Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan ta enorme medisiner uten noe effekt.


Yurhoo

Anbefalte innlegg

Hei.

Ønsker først og fremst svar fra noen som har noe grunnlag for å svare. Har 5 år utdanning innen helse og medisin, men aldri greid å få noe svar på selv av en spesialist.

 

Jeg kan ta enorme mengder av medisiner med absolutt null effekt. Jeg bruker aldri medisiner til vanlig, men en periode jeg var på ferieog slet med å sove og såkjøpte jeg Valium(diazepam) og prøvde 20mg for jeg er en stor mann som driver med hard trening. Null effekt. Jeg økte dosen litt hver dag og på den siste dagen prøvde jeg meg på 100mg på engang. Merket ingenting overhodet. Dagen etter fikk jeg Xanor(Xanax, kall hva dere vil), null effekt. Og dette er ekte apotekvare.

Jeg har ved en senere anledning fått utskrevet Oxynorm hjemme hvor jeg måtte også ta høye doser som skulle slått ut en elefant, men ingen effekt. Og ikke drikker jeg alkohol og er ellers helt sunn.

 

Noen med erfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Potensielt stor variasjon i CYP-metabolisme mellom individer, det eneste som vil kunne avdekke dette er CYP-genotyping kombinert med serumspeil av aktuelt medikament. Det er vel 1-2% av den europeiske befolkningen som har ultrarask metabolisme via enkelte CYP-enzymer, men jeg er usikker på om diazepam og alprazolam metaboliseres på samme måte (begge er dog benzodiazepiner). Dersom det ikke er selve metabolismen som påvirker effekten, kan det være antagonistisk binding til GABA-reseptorer, men så vidt jeg vet er det bare flumazenil som reverserer benzodiazepinbinding, selv om det sikkert er hypotetisk mulig at enkelte kan ha konkurrerende proteiner i CNS som utkonkurrerer benzobinding, men det blir ren spekulasjon. Videre kan du selvsagt også ha et veldig redusert opptak fra tarmen, men da ville du antakeligvis ha andre symptomer på malabsorpsjon eller IBD. Noen kan også ha paradoksale reaksjoner på benzodiazepiner, men da i hovedsak barn. CYP3A4-induserende medikamenter kan redusere effekten av oxynorm, men utover dette har jeg ingen forklaring på hvorfor du ikke har hatt noen effekt av dette (men dersom det hjalp på smertene, hadde du jo effekt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hverken Valium eller Xanor er sovemedisiner. Det er også ganske vanlig å ikke ha effekt av sovemedisiner. At du økte dosen utover uka kan spille en rolle, kanskje du hadde merket noe om du hadde tatt den største dosen med en gang. Men for å sove må du ha medisiner som gjør deg trøtt, noe disse ikke er ment for.

 

Angående Oxynorm, så kommer det an på hvor vondt du hadde, og hva slags type smerter. Forskjellige typer smertestillende virker på forskjellige typer smerter. Kanskje du heller skulle hatt betennelsesdempende.

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg 5 års helse og medisin utdanning og at Xanor og Valium ikke er sovemedisiner vet jeg. Jeg kan effekten av begge to, men som sagt ingen effekt. Som du da sikkert vet blir ofte diazepam skrevet ut til pasienter med kortvarige soveproblemer og når 100 mg ikke har noen innvirkning hverken på det ene eller andre, så er det noe som ikke er riktig, uavhengig om det er sovemedisin eller ikke. Jeg har heller aldri hørt om personer som har kunne tatt i nærheten av slike doser uten omtrent ligge totalt bevisstløs.

 

Jeg hadde heller ikke smertelindrende effekt av Oxynorm eller noen annen effekt. 

 

Anaio hadde gode poenger. Verdt å sjekke ut for min egen del. 

 

Emancipate - Jeg er anestesisykepleier/Paramedic så forskjellen på Oxynorm og Voltaren kan jeg.

