Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Er den fremdeles fysisk koblet i maskinen?

 

Får du den opp i listen over disker hvis du stopper arrayet og så prøver å velge en disk som parity?

 

Den er fortsatt fysisk tilkoblet ja.

Den kommer opp i unassigned devices, men får ikke valgt den som paritet. Den kommer ikke opp der.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den nå mountet gjennom Unassigned?

Nei. Prøvde å precleare den men den failet.

 

Satte på preclear igjen og tok bort pre read test og da funket det. Eller i det minste så virket det slik. Den forsvant fra unasigned devices og jeg finner den ingen sted. Selv ikke på preclean plugin'n!

 

Jaja.....jeg må i seng. For fortsette litt i morgen. Se om jeg får tatt disken ut fysisk og satt inn i windows for en skikkelig test.

 

Takker og bukker for all hjelp!!

 

Installer unassigned devices plug-in.

Denne gjør det nok enklere for deg å bruke eksterne enheter.

Har ikke noe guide til deg i farta, men du bør finne mye info på nett, evt at noen her kan hjelpe deg.

 

Installerte denne og den fungerer veldig bra. Fulgte en tutorial med bruk av krusader ( https://www.youtube.com/watch?v=I0XCFPAsWZE&t=568s ) og fikk overført filer uten videre problemer!

Takker for et meget godt tips!

 

Det virker nå som at min paritetdisk er litt ute å kjøre. Kanskje er denne roten til noen av mine problemer med tap av filer og kluss med programmer.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har du programmer kjørende på arrayet ditt? Det anbefales kjørt på cache. Arrayet er ikke spesielt raskt, og det vil kreve mye jobb fra CPU dersom du skal kjøre programmer/virtuelle maskiner på det.

 

Klarer ikke helt å "spå" hva som har skjedd med paritetsdisken - du finner den hverken i listen for å legge til disker eller i unassigned nå?

Lenke til kommentar

Har du programmer kjørende på arrayet ditt? Det anbefales kjørt på cache. Arrayet er ikke spesielt raskt, og det vil kreve mye jobb fra CPU dersom du skal kjøre programmer/virtuelle maskiner på det.

 

Klarer ikke helt å "spå" hva som har skjedd med paritetsdisken - du finner den hverken i listen for å legge til disker eller i unassigned nå?

 

Programmer kjørende på arrayet? Nå er jeg litt usikker må jeg innrømme og du begynner kanskje å skjønne hvor "god" kompetansen er;)

Jeg tror jeg kjører alt på cache disken men hvordan sjekker jeg dette? Alle appene ligger jo i appdata folder. Er det den lokasjonen som avgjør dette? jeg skal sjekke om appdata folderen har cache disken som preferred når jeg kommer hjem.

 

Akkurat nå så finner jeg ikke paritetsdisken noe sted. I går så lå den under unassigned devices. Jeg prøvde da å kjøre preclear uten suksess. Prøvde på ny der jeg valgt bort pre read test (eller noe i den duren) og da virket det som at den gikk i gang, men den forsvant plutselig fra unassigned devices-vinduet!?

 

Jeg lukket ned detalj/log vindu for pre clear for å sjekke noe og da jeg skulle ta den opp igjen så var det ingen steder å finne den. Disken er nå borte vekk og jeg får den heller ikke opp når jeg starte preclear pluginen. Da kommer kun den USB disken opp.

 

Jeg tror at det er noe spesielt med den disken, så når jeg kommer hjem så vil jeg ta den bort fysisk, koble den til windows pc'en og kjøre noen tester på den for å se om det hjelper. Hvis ikke så vil jeg be om en ny på garantien

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Programmer kjørende på arrayet? Nå er jeg litt usikker må jeg innrømme og du begynner kanskje å skjønne hvor "god" kompetansen er;)

Jeg tror jeg kjører alt på cache disken men hvordan sjekker jeg dette? Alle appene ligger jo i appdata folder. Er det den lokasjonen som avgjør dette? jeg skal sjekke om appdata folderen har cache disken som preferred når jeg kommer hjem.

