Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Sålenge fokuset er så på "gamingytelse" og "latency" og Intel enn sålenge har ett (relativt) klart overtak her, vil vel så og si ingen som "henger" i tråden her kjøpe noe fra AMD.

 

Men med Ryzen så har vitterlig AMD sørget for at de som er mer fokusert på mest mulig kjerner/flertråds-ytelse uten å betale *ekstremt* mye for det virkelig fått noe å glede seg over.

 

For min del som ikke bryr meg katta om hverken spill eller entrådsytelser så var Ryzen en god nyhet da den kom.

 

Det som likevel skuffet var halvferdige Bios'er som gav meg flashbacks 10++ år tilbake da reset av bios var nødvendig for å komme ut av en "no-boot" etter litt overklokking via Bios.

I tillegg var det ikke uvanlig at Ryzen-riggen gikk "i svart" noe *ingen* av Intel-riggene (gamle) gjør.

Jeg slår nemlig aldri av maskinene mine. Kun tvungne OS-oppdateringer betyr rebooots.

 

Men jeg håper og tror at dette har/vil bli bedre med tiden.

 

Jeg vil ha mest mulig kjerner for lavest mulig pris, og der leverer AMD.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge fokuset er så på "gamingytelse" og "latency" og Intel enn sålenge har ett (relativt) klart overtak her, vil vel så og si ingen som "henger" i tråden her kjøpe noe fra AMD.

 

Men med Ryzen så har vitterlig AMD sørget for at de som er mer fokusert på mest mulig kjerner/flertråds-ytelse uten å betale *ekstremt* mye for det virkelig fått noe å glede seg over.

 

For min del som ikke bryr meg katta om hverken spill eller entrådsytelser så var Ryzen en god nyhet da den kom.

 

Det som likevel skuffet var halvferdige Bios'er som gav meg flashbacks 10++ år tilbake da reset av bios var nødvendig for å komme ut av en "no-boot" etter litt overklokking via Bios.

I tillegg var det ikke uvanlig at Ryzen-riggen gikk "i svart" noe *ingen* av Intel-riggene (gamle) gjør.

Jeg slår nemlig aldri av maskinene mine. Kun tvungne OS-oppdateringer betyr rebooots.

 

Men jeg håper og tror at dette har/vil bli bedre med tiden.

 

Jeg vil ha mest mulig kjerner for lavest mulig pris, og der leverer AMD.

:)

 

True :)

Lenke til kommentar

Nå er 2700x 20-25% treigere i BF V enn 9900k når cpu er flaskehals. Med 2080ti så ser man dette tilogmed i 1440p oppløsning. Det er flere spill enn ett Ryzen er treigere enn intel i spill som krever mye cpukraft. Latency ER viktig i spill, enten man vil eller ei. Det er fakta.

Man kan liksom ikkje klage på at spilla er dårlig, når cpuen har høy latency.

 

I scenarioer som ikkje krever lav latency Les; rendering, så er ytelsen meget bra.

 

Vet ikkje helt hva du snakker om, men jeg kom bare med en forklaring hvorfor spill yter dårligere med ryzen. Det har ikkje noe med at spillet er elendig optimalisert for flere kjerner.

 

Den testen som du viser til på tomshardware er jo totalt meningsløs, da GPU er en åpenbar flaskehals. Det visste du vel?

 

Hehe...klokkehastihet har alt å si da Nizzen. Vi får se nå snart. Alt det du beskriver har med at amd har ikke hstt samme hastighet. Skådl

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Sålenge fokuset er så på "gamingytelse" og "latency" og Intel enn sålenge har ett (relativt) klart overtak her, vil vel så og si ingen som "henger" i tråden her kjøpe noe fra AMD.

.

:)

 

Mange av de hadde jo Intel-E prosessorer i sin tid som la bak i deres billigere K-varianter med bedre arkitektur og single-thread, også i gaming, med 5-10% (for eks. Broadwell-E mot Skylake). Hvis de foretrakk flere kjerner over færre og bittelit bedre single-core, hvorfor skulle de ikke det nå? Jeg forventer at Nizzen kjøper Ryzen 3950X og X570-hovedkort. Intet mindre.

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Mange av de hadde jo Intel-E prosessorer i sin tid som la bak i deres billigere K-varianter med bedre arkitektur og single-thread, også i gaming, med 5-10% (for eks. Broadwell-E mot Skylake). Hvis de foretrakk flere kjerner over færre og bittelit bedre single-core, hvorfor skulle de ikke det nå? Jeg forventer at Nizzen kjøper Ryzen 3950X og X570-hovedkort. Intet mindre.

PCIe lanes er også en grunn til at folk har valgt HEDT-platformen til Intel. Selv har jeg vurdert X299 og X570 opp mot hverandre, men X570 vinner for meg. På pris, funksjoner, og kanskje til og med på ytelse. 3900X slo jo Intel sin tolvkjerner ganske greit i Cinebench, og hvis det er en pekepinn, så er det ikke noen tvil for meg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://youtu.be/AsB8MPVnBoY?t=241
Ca 17% forskjell i 1080p og 7/12% i 1440p.

1080p = merkbar forskjell med $700+ GPU (2080 og opp).
1440p = merkbar forskjell med $1000+ GPU (2080Ti).

