Gå til innhold

Pondus er blitt heilt elendig, på tide at Øverli gjev seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker Zelda selv, men synes også den har tapt seg etter hvert som at skaperen (Linda Neidestam?) har roet ned det rølpete ved serien. Likte den bedre da den var mye råere. Hun tegner jo veldig bra, også. Mye av humoren går jo også på at Zelda er tidvis ganske naiv i sin feminisme, men det gjelder mange i serien: Folks noe naive og/eller fordomsfylte meninger. Synes Neidestam fint klarer å få fram dette, selv om jeg skjønner at det kan være litt for "in your face" noen ganger.

 

 

Det er jo en stripe der Zelda blir omtalt som feminazgûl..

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Nemi har havnet i samme spor som mange andre serier gjør over tid: Den kjører seg litt for fast. Blitt for trygg på seg selv. Er ikke like røff og utfordrende lenger. 

 

Jeg kan fortsatt kjøpe Nemi-blader fordi det fortsatt er en del gode striper samt flere gode bi-serier. Også pleier det å være ganske gøyale artikler der.

 

På det siste har Pondus-bladet tapt seg voldsomt (som jeg har nevnt i en tidligere post). 

Lenke til kommentar

Jeg har lest Pondus fast i flere år nå og er enig i at ikke alle stripene er like morsomme, men jeg syns serien generelt fortsatt er bra nok til at det er verdt å kjøpe bladene.

 

Jeg er også enig i at det å kjøre færre striper på hver side i større format i bøkene er en uting, da ville jeg heller hatt flere striper på hver side og en tynnere bok, men jeg har sett flere som bruker den praksisen, bl.a. Lunch-bladene har jeg ofte sett har 3 striper over en dobbelside hvor det hadde vært plass til 4 hvis åpenrommet mellom stripene hadde vært mindre, evt. kanskje annet format, jeg vet ikke.

 

Men generelt kjøper jeg Pondus for gjesteseriene også, som andre har nevnt er Radio Gaga og Storefri også favoritter i tillegg til Lunch.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ingen av dem, men leser dem ofte i www.dagbladet.no .

 

Jeg er uenig i den påståtte likheten mellom Pondus og Zelda, der begge gjør narr av stereotyper.

Zelda bygger en urealistisk stråmann av en mannssjåvinist, og river ham ned.

Ingen føler seg truffet, for ingen ER sånn. Den funker bare ikke.

Mannfolk flest er for likestilling, og er skeptisk til militante feminister som er minst like sjåvinistiske som tegneren påstår at menn er. Zelda vant ikke argumentasjonen, hun bare viser at tegneren er like ille som hun påstår at menn er.

 

Pondus har i dette tilfellet klart en mye mer treffende parodi på kommersielle pop-bimboer. Med en morsom twist om tenåringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Æsj. Jeg tror vi bare er uenige da.
Jeg har opplevd en masse menn som er slik.
At så fort man ytrer seg om en kvinnesak er man radikal feminist som ønsker å undertrykke alle menn.

 

Jeg valgte den pondus-stripen da jeg opplevde at bimbo-klisjeen var 'billig' på samme måte jeg oppfattet at du oppfattet Zeldas mannekarikaturer.

Men om du ikke føler karikaturen medfører riktighet kan ikke jeg overbevise deg.

 

Det koker vel ned til ulike erfaringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av greia er jo at Zelda mange ganger tråkker ganske i baret i sin feminisme, noe som viser også feminismens svake sider.

 

Men må si meg enig med forrige post. Tror rett og slett at folk har veldig forskjellig utgangspunkt, erfaring og syn på ting. Jeg finner Zelda stort sett forfriskende, men kanskje mer før enn nå. 

Lenke til kommentar

Etter mitt syn er det ikke figuren Zelda som dummer seg ut, med sin versjon av feminisme.

 

Det er tegneren som dummer seg ut.

Fordi hun trodde hun hadde et poeng, men stråmannen hun rev ned er ikke en troverdig figur.

 

Greit, mange av stripene er bra. Det er en av mine favoritter. Men dette er mitt ankepunkt.

 

Siden Pondus har tapt seg såpass mye, er Zelda minst like bra nå.

Men serien funker dårligst når den blir politisk.

Lenke til kommentar

Du har aldri møtt på menn som overforenkler feminisme til å handle om ett angrep på menn?
Det er jo forsåvidt bra.

At serien har ett veldig kvinnelig utgangspunkt kan jo kanskje gjøre at den oppleves litt 'fremmed' for det andre kjønn.
Slik man helt sikkert vil ha veldig ulike opplevelser av samme tur på byen?

Prøver å illustrere Tomeitos poeng med vedlagte stripe, den snakker kanskje ikke om Zelda som 'mislykket' feminist, men viser at Lina Neidestam tidvis også spiller på figurens karakterbrister.
 

 

post-466537-0-93925100-1511744748_thumb.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor?

 

Ein typisk Zelda-stripe foregår slik: Motstander blir introdusert i rute 1, der han (det er som oftast ein han, av og til ei kvinne) seier noko klin hakke sprøtt. I rute 2, der møter vi Forfatteravataren (som oftast ei kvinne, men viss det er ein mann, er han ein minoritet på ein eller annan måte), som påpeiker at Motstandaren i rute 1 sa noko klin hakke sprøtt. I rute 3 "debatterer" Motstanderen og Forfatteravataren vidare. I rute 4 so er punchlinen enten Motstander seier noko endå meir klin hakke sprøtt og Forfatteravataren ser oppgitt ut (gjerne med ein situasjon i bakgrunnen som beviser Forfatteravataren rett), ELLER at Forfatteravataren set Motstander grundig på plass med ein skikkelig røver av ein kommentar, og Motstander ser flau eller sint ut.

 

Tingen er at denne type stripe ikkje er unik for Zelda på noko som helst måte, for oss som har lest ein del stripeserier på nett so har vi sett alle "vitsane" tusen gonger før. Over-politisk korrekte striper med karakterar utan karakter som eksisterer kun for å "debattere" finst det nok av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

men her i huset er det slutt på å støtta dette sjølvdiggande makkverk-opplegget.

 

Veldig enig.

Med all respekt for Frode Øverli; Han har gitt oss mye superb humor i Pondus!

 

Og den hemningsløse og grenseløse sjøldiggingen side opp og side ned i bøkene, tror jeg ikke det var han selv som sto for, men hans såkalte "redaktør".

 

(Hvis noen ikke har lest disse "liner-note'sene" så bør dere gjøre det, for de er ufrivillig mye morsommere enn stripene inne i bøkene.

Der opphøyes Frode nærmest til en Gud, og dagen da "redaktøren" fikk den første stripen i posten fra Frode, som første dag i Skapelsen. Nå tenker dere sikkert at det ble skrevet slik for å være morsom, men nei; Det er i fullt alvor.)

 

Frode Øverlid og "redaktøren" må slutte å tro at de er Norges beste humorserie nå. De var det kanskje i et par år, men nå er de definitivt ikke det. Og den gjensidige skulder-klappingen deres, og "repackage'ingen" av stripene i utallige bøker og hefter hjelper heller ikke på inntrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...