 

Ellers, takk for svar. 

Lenke til kommentar

Hvis TS har 5 år utdanning innen helse og medisin, så tar det ikke mange minuttene å finne frem til riktige kilder. Har du en farmakologi bok, så kan du lese på farmakokinetikk som omhandler virkningen og tidsforløpet for et medikament, basert på flere faktorer som absorpsjon, distribusjon, metabolisme og ekskresjon. Det er flere nivåer dette kan ligge på. Søk opp de medikamentene som er av interesse, og les hvordan de metaboliseres i kroppen, virkemåte/mekanisme og hvilke faktorer som kan påvirke dets virkning.

Lenke til kommentar

"5 år helse og medisin", skriver du det på cvn? så pålagt upresis formulering av din egen kvalifikasjon får meg til å tro at du ikke kan særlig om det i det hele tatt.... 

Det stemmer nok, anestesisykepleier og paramedic er to helt ulike utdanninger, stillinger og arbeidsområder og dersom man innehar begge to har man åtte års utdannelse. Uansett er vel ikke det særlig relevant - spørsmålet kan man jo besvare uansett :)

Lenke til kommentar

 

"5 år helse og medisin", skriver du det på cvn? så pålagt upresis formulering av din egen kvalifikasjon får meg til å tro at du ikke kan særlig om det i det hele tatt.... 

Det stemmer nok, anestesisykepleier og paramedic er to helt ulike utdanninger, stillinger og arbeidsområder og dersom man innehar begge to har man åtte års utdannelse. Uansett er vel ikke det særlig relevant - spørsmålet kan man jo besvare uansett :)

 

Når man sier "5 år helse og medisin" mistenker jeg helsefag på vgs over 5 år..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kicker på "ekte apotekvarer" höres veldig shady ut og jeg gjetter böffetabletter fra et av disse spammeselskapene på nett som selger reseptbelagte tabletter med ingenting i for å slippe å bli dömt for noen lovbrudd.

 

Dersom man går til en ordentlig lege, så skriver disse ut ekte medisin. Og som andre sier så er ikke valium eller xanor sovemedisin, jeg finner det vanskelig å sove på sånt selv. Disse er laget for å dempe angst og uro og samtidig holde en våken.

 

20 mg diazepan er heller ingen overhöy dose, det er over legens preskripsjon og anbefaling, men det knocker deg ikke ut om det er det du er etter.

 

Dersom du trener og bruker noe form for tilskudd og ikke får sove så anbefaler jeg fastlege og sovemedisin og ikke angstdempende.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

"5 år helse og medisin", skriver du det på cvn? så pålagt upresis formulering av din egen kvalifikasjon får meg til å tro at du ikke kan særlig om det i det hele tatt.... 

 Har du bilde av Dexter på din CV? Hva enn jeg velger å skrive på et forum som stort sett folk som ikke har mer å gjøre enn å sitte her enn å svare slik som deg er vel helt opp til meg . Som jeg skrev da jeg kom hit, så spurte jeg etter hjelp etter noen som kanskje hadde en faglig begrunnelse. Ikke en som er tosk som er aktiv i World of Warcraft. Apekatt. Hva du kommer hit å sier har ingenting med spørsmålet i starten å gjøre. Hadde du skrevet på tilsvarende måte i en "CV" slik som du snakke ttil meg, så er det jaggu godt du holder deg til gaminga di. Om du nå ikke skal komme med en comeback med alle dine triumfer, så er jeg spent.

Endret av Yurhoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis TS har 5 år utdanning innen helse og medisin, så tar det ikke mange minuttene å finne frem til riktige kilder. Har du en farmakologi bok, så kan du lese på farmakokinetikk som omhandler virkningen og tidsforløpet for et medikament, basert på flere faktorer som absorpsjon, distribusjon, metabolisme og ekskresjon. Det er flere nivåer dette kan ligge på. Søk opp de medikamentene som er av interesse, og les hvordan de metaboliseres i kroppen, virkemåte/mekanisme og hvilke faktorer som kan påvirke dets virkning.

