Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har UnRAID med Plex. Jeg strømmet en UHD-film og det gikk greit. Problemet mitt var når jeg skulle legge til undertekst på norsk. Forsøkte først med PGS, men det bare bufret. Forsøkte også på engelsk med SRT, med samme resultat. Antar at Plex må transcode og at serveren ikke klarer det.

 

Jeg har en relativt svak prosessor etter dagens standard. Spesielt mtp. UHD. Jeg har en AMD A10-5800K med 4GB ram.

 

Mitt spørsmål er: hvilken prosessor i dag er et minimum for to samtidige UHD-strømmer? Intel eller AMD er det samme, så forslag fra begge produsenter er fint.

Lenke til kommentar

Kort svar: det går ikke.

 

Tommelfingerregel er at det kreves ca 1.000 passmark for å transcode én FHD-strøm, mens 4k krever 10.000. i praksis kun de kraftigste prosessorene som klarer en enkelt 4k-strøm.

 

4k må direkteavspilles, men det er som du har opplevd et problem med undertekster fordi Plex sliter litt på det området

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer om jeg skal kjøpe meg en brukt server.. Er det noe spesielt jeg må tenke på?
Ting jeg kommer på i farten er jo hvor mange disker man kan få inn uten å tenke på noe mer utstyr, også er det vel at raid-kontroller må støtte HBA/IT mode?

 

Har kommet over en på finn som jeg vurderer, men der støtter ikke raid-kontroller HBA/IT mode så vidt jeg vet.. (HP Smart Array P410).
Ellers tror jeg den skal være veldig grei til mitt bruk.
Kjører pr dags dato kun 2 vm's, en er Windows 10 desktop som egentlig brukes lite.. men dette er grunnet at den ikke duger til det jeg tenkte.. avspilling av film, litt spilling, surfing osv.. (Plex har overtatt jobben med avspilling av film/serier, og laptop brukes til surfing.. Spill får jeg ikke kjørt med et crappy GT710 kort :p.

Andre VM er en server 2016, som egentlig kun er satt opp til å brukes for install av Windows over PXE, som en nødløsning hvis minnepenn skulle svikte.

 

Kjører også en del dockers, men ingen av disse krever stort.. Mulig det hadde hjulpet litt på deluge, at den fikk eget nic.. mulig jeg hadde klart å utnytte linja da..

 

Hovedproblemet mitt med å oppgradere dagens utstyr er at jeg KUN har en pcie x16 port (idiotisk kjøp..), og i denne porten sitter det nå en macbook SSD, resten er 1x porter.. Og et nyere skjermkort i en 1x port, funker nok ikke veldig bra.. Skulle jeg flyttet SSD til en av disse portene så ville jeg vel mistet ytelse på den også.



Var dårlig respons på det forrige innlegget mitt gitt.. så jeg får selv komme med en liten update.
Jeg endte opp med å svi av 6000kr + frakt, på en brukt supermicro server, med dual xeon CPU (husker ikke modell i farta, men er 6 core med ht, altså mulighet for 24 tråder og rundt 2.4ghz) 24gb ddr3 ecc ram, hba kort og plass til 12x 3.5" disker i front.

Angrer ikke på det kjøpet, alt går så det suser.
Krølla til hovedkortet ved å flashe feil fil til bios.. så jeg ble ca 2 uker uten systemet mens jeg ventet på ny chip.
Men alt er 100% oppe igjen nå :D

Har gjort et par endringer i oppsettet.. blant annet å bruke Macbook ssd som hoved disk for vm's, istedet for å kun la en vm bruke den fysisk.
Dette gav en real boost i ytelse.
Begge vm's kjører nå 2 vdisks hver.. hvor boot disk ligger på ssd og lagrings disk ligger på array.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gratulerer med solid oppsett. Kunne tenkt meg noe slikt selv, men har vel strengt tatt ikke behov for det. Er dessverre ikke så veldig solid på ting og har mer enn nok med å forstå hvordan sette opp dockere riktig. Håper etterhvert å få synkronisert UnRAID og Jottacloud sammen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var dårlig respons på det forrige innlegget mitt gitt.. så jeg får selv komme med en liten update.

