Gå til innhold

Oversikt over trygge studier


lesles

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jus og medisin er "utrygge" i den forstand at det glansbildet som er skapt rundt advokat og legeyrket vil forsvinne. Jeg er ganske sikker på at betingelsene for fremtidens leger vil bli betydelig dårligere enn hva de har hatt de siste årene, særlig mtp lønn og arbeidstid. Men som alltid vil flinke folk komme seg opp og frem i verden, så man burde ikke hovedsakelig velge utdannelse etter hva man tror om arbeidsmarkedet. 

Lenke til kommentar

Yrker man kan anse som trygge er helse og omsorg. Lærere vet jeg ikke om man kan anse som et trygt yrke, da tradisjonelle, institusjonelle skoler kan bli erstattet med individuelle studier noe á nettstudier.

 

Nesten alle yrker som ikke har en sosial faktor står i fare i nærmeste fremtid. Selv ikke ingeniører, jurister eller leger er trygge. Diagnostisering og kirurgi kommer nok til å bli en av de første oppgavene som blir gitt over til robotene.

 

Svaret er jo åpenbart: du må bli en av dem som lager robotene.

 

Vil du først i køen, lag en robot som lager roboter. ;)

 

Tror ikke selv vi er trygge nei. Jeg er redd for at vi jobber mot vår egen undergang.  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt innanfor eldreomsorgen er svært trygge yrker. Kva som skjer med folketallet i forbindelse med barnefødsler og innflytting i framtida kan vi berre spekulere i. Men det vi veit er at vi står ovanfor ei eldrebølge som gjer at dei som er unge no vil ha jobb fram til pensjonsalder med å pleie dagens arbeidsføre.

 

Jus og medisin ser eg ikkje på som heilt trygge. Behovet for advokatar og juristar vil svinge etter resten av markedet. Dersom det er færre som ansetter folk og inngår handelsavtalar, patentar, osv så vil også behovet for juristar bli lavare. I dårlige tider vil også terskelen for å hyre inn advokat på ei sak som ikkje er heilt åpenbar også bli langt høgare sidan folk nok vil prioritere annaleis enn i gode tider.

 

Medisin burde være eit trygt yrke med tanke på det store behovet som kjem innanfor helse og omsorg, men samtidig så er det nok ein trend at ein i større grad enn før brukar mindre kvalifiserte helsearbeidarar. Det er mulig etterkvart som ein får betre kontrollrutinar, oppslagsverk og brukarvennlige testapparat. Alt i dag er det mange kommunar som forholdsvis konsekvent bruker ufaglærte i helsefagarbeidarstillingar, helsefagarbeidarar i sjukepleiarstillingar, osv. Skal nok ikkje overraske meg mykje om vi i framtida vil ha ein fast-sjukepleiar med tilgang til google som vi går til i staden for ein høgt utdanna lege.

 

Ellers vil det meste av praktiske håndtverkarfag også være svært trygge.

Største utryggheita ved å utdanne seg til f.eks. tømrar er nok knytta til lønnsforhold. For det blir heilt sikkert behov for tømrar slik at du garantert får deg ein jobb med fastlønn, men lønnsnivået kan sjølvsagt bli noke lavare enn i dag dersom utviklinga med utanlandsk arbeidskraft held seg oppe.

Lenke til kommentar

At datamaskiner skulle erstatte leger innen diagnostisering var "the next big thing" (google expert systems) på 80-tallet, og har enda ikke tatt av.

 

Dagens kunstige intelligens kan ikke sammenlignes med det vi hadde på 80-tallet. Expert systems er mer eller mindre erstattet av deep learning.

 

IBM Watson er laget for å blant annet gjøre medisinsk diagnose.

Lenke til kommentar

Det har blitt veldig populært og til og med trendy å snakke i mediene om robotisering og automatisering de siste 2-3 årene, hvor man drar frem uttalelser fra rapporter og personer. Men etter min mening er dette egentlig mer en ventet utvikling av samfunnet, og ikke nødvendigvis en ordentlig revolusjon, slik som enkelte vil ha det til.

 

Jeg tror dog som deg at roboter med tid og stunder vil kunne bli brukt i helsevesenet, og i mange andre bransjer kan man se for seg bruk av roboter eller prosesser som blir 100% automatiserte men f.eks legene og sykepleierne vil nok ikke bli borte med det første likevel.

