Gå til innhold

Fremtidens batteriteknologi kan være funnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes ikke helt lite brannfarlig ut.

 

Tenkte i dag på om det er utredet eksplosjonsfaren ved hydrogenbiler. En krasj med full tank gir vel Hollywood-tilstander.

  • Liker 2
Skrevet

Det hørtes ikke helt lite brannfarlig ut.

 

Tenkte i dag på om det er utredet eksplosjonsfaren ved hydrogenbiler. En krasj med full tank gir vel Hollywood-tilstander.

 

Det er det sikkert også, men nå brenner faktisk LiPo-batterier uten oksygen også og kan ikke slukkes med vanlige ABC brannslukningsapparater, så det er ikke sikkert det er av stor betydning.

 

Det er klart man er inneforstått med at hydrogen gir eksposjonsfare, men dette var faktisk også et av de største ankeunktene mot bensinbilen da den ble introdusert.

Skrevet

Det har skjedd lite på batterifronten, og dette legger seg bare i den eviglange rekken med løsninger lansert de siste par årene som vil kunne gjøre batterier betraktelig bedre bare man får forsket enda litt, les mye, mer.

 

Batterier er i dag ett av de største tekniske problemområdene for nyere utvikling på svære mange områder. Utviklingen av alt fra det meste av bærbare devicer til biler holdes tilbake av at ingen av disse nye oppfinnelsene virker å være i nærheten av å kunne kommersialiseres.

 

Trist.

Skrevet

i løpet av 2014 til i dag, har det dukket opp og blitt beskrevet et sted mellom 4 og 6 gjennombrudd som vil gi oss mye bedre batterier.. (som jeg har satt meg inn i).

 

Lite eller ingenting vil skje på den fronten inntil selskapene som produserer dagens batterier føler at inntjeningen på dagens batteri er mettet.. eller behovet for bedre batterier blir stor nok.. Det siste vil skje før det første.. (og vi nærmer oss).

 

Det er ikke uten grunn at f.eks Telenor pushet adsl over kobber så lenge som de gjorde.. pussig nok er det en standard som har vært lite endret siden 1964 og ble solgt som ny tek i frem til og forbi 2010 (Det som har blitt bedre er støy filtrering og feil retting som igjen da gir lengre strekk med ledninger og høyere hastigheter)... fokuset skiftet ikke før mange nok krevde raskere linjer fordi innholdet på nettet krevde det..

 

Bedre batterier vil gå ut over olje inntjening og vil av den grunn bruke mye lengre tid på vei til markedet enn andre gjennombrudd..

 

Verden er gjennom råtten av griskhet rett og slett.. Men hva kan man forvente når 1 % eier 95% av verden..

  • Liker 4
Skrevet

Etter å lest artikkelen( som er ganske lik de andre artiklene vi har om batterier som skal gjøre underverker NÅR de kommer på markedet) så er jeg mest interessert i å vite hvilken drone han Bugge har :)

( ref. bildet øverst)

Gjest Bruker-245639
Skrevet

i løpet av 2014 til i dag, har det dukket opp og blitt beskrevet et sted mellom 4 og 6 gjennombrudd som vil gi oss mye bedre batterier.. (som jeg har satt meg inn i).

 

Lite eller ingenting vil skje på den fronten inntil selskapene som produserer dagens batterier føler at inntjeningen på dagens batteri er mettet.. eller behovet for bedre batterier blir stor nok.. Det siste vil skje før det første.. (og vi nærmer oss).

 

Det er ikke uten grunn at f.eks Telenor pushet adsl over kobber så lenge som de gjorde.. pussig nok er det en standard som har vært lite endret siden 1964 og ble solgt som ny tek i frem til og forbi 2010 (Det som har blitt bedre er støy filtrering og feil retting som igjen da gir lengre strekk med ledninger og høyere hastigheter)... fokuset skiftet ikke før mange nok krevde raskere linjer fordi innholdet på nettet krevde det..

 

Bedre batterier vil gå ut over olje inntjening og vil av den grunn bruke mye lengre tid på vei til markedet enn andre gjennombrudd..

 

Verden er gjennom råtten av griskhet rett og slett.. Men hva kan man forvente når 1 % eier 95% av verden..

 

Ja, Tesla vil i alle fall ikke ha noe av bedre batterier, det er sikkert og visst!

Skrevet

i løpet av 2014 til i dag, har det dukket opp og blitt beskrevet et sted mellom 4 og 6 gjennombrudd som vil gi oss mye bedre batterier.. (som jeg har satt meg inn i).

 

Lite eller ingenting vil skje på den fronten inntil selskapene som produserer dagens batterier føler at inntjeningen på dagens batteri er mettet.. eller behovet for bedre batterier blir stor nok.. Det siste vil skje før det første.. (og vi nærmer oss).

 

Det er ikke uten grunn at f.eks Telenor pushet adsl over kobber så lenge som de gjorde.. pussig nok er det en standard som har vært lite endret siden 1964 og ble solgt som ny tek i frem til og forbi 2010 (Det som har blitt bedre er støy filtrering og feil retting som igjen da gir lengre strekk med ledninger og høyere hastigheter)... fokuset skiftet ikke før mange nok krevde raskere linjer fordi innholdet på nettet krevde det..

