Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørt fort fort, trenger hjelp når det gjelder straffen


Furyon

Anbefalte innlegg

 

Hva mener du skal være formidlende med punkt b) da?

Langt mindre (ikke eksisterende) fare for tap av liv og/eller helse.

At det i punkt a) kunne vært en enda strengere dom, pga situasjonen er jeg enig i. 

Men for punkt b) så er fremdeles lovbruddet like alvorlig, og all kritikk er fullt fortjent.

Lovbruddet er på papiret det samme i situasjonene, men jeg personlig ville kritisert den ene langt mer enn den andre. Nettopp grunnet svært ulik grad av risiko. Jeg håper også en evt. straffeutmåling ville reflektert dette.

 

 

Her mener jeg i punkt b) så er det ingen ting som tilsier at det burde være en mildere straff/dom, det er en hinsides fart i en 50 sone uansett under hvilke forhold det er gjort.

Så altså ingen formidlende omstendigheter i det hele tatt, etter min mening.

 

 

Under punkt a), så burde straffen være enda strengere, men det er nå (dessverre) altfor sjeldent at det blir gjort.

Her burde da både dommen og straffen vært enda strengere, pga forholdene den kjøringen ble gjort under.

 

 

Har absolutt ingen respekt for den type råkjørere, uansett under hvilke forhold de kjører for fort.

En 50 sone (eller lavere) hastigheter er satt slik av en grunn, og under enkelte forhold så sier det seg selv at farten heller ikke kan være gjeldende fartsgrense, da må den senkes ytterligere. Og det er det dessverre altfor få bilførere som faktisk er i stand til å gjøre ser det ut til.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrygge kjøreforhold burde være skjerpende, men ikke omvendt. Folk flest har ikke et gjennomtenkt forhold til fartsgrensen overalt hvor de ferdes. Det er ikke bare veiens beskaffenhet alene som avgjør fartsgrensen, det er også et spørsmål om hva som skjer hvis du kjører av. Blant annet.

Det er ikke bra at folk har en kritisk innstilling til trafikkreglene. Gjør alt riktig, hele tiden. Da har du noe å gå på hvis det skulle oppstå uforutsette situasjoner.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens, ja jeg er fult klar over hvor jævlig galt det er, men jeg har allerede fått nokk moralprek, skylde ikke det her på noen andre enn meg selv, men kom virkelig ikke hit for å be om å få alle imot meg, de som ikke har noe serriøst svar å komme med, de kan bare la vær... Kan nevne at det Va nullbila, midtrabatt, og avsperret gangfelt. Var liten sjans for at noe kunne gått galt. Så værsåsnill å spar spydighetene til noen andre, og om dere ikke tror jeg har lært av mine feiler, så tar dere rimelig feil. Å miste lappen er det tyngste som har skjedd i livet, og da trenger jeg faen ikke å bli mint på om hvor Fette domt det er.. Kall meg umoden, men tenk også på hvor mange som faktisk kjører for fort, både i 30 til 90 soner, men langt ifra alle blir tatt.. Unnskyld holdningen, men blir rett og slett sint av folk som ikke kan lese hele posten og la vær å snakke stygt, alt jeg ber om er hjelp, ikke motgang! Absolutt ikke det jeg trenger nå

Lenke til kommentar

Vil forresten takke de som kommer med saklige kommentarer, det er det jeg trenger nå. De fleste tenker sikkert at jeg gjør sånt her hele tiden, men dette er den eneste gangen jeg har kjørt så grovt, og en av grunnene var også at jeg nettopp hadde kjøpt en ny bil med litt for mye hester, og jeg var ikke moden nokk til å la vær å trø ekstra godt på gassen. Er ellers ganske ansvarlig i trafikken, og brukte å kjøre masse, har aldri blitt stoppet på de 20k km jeg har kjørt på under 1 år. Har ikke lyst å beskytte meg alt for mye fordi det er galt, men blir bare litt irritert over alle kritikken når jeg pent spør om å holde den inne.

Lenke til kommentar

Det er allerede godt forklart hvorfor du blir kritisert. Jeg hadde ikke sagt et ord hvis du hadde holdt deg til teknikalitetene og ikke forsøkt å vekke sympati. Når du skylder på andre, er faktisk moralpreken også saklig. Det er du som setter temaet i førstepost.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å prøve meg på et saklig svar til TS...

 

 

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.:

 

§ 2-2 Fartsovertredelser

 

Ved fastsettelse av perioden for tap av førerett ved fartsovertredelser, skal nedenstående tabeller normalt legges til grunn. Tabellene forutsetter at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt

 

...

