Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Tror bare det er å innse at denne serveren blir for komplekst for meg. Jeg er for gammel og har for lite tid til å bruke masse tid hver eneste gang jeg skal gjøre noe.

I tillegg så er den noe av det mest ustabile jeg har vært borti. Sier "jeg" nå fordi jeg forstår at andre ikke har de problemene som jeg har. Mistet nesten 50GB data uten noen som helst grunn her forleden! Hadde backup av det meste heldigvis men det var mest flaks ettersom jeg trudde at jeg hadde en backup i serveren som hadde paritet. Men det gjelder diskfeil......ikke når flere hundre kataloger bare forsvinner!

 

Min kunnskap om Linux og min tilgjengelige tid til å lære er rett og slett ikke nok:(

Synes dette er utrolig synd ettersom jeg virkelig likte at den kunne gjøre alt som jeg ville.

 

Problemet er at uansett pokker hva man skal gjøre så er det hinsides avansert å gjøre det. Det virker som at den er laget av Linux programmerer for dem som liker å drive med Linux.

Jeg hadde et lite håp om at dem kanskje hadde lyst å gjøre den litt tilgjengelig for andre som ikke har den store kunnskapen, men det er bare å gi opp for min egen del.

 

Det er ikke en eneste ting som jeg har gjort på den som har vært en lett oppgave! Selv etter tutorials på nettet og diskusjon og hjelp på forum så er det alltid en ny feilmelding som dukker opp.

 

Beklager klagingen.....måtte bare få det ut.

 

Stikker nå og kjøper en vanlig personal cloud på elkjøp for lagring i skyen og så er det ut for å se om det andre alternativer for å kjøre PLEX og MINECRAFT server.

 

Misunner dere som får til dette! Det er virkelig en skatt av en server når man kan det!!

Lenke til kommentar

MrVilla: Paritet er IKKE backup, uansett system. Forsvinner en fil eller 1000 av en eller annen grunn, så er det også borte fra pariteten.

Som du sier, paritet beskytter bare mot diskfeil.

 

Hvilke feilmeldinger får du opp?
Høres rart ut at du har så mye feil som du sier.

Lenke til kommentar

Tror bare det er å innse at denne serveren blir for komplekst for meg. Jeg er for gammel og har for lite tid til å bruke masse tid hver eneste gang jeg skal gjøre noe.

 

[...]

 

Stikker nå og kjøper en vanlig personal cloud på elkjøp for lagring i skyen og så er det ut for å se om det andre alternativer for å kjøre PLEX og MINECRAFT server.

 

Misunner dere som får til dette! Det er virkelig en skatt av en server når man kan det!!

 

Jeg skal ikke nekte for at det i starten var mye jobb og en del frustrasjon i å sette dette opp. Begrenset tid, brukt hardware og høye ambisjoner hadde en del utfordringer.

 

Med det sagt så var det for min del verdt det. Det har nå kjørt i snart 18mnd, og jeg har oppetider på 99-99.5% hvor de eneste nedetidene er planlagte oppdateringer av Dockers (som går automatisk på natterstid samtidig som backup av disse tas), planlagt manuell oppdatering av OS og strømbrudd fra Hafslund som jeg ikke rår over. Kjempefornøyd.

 

Jeg har etterhvert utvidet til å ha en 10-15 tjenester kjørende på serveren, og etter å ha fått det litt under fingrene er det lite hodebry med dette også. Jeg 

 

Unraid-forumet var for meg en stor hjelp og jeg er sikker på at det er flere her inne som også vil hjelpe deg hvis du er villig til å gi det et forsøk :)

Lenke til kommentar

Jeg er nok i samme båt som MrVilla og gikk all-in i UnRAID fordi jeg opplevde det som en optimal løsning der jeg hadde 5-6 disker i forskjellige størrelser, gammel HW og UnRAID virket som et GUI som var oppnåelig for en novise-bruker innen Linux, men minst midt på treet i Windows. Serveren er dønn stabil, alle dockere fungerer som de skal. Her er det nok brukeren som ikke har nok kunnskap til å forstå alt. Blant annet dette med om cache er satt opp riktig og brukes riktig, bruk av MC og ikke minst backup til Jottacloud som jeg fortsatt ikke får til. Jeg forstår at Jottacloud ikke støtter Linux. Duplicati sikkert har gjort det de kan for å gjøre det enkelt, men jeg synes det er vanskelig å sette en docker opp riktig også. Men jeg har ikke tid til å lese tutorials, forumposter og se på YouTube med alle andre hverdagsaktiviteter i tillegg.

