Gå til innhold

Beste lærebøker for linux?


LMH1

Anbefalte innlegg

 

Vet ikke hvordan man finner programvare som kan erstatte 3dmark, crystaldiskmark?

3dmark tester ytelse for DirectX, mens Linux bruker OpenGL.

 

Det finnes alternativer som kan teste ytelse på Linux

http://www.phoronix-test-suite.com/

https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/

 

Takk for du prøver, så langt er du den eneste kommer prøver å gi fornuftig svar.

 

Vet det finnes langt dårligere verktøy f.eks GpuTest og glxgears og glmark2.

Selv om de kan kreve litt GPU kraft gir de elendig visning hvor bra grafikk man kan få.

Det finnes vel også CUDA Information Utility.

 

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men hvis jeg forstår det riktig: Mener du seriøst at man ikke får brukt Linux til noe?

Nope, prøver å få frem fakta her, linux kan brukes til alt så sant man er utvikler, har mye tid og villig å lære.

Problemet de ferreste inkludert meg er slik, dermed trenger jeg noen linux experter som kan forklare meg dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Vet ikke hvordan man finner programvare som kan erstatte 3dmark, crystaldiskmark?

3dmark tester ytelse for DirectX, mens Linux bruker OpenGL.

 

Det finnes alternativer som kan teste ytelse på Linux

http://www.phoronix-test-suite.com/

https://unigine.com/products/benchmarks/heaven/

Takk for du prøver, så langt er du den eneste kommer prøver å gi fornuftig svar.

 

Vet det finnes langt dårligere verktøy f.eks

GpuTest og

glxgears og

glmark2.

Selv om de kan kreve litt GPU kraft gir de elendig visning hvor bra grafikk man kan få.

Det finnes vel også

CUDA Information Utility.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men hvis jeg forstår det riktig: Mener du seriøst at man ikke får brukt Linux til noe?

Nope, prøver å få frem fakta her, linux kan brukes til alt så sant man er utvikler, har mye tid og villig å lære.

Problemet de ferreste inkludert meg er slik, dermed trenger jeg noen linux experter som kan forklare meg dette.

Du kan snu det på hodet og si at dine behov er så rare og konstruerte at svært få tekniske duppedingser kan gjøre deg fornøyd. Linux passer for de fleste, bortsett fra de som vil spille spill. Og det kommer seg på siste punktet óg :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke sjekk UEFI boot med security boot.

En del drivere mangler f.eks for kamera, touch skjerm og 3d briller etc.

Det har vel blitt mye bedre de siste årene:

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/d0740c1f64b7718427788a82062df336#11

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/499de7d4acb427092b975df82689bda4?index=2#0

 

Er disse beste norske bøkene?

Vet noen om national bibloteket er sponset av staten slik bilioteker i byer\skoler?

Derfor kan man lese bøkene gratis?

 

Gi meg navn på de bøkene dere finner der dere mener jeg burde ha nytte av.

Særlig hvis jeg vil gå litt mere i dybden å kunne linux på samme måte som høyskole\universitetet får opplæring på linux.

For regner med skoler på høyere nivåer bruker linux mere aktivt en windows XP i dag. Da det sparer en del penger.

Sikkert en del skoler som ennå bruker XP og office 2012 eller openoffice 4.0

 

De fleste skoler bruker Windows Server-oppsett (ofte basert på Win Server 2008 R2 eller 2012) med tilhørende AD og så bruker de noen Linux/Unix-servere til webservere og annet. 

 

Trenger ikke å være 100% oversatt, bruker linux i dag mest til testing.

Men rekker ikke å komme å langt der fordi jeg ikke har tid eller lyst å prøve meg frem.

 

Men det jeg overrasker meg litt over med Redhat linux 8.0 fra May 13, 1995 støtter virker ut som støtter ipv6 siden det nevnes i boken.

Men spørs om det må settes opp slik på windows XP.

 

Vet dere er vel slik Redhat linux 8.0 var bygget på redhat enterprice?

Men fedora er ikke det?

 

Kunne ønske det fantes:

Så er det for lite penger å tjene på dette? Syns sist gang jeg var borti slike er det mere nyheter en gode artikkler for nybegynnere.