 

Akkurat nå så finner jeg ikke paritetsdisken noe sted. I går så lå den under unassigned devices. Jeg prøvde da å kjøre preclear uten suksess. Prøvde på ny der jeg valgt bort pre read test (eller noe i den duren) og da virket det som at den gikk i gang, men den forsvant plutselig fra unassigned devices-vinduet!?

 

Jeg lukket ned detalj/log vindu for pre clear for å sjekke noe og da jeg skulle ta den opp igjen så var det ingen steder å finne den. Disken er nå borte vekk og jeg får den heller ikke opp når jeg starte preclear pluginen. Da kommer kun den USB disken opp.

 

Jeg tror at det er noe spesielt med den disken, så når jeg kommer hjem så vil jeg ta den bort fysisk, koble den til windows pc'en og kjøre noen tester på den for å se om det hjelper. Hvis ikke så vil jeg be om en ny på garantien

 

Appdata-share skal stå som "Only" på cache. Det samme gjelder for "system".

 

Med programmer så mener jeg Dockers egentlig, eventuelt virtuelle maskiner.

 

Skal ikke utelukke at det er noe galt med disken nei, god idé å ta den ut for å få den testet. Sjekk samtidig alle kabler osv, kan bare være vakkel :)

Lenke til kommentar

Appdata-share skal stå som "Only" på cache. Det samme gjelder for "system".

 

Med programmer så mener jeg Dockers egentlig, eventuelt virtuelle maskiner.

 

Skal ikke utelukke at det er noe galt med disken nei, god idé å ta den ut for å få den testet. Sjekk samtidig alle kabler osv, kan bare være vakkel :)

Godt poeng med sjekk av kablene! Will do!

 

Virket som kablene satt greit. Driver å sjekker disken nå med seatools.

Når dem sier long test så mener dem det! ;) Den får stå og teste til i morgen.

 

Dersom den ikke finner noen feil så vil jeg koble den til en annen port og se om det hjelper.

 

EDIT:

Har da gjennomført den lengste/største testen uten å finne noe som helst feil.

 

Koblet den til serveren på en ny sata port og den ble funnet uten problem. Driver nå og gjennomppbygger paritet.

Får satse på at den fungerer som den skal nå. 

 

Når den er ferdig om noen timer så blir det å se om jeg klarer å sette opp backup. Er egentlig litt mer optimistisk på det nå så man skal ikke se bort fra at jeg klamrer meg fast til denne unraiden en stund til;-)

 

 

 

En ting til som jeg kom på. 

 

Hvordan kan jeg ta en backup av en docker med alle innstillinger og det hele? Kan jeg lage to dockere f.eks en Nextcloud-test i tillegg til den jeg har?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

En ting til som jeg kom på. 

 

Hvordan kan jeg ta en backup av en docker med alle innstillinger og det hele? Kan jeg lage to dockere f.eks en Nextcloud-test i tillegg til den jeg har?

 

du tar backup av appdata området. F.eks via docker CA backup så kan du sette opp automatisk backup fra cache drive appdata til en backup mappe på arrayet.

Du kan også legge til en cache drive til slik at de blir som RAID 1. dvs 2 kopier av cache for å øke sikkerheten din. Er ikke backup men minsker risiko. Så jeg har gjort det i tillegg til backup hver dag til array.

 

En ting til som jeg kom på. 

 

Hvordan kan jeg ta en backup av en docker med alle innstillinger og det hele? Kan jeg lage to dockere f.eks en Nextcloud-test i tillegg til den jeg har?

glemte å svare på siste spørsmålet. Ja du kan ha to docker med samme program. Bytt port de svarer på og velg forskjellige appdata mapper de ligger i så skal det gå bra.

 

 

 

Foresten et spørsmål når jeg først er her. Noen som har tips til bra kabinett for unraid server? tenker minimum 10 slots for disker. Har gått full i dagens kabinett.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

du tar backup av appdata området. F.eks via docker CA backup så kan du sette opp automatisk backup fra cache drive appdata til en backup mappe på arrayet.