 

Vi får se om jeg bruker UnRAID i fremtiden, først må jeg finne ut hvordan jeg skal migrere tilbake til Windows enklest mulig. Uansett er jeg fornøyd med å ha støttet prosjektet og kanskje jeg kommer tilbake til det senere når Jottacloud har lagd en egen docker til UnRAID. (Alltid lov å håpe).

Lenke til kommentar

Det med at jeg mistet så mye filer ga mg vel en skikkelig knekk.

 

Ettersom jeg hadde hørt så mye positivt om Linux så tenkte jeg at det var minimal sjangs for at jeg ville miste noen filer der, men plutselig så forsvant det hundrevis av kataloger som jeg hadde inne på Nextcloud'n min.

 

Hvor dem ble av og hvorfor aner jeg ikke den dag i dag. Helt vilkårlig så var bilder og filmklipp for ca 50 GB borte vekk.

Fikk meg en kjempestøkk og hadde heldigvis backup av det aller meste.

 

Men i det daglige så føler jeg alt er en kamp for å få satt opp, og det verste er....når jeg endelig får satt det opp så aner jeg ikke hvordan det gikk til!? Jeg får hjelp på forumet med å skrive inn noen syke kommandlinjer som sier meg null og niks og er jeg heldig....ja så virker det.

 

Prøver å finne ut hvordan jeg kan sette opp backup, men føler det er rett og slett for vanskelig. Jeg klarer ikke engang å sette i en usb penn uten at hele dritten låser seg.....GRRR

Burde ikke det være en mulighet? At man på en enkel måte kan koble i en USB pen uten at man må rekonfigurere hele opplegget for å trekke den ut igjen? Jeg synes det men jeg er kanskje urimelig.

Nå står serveren i 7 steiner siden jeg ikke kan fjerne denne usb pennen som den har blitt så inni helvetes glad i!:p

Da får jeg bare opp at disk missing!

 

Ikke at det nytte å koble den opp for jeg fikk ikke tilgang til en eneste fil uansett. Den gjengkjente ikke FAT32.....

 

Er klar over at det selfølgelig er mulig på et eller annet vis å få til dette, men jeg føler bare at det er så inni granskauen avansert alt.

 

Jeg er livredd for å røre noe på denne serveren av frykt for at den plutselig skal fjerne halve filmbibloteket mitt......da blir jeg sittende å knote halve natta igjen.

 

Høres sikkert veldig negativ ut men jeg er vel mest bare skuffet over at jeg ikke klarer å få det til. Det sier nok mye mer om meg enn om serveren.

 

Jeg har av en eller annen grunn fått til PLEX som av en eller annen grunn fungerer som ei KULE! Den er dønn stabil og er egentlig helt topp.

Det samme kan jeg nesten si med Minecraft serveren. Jeg skjønner vel egentlig 0,05% av dockeren som kjører den så at jeg i det hele tatt fikk den opp å gå er jo et mirakel! Det kjennetegner vel det meste ved det som jeg gjør. Jeg får noe hjelp, leser litt tutorials, prøver litt forskjellig og så plutselig så enten virker det eller så går det til helvete.

Sånn kan man si at det er med det meste, men ved Unraid så lærer jeg ekstremt tregt! Man snakker mikroskopiske steg her!

 

Det som jeg føler er mest sårbart er Nextcloud'en. Den er jeg livredd for. Prøver å finne ut hvordan jeg skal ta backup av alt jeg har på serveren til en ekstern USB disk, men jeg finner det rett og slett ikke ut. Installerte rclone da det ble anbefalt men da jeg åpnet det så virker det som at det er et rent cli basert program som jeg rett og slett ikke orker å bruke tid på å sette meg inn i. Hadde håpet det var et program der man kunne velge source og destination og ferdig med den! Men det hadde vel vært for enkelt.

 

Det ble mye tekst dette.