Kanskje dere linux experter kan gjøre noe med dette?

 

IPv6 er faktisk fra 80-tallet og har eksistert lenge og man kjente til IPv4 sine maksimale adresser. 

 

Ja slik har det vært lenge,

 

Hva tror dere er grunnen til norske linux bøker ikke lager gode bøker som kan måle seg mot usa\england?

 

Tror i teorien er det mulighet å lage oppstartlaster til linux som man kan bytte om harddiskene\SSD diskene så ofte man vil uten å måtte reinstallere oppstartlasteren for hver gang.

 

Støtte for 10-15 linux distribusjoner er nok dårlig i bios, man må over på UEFI som ofte er få distribusjoner som har særlig støtte for.

Ubuntu er vel de få som har det.

 

Som flere andre har kommentert før meg, så handler det om at forfattere ønsker å tjene penger og skriver på det språket hvor det er flest brukere. Norsk er dessverre så lite at mange forfattere ikke ønsker å bruke tid på å skrive på vårt språk som igjen er på grunn av antall potensielle kjøpere. 

 

I tillegg vet mange land at Norge ligger ganske langt frem i engelskkunnskaper. 

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke til mye hjelp nei.

 

 

Linux passer for de fleste, bortsett fra de som vil spille spill. Og det kommer seg på siste punktet óg

Prøvd Crossfire\SLI, prøvd å sjekke alle drivere? Da det ikke finnes like mange drivere for linux som windows.

 

Men er enig angående mantle\Vulcan det kan gjøre endringer.

Problemet med linux er først og fremt klare å gjøre det lettere å utvikle system.

Da veldig mange distribusjoner må man være ganske fink for å kunne bidra.

 

Hadde alle distribusjonene slått seg sammen og delt sine bidra til andre distribusjoner ville ting gått mye fortere.

 

Sjekk f.eks: Stardock

Kombiner AMD- og Nvidia-grafikkort i samme pc Skal bli mulig med ny programvare.

Slik burde være mulig i linux også, uten oppstartproblemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Linux passer for de fleste, bortsett fra de som vil spille spill. Og det kommer seg på siste punktet óg :)

 

Det har kommet seg godt allerede, men det har ennå endel å gå.

Fortsatt er det endel av de nyeste spillene som ikke lanseres på Linux. Jeg spiller i dag spill via Steam for Linux og det går helt utmerket.

Mange store og gode spill til Linux.

 

Her er noen av de jeg har liggende i Steam for Linux:

 

 

Civilization V

Civilization Beyond Earth

XCOM, XCOM2

Age of Wonders III

Alien Isolation

Counter Strike

Half-Life

Europa Universalis IV

Empire Total War

Total War ATTILA

Medieval II Totalt War

Crusader Kings II

ARK: Survival Evolved (Ala Farcry Primal)

Portal

Portal 2

The Thalos Principle

StarDrive 2

 

 

 

 

Foreløpig blir enkelte spill lansert til Windows først og Linux kommer senere. Spill som er på vei til Linux: Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider, Ashes of Singularity, Total War: Rome II, +++

Lenke til kommentar

 

 

Linux passer for de fleste, bortsett fra de som vil spille spill. Og det kommer seg på siste punktet óg

Prøvd Crossfire\SLI, prøvd å sjekke alle drivere? Da det ikke finnes like mange drivere for linux som windows.

 

 

Det finnes gode drivere til Linux både for Nvidia, AMD og Intel sine skjermkort.

For Nvidia kan man enten bruke Nvidia sine egne proprietære binærdrivere, eller det åpnekildekode alternativet Nouveau. For spilling egner Nvidia sine egen drivere bedre.

 

AMD har jeg lest ikke har altids levert gode versjoner av sin driver til Linux. Det har vært litt varierende kvalitet og problemer med stabilitet.

 

SLI skal fungere godt i Linux, men jeg vet ikke noe om Crossfire.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Ja, men så la være å bruke Linux da hvis du synes det er så vanskelig.

Det er jo ingen som tvinger deg til å bruke Linux eller Windows eller PC/Mac heller for den saks skyld.