2160p = ingen merkbar forskjell $1000+ GPU (2080Ti).

Hvor mange kjører et RTX 2080 Ti og en 1080p skjerm?
Vil tro at de fleste som har et så dyrt skjermkort ($700+++) har spandert på seg noe bedre enn en 1080p skjerm.
Greit nok at har du råd til en $1000+ GPU så har du sikkert råd til å spandere $200+ ekstra på CPUen. For de fleste rimeligere ikke-niesje-prisede GPUene så er sikkert en 2700X rikelig i lang tid. De $200+ kan for eksempel brukes til bedre skjermkort om en har et budsjett å følge.

Lenke til kommentar

Hehe...klokkehastihet har alt å si da Nizzen. Vi får se nå snart. Alt det du beskriver har med at amd har ikke hstt samme hastighet. Skådl

Det vet vi, og det går utover latency. Både på cpu og minne. 

 

Du vet vel at dette var en forklaring på hvorfor Ryzen 1 og 2 lå bak i ytelse i spill, ikkje noe om Ryzen 3000 ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

https://youtu.be/AsB8MPVnBoY?t=241

Ca 17% forskjell i 1080p og 7/12% i 1440p.

 

1080p = merkbar forskjell med $700+ GPU (2080 og opp).

1440p = merkbar forskjell med $1000+ GPU (2080Ti).

2160p = ingen merkbar forskjell $1000+ GPU (2080Ti).

Hvor mange kjører et RTX 2080 Ti og en 1080p skjerm?

Vil tro at de fleste som har et så dyrt skjermkort ($700+++) har spandert på seg noe bedre enn en 1080p skjerm.

Greit nok at har du råd til en $1000+ GPU så har du sikkert råd til å spandere $200+ ekstra på CPUen. For de fleste rimeligere ikke-niesje-prisede GPUene så er sikkert en 2700X rikelig i lang tid. De $200+ kan for eksempel brukes til bedre skjermkort om en har et budsjett å følge.

 

Du "glemte" å skrive at 9900k hadde 21% bedre frametime i 1440p enn 2700x, som han sa i videoen :)

 

Det passet seg vel kanskje inn i din forklaring. :p Du får skrive den om nå da :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen: Ang spill, enkelte programmer og latency handler det om mer og. Floating point har ikke vært AMDs sterkeste side, avx er også et problem. 2 av hovedforbedringene til Zen 2 er vesentlig bedre FP og avx-ytelse. Klokkefrekvens er tett knytta til latency. Noe litt interessant er at min i5 8400 med tweaka 2666 minne har en latency på nivå med det beste du kan få fra en 2700X med tweaka b-die. I flere typer spill som utnytter mange kjerner godt og gpu ikke er flaskehals er de ganske jevne (f. Eks F1 2017 og Prey) , mens i noen spill drar 8400 fra solid (f. Eks Battlefield og AC origins). Dette handler og om patching, bedringer knytta til programmering etc. Også interessant at ipc i enkelte spill mellom ryzen 1000 og 2000 økte med 5-10% (BF1) selv om 2000 bare er marginalt bedre på latency.

Lenke til kommentar

Du "glemte" å skrive at 9900k hadde 21% bedre frametime i 1440p enn 2700x, som han sa i videoen :)

 

Det passet seg vel kanskje inn i din forklaring. :p Du får skrive den om nå da

21% bedre frametime med et 2080 Ti som også var eneste GPUen som viste bedre FPS på den oppløsningen. Han sa ikke noe om frametime med de rimeligere skjermkortene.

Lenke til kommentar

21% bedre frametime med et 2080 Ti som også var eneste GPUen som viste bedre FPS på den oppløsningen. Han sa ikke noe om frametime med de rimeligere skjermkortene.

Så hvis man vil ha cpuen lenge, så blir det ikkje bedre med nyere skjermkortgenerasjoner. Derfor vil man ha best mulig cpu (om man gamer), for deretter bare oppgradere GPU.

 

Det blir billigere i lengden. Derfor blir det spennende å se hvordan Ryzen 3k gjør det i cpukrevende spill :)

Lenke til kommentar

Hvis Raytracing blir mer og mer en greie, så vil flaskehalsen bli mer på GPU også gjør den vel ikke? Vi så jo hva RTX gjorde med ytelsen i Battlefield 5... Så da blir jo ikke CPU ytelse så viktig, og dermed vil Ryzen 3K i det minste bli "godt nok", tror jeg da.

Man bytter ikke CPU like ofte som GPU, så er greit å ha en CPU som holder i noen år. Kjipt å kjøpe en CPU som er akkurat god nok nå også må man bytte den ut igjen om noen år når den blir flaskehals. Da legger jeg heller litt ekstra penger i en CPU som holder en stund.

Lenke til kommentar

Hvis Raytracing blir mer og mer en greie, så vil flaskehalsen bli mer på GPU også gjør den vel ikke? Vi så jo hva RTX gjorde med ytelsen i Battlefield 5... Så da blir jo ikke CPU ytelse så viktig, og dermed vil Ryzen 3K i det minste bli "godt nok", tror jeg da.

 

Om så, så er Ryzen 1700 stock god nok også. Altså ingen grunn for å oppgradere cpu.

 

De som liker AMD, kjører "alltid" gpubound

De som liker Intel, kjører "alltid" cpubound

 

:wee:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...