Jeg endte opp med å svi av 6000kr + frakt, på en brukt supermicro server, med dual xeon CPU (husker ikke modell i farta, men er 6 core med ht, altså mulighet for 24 tråder og rundt 2.4ghz) 24gb ddr3 ecc ram, hba kort og plass til 12x 3.5" disker i front.

 

Angrer ikke på det kjøpet, alt går så det suser.

Krølla til hovedkortet ved å flashe feil fil til bios.. så jeg ble ca 2 uker uten systemet mens jeg ventet på ny chip.

Men alt er 100% oppe igjen nå :D

 

Har gjort et par endringer i oppsettet.. blant annet å bruke Macbook ssd som hoved disk for vm's, istedet for å kun la en vm bruke den fysisk.

Dette gav en real boost i ytelse.

Begge vm's kjører nå 2 vdisks hver.. hvor boot disk ligger på ssd og lagrings disk ligger på array.

Hallais

Lurte selv på å kjøpe en slik server. Du har ikke mulighet til å sjekke modelnr på den du har? Kanskje det kunne vært noe for meg.

Sitter her med en gammel server jeg kjøpte av en kompis. Fungerer jo men er liten mulighet til å utvide eller å gjøre noen oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Hallais

Lurte selv på å kjøpe en slik server. Du har ikke mulighet til å sjekke modelnr på den du har? Kanskje det kunne vært noe for meg.

Sitter her med en gammel server jeg kjøpte av en kompis. Fungerer jo men er liten mulighet til å utvide eller å gjøre noen oppgraderinger.

Lagret annonsen i favoritter, så jeg får den opp på finn ;)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=119068050&fks=119068050

 

Men skal du kjøpe noe sånt så er vel nesten det viktigste å passe på, at kontrolleren støtter HBA.. Så det ikke er et raid kort i den.

Mye av HP og Dell leveres med reine RAID kort.. og skal du bytte ut dette så går det fort en tusenlapp eller mer ekstra.

Jeg klarte forøvrig å prute ned denne fra 7500 til 6000kr + frakt.

Uheldigvis flashet jeg feil til bios etter kort tid.. så jeg drepte bios chippen.. men fikk heldigvis tak i ny bios chip på ebay til 150kr :)

Ganske enkel sak å lodde :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg prøver å bruke Duplicati sammen med Jottacloud. Jeg tror jeg har klart å installere (om det er riktig benevnelse på en docker) Duplicati riktig, og forsøker å logge inn på Jottacloud med brukernavn og passord som jeg vet er riktig. Da får jeg en feilmelding 401 om at brukernavn og passord er feil.

 

Jeg begynner å gi opp litt dette UnRAID-prosjektet fordi jeg sliter med å få en sømløs backup til skyen. Er det noen som kan hjelpe meg med litt problemløsning? Har tid til å sitte litt og fikle med dette på dag/kveld i morgen

Lenke til kommentar

Jeg prøver å bruke Duplicati sammen med Jottacloud. Jeg tror jeg har klart å installere (om det er riktig benevnelse på en docker) Duplicati riktig, og forsøker å logge inn på Jottacloud med brukernavn og passord som jeg vet er riktig. Da får jeg en feilmelding 401 om at brukernavn og passord er feil.

 

Jeg begynner å gi opp litt dette UnRAID-prosjektet fordi jeg sliter med å få en sømløs backup til skyen. Er det noen som kan hjelpe meg med litt problemløsning? Har tid til å sitte litt og fikle med dette på dag/kveld i morgen

Kan desverre ikke hjelpe deg da jeg selv er fersk i faget, men kjenner igjen følelsen.

Å påstå at Unraid er enkelt er en mektig overdrivelse i mine øyne. Man skal ofre en god del tid og energi for å finne ut hvordan den skal settes opp.

Jeg har vært på nippet til å gi opp flere ganger. Eneste grunnen til at jeg holder ut er at alle andre "ferdige" servere har så dårlig maskinvare.

 

Men ønsker deg lykke til uansett. Dersom ingen kan hjelpe så prøv på unraid forumet. Er mange flinke der.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Tenkte på å tipse deg om denne ;) ikke så ulik min på specs, og har ligget ute lenge.

Tror den har blitt satt ned i pris ihvertfall 2 ganger.

