Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke satset penger på den teorien. ;)

Hehe, nei, ikkje eg heller, men eg må innrømme at eg er forberedt på å bli likegyldig til Navi!

 

Dersom dei har tenkt å selge 3950X som verdens beste gaming-CPU så gir det meining å annonsere den på E3. Håpar berre dei i så fall har nokre benchmarks å vise til, anna enn Cinebench og Blender. Gitt at 3950X i det heile tatt eksisterer då!

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Hehe, nei, ikkje eg heller, men eg må innrømme at eg er forberedt på å bli likegyldig til Navi!

 

 

Enig i det. Er redd Navi blir et stort gjesp. Var det ikke noen som snakket om ytelse på nivå med RTX 2070? Med mindre det kommer med en virkelig bra pris, er jeg ikke interessert.
Lenke til kommentar

Det ser ut til å bli 2070+bittelitt, så spørs det om det fortsatt er sant etter Nvidia Super blir avslørt. Alt er avhengig av pris ja!

 

Kan noen forklare hyperthreading for meg?

 

Vil en prosessor med 4 kjerner og 8 tråder være like effektiv som en prosessor med 8 kjerner/tråder? (hvis vi antar samme klokke og arkitektur på kjernene)

Ingen ekspert på HT sjølv, men 8 fysiske kjerner vil alltid vere raskere enn 8 logiske. HT er eit triks for å utnytte dødtid i CPUen, den køyrer ikkje faktisk to tråder på same tid slik to fysiske kjerner kan. Endret av LMH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Twitter til videocardz så slår 3950x 9960x i R15 og 7960x i R20.

 

I følge Prisguiden så ligger 9960x og 7960x mellom 15 - 18 tusen kroner. Hvis 3950x kan hamle opp med disse, og i tillegg komme til en pris som lommeboka klarer å gape over, så kommer jeg nok til å pensjonere min gamle 6700k. :dribble:
Endret av Splitter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan noen forklare hyperthreading for meg?

 

Vil en prosessor med 4 kjerner og 8 tråder være like effektiv som en prosessor med 8 kjerner/tråder? (hvis vi antar samme klokke og arkitektur på kjernene)

 

Alle moderne prosessorarkitekturer baserer seg på superskalar utregning, det vil si at en 4 GHz prosessor på en kjerne som er 2-wide vil teoretisk sett utføre 8 milliarder x86-operasjoner per sekund. Dette fungerer veldig bra for mye kode, men av og til vil en del av kjernen være utnyttet maksimalt. For eksempel med en 2-wide kjerne som kan bare gjøre 1 flyttallsutregning per puls, mens koden maksimerer på 4 flyttallsinstruksjoner per puls, som fører til at "halvparten" av kjernen står ubrukt fordi koden venter på at flyttallsoperasjonene skal bli utført. SMT sørger for at kjernen kan ta imot to tråder med instruksjoner samtidig, og utregne dem i parallell. Hvis kjernen kan utregne en flyttallsoperasjon og en heltallsoperasjon samtidig, vil da kjernen kunne fortsette å regne på den første tråden med flyttallsoperasjoner, samtidig som den behandler heltallskode, som ideelt sett betyr at den har doblet effektivitet.

 

Dette ble litt tett skrevet, men håper det hjelper litt.

 

De aller fleste prosessorer i dag er betraktelig bredere enn 2-wide: AMD Zen og Zen+ er 4-wide, Intel Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake er 5-wide, ARMs fremtidige A77 skal også bli 6-wide, ARMs A55 er 2-wide, Apples Vortex er 7-wide, Samsung Mongoose M3 er 6-wide...

AMD har hintet om at Zen 2 har en bredere kjerne enn Zen og Zen+, men om det bringer dem opp på paritet med Intel Coffee Lake eller forbi er hittil ukjent

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...