Jeg er nok i samme båt som MrVilla og gikk all-in i UnRAID fordi jeg opplevde det som en optimal løsning der jeg hadde 5-6 disker i forskjellige størrelser, gammel HW og UnRAID virket som et GUI som var oppnåelig for en novise-bruker innen Linux, men minst midt på treet i Windows. Serveren er dønn stabil, alle dockere fungerer som de skal. Her er det nok brukeren som ikke har nok kunnskap til å forstå alt. Blant annet dette med om cache er satt opp riktig og brukes riktig, bruk av MC og ikke minst backup til Jottacloud som jeg fortsatt ikke får til. Jeg forstår at Jottacloud ikke støtter Linux. Duplicati sikkert har gjort det de kan for å gjøre det enkelt, men jeg synes det er vanskelig å sette en docker opp riktig også. Men jeg har ikke tid til å lese tutorials, forumposter og se på YouTube med alle andre hverdagsaktiviteter i tillegg.

Vi får se om jeg bruker UnRAID i fremtiden, først må jeg finne ut hvordan jeg skal migrere tilbake til Windows enklest mulig. Uansett er jeg fornøyd med å ha støttet prosjektet og kanskje jeg kommer tilbake til det senere når Jottacloud har lagd en egen docker til UnRAID. (Alltid lov å håpe).

MC skjønner jeg lite av. Startet den opp men følte jeg virelig var på tynn is og skrudde den rett av igjen;)

Installerte krusader som jeg følte var langt mer min greie! Men det hjelper lite når jeg ikke får til denne usb disken....

Er også litt usikker på hva jeg i det hele tatt ser i den krusaderen når jeg tenker meg om.....

 

At det er brukeren  (meg) som mangler kunnskap er det ingen tvil om. Jeg skulle bare ønske at terskelene var litt mindre bratt.....



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det som jeg føler er mest sårbart er Nextcloud'en. Den er jeg livredd for. Prøver å finne ut hvordan jeg skal ta backup av alt jeg har på serveren til en ekstern USB disk, men jeg finner det rett og slett ikke ut. Installerte rclone da det ble anbefalt men da jeg åpnet det så virker det som at det er et rent cli basert program som jeg rett og slett ikke orker å bruke tid på å sette meg inn i. Hadde håpet det var et program der man kunne velge source og destination og ferdig med den! Men det hadde vel vært for enkelt.

 

Det ble mye tekst dette.

 

Dette ble mye tekst, og mye rant. Helt greit med rant, du har min sympati :)

 

Som sagt hvis det er noe konkret du ønsker å ta tak i så er det sikkert fler som kan hjelpe deg, men "ingenting funker, og jeg skjønner ikke hvorfor" er det umulig å hjelpe.

 

Angående rclone: Ja dette er CLI. Det har stabilitet og en støtte for et bredt spekter av skytjenester som gjør det ganske unikt. Ikke bli avskrekket av CLI, du kjører gjennom en interaktiv wizard i CLI for å sette opp skytjenester. Etter det har jeg kun én linje command som kjører daglig for å sørge for oppdatert backup:

rclone sync -v /mnt/user/Backup Google:UnraidBackup

Dette kan også kombineres med Borg for sørge for versjonshåndtering, kompresjon og deduplication. Kryptering har man mulighet til i begge programmene. https://www.reddit.com/r/unRAID/comments/9md2hh/tutorial_rclone_borg_for_your_awesome_backup_needs/

Lenke til kommentar

Dette ble mye tekst, og mye rant. Helt greit med rant, du har min sympati :)

 

Som sagt hvis det er noe konkret du ønsker å ta tak i så er det sikkert fler som kan hjelpe deg, men "ingenting funker, og jeg skjønner ikke hvorfor" er det umulig å hjelpe.

 

Angående rclone: Ja dette er CLI. Det har stabilitet og en støtte for et bredt spekter av skytjenester som gjør det ganske unikt. Ikke bli avskrekket av CLI, du kjører gjennom en interaktiv wizard i CLI for å sette opp skytjenester. Etter det har jeg kun én linje command som kjører daglig for å sørge for oppdatert backup:

rclone sync -v /mnt/user/Backup Google:UnraidBackup

Dette kan også kombineres med Borg for sørge for versjonshåndtering, kompresjon og deduplication. Kryptering har man mulighet til i begge programmene. https://www.reddit.com/r/unRAID/comments/9md2hh/tutorial_rclone_borg_for_your_awesome_backup_needs/

 

 

Hehe…..joda….blir en del rant. Skal prøve å holde igjen litt:)

Har liksom vært litt at «dette skal jeg faen meg få til» og så ender det det rett i dass…..

 

Er jo fasiten på hvilke forberedelser som trengs for en god rant post!;-)

 

Men ok. Her kommer det så saklig som jeg klarer.

