Gå til innhold

Beste lærebøker for linux?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med:

 

  • Make sure ZFS repo supports the distro release you are upgrading to https://launchpad.net/~zfs-native/+archive/stable

  • Install the newer Ubuntu Desktop ##.## version you want to upgrade to on a bootable USB drive.
  • Boot from USB and 'Try Ubuntu' (If your system is using UEFI make sure to boot in that mode).
  • Open a terminal window; sudo -i

    apt-add-repository --yes ppa:zfs-native/stableapt-get updateapt-get -y install ubuntu-zfs zfs-initramfs cryptsetup
  • Then open the encrypted target media, import the zpool's, mount, chroot and upgrade.
    cryptsetup luksOpen /dev/sda2 root_cryptcryptsetup luksOpen /dev/sdb1 vault1_cryptcryptsetup luksOpen /dev/sdc1 vault2_cryptcryptsetup luksOpen /dev/sdd1 vault3_crypt(repeat for each additional luks container) ...
    zpool import -f -d /dev/mapper -R /mnt/zfs rpoolzpool import -f -d /dev/mapper -R /mnt/zfs vpool
  • If using UEFI make sure to add mount /dev/sda* /mnt/zfs/boot/efi after mounting /mnt/zfs/boot sda* being the boot_efi labeled device.

    mount /dev/sda1 /mnt/zfs/bootmount -o bind /proc /mnt/zfs/procmount -o bind /dev /mnt/zfs/devmount -o bind /dev/pts /mnt/zfs/dev/ptsmount -o bind /sys /mnt/zfs/sys
    chroot /mnt/zfs /bin/bash --login
  • (Optional) To reduce the upgrade time, I removed all previous and unused kernel versions to avoid delete/rebuild dmks for each kernel.
  • During the do-release-upgrade when prompted to confirm the disable of third party repo's, before continuing, open another terminal tab and vi /etc/apt/sources.list.d/zfs-native-stable-raring.list and un-comment the deb. (Make sure the deb entry has the name of the release you are upgrading to).

    ln -s /dev/mapper/root_crypt /dev/root_cryptapt-get updateapt-get dist-upgradedo-release-upgrade
  • If all goes well you can exit, unmount and export the pools. If all does not go well you can use zfs rollback to revert to a snapshot time before the upgrade and re-attempt with whatever things need to be tweaked.

  • Add umount /mnt/zfs/boot/efi if you are using UEFI boot.
    exitumount /mnt/zfs/bootumount /mnt/zfs/sysumount /mnt/zfs/dev/ptsumount /mnt/zfs/procumount /mnt/zfs/dev
    zpool export vpoolzpool export rpool

 

https://help.ubuntu.com/community/encryptedZfs?_ga=1.199523118.1898277036.1458412482#Distro_Release_Upgrade

Eller er det andre sider du tenker på?

 

Slik jeg forstår ubuntu (Standardoppsett) så er brukeren + root

derfor bruker man sudo + kommando.

Mens andre distribusjoner har egen root passord (Su) slik man logger på root.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du bruker

sudo do-release-upgrade
for å oppgradere distribusjonen, f.eks. fra 15.10 til 16.04. Det krever at update-manager-core er installert

sudo apt-get install update-manager-core
apt-get dist-upgrade kan i motsetting til apt-get upgrade kan fjerne pakker som blir ansett som mindre viktige for å oppgradere andre viktige pakker.

Se innlegg 2 her: http://askubuntu.com/questions/81585/what-is-dist-upgrade-and-why-does-it-upgrade-more-than-upgrade

eller kjør

man apt-get
trykk q for å avslutte man

 

--

 

Du kan "logge på" med root i Ubuntu også, f.eks.

sudo su
. Alle distribusjoner kan ta i bruk sudo, men alle har ikke nødvendigvis satt opp dette som standard. Og noen distribusjoner som Ubuntu har deaktivert root kontoen, slik at man må bruke sudo. Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo et spesialtilfelle der du bruker et kryptert ZFS filsystem som root-filsystem. Gjør DU det? Du må nesten velge den dokumentasjonen som passer ditt tilfelle.

 

Edit: ser at du fjernet den kommandoen du kjørte. Sudo er en kommando du bruker som din "vanlige" bruker (med $ i prompt, ikke #), når du ikke er root, som det ser ut til at du var.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår ubuntu (Standardoppsett) så er brukeren + root

derfor bruker man sudo + kommando.

