Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (1 minutt siden):

Noen som vet om noen som har prøvd seg på å delidde en Ryzen 3xxx for så å kjøle den direct die?

Det jeg lurer på er om chipletene er såpass jevne med hverandre om de alle sammen får god kontakt med kjøleren, eller om jeg må gjøre regning med at det må mer goop til enn det som godt er.

Om du skal kjøle direkte uten varmespreder bør du bruke gallium eller kvikksølv, ikke vanlig termisk pasta.

Du må også tenke på at AM4-socketen har en list på den ene siden som gjør at du må ha en ganske liten kontaktflate for å få kontakt uten varmespreder uten å kræsje med plastlisten.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 time siden):

Noen som vet om noen som har prøvd seg på å delidde en Ryzen 3xxx for så å kjøle den direct die?

Det jeg lurer på er om chipletene er såpass jevne med hverandre om de alle sammen får god kontakt med kjøleren, eller om jeg må gjøre regning med at det må mer goop til enn det som godt er.

Ville styrt unna, Der8auer har delidda endel ryzen og det er lite å hente generelt, Intel er en annen sak. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, RRhoads said:

Tipper den er kaldere enn 40-50 grader ved vanlig surfing, og du bruker ikke akkurat hele CPUen ved spilling, og det er lettere å kjøle ned en stor flate.

True story :)

 

Min 7980xe er 38-39 grader ved idle akkurat nå med 25grader på nerderommet :)
1.224v ?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg gått for Intel HEDT. Litt dyrere, litt bedre, og litt kaldere.

Hvordan er Intel sin HEDT linje (og regner med du sikkert tenker på 10980XE) bedre og kjøligere? 

3950X yter jevnt over like godt i de fleste workloads, 3000 kr billigere (og på en billigere platform), og trekker mindre watt. Og X299 er en dead end platform. 

Dog kan 10980XE overklokkes en del for å bli mer competitive, men da skyter power draw i taket igjen.  

Og er du derimot ute etter det beste av det beste over det igjen (production work), så er jo TR 3960X det naturlige valget. 

image.thumb.png.c6e3150bddbf7741f3b5df36af605880.png

 

 

Endret av Frode789
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, meg0709 said:

Dessverre så bryr sånn ca 99,99% av folk seg om idle temp, men idle temp betyr lite, det er jo temp under load som betyr noe, men det skjønner vel bare ett få tall av folk.

Litt over 70 grader ved load i denne testen, og kom jammen på 51. plass i verden :p Skjermkort på luft 

 

https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+3dmark+score+performance+preset/version+1.0

Som sagt så suger x299 stock, men overklokket med overklokket minne, så er den helt vill. 3950x er ikkje i nærheten. Stock derimot, så er 3950x helt vill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det rare er jo da hvorfor Intel gjør så x299 "suger stock", fremfor å bare hente ut potensialet. Aner de ikke hva de driver med!?

I gamle dager overklokket vi mid-range-CPUer til et nivå noen knepp over de dyreste. Intel anno 2019 er visst slik at CPUer til 15000kr oppfører seg som en CPU til 2500kr for ti år siden.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, knopflerbruce said:

Det rare er jo da hvorfor Intel gjør så x299 "suger stock", fremfor å bare hente ut potensialet. Aner de ikke hva de driver med!?

I gamle dager overklokket vi mid-range-CPUer til et nivå noen knepp over de dyreste. Intel anno 2019 er visst slik at CPUer til 15000kr oppfører seg som en CPU til 2500kr for ti år siden.

Tja, si det. Xtrememodellene SKAL jo overklokkes. Det ligger jo i navnet. 3900x og 3950x er overklokket max utifra fabrikken. Der er vel forskjellen. Hvis det er noen som kjøper xtrememodeller uten å overklokke, så har de kjøpt feil produkt.

AMD er helt konge på strømforbruk i forhold til ytelse nå, det er det ingen tvil om. For de som ikkje bryr seg om strømforbruk på en cpu, så... En cpu sitt strømforbruk ved kun kveldsbruk er en dråpe i havet av et vanlig husholdnings strømforbruk.

 

INGEN reviews av 10980xe har resultater med overklokket cpu OG tweaket minne over 4000mhz. Kanskje fordi de ikkje får like mange "likes" hvis Intel vinner i ytelse? Skulle ikkje forundre meg om det ligger noe i det. AMD er i vinden, og de selger. Possitiv omtale om underdog selger godt i 2019.

Både 3950x og 10980xe  er gode produkter, men på helt forsjellig vis. Ofte helt forskjellige brukergrupper også.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (17 minutter siden):

Hvis det er noen som kjøper xtrememodeller uten å overklokke, så har de kjøpt feil produkt.

Selv om Intel kaller den Extreme Edition og har åpen multi for OC, så er den i utgangpunktet ikke ment for det. X299 med Skylake-X og HEDT plattformen er laget for de som trenger mange kjerner i jobben sin, men som ikke vil eller er i stand til å kjøpe Xeon.

Sett fra en entusiast sitt synspunkt, så var det mer moro før da man f.eks kunne kjøpe en Q6600 CPU til en billig penge, og så overklokke den til over Q6850 Extreme Edtion sin hastighet. Å kjøpe en CPU til nesten 20K til det samme formålet er IKKE det samme! (vel den koster ikke det lenge nå da...) Vel min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Tja, si det. Xtrememodellene SKAL jo overklokkes. Det ligger jo i navnet. 3900x og 3950x er overklokket max utifra fabrikken. Der er vel forskjellen. Hvis det er noen som kjøper xtrememodeller uten å overklokke, så har de kjøpt feil produkt.

AMD er helt konge på strømforbruk i forhold til ytelse nå, det er det ingen tvil om. For de som ikkje bryr seg om strømforbruk på en cpu, så... En cpu sitt strømforbruk ved kun kveldsbruk er en dråpe i havet av et vanlig husholdnings strømforbruk.

 

INGEN reviews av 10980xe har resultater med overklokket cpu OG tweaket minne over 4000mhz. Kanskje fordi de ikkje får like mange "likes" hvis Intel vinner i ytelse? Skulle ikkje forundre meg om det ligger noe i det. AMD er i vinden, og de selger. Possitiv omtale om underdog selger godt i 2019.

Både 3950x og 10980xe  er gode produkter, men på helt forsjellig vis. Ofte helt forskjellige brukergrupper også.


Jeg syns det høres rart ut om en produsent nerfer CPUene sine med vilje for å gi det mindretallet som overklokker "noe å gjøre". Det er vel andre grunner som ligger bak, grunner AMD ikke trenger å ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...