Jeg sier jeg har 5 års utdannelse innen helse og medisin - Anestesisykepleier og Paramedic, begge to som jeg tok på på deltid. Jeg har ingen behov å fortelle hvilken relevant bakgrunn jeg har. Spørsmålet var heller ikke medikamentets virkning i kroppen, hvordan det absorberes osv. Jeg vet veldig godt at alle mennesker har ulik toleranse i forhold til medisiner, men i mitt i tilfelle har aldri jeg, fastlegen min, eller titalls av leger på jobben jeg har spurt om hatt anelse til å svare på. Derfor prøvde jeg meg var, tross for at jeg ser tidlig at det var en dum ide, ettersom det kom kun kom en gjeng med aper med svar. Inkluderer ikke deg.

 

 

Takk for bidrag, men det her var tydelig ikke plassen å få hjelp. Til dere andre, hold dere til hva dere driver med. 

 

PS til Gouldfan: Jo, 20 mg diazepam kan i enkelte tilfelle "knocke" ut enkelte mennesker.

Endret av Yurhoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kicker på "ekte apotekvarer" höres veldig shady ut og jeg gjetter böffetabletter fra et av disse spammeselskapene på nett som selger reseptbelagte tabletter med ingenting i for å slippe å bli dömt for noen lovbrudd.

 

Dersom man går til en ordentlig lege, så skriver disse ut ekte medisin. Og som andre sier så er ikke valium eller xanor sovemedisin, jeg finner det vanskelig å sove på sånt selv. Disse er laget for å dempe angst og uro og samtidig holde en våken.

 

20 mg diazepan er heller ingen overhöy dose, det er over legens preskripsjon og anbefaling, men det knocker deg ikke ut om det er det du er etter.

 

Dersom du trener og bruker noe form for tilskudd og ikke får sove så anbefaler jeg fastlege og sovemedisin og ikke angstdempende.

 

Du har ikke svart på noe av det spørsmålet utgangspunktet handlet om. Jo, 20 mg diazepam kan i enkelte tilfelle "knocke" ut enkelte mennesker.

Lenke til kommentar

 

Hvis TS har 5 år utdanning innen helse og medisin, så tar det ikke mange minuttene å finne frem til riktige kilder. Har du en farmakologi bok, så kan du lese på farmakokinetikk som omhandler virkningen og tidsforløpet for et medikament, basert på flere faktorer som absorpsjon, distribusjon, metabolisme og ekskresjon. Det er flere nivåer dette kan ligge på. Søk opp de medikamentene som er av interesse, og les hvordan de metaboliseres i kroppen, virkemåte/mekanisme og hvilke faktorer som kan påvirke dets virkning.

 

Jeg sier jeg har 5 års utdannelse innen helse og medisin - Anestesisykepleier og Paramedic, begge to som jeg tok på på deltid. Jeg har ingen behov å fortelle hvilken relevant bakgrunn jeg har. Spørsmålet var heller ikke medikamentets virkning i kroppen, hvordan det absorberes osv. Jeg vet veldig godt at alle mennesker har ulik toleranse i forhold til medisiner, men i mitt i tilfelle har aldri jeg, fastlegen min, eller titalls av leger på jobben jeg har spurt om hatt anelse til å svare på. Derfor prøvde jeg meg var, tross for at jeg ser tidlig at det var en dum ide, ettersom det kom kun kom en gjeng med aper med svar. Inkluderer ikke deg.

 

 

Takk for bidrag, men det her var tydelig ikke plassen å få hjelp. Til dere andre, hold dere til hva dere driver med. 

 

PS til Gouldfan: Jo, 20 mg diazepam kan i enkelte tilfelle "knocke" ut enkelte mennesker.