 

Fartsgrense 50 km/t:

Fart: 118 - 122

Tap av førerett: 27 - 30 md.

 

...

 

Ved skjerpende omstendigheter, for eksempel dårlig sikt eller vanskelige kjøreforhold for øvrig, kan tap av førerett fastsettes for mindre hastighetsoverskridelser enn det som fremgår av ovenstående tabeller.

 

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

 

http://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§2-2

 

 

Det virker som om du har fått en standard straff når det gjelder tap av førerett. 

 

Du måtte eventuelt prøve deg med forskriftens § 1-3:

 

§ 1-3.Forholdsmessighet ved fastsettelse av tapsperiodens lengde

 

Ved fastsettelsen av perioden for tap av førerett mv. skal det legges vekt på den virkningen tap av føreretten antas å ville få for innehaveren, såfremt virkningen fremstår som vesentlig mer byrdefull enn det som normalt kan påregnes. Avgjørende ved vurderingen er likevel hensynet til trafikksikkerheten og eventuelle allmenne hensyn.

http://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§1-3

 

Men selv om virkningen skulle være "vesentlig mer byrdefull enn det som normalt kan påregnes" så spørs det om du får perioden helt ned til 12 md. Og jeg vil tro det skal litt til før denne paragrafen brukes.

Så sant man ikke er direktør (uten behov for bil i jobben) men klarer å få en psykolog til å gi en svært god grunn. Da kan du nok få tilbake jobben.

 

Er du derimot en vanlig arbeidsmann som mister jobben og ender som arbeidsledig, så kan du være sikker på at du ihvertfall ikke for lappen tilbake før tiden.

Lenke til kommentar

Skylder overhode ikke på han som kjørte bakom, jeg var den som trykte på gassen og lot meg påvirke. Men syntes jo det bare er jævlig kjipt.. Og må prøve å tenke litt positivt, og har lyst på noe å se frem til.. Livet mitt forandret seg drastisk, og fikk den mest ekstreme lærepengen. For dere som tror jeg vil være den samme om 2 år tar utrolig feil, kommer ALDRI til å gjøre noe i nærheten av det samme igjen

Lenke til kommentar

Det er nevnt at man fint kan kjøre i 115 i 50sona så lenge man tror man har gode forhold.

 

I fjor (tror det var i fjor) ble to små jenter i ei hestekjerre drept fordi en tilbakestående fjott ikke hadde nok mellom ørene til å forholde seg til trafikkreglene.

 

Du sier selv at du var på en trafikkert vei. Du sier selv at det er minst en fotgjenger nær veien (Politiet). Det betyr at det var minst to personer du lett kunne drept. Og det er ikke inkludert deg selv.

Jeg har selv personlig vært vitne til biler som har sklidd av veien de siste to veiene, selv om førerne kjørte langt under fartsgrensa. Du vet ikke hvordan forholdene er.

 

Bruk de neste to årene til å vurdere sterkt om du mener du fortjener å ha førerkort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror de fleste vil være enig at den personen jeg var da jeg kjørte ikke burde vært på veien, og ja, jeg fortjente en lærepenge. Håper bare dere kan forstå at jeg angrer noe inn i helvette på hvordan jeg var da. Men jeg er ikke den samme personen i dag, og vil faktisk si at lappen vil være fortjent for meg også når tid kommer. Jeg må jo tross alt igjennom en beinhard straff, og om noen tror det er lett å gå 2 år uten sertifikat, så tar dem feil.. Er ikke særlig god kollektivtrafikk her heller

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at jeg ikke hadde mye selvkontroll. Hadde lyst å bevise noe som ikke var nødvendig.. Men jeg er jo klar over hvor teit det egentlig er! Men om du ikke tror det går an å forandre seg, så tar du feil. Kanskje for deg er 27 mnd for lite, men for meg og mange andre så har det utrolig mye å si. Skjønner jo at det ikke er lett å føle skyld over noen over nettet som du sikkert tror er den største umodne drittsekken, men om du hadde vist mer om sitasjonen så ville det ikke vært sånn som du trur. Må bare beklage tonen, men er ikke lett å bare få motgang, overalt...

Lenke til kommentar

Dersom du skal søke om å få redusert tapstid så må du jobbe litt med måten du ordlegger deg på.

Det å miste sertifikatet er ikkje straffa sjølv om du synest det er det som svir mest. Det å miste sertifikatet er eit beskyttelsestiltak for å beskytte allmennheita. Straffa er fotlenkedommen og bota.