Mens andre distribusjoner har egen root passord (Su) slik man logger på root.

Standardoppsett i Ubuntu er at selve root-brukeren er deaktivert (kan lett aktiveres ved å sette passord på brukeren), og man benytter en standard bruker. Denne har riktignok rettigheter til å kjøre kommandoer som root, og det gjøres ved å skrive sudo foran kommandoen man skal gjøre. Men ER man root (enten logget inn som root, eller at man f.eks. har gjort sudo -i for å få root-shell), bruker man ikke sudo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker

sudo do-release-upgrade
sudo apt-get install update-manager-core
man apt-get
sudo su

 

Får dette:sudo do-release-upgrade

 

Ser etter ny utgivelse av Ubuntu

Fant ingen nye utgivelser

Det er vel problemet Ubuntu 16.04 ikke er kommet ennå?

 

 

 

sudo apt-get install update-manager-core

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold       

Leser tilstandsinformasjon ... Ferdig   

update-manager-core er allerede nyeste versjon.

0 oppgraderte, 0 nylig installerte, 0 å fjerne og 0 ikke oppgradert.

 

man apt-get

 

 

Rediger apt-get.

Lenke til kommentar

 

Ser etter ny utgivelse av Ubuntu

Fant ingen nye utgivelser

Det er vel problemet Ubuntu 16.04 ikke er kommet ennå?

 

Yup, kommer ikke før 21 april: https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseSchedule

Hvis man prøver å oppgradere fra en LTS versjon, f.eks. 14.04, mener jeg å huske at den sjekker i mot x.04.1 utgaven. Kan gjøre noen endringer for å oppgradere tidligere, men det er det egentlig ingen grunn til.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du kan "logge på" med root i Ubuntu også, f.eks.
sudo su
. Alle distribusjoner kan ta i bruk sudo, men alle har ikke nødvendigvis satt opp dette som standard. Og noen distribusjoner som Ubuntu har deaktivert root kontoen, slik at man må bruke sudo.

Det er flere måter å gjøre det på. Selv foretrekker jeg 

$ sudo -i

for å få root-shell når jeg er logget på med vanlig bruker. Da blir alle miljøvariabler satt riktig (eks. PATH osv) som om man skulle vært logget inn som root fra starten, det er nemlig ønskelig i en god del situasjoner. Evt. kan man med din variant gjøre

$ sudo su -

for å oppnå det samme som nevnt ovenfor.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Men det er jo et spesialtilfelle der du bruker et kryptert ZFS filsystem som root-filsystem. Gjør DU det? Du må nesten velge den dokumentasjonen som passer ditt tilfelle.

Nei gjør ikke det til vanlig, men prøvde å se om jeg fant noe som virker, vet ikke om jeg likegodt skal reinstallere ubuntu.

Det som er veldig frusterende med ubuntu\linux generielt så sant man får problemer er reinstallasjon eneste løsning.

Annet tar alt for lang tid.

 

Kan noen si rekkefølgen med drivere?

skal man ta dist-upgrade bør drivere også oppgraderes?

Ellers vil x.org feile?

 

For er klar over jeg muligens vil sløse bort kvelden på å oppgradere til ubuntu 16.04 (Kubuntu 16.04) og Xubuntu 16.04.

 

Har planer om å oppgradere kernel 4.5.

KDE Applications 15.12.3.

KDE Releases Frameworks 5.20.0

Plasma 5.5.95 Released

 

Vet ikke om GNOME 3.18 er nyest?

 

Noe man bør styre unna her?

Lenke til kommentar

Men det er jo et spesialtilfelle der du bruker et kryptert ZFS filsystem som root-filsystem. Gjør DU det? Du må nesten velge den dokumentasjonen som passer ditt tilfelle.

Nei gjør ikke det til vanlig, men prøvde å se om jeg fant noe som virker, vet ikke om jeg likegodt skal reinstallere ubuntu.

Det som er veldig frusterende med ubuntu\linux generielt så sant man får problemer er reinstallasjon eneste løsning.

Annet tar alt for lang tid.

Da foreslår jeg at du tar en ting av gangen og gjør det enkelt. Når du har fått kontroll på det grunnleggende kan du begynne å teste ut nye ting. Du vet, man må lære å krype før man kan gå (skrevet utifra denne og andre tråder du har opprettet nylig).