 

 

For ordens skjyld var jeg ikke opptatt av bagrunn, men med 5 års utdanning innen helse og medisin, tenkte jeg du hadde tilgang på en del kilder. Farmakologi kan være vanvittig komplisert, men har du en farmakologibok, så ville jeg brukt den, samtidig som å finne relevante kilder på internett.  

 

Absorpsjon. De fleste som har problemer med absorpsjon har ofte symptomer som omhandler mage- og tarmproblemer. Diarre er en faktor som gjør at medikamenter absorberes dårlig, og kan faktisk komme ut relativt uabsorbert. Jeg søkte opp et av medikamentene du nevnte, som hadde en biotilgjengelighet på 100% (per os; oralt) og 90% (per rectum; rektalt). 

 

Metabolisme. Noen medikamenter blir først aktivert for å kunne fungere, og senere inaktivert for ekskresjon. Eldre mennesker kan ha lav rate av inaktivering (konjugering), og får derfor forlenget halveringstid. I ditt tilfelle kan du ha en rask inaktivering av medikamentet. Dette gjøres gjennom Cytochrome P450 familien (i leveren, men kan også finnes i andre celler). Her kommer farmakokinetikk inn i bildet, og dette er oftest avgjort på gen nivå (genetisk variasjon mellom individer; noen har raskere metabolisme enn andre).

 

Receptor. De-sensitisering kan være et problem, men dette skjer som regel med folk som går på samme medisiner over lang tid.

 

Men noen av de medikamentene du har nevnt binder seg til GABAa-receptororer, og noen av undergruppene er de samme som etanol (alkohol) binder seg til. Blir du døsig etter å ha drukket mye alkohol? Hvis du gjør det, kan det tenkes at problemet ikke ligger her (dette er bare en ren tolkning av receptorens virkemåte fra min side).

 

Hvis du har tid, kan du lese mer på (ja faktisk så har wikipedia mye bra):

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pharmacokinetics

https://en.wikipedia.org/wiki/Bioavailability#Bioavailability_of_drugs_versus_dietary_supplements

http://www.felleskatalogen.no/

- søk opp medikamentene du bruker, og ler om hvordan de blir metabolisert, og hvilke faktorer som påvriker halveringstid. 

 

Veldig interessant tema egentlig, noen må ha ekstreme menger med f.eks. beroligende for å ha effekt. 

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kicker på "ekte apotekvarer" höres veldig shady ut og jeg gjetter böffetabletter fra et av disse spammeselskapene på nett som selger reseptbelagte tabletter med ingenting i for å slippe å bli dömt for noen lovbrudd.

 

Dersom man går til en ordentlig lege, så skriver disse ut ekte medisin. Og som andre sier så er ikke valium eller xanor sovemedisin, jeg finner det vanskelig å sove på sånt selv. Disse er laget for å dempe angst og uro og samtidig holde en våken.

 

20 mg diazepan er heller ingen overhöy dose, det er over legens preskripsjon og anbefaling, men det knocker deg ikke ut om det er det du er etter.

 

Dersom du trener og bruker noe form for tilskudd og ikke får sove så anbefaler jeg fastlege og sovemedisin og ikke angstdempende.

Du har ikke svart på noe av det spørsmålet utgangspunktet handlet om. Jo, 20 mg diazepam kan i enkelte tilfelle "knocke" ut enkelte mennesker.

Jo kanskje en liten jente eller en dverg. Økt dosering kan tvert imot føre til mer våkenhet...

Lenke til kommentar

 

"5 år helse og medisin", skriver du det på cvn? så pålagt upresis formulering av din egen kvalifikasjon får meg til å tro at du ikke kan særlig om det i det hele tatt.... 