 

Så når du søker om redusert tapstid så må du vise forståelse for denne forskjellen. Fyrst og fremst for å vise at du har lært noke av denne prosessen, men også ved at du tar ansvar for dine handlingar. Så i søknaden så bøt du ha klart for deg at du ikkje søker om ein straffereduksjon ved å få tilbake lappen tidligare, du søker om å få lov til å kjøyre tidligare fordi det ikkje lenger er behov for å beskytte andre trafikkantar frå deg og din kjøyring.

 

Og dersom du ikkje klarer å forstå denne forskjellen så må du late som du forstår. Du vil aldri få innvilga ein søknad om redusert tapstid om det einaste du er villig til å beklage er at du blei tatt for fartsoverskridelsen. Men om du klarer å gi inntrykk av at du du har tatt lærdom av dette og at du vil ta ditt samfunnsansvar som bilførar alvorleg frå no av, ja då kanskje politimesteren tar hensyn til at du gjorde ei dum tabbe som du aldri vil gjere igjen og gir deg redusert tapstid slik at du kan ta denne jobben som du har planlagt om eit års tid.

Lenke til kommentar

[...] Kanskje for deg er 27 mnd for lite, men for meg og mange andre så har det utrolig mye å si. Skjønner jo at det ikke er lett å føle skyld over noen over nettet [...]

Jaha, få høre da. Hvordan er det så totalt krise for akkurat deg å få 2+ år pause i planene? joda kanskje jobben, bilen og huset ryker. Men det er strengt tatt ting som skjer med folk som ikke har gjort noenting galt, men er ansatt i ett firma som sliter, også... Du kan i det minste skylde det hele på deg selv :-P

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg hadde en pasasjer, og forholdene var svært gode, ingen biler eller fotgjengere rundt, og egentlig lite sannsynlighet for å skape en farlig situasjon (i mitt syn i allefall).

Tror de fleste vil være enig at den personen jeg var da jeg kjørte ikke burde vært på veien, og ja, jeg fortjente en lærepenge. Håper bare dere kan forstå at jeg angrer noe inn i helvette på hvordan jeg var da. Men jeg er ikke den samme personen i dag, og vil faktisk si at lappen vil være fortjent for meg også når tid kommer.

Minner om at du mener det er lite sannsynlighet for å skape en farlig situasjon og du så heller ikke personene som tok deg i laseren ... litt motsetning i den uttalelsen, eller?

 

Du er ikke den samme personen i dag? - du har jo postet begge disse innleggene nettopp idag. Mente du at du ikke er samme person som du var for noen timer siden?

 

Greit nok at du sier at du ikke vil gjøre det samme igjen - men det høres ut som det er pga at du ikke vil miste lappen igjen (altså straff hvis du blir tatt) - ikke det at det innebærer en stor risikoøkning ved slik adferd. Du får prise deg lykkelig for at du bare får en straff fra rettssystemet som ikke er så ille. Du ikke har liv på samvittigheten i tillegg der du ligger invalid i ei seng, matet intravenøst ... for resten av livet. DET må vel være positivt i det hele?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The avatar: Tusen takk for et saklig svar! Er nøyaktig det svaret jeg trengte. Fikk en mye bedre forståelse etter svaret ditt. Soner gledelig straffen min, og er egentlig svært takknemelig for at jeg slipper fengsel. 21 dager der jeg må være litt mer hjemme en vanlig kan jeg lett klare meg med, men 27mnd uten lappen blir utrolig vanskelig. Vil tørre å påstå at de 3 mndene uten lappen har gitt meg mye mer forståelse for trafikken, og jeg vil kunne vise mye mer ansvar enn jeg gjorde den gangen. 

 

Håper flere kan se på ditt svar, fordi svaret ditt er egentlig perfekt, tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar

Tror du bare skal vedkjenne deg boten og straffen og ta det som en lærepenge. Jeg er fryktelig nyskjerrig på hvor lenge du har hatt lappen, for dette med å synes at 27 måneder uten lappen virker uutholdelig virker ikke så veldig modent. Du var jo uten lappen i minst 18 år før du fikk den, og det gikk jo helt fint antar jeg. Dette med at du skal "late som om du forstår" er jo galskap. Visst du ikke forstår hva du har gjort så banner jeg på at du gjør akkurat det samme i det du får lappen tilbake, i hvert fall hvis du ikke får gå en god stund uten den. 

Men ja, som andre sier, ikke prøv å sno deg unna på et vis. Aksepter straffen og kjøp deg en sykkel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...