 

Bedre batterier vil gå ut over olje inntjening og vil av den grunn bruke mye lengre tid på vei til markedet enn andre gjennombrudd..

 

Verden er gjennom råtten av griskhet rett og slett.. Men hva kan man forvente når 1 % eier 95% av verden..

 

Enig
Skrevet

Det hørtes ikke helt lite brannfarlig ut.

 

Tenkte i dag på om det er utredet eksplosjonsfaren ved hydrogenbiler. En krasj med full tank gir vel Hollywood-tilstander.

Nei, du er nok førstemann til å tenke på sikkherhet når det gjelder hydrogen. Godt jobbet.

 

Mer seriøst, hydrogenet oppbevares ikke flytende eller i gassform i moderne brenselceller. Det er for ineffektivt og risikabelt. Det oppbevares heller bundet kjemisk i form av metallhydrider, eller adsorbert på overflaten til et annet materiale. Ingen eksplosjonsfare og mye mer hydrogen på tanken.

Skrevet

 

Det hørtes ikke helt lite brannfarlig ut.

 

Tenkte i dag på om det er utredet eksplosjonsfaren ved hydrogenbiler. En krasj med full tank gir vel Hollywood-tilstander.

Nei, du er nok førstemann til å tenke på sikkherhet når det gjelder hydrogen. Godt jobbet.

 

Mer seriøst, hydrogenet oppbevares ikke flytende eller i gassform i moderne brenselceller. Det er for ineffektivt og risikabelt. Det oppbevares heller bundet kjemisk i form av metallhydrider, eller adsorbert på overflaten til et annet materiale. Ingen eksplosjonsfare og mye mer hydrogen på tanken.

 

Jeg finner stadig opp sprengstoffet, men står stadig lengre unna når det går av. Hvordan fyller man tanken da?

Skrevet

Synes jeg lesere om nye batteriteknologier hele tiden, men får aldri oppleve det. Virker som når de har klart et konsept så er det videre til neste

 

Ja, du leser sikkert om det hele tiden. Jo, du får oppleve det. Du har kanskje til og med allerede opplevd det.

Skrevet

Lyspæremarkedet virker mer åpent enn batterimarkedet, så LED pærene kom fort...

 

Men når penger styrer markedet, så skal nok nåværende batterier melkes en stund til..

Skrevet

 

 

Det hørtes ikke helt lite brannfarlig ut.

 

Tenkte i dag på om det er utredet eksplosjonsfaren ved hydrogenbiler. En krasj med full tank gir vel Hollywood-tilstander.

Nei, du er nok førstemann til å tenke på sikkherhet når det gjelder hydrogen. Godt jobbet.

 

Mer seriøst, hydrogenet oppbevares ikke flytende eller i gassform i moderne brenselceller. Det er for ineffektivt og risikabelt. Det oppbevares heller bundet kjemisk i form av metallhydrider, eller adsorbert på overflaten til et annet materiale. Ingen eksplosjonsfare og mye mer hydrogen på tanken.

 

Jeg finner stadig opp sprengstoffet, men står stadig lengre unna når det går av. Hvordan fyller man tanken da?

 

Du fyller på med rent hydrogen, og det stabiliserer seg på den tryggere lagringsmåten.

Skrevet

Nei, du er nok førstemann til å tenke på sikkherhet når det gjelder hydrogen. Godt jobbet.

 

Mer seriøst, hydrogenet oppbevares ikke flytende eller i gassform i moderne brenselceller. Det er for ineffektivt og risikabelt. Det oppbevares heller bundet kjemisk i form av metallhydrider, eller adsorbert på overflaten til et annet materiale. Ingen eksplosjonsfare og mye mer hydrogen på tanken.

Metallhydrider har så vidt jeg vet enorme utfordringer med kapasitet/vekt og er derfor ikke benyttet i den ene kommersielle hydrogenbilen på markedet og de få andre konseptbilene. De bruker vist trykktanker med 550-700 bar trykk, uten absorberende metaller.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_tank

 

Legg merke til at de to tankene i Honda FCX på bildet er beskyttet av en ekstremt tykk ramme rundt de.

 

Det blir nok ganske stygt om tankene brister for eksempel i et parkeringshus. Men nå har vi jo veldig lite reell risikoerfaring på hydrogenbiler, bare papirberegninger hittil. For fossilbiler vs elbiler har vi langt bedre data. Brannrisikoen er veldig mye høyere for fossilbiler enn for elbiler. De få elbilene som har brent har fått uforholdsmessig mye mediedekning sammenlignet med fossilbiler. Brenner det en Tesla i Øst-Agder så blir det dekket av nasjonale aviser, Tv og radio i hele Skandinavia. Brenner en Volvo dieselbil samme sted så er det ikke mange flere enn lokalavisa Aust-Agder blad som gidder å skrive om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...