Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (52 minutter siden):

Tallet står for antall CU, til flere jo bedre.

https://www.notebookcheck.net/Vega-6-vs-Vega-9-vs-Vega-11_8466_9952_8470.247598.0.html

Når det er sagt så hadde jeg heller kjøpt en 6 kjernes cpu + skjermkort (f.eks nvidia gt 1030). Men klart det er dyrere enn en Ryzen 3200G eller 3400G

Jeg tror ikke behovet for 6 kjerner er der riktig enda. Skal primært bli brukt til surfing, emulator og lettere sofa gaming.

Grunnen til at jeg vil bytte ut laptopen er å ha mulighet for å oppgradere senere når ting begynner å bli litt sirup. Betalte overpris for laptopen jeg har nå, å der kan man ikke oppgradere RAM engang. Viste at den bare hadde 4GB når jeg kjøpte den, men tenkte at jeg kan jo bare bestille en brikke til eller en større brikke. Det kunne man altså ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (58 minutter siden):

Jeg tror ikke behovet for 6 kjerner er der riktig enda. Skal primært bli brukt til surfing, emulator og lettere sofa gaming.

Grunnen til at jeg vil bytte ut laptopen er å ha mulighet for å oppgradere senere når ting begynner å bli litt sirup. Betalte overpris for laptopen jeg har nå, å der kan man ikke oppgradere RAM engang. Viste at den bare hadde 4GB når jeg kjøpte den, men tenkte at jeg kan jo bare bestille en brikke til eller en større brikke. Det kunne man altså ikke.

Husk at AMD-CPUene med GPU er Zen og Zen+, ikke Zen 2.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (22 minutter siden):

Husk at AMD-CPUene med GPU er Zen og Zen+, ikke Zen 2.

Jeg gikk for Ryzen 3 2200G for da er jeg sikker på at den fungerer med hovedkortet jeg kjøpte. Prisen opp til 3200G var ikke all verdens, men eneste forskjellen jeg så var høyere base og boost klokk. Jeg kommer mest sannsynlig til å leke med undervolt og underklokk uansett for å holde støyen så lav som mulig. Hvordan er støynivå på kjøleren som følger med? Bør jeg bytte den ut med noe annet? Kabinettet er ITX så har ikke all verdens med muligheter.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (44 minutter siden):

Jeg gikk for Ryzen 3 2200G for da er jeg sikker på at den fungerer med hovedkortet jeg kjøpte. Prisen opp til 3200G var ikke all verdens, men eneste forskjellen jeg så var høyere base og boost klokk. Jeg kommer mest sannsynlig til å leke med undervolt og underklokk uansett for å holde støyen så lav som mulig. Hvordan er støynivå på kjøleren som følger med? Bør jeg bytte den ut med noe annet? Kabinettet er ITX så har ikke all verdens med muligheter.

2200G er førstegenerasjons Ryzen. Jeg tror ikke støynivået er all verdens, men det er viktig å ha god airflow gjennom kabinettet så du slipper at den går på maks hele tiden.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (30 minutter siden):

2200G er førstegenerasjons Ryzen. Jeg tror ikke støynivået er all verdens, men det er viktig å ha god airflow gjennom kabinettet så du slipper at den går på maks hele tiden.

Fikk mail fra Power om at de ikke kunne levere 2200G så orderen ble kansellert , så da bestillte jeg likegreit 3400G fra Elkjøp for 150kr ekstra. Har Power folk som jobber natterstid? Tror kanskje airflow kan bli et problem i kabinettet jeg bestilte, men det kan kanskje fikses med en dremel og litt tålmodighet håper jeg. 500kr og en 250 watt PSU så følte jeg bare at jeg måtte slå til :)

Kabinettet er sikkert fra tidlig 2000 tallet siden det har en 5,25" brønn, men synes ikke den så helt gærn ut. Ikke at den blir synlig uansett men.

https://www.multicom.no/supercase-mi-100-mini-itx-250w/cat-p/c/p10557874

 

Edit: Det her er det merkeligste bygget jeg noen gang har satt opp ? Var akkurat innom Ebay å fant meg en 1440P 13" monitor for å matche sullamitten. 

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (10 timer siden):

Fikk mail fra Power om at de ikke kunne levere 2200G så orderen ble kansellert , så da bestillte jeg likegreit 3400G fra Elkjøp for 150kr ekstra. Har Power folk som jobber natterstid? Tror kanskje airflow kan bli et problem i kabinettet jeg bestilte, men det kan kanskje fikses med en dremel og litt tålmodighet håper jeg. 500kr og en 250 watt PSU så følte jeg bare at jeg måtte slå til :)

Kabinettet er sikkert fra tidlig 2000 tallet siden det har en 5,25" brønn, men synes ikke den så helt gærn ut. Ikke at den blir synlig uansett men.

https://www.multicom.no/supercase-mi-100-mini-itx-250w/cat-p/c/p10557874

 

Edit: Det her er det merkeligste bygget jeg noen gang har satt opp ? Var akkurat innom Ebay å fant meg en 1440P 13" monitor for å matche sullamitten. 