Hvorfor skal du på død og liv prøve å forstå Linux når du ikke har hode for å forstå det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som om du prøver å få Linux til å bli Windows, uten at jeg forstår hvorfor? Hva er det egentlig du prøver å oppnå/bevise? Jeg kan ikke redegjøre for de faktiske forskjellene, men jeg forstår såpass at når jeg velger å bruke Linux så kan jeg ikke forvente at alt fungerer som i Windows (og motsatt).

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

LMH1: Du er tydeligvis veldig interessert i det meste som har med data og gjøre, og det er jo fint. Men jeg vil virkelig råde deg til å bruke litt tid på å lære deg bedre engelsk siden 99% av all god dokumentasjon om IT er på engelsk. Alt du trenger er å utvide ordforrådet ditt, grammatikken og slikt trenger du ikke bry deg med, så "høyskole" engelsk som du skriver er ikke nødvendig.

 

Beste måten å utvide ordforrådet og bli bedre i engelsk er å lese engelsk. Kjøp deg noen spennende bøker på engelsk og bruk google eller ordbok hver gang du kommer over et ord du ikke forstår. Det går tregt i starten, men du vil bli overrasket over hvor raskt du blir veldig mye bedre i engelsk på denne måten.

 

Rådet du fikk om å kjøpe noen bøker i "For Dummies" serien er et godt råd. F.eks. finnes det mange forskjellige om Linux, networking og TCP/IP som det virker som du har spesiell interesse for. Du har tydeligvis lært mye fra nettet, men det vil være mye lettere å gå videre hvis du tar et steg tilbake og lærer deg en del grunnkonsepter som mye av det som står på nettet kanskje tar for gitt at du kan.

 

Når det gjelder Linux, mener jeg at man bruker det man har best nytte av. Selv bruker jeg Windows til daglig fordi jeg bruker programmer som ikke finnes for Linux, men jeg har Linux på min hjemmeserver og backupserver. Jeg har også installert Lubuntu og Ubuntu på eldre laptoper for forskjellige venner og familiemedlemmer som overhodet ikke kan noe om PCer. Windows-laptopene deres var full av virus og trege som sirup. Etter at jeg installerte Lubuntu eller Ubuntu følte de at de fikk en "ny" laptop og hadde ikke noe problem med å bruke de med de ikonene jeg satte opp for epost, LibreOffice og Chrome (som er alt de bruker). Det har vært helt stabilt og ikke har de fått et eneste virus heller.

 

Denne brukergruppen har sannsynligvis mest nytte av Chromebooks eller noe liknende (som også er Linux-basert), men på denne måten kan de bruke sin gamle hardware uten å kjøpe noe nytt.

Endret av nilsch
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det virker som om du prøver å få Linux til å bli Windows, uten at jeg forstår hvorfor? Hva er det egentlig du prøver å oppnå/bevise? Jeg kan ikke redegjøre for de faktiske forskjellene, men jeg forstår såpass at når jeg velger å bruke Linux så kan jeg ikke forvente at alt fungerer som i Windows (og motsatt).

Vel eneste 2 ting som er negativ med windows:

Sikkerheten og prisen (Blir for dyrt hvis man har over 2 pcer) når technet subscription ikke finnes lengere.

Nå er windows 10 ganske så sikker hvis man oppdatere hyppig og ikke bruke admin konto konkutunelig.

 

Ellers så er windows ganske så bra.

 

Det finnes mulig å få linux og se ut som windows 10:

http://gnome-look.org/content/show.php/Windows+10+Transformation+Pack?content=171327

 

Samme med OSX:

https://celettu.wordpress.com/2009/03/19/linux-for-a-new-user-gnome-or-kde/

 

Men i selve panseret får man ikke til å få alle windows programmer å fungere like bra i wine HQ.