 

Ja, og det er alltid anbefalt at du som utgangspunkt benytter de pakkene som distroen supporterer. 3. parts pakker benyttes typisk hvis det er ting du trenger, men som ikke finnes i distroens offisielle pakkebrønner.

Lenke til kommentar

Yup, kommer ikke før 21 april: https://wiki.ubuntu.com/XenialXerus/ReleaseSchedule

Hvis man prøver å oppgradere fra en LTS versjon, f.eks. 14.04, mener jeg å huske at den sjekker i mot x.04.1 utgaven. Kan gjøre noen endringer for å oppgradere tidligere, men det er det egentlig ingen grunn til.

Men hva bør jeg oppgradere i så fall?

Syns det er frusterende med firefox 45. Når nyeste i windows er 45.01

Vet ikke nyere versjoner hjelper noe særlig.

 

Skulle gjerne spille av blueray plater på linux uten å måtte rippe det (http://www.libregeek.org/2013/06/16/30-days-of-linux-day-6-blu-ray-ripping-time-with-makemkv-and-handbrake-2/)

 

nvidia skjermkortdrivere: 352.79

 

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/98373/en-us

 

Version: 361.28 Release Date: 2016.2.9 Operating System: Linux 64-bit Language: English (US) File Size: 83.28 MB

Noe vits å bytte drivere for ubuntu 16.04?

 

Vil gjerne få litt hjelp hvor jeg bør prøve for å komme videre.

For ønsker at windows 10\linux kan konkurrere, men problemet er å finne ut hvordan man får disse like som mulig.

Nyere skjermkortdrivere er kanskje det jeg bør prioritere for film\spill? Eller merker man lite forskjell?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan noen si rekkefølgen med drivere?

Drivere ligger i kjernen og oppdages under boot. Har du veldig ny hardware kan du evt. komme i en situasjon at driverne ikke er lagt til enda eller i verste fall ikke finnes (da må du klage til hardware produsenten).

Nvidia og Amd drivere kan det være man må installere fra pakkebrønnen i etterkant, for nvidia bør det holde med

sudo apt-get install nvidia-current

skal man ta dist-upgrade bør drivere også oppgraderes?

Du bruker normalt ikke dist-upgrade, kun upgrade. Hvis du ser meldinger om at noen pakker er holdt tilbake, først da er det nødvendig med dist-upgrade hvis man vil ha inn de oppdateringene.

Ellers vil x.org feile?

I utgangspunktet ikke, men som jeg nevnte litt tidligere så kan dist-upgrade fjerne pakker som kommer i konflikt med andre pakker som er regnet som mindre viktige. Skulle skrivebords miljøet blir avinstallert så er det bare å installere det igjen, f.eks.

sudo apt-get install ubuntu-desktop

For er klar over jeg muligens vil sløse bort kvelden på å oppgradere til ubuntu 16.04 (Kubuntu 16.04) og Xubuntu 16.04.

Som nevnet 16.04 blir lansert 21 april. Vent til da, det som evt. er ute nå er i beta. Release candidate kommer den 14.

 

Skulle gjerne spille av blueray plater på linux

Du trenger makemkv, se mine egne notater under Blu-ray her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583855&do=findComment&comment=21673443

Fungerer helt fint på min media pc.

 

Du må nok bare finne deg i at Windows har nyere driver versjoner enn linux, klag til Nvidia, det er de som må endre på dette.

For film er ikke nyeste drivere nødvendig, i min media pc har jeg ett Nvidia GT 210 som er ett rimelig svakt kort, kjører Blu-ray og alt annet over HDMI helt fint, driver versjonen er 340.96.

 

Du må også gi opp tanken på at linux skal bli identisk med Windows. Da kan du like gått bare bruke Windows. Linux har sine styrker og svakheter, noen av svakhetene blir ikke endret over natten.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

sudo apt-get install nvidia-current

 

 

 

root@PC2:~# sudo apt-get install nvidia-current

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold       

Leser tilstandsinformasjon ... Ferdig   

Følgende ekstra pakker vil bli installert.

  libcuda1-304 nvidia-304 nvidia-opencl-icd-304

Følgende pakker vil bli FJERNET:

  libcuda1-352 nvidia-352 nvidia-opencl-icd-352

Følgende NYE pakker vil bli installert:

  libcuda1-304 nvidia-304 nvidia-current nvidia-opencl-icd-304

0 oppgraderte, 4 nylig installerte, 3 å fjerne og 0 ikke oppgradert.