 

  1. Hvordan får jeg startet opp servern uten at USB disken min er koblet til? Slik som det er nå så får jeg bare feilmelding om at disk missing når jeg velger den bort....
  2. Hvordan får jeg koblet til en ekstern USB harddisk som jeg kan overføre filer til og fra?
  3. Hvordan setter jeg opp et backup-program for overføring fra server til USB disk?
    1. Jeg må jo innrømme at det ikke så veldig komplisert ut fra det som du skrev, men må få den usb disken opp å gå først!
  4. Har også prøvd å sette opp en sånn reverse proxy (letsencrypt) uten hell i forbindelse med Nextcloud. Jeg er egentlig veldig usikker på om jeg skal prøve av frykt for å ødelegge hele oppsettet som jeg har.

 

 

 

Til slutt så kan jeg nevne at jeg sliter med paritetsdisken min og den dukker ikke opp lenger for å kjøre en test.

Den har kommet opp med feilmelding noen ganger. Har forsøkt å kjøre preclean uten suksess.

Nå virker det som den har gitt helt opp.

 

Er fortsatt garanti på den så jeg skal se om jeg får byttet den.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Installer unassigned devices plug-in.

Denne gjør det nok enklere for deg å bruke eksterne enheter.

Har ikke noe guide til deg i farta, men du bør finne mye info på nett, evt at noen her kan hjelpe deg.

 

Ok. har ikke hørt om den før. Takker for tips!

Søkte den opp og når jeg ser 100 sider med "hjelp til feilemeldinger" så blir jeg ikke akkurat beroliget ;)

 

Først av alt så må jeg finne ut hvordan i hulseste jeg får startet opp servern UTEN USB disk;)

Lenke til kommentar

Du er sikker på at du ikke på et eller annet vis har Unraid installert på den USB-disken? At den faktisk bruker annen USB-stick med Unraid som boot-drive?

 

Hvis ja: Når i prosessen forteller maskinen deg at disk mangler?

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Du er sikker på at du ikke på et eller annet vis har Unraid installert på den USB-disken? At den faktisk bruker annen USB-stick med Unraid som boot-drive?

 

Hvis ja: Når i prosessen forteller maskinen deg at disk mangler?

100% sikker. Ser det på størrelsen. 

 

Kan fortelle det forløpet.

Jeg ønsket å overføre noen filer fra en usb disk (32GB) til en share.

Satte den i en USB port på serveren. Slo av unraid, mounted usb disken i en ledig slot og startet opp. Etter en del forsøk så fant jeg ut at jeg fikk det ikke til og bestemte med for å koble ut usb disken.

slo av unraid, og gikk inn på USB disken og valgte no disk i menyen. 

Nå kommer det opp at en disk mangler og jeg får ikke startet opp serveren.

 

Dersom jeg legger inn usb disken igjen så får jeg startet opp.

 

Av en eller annen grunn så virker det som at unraid tror at denne usb disken er en del av "raidet" mitt....

Lenke til kommentar

Ikke noe jeg har vært borti i det hele tatt. 

 

Kan du legge ut et screenshot av "Main" skjermen din på Unraid GUI?

 

Og hva mener du med det her:

 

slo av unraid, og gikk inn på USB disken og valgte no disk i menyen. 

Nå kommer det opp at en disk mangler og jeg får ikke startet opp serveren.

 

Hvilken meny er dette snakk om? Hvor kommer det opp at disk mangler, er det de første sekundene etter at du trykker på på-knappen på serveren?

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Ikke noe jeg har vært borti i det hele tatt. 

 

Kan du legge ut et screenshot av "Main" skjermen din på Unraid GUI?

Her er skjermbilde:

 

Her har jeg startet opp server. Du ser at jeg har ingen paritet disk da denne er det feil med og jeg får ikke gjort noe med den.

 

disk 2 er den usb disken jeg forsøkte å kopiere filer fra men det gikk ikke så bra...