Samt å få på plass alle funksjonene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Alle som driver med ikt må kunne litt engelsk. Behersker du engelsk finner du lærebøker, guider, diskusjonsfora, artikler osv. for enhver anledning. Med kun norsk er det begrenset.. Forresten - det finnes vel neppe distroer som er fullstendig på norsk? Hvis du begynner å grave i f.eks etc-folderen så finner du neppe innhold på norsk? :confused:

Lenke til kommentar

 

Det virker som om du prøver å få Linux til å bli Windows, uten at jeg forstår hvorfor? Hva er det egentlig du prøver å oppnå/bevise? Jeg kan ikke redegjøre for de faktiske forskjellene, men jeg forstår såpass at når jeg velger å bruke Linux så kan jeg ikke forvente at alt fungerer som i Windows (og motsatt).

Vel eneste 2 ting som er negativ med windows:

Sikkerheten og prisen (Blir for dyrt hvis man har over 2 pcer) når technet subscription ikke finnes lengere.

Nå er windows 10 ganske så sikker hvis man oppdatere hyppig og ikke bruke admin konto konkutunelig.

 

Ellers så er windows ganske så bra.

 

Det finnes mulig å få linux og se ut som windows 10:

http://gnome-look.org/content/show.php/Windows+10+Transformation+Pack?content=171327

 

Samme med OSX:

https://celettu.wordpress.com/2009/03/19/linux-for-a-new-user-gnome-or-kde/

 

Men i selve panseret får man ikke til å få alle windows programmer å fungere like bra i wine HQ.

Samt å få på plass alle funksjonene.

Men hvorfor skal du ha Linux til å se ut som og fungere som Windows? Kan du ikke bare bruke Windows, da?

 

Edit: Glemte å kommentere pris, selvfølgelig. Har du selv mange maskiner du skal sette opp, eller mener du generelt?

Endret av WonderStivi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi windows koster penger, regner med hvis jeg hadde betalt lisenser for alle maskiner ville dette blitt rundt 25 000 kr året, for både en server lisens + office + windows 10 Pro da er regnestykket med 10 arbeidsklienter.

 

I teorien kunne mange av maskinene kjøpt ubuntu\opensuse eller fedora.

Men da vil det være ting å sette opp som touch skjerm.

 

Nå er en del maskiner utgående også, så vil neppe betalt lisens for laptop som er 3-5 år gamle.

Da de uansett er på vei ut.

 

Har gjort forsøk på hvor lenge jeg kan bruke linux, det er ikke lenge.

Største problemet skal man ha Bleeding Edge f.eks Ark linux eller Slackware så må man kunne linux.

Lenke til kommentar

Beste måten å lære seg Linux på er å bruke det. Installer Linux på en maskin, bruk OSet, søk etter dokumentasjon på nettet etter hvert som man trenger det, altså "learning by doing". Mange av disse bøkene er ikke verdt papiret de er skrevet på. Det er sånn jeg har lært det jeg nå kan. Og i dag er Linux en av mine fagdisipliner på jobb.

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om GUI så kansje ja, man kan prøve og feile.

Men en del f.eks driveroppgraderinger\ legge til ny kernel\ grafisk skrivebord etc.

Pleier å føre med seg en del problemer det man i vertfall må reinstallere linux.

 

Det er litt irriterende, for de som bruker det, finner aldri hvor det gikk feil, eller hvorfor.

 

http://www.linuxfromscratch.org/lfs/downloads/stable/LFS-BOOK-7.9.pdf

 

Prøv ut i fra denne PDF filen å forstå hvordan man lager en egen linux distribusjon.

Ikke lett å forstå noe av for nybegynnere.

 

Men forstår såpass at det handler om å kompilere linux distribusjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig mindre og mindre av denne tråden, men men. Siste spørsmålene mine før jeg gir meg: Kan du Linux fra før (nybegynner/kjennskap/ekspert)? Hvorfor er du opptatt av Bleeding Edge? Arch/Slack/Gentoo er sikkert gode installasjoner for å lære seg oppbygging og system, men kan by på utfordringer du nærmest er avhengig av å være stødig i engelsk (eller villig til å lære deg). Jeg valgte en annen tilnærming og begynte med en distro som har vid støtte i community og god dokumentasjon. Etter noen år med Ubuntu har jeg skiftet over til Debian.

 

Jeg anser meg selv om nybegynner, selv om jeg har server som sviver 24/7 med diverse tjenester og har konvertert alle maskinene i huset fra Windows til Linux.

