Gå til innhold

Den store tilbudstråden - TV


Anbefalte innlegg

Mange blander vel QLED med μLED, altså Micro-LED. QLED, altså Quantum dot er jo ikke noe allverdens sammenlignet med annen LCD sånn i utgangspunktet og spesielt ikke når Samsung ikke tilbyr modeller med full local dimming.

 

Hva folk mener med at Samsung skal komme med "ekte" QLED vet jeg ikke. Sikter de da kanskje til at de vil komme med modeller med full local dimming? μLED er vel flere år unna enda og det er vel også veldig usikkert om det i det hele tatt vil bli noe bedre enn OLED.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What is QLED? Demystifying the future of TV tech

 

Sitat:

What Samsung has actually done with its 2017 QLED TVs is to take quantum dots and wrap them in a new metal alloy, which allows for brightness, colour, and viewing-angle capabilities beyond anything we’ve seen before.

What Samsung hasn’t done, though, is ditch the LCD panel intermediary completely. Rather, it’s cleverly redesigned it so that backlights can now fire from multiple angles instead of a single trajectory, which is a kind of happy halfway house between the quantum dot of old and the ‘pure QLED’ we’ve talked about above.

In other words, Samsung has refined and even redefined quantum-dot screen design, but it hasn’t released a QLED TV ‘proper’, as it were.

That, it seems, is still one for 2018, as rival high-end TV manufacturers like Sony and LG seem to be going all-in on OLED this year.

Read more at http://www.trustedreviews.com/opinion/what-is-qled-the-future-of-tv-tech-explained-2945941#81iSbEJAlWwIRftJ.99

 

 

Dette er hva jeg mente med at QLED ikke helt er "ekte".

Lenke til kommentar

Brukt c6 65 hadde vært nydelig :)

Hvordan funker det å selge brukte TVer etter 4-5 år egentlig, noen med erfaring? Hvordan skulle du vurdert hva du evt ville gitt for c6 nå?

 

Forresten må jeg skryte av supporten til lg. Oppdaget en bitte bitte liten grønn Pixel på skjermen. Så den bare på mørke scener hvis jeg satt to meter eller nærmere. Men når jeg først så den fokuserte jeg på den hele tiden. I garantidokumentet står det egentlig at det må være tre eller flere før det er en garantisak. Men de hentet den, fikset nytt display og leverte den tilbake ganske raskt. Kudos.

Lenke til kommentar

 

Brukt c6 65 hadde vært nydelig :)

Hvordan funker det å selge brukte TVer etter 4-5 år egentlig, noen med erfaring? Hvordan skulle du vurdert hva du evt ville gitt for c6 nå?

.

Godt spm! Jeg er ganske usikker, men drømmen ville vært å finne noen som vil ha mindre TV og bytte mot min mot mellomlegg. Tror min kan bli vanskelig å selge alene til tross for at den ikke har rundet 12 mnd..

Lenke til kommentar

 

QLED er et navn som er funnet opp av Samsungs markedsføringsavdeling. Det spillet på likheten med ordet OLED.

 

Når Samsung kommer med OLED tv'er vet jeg ikke.

Det er ikke noe man "finner opp på", Q = Quantum. LED = Light Emitting Diode.

 

https://www.cnet.com/news/what-is-samsung-suhd/

Med tanke på at de "fant opp" SUHD i 2015, som er nøyaktig samme greia, er det ganske imponerende at Samsung klarer å finne opp hjulet på nytt med QLED, men det er vel primært fordi ved å omdøpe til QLED kunne de heve prisene og dermed få større marginer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

QLED er et navn som er funnet opp av Samsungs markedsføringsavdeling. Det spillet på likheten med ordet OLED.

 

Når Samsung kommer med OLED tv'er vet jeg ikke.

Det er ikke noe man "finner opp på", Q = Quantum. LED = Light Emitting Diode.

 

https://www.cnet.com/news/what-is-samsung-suhd/

Med tanke på at de "fant opp" SUHD i 2015, som er nøyaktig samme greia, er det ganske imponerende at Samsung klarer å finne opp hjulet på nytt med QLED, men det er vel primært fordi ved å omdøpe til QLED kunne de heve prisene og dermed få større marginer.

 

Ja du sier noe der, men er ikke QLED bedre enn SUHD? Ganske mange som roper hurra for QLED og sier det ser fantastisk bra.

Lenke til kommentar

Irriterer meg att LG C7 er så mye dyrere enn B7, liker mye bedre den svarte rammen og mindre foten på C7, men er ikke interessert i å betale 5000 mer for den. Får håpe C7 får en skikkelig dropp på fredag. 

Ja er veldig rart siden det er kun designet som skiller dem. Men fy flate kor tynn den tv'en egentlig er. Se anmeldelsen her:

 

Var like før jeg kommenterte hvorfor han plutselig skifter ut tven med et bilderamme hele tiden. Men er bare screensaver på tven....ser ut som et bilde som henger tynt på veggen. Helt sykt.