AMD Wraith Spire kjøleren som følger med 3400G er bedre enn Wraith Stealth kjøleren som følger med 2200G og 3200G.

Så vil tro at den vil gå rimelig stille.

Når det gjelder kabinett/PSU (Om det er en APEX AL-8250SFX 250W så får den dårlig kritikk her: https://www.newegg.com/p/N82E16817154024)

Kan ta sjansen på at det går eller bytte PSU med f.eks en av disse:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=420274

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=2473650

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 timer siden):

Fikk mail fra Power om at de ikke kunne levere 2200G så orderen ble kansellert , så da bestillte jeg likegreit 3400G fra Elkjøp for 150kr ekstra. Har Power folk som jobber natterstid? Tror kanskje airflow kan bli et problem i kabinettet jeg bestilte, men det kan kanskje fikses med en dremel og litt tålmodighet håper jeg. 500kr og en 250 watt PSU så følte jeg bare at jeg måtte slå til :)

Kabinettet er sikkert fra tidlig 2000 tallet siden det har en 5,25" brønn, men synes ikke den så helt gærn ut. Ikke at den blir synlig uansett men.

https://www.multicom.no/supercase-mi-100-mini-itx-250w/cat-p/c/p10557874

 

Edit: Det her er det merkeligste bygget jeg noen gang har satt opp ? Var akkurat innom Ebay å fant meg en 1440P 13" monitor for å matche sullamitten. 

Jeg får vondt av Power noen ganger. For jeg lurer inne i mellom om de i det hele tatt ønsker å selge det de sitter på av eldre varer. Trodde det var en bra ting å bli kvitt gammelt lager?

Er ihvertfall bare bullshit at de ikke kan levere orderen din på 2200G for de kunne bare fått en av butikkene som har den inne til å sende den til deg eller til din nærmeste Power butikk.

Men bra du fant noe annet i stedet. 

Lenke til kommentar
Cappo skrev (13 minutter siden):

Jeg får vondt av Power noen ganger. For jeg lurer inne i mellom om de i det hele tatt ønsker å selge det de sitter på av eldre varer. Trodde det var en bra ting å bli kvitt gammelt lager?

Er ihvertfall bare bullshit at de ikke kan levere orderen din på 2200G for de kunne bare fått en av butikkene som har den inne til å sende den til deg eller til din nærmeste Power butikk.

Det er ikke "bare å sende fra en annen butikk" i Power, mellom forskjellige butikker går det hvis: beholdning stemmer, man er villig til å legge ut 150 kroner for frakt, og den andre butikken er villig til å pakke produktet. Fra nettbutikk til kunde er det en større operasjon, ettersom nettbutikken ikke deler salgssystem med fysiske butikker.

På grunn av måten bonus fungerer på er det uønskelig å fullføre salg som reduserer bonusoppnåelsen, i dette tilfellet vil jeg tippe kostpris på prosessoren var såpass høy at det var ønskelig å finne en grunn til å ikke fullføre salget.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Det er ikke "bare å sende fra en annen butikk" i Power, mellom forskjellige butikker går det hvis: beholdning stemmer, man er villig til å legge ut 150 kroner for frakt, og den andre butikken er villig til å pakke produktet. Fra nettbutikk til kunde er det en større operasjon, ettersom nettbutikken ikke deler salgssystem med fysiske butikker.

På grunn av måten bonus fungerer på er det uønskelig å fullføre salg som reduserer bonusoppnåelsen, i dette tilfellet vil jeg tippe kostpris på prosessoren var såpass høy at det var ønskelig å finne en grunn til å ikke fullføre salget.

Hvis du med bonus mener DnB-kampanjen så er jeg enig i at det er mulig de ikke ønsket å selge. 

Jeg er ikke enig i resten. Salgssytemene er allerede koblet sammen siden du kan velge Collect@Store på ordre. Og frakten er jo som den skulle bli sendt fra nettbutikk, at kunden betaler.

Men jeg forstår forsåvidt at de ikke gjør det, samtidig som det er merkelig at de ønsker å sitte på dødt inventar fremfor å bli kvitt det når en kan.

Med annet de har et merkelig system hvor de ikke betaler for varen selv før den er solgt. 