Må hente 0 B/47,8 MB med arkiver.

Etter denne operasjonen vil 149 MB diskplass bli ledig.

Vil du fortsette? [J/n] j

(Leser database ... 454565 filer og kataloger er for øyeblikket installerte.)

Removing libcuda1-352 (352.79-0ubuntu0~gpu15.10.1) ...

Removing nvidia-352 (352.79-0ubuntu0~gpu15.10.1) ...

Stopping nvidia-persistenced

nvidia-persistenced: no process found

Done.

Removing all DKMS Modules

Done.

update-alternatives: using /usr/lib/nvidia-352-prime/ld.so.conf to provide /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu_GL.conf (x86_64-linux-gnu_gl_conf) in auto mode

update-alternatives: using /usr/lib/nvidia-352-prime/alt_ld.so.conf to provide /etc/ld.so.conf.d/i386-linux-gnu_GL.conf (i386-linux-gnu_gl_conf) in auto mode

update-alternatives: using /usr/lib/x86_64-linux-gnu/mesa/ld.so.conf to provide /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu_GL.conf (x86_64-linux-gnu_gl_conf) in auto mode

update-alternatives: using /usr/lib/i386-linux-gnu/mesa/ld.so.conf to provide /etc/ld.so.conf.d/i386-linux-gnu_GL.conf (i386-linux-gnu_gl_conf) in auto mode

INFO:Disable nvidia-352

DEBUG:Parsing /usr/share/ubuntu-drivers-common/quirks/put_your_quirks_here

DEBUG:Parsing /usr/share/ubuntu-drivers-common/quirks/lenovo_thinkpad

DEBUG:Parsing /usr/share/ubuntu-drivers-common/quirks/dell_latitude

update-initramfs: deferring update (trigger activated)

Removing nvidia-opencl-icd-352 (352.79-0ubuntu0~gpu15.10.1) ...

Processing triggers for libc-bin (2.21-0ubuntu4.1) ...

Processing triggers for man-db (2.7.4-1) ...

Processing triggers for initramfs-tools (0.120ubuntu6) ...

update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.2.0-16-generic

Velger den tidligere bortvalgte pakka «libcuda1-304».

(Leser database ... 454250 filer og kataloger er for øyeblikket installerte.)

Preparing to unpack .../libcuda1-304_304.131-0ubuntu0.15.10.1_amd64.deb ...

Unpacking libcuda1-304 (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Velger den tidligere bortvalgte pakka «nvidia-304».

Preparing to unpack .../nvidia-304_304.131-0ubuntu0.15.10.1_amd64.deb ...

Unpacking nvidia-304 (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Velger den tidligere bortvalgte pakka «nvidia-current».

Preparing to unpack .../nvidia-current_304.131-0ubuntu0.15.10.1_amd64.deb ...

Unpacking nvidia-current (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Velger den tidligere bortvalgte pakka «nvidia-opencl-icd-304».

Preparing to unpack .../nvidia-opencl-icd-304_304.131-0ubuntu0.15.10.1_amd64.deb ...

Unpacking nvidia-opencl-icd-304 (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Processing triggers for man-db (2.7.4-1) ...

Setter opp libcuda1-304 (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Setter opp nvidia-304 (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

update-alternatives: using /usr/lib/nvidia-304/ld.so.conf to provide /etc/ld.so.conf.d/x86_64-linux-gnu_GL.conf (x86_64-linux-gnu_gl_conf) in auto mode

update-alternatives: using /usr/lib/nvidia-304/alt_ld.so.conf to provide /etc/ld.so.conf.d/i386-linux-gnu_GL.conf (i386-linux-gnu_gl_conf) in auto mode

update-alternatives: using /usr/share/nvidia-304/glamor.conf to provide /usr/share/X11/xorg.conf.d/glamoregl.conf (glamor_conf) in auto mode

update-initramfs: deferring update (trigger activated)

INFO:Enable nvidia-304

DEBUG:Parsing /usr/share/ubuntu-drivers-common/quirks/put_your_quirks_here

DEBUG:Parsing /usr/share/ubuntu-drivers-common/quirks/lenovo_thinkpad

DEBUG:Parsing /usr/share/ubuntu-drivers-common/quirks/dell_latitude

Loading new nvidia-304-304.131 DKMS files...