Lenke til kommentar

Stort Banding og streaks problemer på 2017 Oled paneler har en kjenning som er på sin nummer 5 i år og selv den har den høyere sorte band problemet som alle 55 og 65 har i år.

 

65tommer E7 med noen måneder på baken.

 

post-240853-0-48106000-1511301347_thumb.jpeg

 

Vær litt obs på dette med Oled er kun et panel lotteri sjekk tv med 5 prosent grå i et mørkt rom

Alt feil på 5 vill vises på filmer og spill.

 

En sopp på avf som er på sin nummer 12 C7 og han er fortsatt ikke fornøyd.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Det at det er flere B modeller som tar kvelden enn C og E modeller er det samme som å si at man ser flere Volkswagen på verksted i forholdt til Alfa Romeo, betyr ikke at VW er dårligere, men at det er 100 VW per Alfa. Å det samme tipper jeg gjelder B og C, hvertfall for årets modeller der C ikke har 3d eller curved, men fremdeles koster en del mer.

 

Men panel lotteriet er jeg selv bekymret for, har lest mye om det på avsforum og avforums, å konkludert med at jeg ikke kommer til å kjøre den berømte 5% testen med mindre jeg faktisk ser noe under normal bruk, da jeg veit med meg selv at om jeg veit det er feil på panelet, vil jeg se det "overalt" 

Men synd at man skal være redd for panelfeil på en tv som hadde utsalgs pris når den kom på 50k, den burde være feilfri.

Lenke til kommentar

Det at det er flere B modeller som tar kvelden enn C og E modeller er det samme som å si at man ser flere Volkswagen på verksted i forholdt til Alfa Romeo, betyr ikke at VW er dårligere, men at det er 100 VW per Alfa. Å det samme tipper jeg gjelder B og C, hvertfall for årets modeller der C ikke har 3d eller curved, men fremdeles koster en del mer.

 

Men panel lotteriet er jeg selv bekymret for, har lest mye om det på avsforum og avforums, å konkludert med at jeg ikke kommer til å kjøre den berømte 5% testen med mindre jeg faktisk ser noe under normal bruk, da jeg veit med meg selv at om jeg veit det er feil på panelet, vil jeg se det "overalt"

Men synd at man skal være redd for panelfeil på en tv som hadde utsalgs pris når den kom på 50k, den burde være feilfri.

Test tvn før 30 dager retur perioden er over har selv sikkert levert in over 10 stk Oled tvr siden 2014 pga feil på panelene.

G6n min er heldigvis nesten feil fri ingen Banding.

 

Marco polo på netflix har en episode der alt av feil vises på paneler .... helt nådeløst samme med Alien enconter på the Arrival grå tonen der er nådeløs.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Men synd at man skal være redd for panelfeil på en tv som hadde utsalgs pris når den kom på 50k, den burde være feilfri.

Hvis det var tilfelle at alle TV-er med en viss startpris skulle være feilfri bildemessig hadde ikke en eneste TV over den gitte prisen eksistert, det er alltid noe å peke fingeren på, vær glad for at det er et problem man stort sett må bruke testmønster for å provosere frem.

Lenke til kommentar

 

Men synd at man skal være redd for panelfeil på en tv som hadde utsalgs pris når den kom på 50k, den burde være feilfri.

Hvis det var tilfelle at alle TV-er med en viss startpris skulle være feilfri bildemessig hadde ikke en eneste TV over den gitte prisen eksistert, det er alltid noe å peke fingeren på, vær glad for at det er et problem man stort sett må bruke testmønster for å provosere frem.

 

 

Men om man må bruke testmønster for å framprovosere feilen, er det da en feil?

Lenke til kommentar

Ja du sier noe der, men er ikke QLED bedre enn SUHD? Ganske mange som roper hurra for QLED og sier det ser fantastisk bra.

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q9f-q9

 

The Q9F is a very well performing LED TV, but it is very difficult to justify at its price range. Better TVs can be found for cheaper, some of them at a significantly larger size.

 

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1501563826

 

Samsung Q9 is priced to compete with OLED and depending on your country it likely costs more or less the same as Panasonic and Sony’s OLED TVs as well as LG’s E7 model. While Q9 scores the highest of any TV in our ‘user experience’ and ‘features’ categories, it cannot match the picture quality of other TVs in this price class. It is also hard to justify the significant price premium over Samsung’s Q7, which in many regions can be bought for less than half while still offering many of the same features that we like about Q9.

 

 

http://www.hdtvtest.co.uk/news/shootout-results-201708224491.htm

Legg merke til at Samsungs Q9F var kun nevnt i artikkelen fordi den var med, den utmerket seg ikke på noen måte blant de som testet.

 

Videre kan du sammenligne testresultater av fargerom og lysstyrke mellom QLED og SUHD-modeller:

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks9500

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q9f-q9

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/js9500

Det er ikke akkurat stor progresjon fra år til år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...