Du kan også legge til en cache drive til slik at de blir som RAID 1. dvs 2 kopier av cache for å øke sikkerheten din. Er ikke backup men minsker risiko. Så jeg har gjort det i tillegg til backup hver dag til array.

Da skal jeg teste det!

En til cache er en mulighet. Godt mulig jeg gjør det.

 

glemte å svare på siste spørsmålet. Ja du kan ha to docker med samme program. Bytt port de svarer på og velg forskjellige appdata mapper de ligger i så skal det gå bra.

Supert. Tenkte det kunne være greit å bruke den muligheten for å teste ut litt ting som jeg ikke er helt trygg på.

 

Har da fått satt opp Duplicati og det fungerer helt topp.

 

Virker foreløpig som om paritetsdisken min likte seg bedre på en ny port. Kanskje jeg slipper litt av de problemene som jeg har hatt nå.

Akkurat nå så fungerer alt helt fint.

 

Fortsatt et par ting igjen som jeg må få ordnet men det tar jeg om litt. Er ingen brennhast. Bare nyter at det fungerer:D

 

 

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har da fått satt opp Duplicati og det fungerer helt topp.

 

Virker foreløpig som om paritetsdisken min likte seg bedre på en ny port. Kanskje jeg slipper litt av de problemene som jeg har hatt nå.

Akkurat nå så fungerer alt helt fint.

 

Fortsatt et par ting igjen som jeg må få ordnet men det tar jeg om litt. Er ingen brennhast. Bare nyter at det fungerer:D

 

Videoene til spaceinvader one på youtube er veldig bra videoer å se på for å lære mer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skal jeg teste det!

En til cache er en mulighet. Godt mulig jeg gjør det.

Raid != Backup

 

Får du korrupte filer eller sletter noe ved uhell så hjelper ikke raid f.eks.

 

Det finnes en plugin som heter "CA backup and restore appdata". Jeg bruker den kombinert med tilsvarende for oppdateringer. Den kjører en gang i måneden backup til et unraid-share (altså ekstra kopi som også er paritetsbeskyttet), og deretter backup til skyen med rclone.

 

Da skal jeg teste det!

En til cache er en mulighet. Godt mulig jeg gjør det.

Raid != Backup

 

Får du korrupte filer eller sletter noe ved uhell så hjelper ikke raid f.eks.

 

Det finnes en plugin som heter "CA backup and restore appdata". Jeg bruker den kombinert med tilsvarende for oppdateringer. Den kjører en gang i måneden backup til et unraid-share (altså ekstra kopi som også er paritetsbeskyttet), og deretter backup til skyen med rclone.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ja det har jeg funnet ut?

 

Har testet ut duplicity og det fungerer veldig fint. Tenkte å sette det opp men backup til en ekstern disk.

 

Eneste jeg lurer på er hvilken type backup jeg skal ha. Jeg vil jo ikke risikere at jeg tar backup av feil som er gjort. Så en ren speiling hjelper jo ikke.

 

Hvordan gjør du dette?

Lenke til kommentar

Jeg kopierer hele appdata én gang i måneden, og beholder de siste 3 kopiene av dette. Det er altså ikke speiling :)

 

Kommer jo selvsagt an på hvor mye som endrer seg, hvor raskt man eventuelt ville oppdaget feil, og hvor mye plass det tar/man er villig til å bruke på backups.

 

Merk også at backup av appdata, særlig Plex er ganske tungt fordi det kan være snakk om veldig veldig mange små filer. (thumbnails, metadata etc).

Lenke til kommentar

Jeg kopierer hele appdata én gang i måneden, og beholder de siste 3 kopiene av dette. Det er altså ikke speiling :)

 

Kommer jo selvsagt an på hvor mye som endrer seg, hvor raskt man eventuelt ville oppdaget feil, og hvor mye plass det tar/man er villig til å bruke på backups.