First Installation: checking all kernels...

Building only for 4.2.0-16-generic

Building for architecture x86_64

Building initial module for 4.2.0-16-generic

Done.

 

nvidia_304:

Running module version sanity check.

 - Original module

   - No original module exists within this kernel

 - Installation

   - Installing to /lib/modules/4.2.0-16-generic/updates/dkms/

 

depmod....

 

DKMS: install completed.

Setter opp nvidia-current (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Setter opp nvidia-opencl-icd-304 (304.131-0ubuntu0.15.10.1) ...

Processing triggers for libc-bin (2.21-0ubuntu4.1) ...

Processing triggers for initramfs-tools (0.120ubuntu6) ...

update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.2.0-16-generic

Betyr det:

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/98373/en-us

 

Ikke er tilpasset ubuntu\kernel.

Så det vil gi bare problemet å installere RPM\TAR pakker herfra?

 

Version: 361.28 Release Date: 2016.2.9 Operating System: Linux 64-bit Language: English (US) File Size: 83.28 MB Endret av LMH1
Lenke til kommentar

root@PC2

Når du er root trenger du ikke sudo foran kommandoene.

 

Ser ut til at du får versjon 352.79 av nvidia driverne. Ubuntu bruker ikke rpm filer, men deb. Tar er bare nedpakkede filer, og de filene må kompileres osv (som ikke er min sterke side). Holde deg til det som er i pakkebrønnen.

Slutt å fokuser på versjon nummeret, du må se hvilke endringer som er gjort. Det er ikke sikkert at noe av det som er lagt til i de senere versjonene er relevant for deg.

Sjekk først om ting fungerer som det skal, gjør det det, så trenger du ikke å oppgradere driveren.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.linux.org/threads/malware-and-antivirus-systems-for-linux.4455/

 

Har du noe formeninger her? Eller er oppdatert på det området?

Før var det verfall slik med mindre man bruker root konto skal det mye til å få virus på linux.

Men i mitt tilfellet som kanskje søker på google og legger til en del programmer til linux distribusjonene.

 

Er det noe å vurdere? Eller må man i så fall skaffe norton\AVG eller noen betalings versjoner for linux hvis det skal ha noe vits?

Da er mest Wine HQ, Samba etc som bør beskyttest mest?

 

Ønsker å lære en del nytt, men blir en stund til jeg kan si linux er bedre en OSX El Capitan

\windows 10.

Lenke til kommentar

er bedre

Bedre er ett relativt begrep. Det finnes ikke noe OS som er best for alt og alle. Hva som er best kommer an på hvilke behov du har og hva du prioriterer.

Trenger du en kontor pakke, må du finne ut om f.eks. Libre Office dekker ditt behov på en tilfredsstillende måte. Og slik fortsetter man med alt annet man har behov for.

 

Er ikke spesielt oppdatert på linux og virus, annet enn at de finnes til linux også. Man kan argumentere for at det er nyttig med antivirus på linux for å beskytte andre OS. Selv om den infiserte fila ikke gjør skade på linux, kan den gjøre skade andre steder hvis den f.eks. blir åpnet fra en windows maskin.

Er nok ikke feil å kjøre antivirus, i verste fall spiser den opp litt ekstra ressurser (og det er jo likt for alle OS).

 

En god tommelfinger regel uansett OS er at man skal ikke være root / administrator, det er rettigheter man kun trenger unntaksvis. Dette var (er?) ett av de store problemene på Windows at alle brukere og programmer hadde admin rettigheter, som gjorde det mye enklere for ondsinnet kode å gjøre ugagn. Var først med Vista og UAC at MS tok tak i dette.

 

Men i mitt tilfellet som kanskje søker på google og legger til en del programmer til linux distribusjonene.

Inntil du har fått mer kompetanse på linux så skal du holde deg til de programmene som ligger i pakkebrønnen. Å installere noe man ikke (nødvendigvis) vet noe om, er i verste fall å be om problemer (dette gjelder alle OS).

Er nok ganske greit å legge til 3. parts pakkebrønner når man ser at de er brukt av veldig mange, men 100% trygt er det ikke. Personen(e) bak denne brønnen kan legge inn oppdateringer som lager problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...