kostnad til antall brukere, men også en del stahet fra produsenten ved at de ikke ønsker å gi ut kildekoden eller blande seg bort i GPL lisensen.

Så derfor må du belage deg på å velge hardware med omhu, og pågrunn av lisens opplegget venne deg til å installere skjermkort driveren fra Nvidia eller ATi selv.

Vil du ikke det, så gir de fleste deg Open Source driveren til disse rett etter installasjon, med unntak av mer avanserte distroer som Arch, Gentoo og lignende.

LFS er derimot toppen av kransekaka av kompleksitet og vanskelighet, og det er ikke noe jeg vil prøve meg på med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan si:

  • Ubuntu 16.04 (Xenial Xerus) er stabil nok å gå til?
Mest sannsynlig er den det. Men prioriterer man stabilitet, så venter man til 16.04.1. x.04.1 utgavene pleier å komme i juni/juli.

 

Men følgene bør man vente med?

  • Fedora 24 Alpha 1.1

 

Alpha er en (veldig) tidlig utgave, er aldri ment for annet enn testing, finne bugs osv. Normal går det slik: alpha, beta, (release candidate,) utgivelse/stabil. Vi vanlig dødelig bør holde oss utelukkende til de stabile utgivelsene. Så ja, vent til Fedora 24 er lansert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men følgene bør man vente med?

  • Fedora 24 Alpha 1.1
  • Opensuse Tumbleweed eller Opensuse 43?

 

OpenSUSE Leap 42.1 er en veldig stabil stabil distribusjon. Den er basert på SUSE Enterprise Linux.

OpenSUSE Tumbleweed er bleeding edge siste nytt, men skal likevel ikke være ustabilt.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alpha er en (veldig) tidlig utgave, er aldri ment for annet enn testing, finne bugs osv. Normal går det slik: alpha, beta, (release candidate,) utgivelse/stabil. Vi vanlig dødelig bør holde oss utelukkende til de stabile utgivelsene. Så ja, vent til Fedora 24 er lansert.

 

Nå finnes det jo forskjellige begreper.

Alpha\Beta kan være at kun de nyeste funksjonene er ustabile, men ellers stabilt.

Prøver å få litt mere detaljer.

 

Da hvis i skal sammenligne Vista\windows 7 når den var i beta var disse helt elendig.

Men windows 10 beta var faktisk brukbart, selv om de fleste venter.

 

Det jeg prøver å frem, er alpha så tidlig at man kun får frysinger\kernel loop.

Så er den ubrukelig, hvis ikke kan man prøve nyere versjoner, hvis det er mulig å nedgradere pakker som ødlegger systemet.

 

Velger å ta risikoen å oppgradere til Ubuntu 16.04 (Xenial Xerus) skulle det gå dårlig kan jeg bruke windows 10 istedenfor.

Lenke til kommentar

Selv om alpha og hovedsakelig beta versjoner kan være stabile nok til daglig bruk, så er det slik at de kan inneholde mange kjente og ukjente feil og ustabiliteter og er ikke ment for daglig bruk. Ett annet problem er at, spesielt i spill bransjen, har beta begrepet er blitt veldig vannet ut, slik at beta er mer det samme som en demo enn hva det opprinnelige begrepet betyr. Det er også veldig vesentlig hvor i beta fasen man er, første Windows 10 beta var neppe en tidlig versjon, vil tro den var nærmere en release candidate om den faktisk ikke var det, bare at MS bruke beta begrepet i stedet for.

 

Alpha\Beta kan være at kun de nyeste funksjonene er ustabile, men ellers stabilt.

Mulig, men det kommer jo veldig an på hva de ny funksjonene gjør. Kan være at de tryner hele systemet titt og ofte, eller det kan kanskje gå bra det meste av tiden. Alpha/beta begrepene forteller ikke spesifikt om slike ting, da må man se på hva som er endret og hvor i utviklingsfasen programvaren er.

 

Tror også du må justere din entusiasme for nyeste programvare. Det er ingen garanti for at de er bedre og sikrere, nye funksjoner osv kan innføre nye feil og nye sikkerhetshull. Det er gjerne slik at man innfører en "feature freeze" dvs man slutter å legge til nye ting, og fokuserer kun på å fikse feil og tette hull, derfor er ofte litt eldre (feature) versjoner sikrere og mer stabile. Debian er eller i alle fall var slik at "vi lanserer ikke en ny versjon før alle kjente feil er fikset" (om jeg husker rett).

