Gå til innhold

Er det verdt å bruke 1500 for i7 istedet for i5?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har planer om å kjøpe denne:

 

 https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner/barbare-datamaskiner/asus-rog-gl552jx-dm222t-156-laptop/p-251484/

 

Men så, så jeg en helt lik en bare med i7, og den koster 1500 mer, er det verdt det? Her er den andre, med i7: 

 

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner/barbare-datamaskiner/asus-rog-gl552jx-dm165t-156-laptop/p-251485/

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Det er faktisk verdt å kjøpe den med bedre prosessor!

 

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

 

Den med I7 tester dobbelt så bra som den med I5, isolert sett. Men det hjelper lite hvis HD er flaskehals, noe den sannsynligvis vil være. Hvis du har mulighet til å kjøpe den med I7 og bytte HD med SSD er det absolutt det beste.

 

SSD er ikke altfor dyrt heller. Kan anbefale f.eks Samsung 850 Evo. Hvis du ikke har altfor store krav til størrelse på disken kan du bruke 250GB som er billig. Har du mer behov for plass kan du alltids kjøpe et HD hus (med USB3) til den disken som sitter i maskinen allerede og bruke den som ekstern disk.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en SSD til min eldre laptop (2011) modell) for 3 dager siden, ble brukbar igjen :) Gikk for en samsung 850 EVO 120gb. Har en lik i den stajonære, bare på 250 gb. Funker utmerket til surfing og lettere oppgaver nå. Før oppgraderingen gikk alt i sirup.

Vet ikke hva du skal bruke laptoppen til, men om det kun er lettere oppgaver så kan det være at du ikke har behov for i7 og sparer 1500 kr.

Lenke til kommentar

Har en I5 og den holder i lange baner for meg, men nå driver jeg ikke med avansert computing da, og vurderer og hive ut mitt GTX 760 for å få slippe støyen.

Det er forskjell på i5 på desktop og laptop. i5en i førstepost er tokjerner, mens i7en i førstepost er firekjerner. Forskjellen mellom disse to er større enn forskjellen mellom i5 og i7 på samme plattform på desktop ettersom både i5 og i7 utelukkende er firekjerner nowadays, med mindre du beveger deg opp på "entusiastsokler" der du får i7-modeller med 6+ kjerner.

 

 

Samsung 850 evo

Er det sikkert at den passer? Eller er alle ssd-er like?

 

Den passer ganske sikkert. Ikke alle SSDer er like, og ikke alle laptoper er like. SSDer kommer stort sett enten i 7mm eller 9,5mm tykkelse. Enkelte laptoper har ikke plass til SSDer som er 9,5mm tykke, men dette dreier seg nok i hovedsak om ultrabooks etc.

 

Samsung EVO er i alle fall bare 7mm tykk, så den burde ikke by på problemer uansett hvilken laptop du ønsker å putte den i.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den passer ganske sikkert. Ikke alle SSDer er like, og ikke alle laptoper er like. SSDer kommer stort sett enten i 7mm eller 9,5mm tykkelse. Enkelte laptoper har ikke plass til SSDer som er 9,5mm tykke, men dette dreier seg nok i hovedsak om ultrabooks etc.

Husk at dagens ultrabooks ofte har MSATA eller M.2 formfaktor for SSD. Hvis de ikke har plass til en vanlig 2.5 tommers enhet, så hjelper det ikke om den er 7 mm tynn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...