Bare synd det er 1u som kun har plass til 8 disker

Også er det litt andre cpu'er enn det jeg har(dual 4 kjerne, usikker på om dem har hyperthreading, mot dual 6 kjerne med hyperthreading i min), + må hentes om du ikke har egnet emballasje.

https://www.finn.no/118185269

 

Steike. Den der hadde vært noe ja takk for link

 

Jeg mener jeg så en lignende her på finn for en stund siden. Gdt du fikk fikset den biosen. Har jo flashet en del bioser selv i min tid men har aldri loddet en før. Godt jobba

Lenke til kommentar

Tenkte på å tipse deg om denne ;) ikke så ulik min på specs, og har ligget ute lenge.

Tror den har blitt satt ned i pris ihvertfall 2 ganger.

Bare synd det er 1u som kun har plass til 8 disker

Også er det litt andre cpu'er enn det jeg har(dual 4 kjerne, usikker på om dem har hyperthreading, mot dual 6 kjerne med hyperthreading i min), + må hentes om du ikke har egnet emballasje.

https://www.finn.no/118185269

 

 

Jeg så faktisk den der og syntes den så veldg grei ut. For min del så holder 8 disker plenty og jeg krever heller ikke all verden av prosessorene. Viktigste og pri 1 er stabilitet.

Når det er sagt så må jeg nok drøye det litt før jeg får tid til å sette opp noe slikt. Har tilnærmet null tid å bruke på noe som helst av dette for tiden. Men den er absolutt noe slikt som jeg ser etter.

 

Men det må bli senere:)

Lenke til kommentar

Kan desverre ikke hjelpe deg da jeg selv er fersk i faget, men kjenner igjen følelsen.

Å påstå at Unraid er enkelt er en mektig overdrivelse i mine øyne. Man skal ofre en god del tid og energi for å finne ut hvordan den skal settes opp.

Jeg har vært på nippet til å gi opp flere ganger. Eneste grunnen til at jeg holder ut er at alle andre "ferdige" servere har så dårlig maskinvare.

 

Men ønsker deg lykke til uansett. Dersom ingen kan hjelpe så prøv på unraid forumet. Er mange flinke der.

 

Takk for svaret. Jeg får forsøke å forske litt mer på det, og eventuelt henvende meg på Limetech-forumet.

Lenke til kommentar

Tenkte på å tipse deg om denne ;) ikke så ulik min på specs, og har ligget ute lenge.

Tror den har blitt satt ned i pris ihvertfall 2 ganger.

Bare synd det er 1u som kun har plass til 8 disker

Også er det litt andre cpu'er enn det jeg har(dual 4 kjerne, usikker på om dem har hyperthreading, mot dual 6 kjerne med hyperthreading i min), + må hentes om du ikke har egnet emballasje.

https://www.finn.no/118185269

 

 

Den der var ikke så dum!

 

2x Intel Xeon E5620 https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5620+%40+2.40GHz&id=1249&cpuCount=2

8097 i passmark score, burde fungerer greit til 4 1080p plex streams.

Lenke til kommentar

Krever virkelig plex så mye?
Jeg har Plex app på tv (Samsung 7 serie, 4k tv), og jeg streamer mye i perioder (stille på serie fronten akkurat nå :p ), og syns ikke serveren jobber så veldig hardt egentlig.
Nå har jeg riktignok 12 cores og 24 threads men.. 

 

Jeg er veldig fornøyd med løsningen :)
Testet for morroskyld og kjøre et klipp via pc, og bare spille det av i media player classic, for så å spille samme klipp igjennom plex.. Det var en god del bedre bilde med plex :)

 

Men når serveren var nede mens jeg ventet på ny bios chip, så hadde jeg et midlertidig oppsett med en gammel optiplex pc, med HBA kortet montert i, og tilkoblet diskene i server kabinettet..
Og da sleit jeg litt med plex :p
Kjørte noe filkopiering samtidig som jeg streamet med plex.. Det endte opp med at plex tryna, og serveren sluttet å svare.. Når overføringa var ferdig så fungerte det igjen :p
Men.. tipper den ville slitt med å kjøre 2 streams samtidig f.eks... Ikke ofte det er mer enn en her, men det hender jo :p
Deler nett med naboen, så han har også lagt inn plex appen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...