 

Alle disse maskinene du snakker om, er det rubbel og bit som du har skrapt sammen over tid, eller er det relativt nye maskiner? Skal alle brukes til det samme? Jeg sliter fremdeles med å forstå essensen av hva du prøver på, unntatt å unngå Windows-lisensen.

Lenke til kommentar

Tja har kun 1 maskin som har skylake som jeg byttet hovedkort+ cpu i går.

Ellers er det meste fra sandy bridge tiden. (AMD FX8350) eller tilsvarende.

Fremdeles utdatert, har laptop som er 5 snart 6 år.

 

Men det er kanskje ikke like viktig.

Ønsker å bruke maskinen til spilling\film bilderedigering, videoredigering, kontorbruk, musikk etc epost etc.

 

Prøvd en rekke distribusjoner, men finnes ikke en som er optimal.

 

Debian er lenge siden jeg ha prøvd hadde XFCE på toshiba laptop og det var gammel maskin ville vært 10 år i dag hvis jeg hadde beholt den, 512 MB Ram og Celeron 2 ghz cpu sier sitt. Glad en tiden er over.

 

Det var en ekte kontormaskin. I dag er Raspberry Pi 3 bedre.

 

Det som er bedre i dag man trenger ikke java\flash i like stor grad sånn sett kan linux bli mere å vurdere i fremtiden.

 

Angående debian bruker den iceweasel istedenfor firefox:

 

Forstår ikke hvorfor firefox blir erstattet? Da den man basere på firefox 40 sin kode. Bare med sikkerhetfiks.

Slik jeg forstår debian baser en mere seg på en linux distribusjon beregnet på servere ikke nyeste programvare her nei.

 

https://www.debian.org/devel/debian-installer/

hjelper lite om man får Debian på blueray image om man ikke kan installere alt.

Det kunne vært fin distribusjon men velger en annen profil hva jeg kan håpe på, antar mye av blueray image er kildekode lagt på imaget som kan lastes ned ved behov.

 

For meg er verken pris noe problem så sant det er bedre billigere en windows 10.

Debian blir vel ubuntu bare for server og litt vanskeligere å sette opp for nybegynner, litt eldre maskinvare er nok foretrekket her ikke UEFI bios.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du hopper rett over de viktigste spørsmålene her. Hva skal du med Bleeding Edge, og hvorfor er nyeste programvare så viktig? Folk har forskjellige ønsker, for all del, men det virker som om du graver deg inn i problemstillinger som ihvertfall ikke jeg forstår hvorfor. Jeg ville tro at det viktigste var en velfungerende maskin, ikke en med det nyeste av det nye, bare for å ha det. Ihvertfall ikke i en nybegynnerfase.

 

Du kan forøvrig lese om bakgrunnen til Iceweasel her

 

Lykke til.

 

Edit: Debian fungerer forøvrig utmerket på både server og desktop for meg.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Det har vel litt med at nyeste programvare er mere sikkert, mere maskinvarestøtte (Gjerne på kernel) etc.

Men det kan variere også, da nyeste programvare er kanskje ikke så gjennomtestet.

Så kan i større grad gi problemet.

 

Nå kan jeg gjerne oppgradere maskinvare hvis kravene etterhvert blir for høye, at maskinen blir tregt.

Men per dags dato burde i7 970 eller tilsvarende eller i5 2500k holde mere nok for linux.

Lenke til kommentar

Det har vel litt med at nyeste programvare er mere sikkert, mere maskinvarestøtte (Gjerne på kernel) etc.

Men det kan variere også, da nyeste programvare er kanskje ikke så gjennomtestet.

Så kan i større grad gi problemet.

Det du sier der er ikke nødvendigvis riktig. Selv en konservativ distro som RHEL/CentOS har jevnlige oppdateringer med støtte for ny maskinvare. Til og med RHEL/CentOS 6 som er fra 2010 har støtte for nyeste maskinvare, så lenge man bruker nyeste minor (som for versjon 6 er 6.7). Og programvare som isolert sett kan kalles "utdatert" får backportet sikkerhetsoppdateringer, slik at man er sikret mot kjente sårbarheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...