 

Det er nok godt mulig at enkelte yrkesgrupper, med tid og stunder, kan bli helt borte og/eller at man får andre arbeidsoppgaver enn det man sitter med i dag, men slik har det alltid vært i samfunnet etterhvert som utviklingen går sin gang.

 

Det vil ta lang, land tid før robotene og full automatisering uten videre bare kan ta over "alt" i samfunnet, og når det skjer vil det sannsynligvis ha blitt normalt med en slags "borgerlønn" til alle mennesker og/eller at vi har blitt et samfunn der vi bare får det vi vil ha, hele tiden.

 

Så er det også viktig å huske på at tanken og ideene om robotene som utfører ting i samfunnet slett ikke er ny, man snakket mye om dette over flere tiår også i forrige århundre, med jevne mellomrom. Men det er godt mulig at vi vil få mer reelle resultater av dette nå enn tidligere.    

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Når folk spør etter trygge utdannelser føler jeg at de som regel mener "trygge utdannelser bortsett fra omsorgsyrker og lærer".

Det er ikke mange årene siden alle skrev at landet skriker etter ingeniører. Nå skriker det ikke lenger. Det er tungt å forutsi hvordan markedet vil svinge, så en teknisk utdannelse innen noe du finner interessant blir aldri helt feil. Selv om det du lærer skulle bli irrelevant, tilegner du deg (forhåpentligvis) innsikt som gjør det lettere å skifte beite. Men vil du ha det trygt går du for noe menneskerettet.

Lenke til kommentar

 

Det kommer nok ikke til å skje over natten, men om du har sett på utviklingen innenfor industrien så ville du sett en kommende bølge av automatisering. En mediahype er det nok ikke, men det blir nok heller ikke en direkte revolusjon.

 

Det er riktig at kunstig intelligens er et tema som har vært forsket på lenge. Men historisk sett så har hypen allerede gått forbi med oppgangen på 80-tallet, stagneringen på 90-tallet og gjennomslaget nå i senere 2000-, 2010-årene. Som nevnt tidligere så er det først nå at vi har teknologi til å gjennomføre selvlærende, automatiserte systemer, noe som er tydelig bevist i implementasjoner som ville vært umulig for ikke så fryktelig mange år siden. Jeg tror ikke vi kommer til å se sci-fi kunstig intelligens på en god stund, men om utviklingen følger samme tendens som vi har nå, så har jeg ingen tvil om at en stor andel av dagens jobber vil forsvinne før vi blir pensjonister.

 

Kun motvilje kan bremse automatiseringen av jobber, og motvilje fungerte dårlig under den industrielle revolusjonen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

Det kommer nok ikke til å skje over natten, men om du har sett på utviklingen innenfor industrien så ville du sett en kommende bølge av automatisering. En mediahype er det nok ikke, men det blir nok heller ikke en direkte revolusjon.

 

Det er riktig at kunstig intelligens er et tema som har vært forsket på lenge. Men historisk sett så har hypen allerede gått forbi med oppgangen på 80-tallet, stagneringen på 90-tallet og gjennomslaget nå i senere 2000-, 2010-årene. Som nevnt tidligere så er det først nå at vi har teknologi til å gjennomføre selvlærende, automatiserte systemer, noe som er tydelig bevist i implementasjoner som ville vært umulig for ikke så fryktelig mange år siden. Jeg tror ikke vi kommer til å se sci-fi kunstig intelligens på en god stund, men om utviklingen følger samme tendens som vi har nå, så har jeg ingen tvil om at en stor andel av dagens jobber vil forsvinne før vi blir pensjonister.

 

Kun motvilje kan bremse automatiseringen av jobber, og motvilje fungerte dårlig under den industrielle revolusjonen.

 

 

Sant nok, store deler av industrien er allerede ganske automatisert, og har vært det lenge, så der er det vel bare en fortsettelse av trenden.

 

Her i Norge er vel Borregaard et godt eksempel på en industribedrift som har satset tungt og ligger langt fremme på roboter og automatering, og som forøvrig har kunnet beholde produksjonen (og en del arbeidsplasser for den saks skyld) her i Norge.

 

Jeg er jo egentlig enig med deg om at en del jobber, en gang i fremtiden, vil bli borte og/eller at en del jobber vil forandres med tanke på oppgaver og innhold.

 

På den andre side, det vil eventuelt også komme en del nye typer jobber.

 

Nye teknologier, nye muligheter, nye metoder, nye bransjer, roller i bedrifter som blir borte og/eller endret, bransjer som enten blir borte eller endret. Alt dette har vi sett før egentlig. Men nettopp det alle spør seg om er vel egentlig mest dette; blir det faktisk (nok) jobber til mennesker i fremtiden? 