Når jeg slår av raidet så får jeg opp skjermbilde 2

post-6992-0-39015700-1547063833_thumb.jpg

post-6992-0-97539800-1547063994_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er jeg med :)

 

USB-sticken har blitt et del av arrayet ditt, og det er feil. Prøv følgende liste:

  1. Make sure that the drive or drives you are removing have been removed from any inclusions or exclusions for all shares, including in the global share settings. Shares should be changed from the default of "All" to "Include". This include list should contain only the drives that will be retained.
  2. Make sure you have a copy of your array assignments, especially the parity drive. You may need this list if the "Retain current configuration" option doesn't work correctly
  3. Stop the array (if it is started)
  4. Go to Tools then New Config
  5. Click on the Retain current configuration box (says None at first), click on the box for All, then click on close
  6. Click on the box for Yes I want to do this, then click Apply then Done
  7. Return to the Main page, and check all assignments. If any are missing, correct them. Unassign the drive(s) you are removing. Double check all of the assignments, especially the parity drive(s)!
  8. Do not click the check box for Parity is already valid; make sure it is NOT checked; parity is not valid now and won't be until the parity build completes
  9. Start the array; system is usable now, but it will take a long time rebuilding parity

 

 

Fra denne wikien.

 

EDIT: For å ha sagt det og: Unraid er ikke laget for kopiering til/fra minnepenner. I alle fall ikke såvidt jeg kan se, det har heller ikke vært en del av mitt bruksområde så har ikke forsket mye på det. Jeg bruker Unassigned plugin til noen andre disker, så den kjenner jeg greit til :I

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Da er jeg med :)

 

USB-sticken har blitt et del av arrayet ditt, og det er feil. Prøv følgende liste:

  1. Make sure that the drive or drives you are removing have been removed from any inclusions or exclusions for all shares, including in the global share settings. Shares should be changed from the default of "All" to "Include". This include list should contain only the drives that will be retained.
  2. Make sure you have a copy of your array assignments, especially the parity drive. You may need this list if the "Retain current configuration" option doesn't work correctly
  3. Stop the array (if it is started)
  4. Go to Tools then New Config
  5. Click on the Retain current configuration box (says None at first), click on the box for All, then click on close
  6. Click on the box for Yes I want to do this, then click Apply then Done
  7. Return to the Main page, and check all assignments. If any are missing, correct them. Unassign the drive(s) you are removing. Double check all of the assignments, especially the parity drive(s)!
  8. Do not click the check box for Parity is already valid; make sure it is NOT checked; parity is not valid now and won't be until the parity build completes
  9. Start the array; system is usable now, but it will take a long time rebuilding parity

 

 

Fra denne wikien.

 

Hvordan kan denne ha blitt en del av arrayet mitt? Unraid kan ikke engang lese den...

 

Uansett så virker dette som en grei oppskrift som jeg skal klare å følge. Sier tusen takk for hjelpen. Den verdsettes veldig!

 

Kjapt spørsmål. Det står noe i punkt 7 at jeg må dobbel sjekke alle assignments og da spesielt paritets diskene! Ettersom jeg akkurat nå ikke har noen vil det bety noe? Pr nå så er det det kun en disk som har data utenom cache disken og det er disk 1

 

Det er med andre ord ingenting å bygge paritet på her (og heller ingen steder jeg har noen paritet)

 

Så...er dette trygt?

Lenke til kommentar

Hvordan det kan ha skjedd? Ikke ta det personlig, men jeg mistenker heller at dette er noe du har gjort i forsøket på å på mountet USB-disken enn at det er noe Unraid har gjort på egenhånd. Sikkert ifm en eller annen guide som du ikke helt forsto underveis. Kjenner meg godt igjen i sånne feil ^^

 

For deg med kun en disk byr ikke dette på noen problemer :)

Lenke til kommentar

Hvordan det kan ha skjedd? Ikke ta det personlig, men jeg mistenker heller at dette er noe du har gjort i forsøket på å på mountet USB-disken enn at det er noe Unraid har gjort på egenhånd. Sikkert ifm en eller annen guide som du ikke helt forsto underveis. Kjenner meg godt igjen i sånne feil ^^

 

For deg med kun en disk byr ikke dette på noen problemer :)

 

Faktisk så klarte jeg å rote det til helt på egen hånd. Ingen guide som "hjalp" meg;)

 

Jeg gjorde akkurat det som beskrevet ovenfor. I det jeg la den til så ble den nok automatisk en del av arrayet selv om den var uleselig.

 

Da går jeg i gang.....krysser fingrene!

 

Da er det gjort og det fungerte helt fint!

 

Tusen takk for hjelpen! Da er den delen unnagjort! Ser at den usb disken nå står under unnasigned devices så vil teste den pluginen som ble foreslått tidligere for å se om jeg får tilgang til den.

 

Så gjenstår det å finne ut hva i alle dager som har skjedd med paritetdisken!

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...