 Har du bilde av Dexter på din CV? Hva enn jeg velger å skrive på et forum som stort sett folk som ikke har mer å gjøre enn å sitte her enn å svare slik som deg er vel helt opp til meg . Som jeg skrev da jeg kom hit, så spurte jeg etter hjelp etter noen som kanskje hadde en faglig begrunnelse. Ikke en som er tosk som er aktiv i World of Warcraft. Apekatt. Hva du kommer hit å sier har ingenting med spørsmålet i starten å gjøre. Hadde du skrevet på tilsvarende måte i en "CV" slik som du snakke ttil meg, så er det jaggu godt du holder deg til gaminga di. Om du nå ikke skal komme med en comeback med alle dine triumfer, så er jeg spent.

 

haha! the rage! "paramedic"... internasjonalt nettstudium?  :lol:

 

er du utdannet innen helse så vet du selv hvor du skal finne svaret på det du spør om.... grunnen til at folk troller deg er fordi du starter med å snakke om at du har både erfaring og kvalifikasjon om helse og medisin, men så stiller du likevel et spørsmål som får folk til å tro at du ikke bare er kunnskapsløs på "ditt eget fagfelt", men du kan ikke skaffe deg info innen "ditt eget fagfelt" heller..... anestesisykepleiere har ganske så inngående kunnskap om medisintoleranse og kalkulering av medisinmengde til mennesker, selgfølgelig ikke på legenivå, men grunnprinsippene er der... eller tydeligvis burde være der... skremmende

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

"5 år helse og medisin", skriver du det på cvn? så pålagt upresis formulering av din egen kvalifikasjon får meg til å tro at du ikke kan særlig om det i det hele tatt.... 

 Har du bilde av Dexter på din CV? Hva enn jeg velger å skrive på et forum som stort sett folk som ikke har mer å gjøre enn å sitte her enn å svare slik som deg er vel helt opp til meg . Som jeg skrev da jeg kom hit, så spurte jeg etter hjelp etter noen som kanskje hadde en faglig begrunnelse. Ikke en som er tosk som er aktiv i World of Warcraft. Apekatt. Hva du kommer hit å sier har ingenting med spørsmålet i starten å gjøre. Hadde du skrevet på tilsvarende måte i en "CV" slik som du snakke ttil meg, så er det jaggu godt du holder deg til gaminga di. Om du nå ikke skal komme med en comeback med alle dine triumfer, så er jeg spent.

 

haha! the rage! "paramedic"... internasjonalt nettstudium?  :lol:

 

er du utdannet innen helse så vet du selv hvor du skal finne svaret på det du spør om.... grunnen til at folk troller deg er fordi du starter med å snakke om at du har både erfaring og kvalifikasjon om helse og medisin, men så stiller du likevel et spørsmål som får folk til å tro at du ikke bare er kunnskapsløs på "ditt eget fagfelt", men du kan ikke skaffe deg info innen "ditt eget fagfelt" heller..... anestesisykepleiere har ganske så inngående kunnskap om medisintoleranse og kalkulering av medisinmengde til mennesker, selgfølgelig ikke på legenivå, men grunnprinsippene er der... eller tydeligvis burde være der... skremmende

 

 

Niks. 2 år videregående - 2 år lærling - Ambulansearbeider, deretter påbygg til Paramedic hvor hos meg ikke er et nettstudium. Måtte møte opp nesten like mye på skole som da jeg tok videre i anestesi. Poenget er at når hverken jeg eller leger som du mener burde kunne noe om dette her, ikke kan svare på det. Så kan du svare meg på det?

 

Dessuten har jeg ingen Paramedic rage. I dag er Paramedic en tullete påbygging, men tok den likevel. 

 

Du er en kverulant, hvor du skal ha det siste ordet hvor du er dum i stryta ettersom som du mener det er skremmende at jeg ikke kan svare selv på spørsmålet jeg lurer på. Men som sagt, jeg tar meg lite nært av en småtass som har høyest akitivtet i World of Waracraft. 

 

 

Ha en god dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...