 

Merk også at backup av appdata, særlig Plex er ganske tungt fordi det kan være snakk om veldig veldig mange små filer. (thumbnails, metadata etc)

Ok, høres ut som en grei løsning. Var noe i den duren jeg også kom frem til, men tenkte å sette den til en gang i uka ettersom jeg har vært litt uheldig i det siste og fortsatt ikke har helt kontrollen på dette.

Kunne sikkert hatt den en gang i døgnet......!;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har Nextcloud og bruker automatisk opplastning av bilder på samsung mobil?

Jeg har brukt det nesten så lenge jeg har hatt Nextcloud men må fungerer det ikke lenger.

 

Har søkt litt rundt på nettet etter hjelp men det virker som den er skikkelig stuck.

Har så langt slettet cache, avinstallert nextcloud, reinstallert, skrudd av power saving men fortsatt problemer.

manuell opplasting fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg vurderer å prøve meg på unraid i bunn på min mediaserver, men lurer egentlig på hva de største forskjellene er mellom unraid, freenas, nas4free og openmediavault?

 

Noen som har lest seg opp på dette eller har prøvd flere av de?

OMV vet jeg ikke noe om. Men de største forskjellene på unraid og freenas/nas4free er at unraid ikke opererer med raid overhodet. Hver enkelt disk har sitt eget filsystem, noe som gjør unraid mer fleksibelt. Det betyr at du kan ha 1-2 parity disker som tilsvarer raid5/6 i redundency. Altså at 1 eller 2 disker kan ryke uten at du mister data. 
 
Den aller største fordelen med unraid slik jeg ser det er at det er nærmest umulig å miste all data. Hvis du mister disker utover hva parity kan rette opp så mister du bare data på den disken og ikke noen andre. Det vil si at ALLE disker må ryke skal du klare å miste all data. Men ved Freenas/nas4free mister du ALL data på ALLE disker hvis det ryker mer enn de disker som kan ryke (1-2 som vanlig).
 
Unraid er mer fleksibel hvor du kan legge til disker av hvilken som helst størrelse uten noe problem. Dette kan du ikke med RAID, du kan ha flere ZFS pools, men du kan ikke enkelt bare legge til hvilken som helst disk i en pool. Det vil si at du må planlegge litt mer med freenas/nas4free.
 
Med unraid kan du tilegg ta ut hvilken soom helst disk å putte den i hvilken som helst linux maskin å få tilgang til alle data, dette kan du ikke med RAID.
 
Det som gjorde det til en no-brainer for meg er at det er som sagt umulig å miste all data i unraid. Nå er ikke unraid en erstattning for backup bare så det er sagt. Viktige ting MÅ backes opp, sånn er det bare.. Dette gjelder vel alle OS i grunn. Jeg har tapt all data med RAID før og jeg går aldri tilbake  til det for å si det slik.
 
Det eneste minuset med unraid er at man ikke får den hastigheten RAID har. Det er ingen striping av data i unraid. Parity diksene oppdateres i sanntid noe som gjør at at man får maks 60-70 MB/s ved dirkekte skriving til arrayet. Dette med hastighet løses derimot på en annen måte, ved at man kan ha en cache disk hvor data skrives til først for å utnytte full hastighet, (det disken kan klare) for å så overføres til arrayet på nattestid eller noe når maskinen ikke er i bruk.
 
Docker og VM muligetene i unraid er også helt gull. Unraid har en "appstore" hvor man lett finner containere og kan bare klikke installer. En annen ting som jeg tror bare unraid har, (trykk på tror), hvis man sletter docker image fila i unraid (fila som inneholder alle containere) og lager den på nytt, så kan man igjennom "prevoius apps" bare merke alle apper å trykke installer og alt er oppe igjen som før, tar maks 2 min.. Man trenger altså ikke sette opp noe som helst på nytt, bare trykk installer. Noe som gjør alt til en smooth opplevelse.
 
Og det nest beste med unraid er forumet, det er mange som har sagt "came for the software, stayed for the community". Der er det ikke mangel på folk som kan hjelpe. 
Endret av strike_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...