 

Hvis du ønsker å få mer detaljer og hjelp til ting må du lære deg å være mer konkret, spesifikk og tydelig i forhold til hvilket behov du har, hva problemet er / hva prøver du å få til. Og hold deg til kun det (i tråden), ikke dra inn alt mulig annet. Da forvirrer du deg selv og andre. Ser flere steder i denne tråden hvor du kommer til en konklusjon på bakgrunn av noe du antar eller synser om, og du antar/synser feil. Hvis du gjør dette for å skape en diskusjon, så slutt med det, hvis det er manglende forståelse så er det helt greit, men still spørsmål i stedet for å dra konklusjoner ut av løse lufta, det bidrar ikke med noe.

 

Her er i alle fall to Linux bøker på norsk:

Praktisk Linux

Linux tjenestedrift

Om de er "best" vet jeg ikke, "best" er ett relativet begrep, stor forskjell på hva som er best for en nybegynner og en ekspert. Disse bøkene er så vidt jeg vet benyttet i undervisning, så de bør være gode nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket ene boken:

 

http://www2.tisip.no/boker/plx/Linuxboka-2009-LinuxWindows-kapitlet.pdf

 

Hvis dette er fra en av kapittelene virker den ganske utdatert.

Da denne bruker XP som utgangspunkt.

 

Men er kanskje ikke så utdatert som:

http://wiki.skolelinux.no/Dokumentasjon/BokenOmLinux/

 

Fra hovedsak 2000 tallet men ser den har prøvd blitt oppdatert av frivillige.

Ellers må man bare prøve seg frem å søke og se man kan lære noe selv.

Lenke til kommentar

Ja, men kan du ikke bare søke deg fram sjøl da? Hvor vanskelig kan det være da? Har du ikke gått på skole du?

Forøvrig. Hvis du klager på det de andre finner til deg er utdaterte, så får du fanken meg begynne å finne tastaturet og datamusa og leite sjøl altså.

Men jeg synes faktisk folk i tråden her er ganske greie med deg som forklarer deg ting og finner ting til deg, men du evner ikke å følge rådene og klager heller på det som blir funnet fram.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før, beste måten å lære ting på er selv å sette seg ned og jobbe, søke opp dokumentasjon etter hvert som man trenger. Såkalt "learning by doing", "ta ansvar for egen læring". I det lange løp er det det som gir resultater. Og det er noe av det min sjef på jobben er mest fornøyd med at jeg gjør.

Lenke til kommentar

Hvis dette er fra en av kapittelene virker den ganske utdatert.

Da denne bruker XP som utgangspunkt.

Mulig det er gamle eksempler, men det betyr ikke nødvendigvis at ting er utdatert. Er nok fremdeles mye som er relevant, ting endrer seg ikke så raskt og/eller dramatisk. Hvis boken fremdeles brukes i undervisning, er den fremdeles god nok.

Edit: Søkte etter linux hos Norli.no, de to bøkene jeg linket til er de eneste de hadde på norsk. Så da har du to valg, ta grep for å bedre engelsken din, eller bruk det som er tilgjengelig på Norsk. /edit

 

Hvis du leter etter en quick fix, det finnes ikke. Du må ha tålmodighet, begynne ett sted og jobbe deg fremover, ta en problemstilling om gangen. Hold deg til en distro, få god forståelse for den før du ser på noe annet. Linux distro'er er mer like enn de er forskjellige, de er mer eller mindre satt sammen av de samme "byggeklossene". F.eks. jeg brukte mye Ubuntu dokumentasjon når jeg hadde Fedora som min primært distro.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan noen si:

http://askubuntu.com/questions/688338/e-sub-process-usr-bin-dpkg-returned-an-error-code-1-related-to-google-chrom

 

Er dette brukerfeil når man opplever slikt?

Særlig hvis man installere mye utenom hva som er godkjent for ubuntu?

Kjenner noen til den feilmeldingen der?

 

 

Preparing to unpack .../kde-config-telepathy-accounts_4%3a15.12.3+git20160319.1122+15.10-0_amd64.deb ...
Unpacking kde-config-telepathy-accounts (4:15.12.3+git20160319.1122+15.10-0) over (4:15.08.2-0ubuntu1) ...
dpkg: error processing archive /var/cache/apt/archives/kde-config-telepathy-accounts_4%3a15.12.3+git20160319.1122+15.10-0_amd64.deb (--unpack):
 prøver å skrive over «/usr/share/accounts/services/google-im.service» som også finnes i pakken account-plugin-google 0.12+15.10.20150723-0ubuntu1
Det oppsto feil ved behandling av:
 /var/cache/apt/archives/kde-config-telepathy-accounts_4%3a15.12.3+git20160319.1122+15.10-0_amd64.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...