Skal være sagt at jeg har selv kjøpt min 1800X på DnB-kampanje når den kom og var fornøyd med det.

Føler at det nesten er enklere å kjøpe noe som ikke har kommet enda enn noe som har vært ute en stund. 

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Cappo skrev (19 minutter siden):

Hvis du med bonus mener DnB-kampanjen så er jeg enig i at det er mulig de ikke ønsket å selge. 

Jeg er ikke enig i resten. Salgssytemene er allerede koblet sammen siden du kan velge Collect@Store på ordre. Og frakten er jo som den skulle bli sendt fra nettbutikk, at kunden betaler.

Men jeg forstår forsåvidt at de ikke gjør det, samtidig som det er merkelig at de ønsker å sitte på dødt inventar fremfor å bli kvitt det når en kan.

Med annet de har et merkelig system hvor de ikke betaler for varen selv før den er solgt. 

Skal være sagt at jeg har selv kjøpt min 1800X på DnB-kampanje når den kom og var fornøyd med det.

Føler at det nesten er enklere å kjøpe noe som ikke har kommet enda enn noe som har vært ute en stund. 

Du kan være så uenig du vil, jeg jobber i Power, og er veldig godt kjent med hvordan nettbutikken er koblet mot de fysiske butikkene.

Nettbutikken er koblet opp mot butikken med Click&Collect, du kan reservere varer i butikk slik at butikk setter av varen for deg eller får den tilsendt slik at du kan kjøpe den når den kommer inn.

Den andre måten er å betale på nett, disse kjøpene dukker ikke opp i ELguide, og må utleveres gjennom nettbutikkens system.

Lenke til kommentar

Endelig! 3900x på lager til en normal pris. Gidder ikke vente på power lenger. Nå bestiller jeg. 

 

Noen anbefalte hovedkort? Som ikke koster skjorta? Har sett på asrock extreme4 til 2268kr.

Trenger et hk som:

* Funker bra med 64gb ram (har liggende 64gb b-die). 

* er bra på overklokking av minne

* kan klare ett skjermkort. Er nok bare ett jeg kommer til å kjøre. Ikke noe SLI. 

* har rimelig ok lyd. ALC1220 er ok. 

* har et godt utvalg av USB i moderne varianter samt minst to m2. 

* trenger ikke wifi-kort. 

 

Forslag? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, N o r e n g said:

Du kan være så uenig du vil, jeg jobber i Power, og er veldig godt kjent med hvordan nettbutikken er koblet mot de fysiske butikkene.

Nettbutikken er koblet opp mot butikken med Click&Collect, du kan reservere varer i butikk slik at butikk setter av varen for deg eller får den tilsendt slik at du kan kjøpe den når den kommer inn.

Den andre måten er å betale på nett, disse kjøpene dukker ikke opp i ELguide, og må utleveres gjennom nettbutikkens system.

Kan vel egentlig bekrefte det du sier for jeg opplever det samme.

Jeg bestilte 7 varer på forrige DNB kampanje. Jeg valgte da nøye at alle varene var tilgjengelig for henting i én og samme butikk siden jeg trengte en av varene asap og ville benytte "reserver nå" og hente i butikken samme dag/neste dag.

Sist gang jeg kjøpte mange varer med "reserver nå" fikk jeg en lekse på at jeg ikke måtte gjøre det for én og én vare da det ble vanskelig for dem å koordinere dette i butikken. Jeg kom dit med 6 ordrenr på en lapp og sa jeg skulle hente det. Det ble litt kaos (oktober 2018).
Fikk beskjed om at det var fulgt mulig å velge alle varene i samme ordre og så velge butikkene man skulle hente det i samme dag.

Så denne gangen tenkte jeg at jeg skulle gjøre det. Forsøkte flere metoder men "reserver nå" fullfører alltid ordren med "klikk og hent" og det andre valget er avbryt.

Så jeg prøvde heller å legge alle varene i handlevognen og så se hvilke muligheter jeg fikk. Jeg kunne da velge "Hent i butikk" og jeg valgte da den butikken i nærheten som hadde alle varene på lager. Så da tenkte jeg at jeg hadde gjort det slik jeg fikk instruert og at varene ville bli plukket i butikken jeg hadde valgt.

1. Kjøpet utført 5. desember

Men akk neida. Fikk ingen beskjeder den dag og tok kontakt med kundeservice ca. kl. 14 som sa følgende.

2. Kontaktet kundeservice 6. desember

"Nei, varene plukkes ikke i butikken du velger når du handler flere varer i samme handlevogn. Da pakkes og sendes de fra sentralt lager til butikken du har valgt".