 

Noe som leder meg til neste punkt. Når vi så omsider kommer dit at samfunnet enten ikke klarer å lage nok jobber til mennesker og/eller det uansett ikke er noen vits å holde mennesker i jobb, vil det temmelig raskt tvinge seg frem en hverdag med f.eks borgerlønn og/eller at vi bare får alt vi peker på. Finland og Nederland snuser allerede i dag på dette med borgerlønn, dog ikke nødvendigvis i direkte sammenheng med robotisering og automatisering.

 

Men dette spinner vel litt Off Topic nå.

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

 

 

 

Det kommer nok ikke til å skje over natten, men om du har sett på utviklingen innenfor industrien så ville du sett en kommende bølge av automatisering. En mediahype er det nok ikke, men det blir nok heller ikke en direkte revolusjon.

 

Det er riktig at kunstig intelligens er et tema som har vært forsket på lenge. Men historisk sett så har hypen allerede gått forbi med oppgangen på 80-tallet, stagneringen på 90-tallet og gjennomslaget nå i senere 2000-, 2010-årene. Som nevnt tidligere så er det først nå at vi har teknologi til å gjennomføre selvlærende, automatiserte systemer, noe som er tydelig bevist i implementasjoner som ville vært umulig for ikke så fryktelig mange år siden. Jeg tror ikke vi kommer til å se sci-fi kunstig intelligens på en god stund, men om utviklingen følger samme tendens som vi har nå, så har jeg ingen tvil om at en stor andel av dagens jobber vil forsvinne før vi blir pensjonister.

 

Kun motvilje kan bremse automatiseringen av jobber, og motvilje fungerte dårlig under den industrielle revolusjonen.

 

 

Sant nok, store deler av industrien er allerede ganske automatisert, og har vært det lenge, så der er det vel bare en fortsettelse av trenden.

 

Her i Norge er vel Borregaard et godt eksempel på en industribedrift som har satset tungt og ligger langt fremme på roboter og automatering, og som forøvrig har kunnet beholde produksjonen (og en del arbeidsplasser for den saks skyld) her i Norge.

 

Jeg er jo egentlig enig med deg om at en del jobber, en gang i fremtiden, vil bli borte og/eller at en del jobber vil forandres med tanke på oppgaver og innhold.

 

På den andre side, det vil eventuelt også komme en del nye typer jobber.

 

Nye teknologier, nye muligheter, nye metoder, nye bransjer, roller i bedrifter som blir borte og/eller endret, bransjer som enten blir borte eller endret. Alt dette har vi sett før egentlig. Men nettopp det alle spør seg om er vel egentlig mest dette; blir det faktisk (nok) jobber til mennesker i fremtiden? 

 

Noe som leder meg til neste punkt. Når vi så omsider kommer dit at samfunnet enten ikke klarer å lage nok jobber til mennesker og/eller det uansett ikke er noen vits å holde mennesker i jobb, vil det temmelig raskt tvinge seg frem en hverdag med f.eks borgerlønn og/eller at vi bare får alt vi peker på. Finland og Nederland snuser allerede i dag på dette med borgerlønn, dog ikke nødvendigvis i direkte sammenheng med robotisering og automatisering.

 

Men dette spinner vel litt Off Topic nå.

 

Tviler på at vi får alt vi peker på. Det er veldig få land som har velferdsstat. Automatisering vil kun medføre større forskjeller mellom de rike og de fattige. Kapitalistene vinner. Vil kapitalistene dele ut gratis penger? Hva vinner de på det? Hvilke kapitalist har noen gang delt ut gratis penger? De kjøper seg roboter av en grunn, nemlig å ikke kaste bort penger på menneskelig arbeidskraft. Hvorfor skulle de da bestemme seg for å kaste bort penger på menneskelig arbeidsledighet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om verden i fremtiden. Velferdssystemer vil utvikles over tid, der det ikke er i dag. Det skal dog sies at man også på dette punktet vil bli en utfordring mht. de rike landene VS fattige land. 

 

De kapitalsterke og de som eier bedrifter (hvis bedrifter i dagens format i det hele tatt eksisterer lengre inn i fremtiden) kommer ikke til å dele ut penger nei. Ikke frivillig. Men det stopper likevel ikke et godt fungerende samfunn fra å ha et sosialt sikkerhetsnett. ;)

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...