Hæ? Jeg hadde allerede betalt med Mastercard for å få tilbudspris (ikke spesielt dyre varer heller) så jeg tenkte at jeg fikk smøre meg med litt tålmodighet, men moroa stoppet ikke der.

"Desverre ser jeg at noen av varene du har valgt ikke er på sentralt lager før 12. desember."

Jeg bestilte 5. desember og alt var på lager i butikken jeg valgte. Så jeg spurte om de kunne splitte opp leveransen av varene slik at jeg fikk den komponenten jeg trengte asap nå. Det kunne de gjøre.

"Det kan vi gjøre hvilke varer vil du ha splittet ut til snarlig leveranse?"
Jeg valgte 3 varer som var de viktigste for meg.

3. 10. desember og ingen bevegelse på ordren, kontakter kundeservice igjen.

Spør om de faktisk har splittet ordren for leveranse. Og jada det har de. Spør hvorfor det da tar så mye tid uten at noe skjer men får ikke noe annet svar enn at ordren er til pakking.

4. 12. desember er datoen den ene varen i ordren som "manglet" skulle komme på lager og det gjorde den.
Men fortsatt ingen bevegelse på min ordre. Kontakter igjen kundeservice med samme spørsmål og får samme svar.

5. 14. desember ser jeg at noe skjer, nå har de begynt plukking og pakking.

Jeg kontakter kundeservice igjen siden jeg nå allerede har litt krise på den ene varen jeg ikke fikk i tide samt at jeg er bekymret for tiden dette ser ut til å ta. Spør om de faktisk splittet ordren siden det ser ut som pakking ikke skjedde før den manglende varen var på lager. "Joda vi har splittet ordren".

På dette tidspunktet begynner jeg å gi opp og er lei hele greia.

6. I løpet av 14. desember står ordrene (er splittet) til "Venter på levering"  

7. 16. desember står de fortsatt til "Venter på levering".

8. 17. desember står de fortsatt til "Venter på levering" så jeg kontakter kundeservice

Jeg spør om "venter på levering" betyr at de venter på at jeg skal hente de i butikken for jeg har ikke fått noen hentekode. Men neida det betyr bare at "Varen er på vei". Jeg spør om hvorfor det tar så lang tid da den ble plukket og pakket 12. desember. Da får jeg først "Jeg forstår ikke hva du mener" så jeg ordlegger meg heller med "Kan jeg hente varene mine nå evt. når kan jeg hente de?" og får "Varene dine er på vei".

9. 18 desember står ordrene fortsatt til "Venter på levering". Tenker hardt på å avbestille...

 

På dette tidspunktet er jeg så f. lei at jeg har bestemt meg for følgende.

1. Kjøp aldri flere varer med henting i butikk. Utfør "Reserver nå" på enkeltvarer selv om de ikke liker det.

2. Skal jeg handle på "DNB" tilbud så kjøp kun dyre enkeltvarer, ikke småvarer under 1000 lappen "for å ta med på samme ordre". Dyreste varen på denne ordren var riktignok over 3000,-.

3. Vurderer å ikke handle på DNB tilbud igjen.

4. Vurderer å ikke handle på Power igjen ( men det kan hende at går over og så lenge jeg følger nr. 1 og 2 så går det nok greit).

5. Power har nå fått tiden til å gå helt inn i julekaoset og jeg vet derfor ikke om jeg får de varene jeg trenger for å bygge min nye PC i tide til jul. Dette er ergelig og vurderer derfor nå å avbestille hele ordren fra Power og be om at pengene kommer raskt tilbake på kortet.

Det at jeg også hører her at når penger bare "Reserveres" på DNB kortet når man ikke får hentet varen under tilbudsdagene utløser at du ikke får rabatten er også med på gjøre meg lei av hele greia.

Dette har også ført til at jeg har en kompis som trenger den tingen jeg har lånt og som er like frustrert som meg på at varene ikke kommer fra Power.

 

EDIT:
Jeg setter meg nå ned og bestiller alle varene jeg trenger til PC bygget fra Komplett og Proshop. Når det er gjort avbestiller jeg hos Power. Sjekker også om noen er tilgjengelig på Digital Impuls så kan jeg hente de etter jobb.









 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Trenger tips til en tilsvarende PSU som Seasonic Prime Ultra Platinum siden jeg ser at den nå er utsolgt over alt. Tenker vel å gå for minimum 750W.  Skal brukes på 3900X og etterhvert 3080Ti etc.

Helst hos komplett, proshop eller digital impuls?
Kan jeg bruke en gammel ubrukt TX/HX750 jeg har? Den er eldgammel men ubrukt og virker men vet ikke om kablene fortsatt er riktig? Samt vurderer å bruke den jeg har i dagens rigg om jeg ikke finner noe nytt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...