Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørt fort fort, trenger hjelp når det gjelder straffen


Furyon

Anbefalte innlegg

Kan nevne at det Va nullbila, midtrabatt, og avsperret gangfelt. Var liten sjans for at noe kunne gått galt.

 

Har du link til Google Maps over strekningen? Hadde vært mye lettere å vurdert hvor stor fare dette gjorde. Når det er sagt er 119 km/t hårreisende uansett, og det er utrolig mye uforutsett som kan skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

119 (!) km/t i 50-sone? Er du gal? Og appåtil prøver du å bagatellisere episoden? ...

... håper du aldri får lappen igjen!

Mange her bedriver uhemmet kritikk av oppførsel grunnet hastighet alene. Det er ikke nødvendigvis slik at 115 km/t i 50 sone er spesielt farlig, eller at 70 km/t i 80-sone er helt trygt. Så jeg oppfordrer til noe moderasjon av kritikken.

 

Et eksempel;

Ikke så langt fra der jeg bor finnes (300 m) vei med 40-sone. Det er et jorde på hver side, god sikt. Veien benyttes sjelden (den fører liksom ingensteds hen), kun en og annen turgåer innimellom. Veien brukes stort sett bare når det er kø andre steder. Fartsbegrensningen kommer visstnok av at området i et par uker hvert år benyttes som parkering etc under et stort idrettsarrangement. Resten av året er denne veibiten forsvarlig til høyere fart (selv om det neppe finnes noe behov for dette), allikevel er det altså 40 året rundt. Så 80 km/t her sent i Mai ville nok vært helt trygt, selv om en mister lappen ved kontroll.

 

Hadde alle bilister på veien vært perfekt og lest skiltene de kjørte forbi hadde eg kunnet være enig med deg.

 

Problemet er at vi er vanedyr. Alle sammen. Er det 80-sone der 349 dager i året så vil tett opp mot 100% kjøre 80 der de siste dagene av året også kun pga vane til TROSS for at det er satt opp skilt om 40-sone disse dagene. Det vil dermed være økt risiko for mye trafikanter disse dagene, og det er ansett som viktigere enn den minimale "ulempen" dette medfører for bilistene resten av året. Hvor mye taper man på 300 meter vei med 40-sone kontra 80-sone?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver jo ikke å sno meg unna? Godtar jo gjerne fengselstraffen, men har bare lyst å vite om det er mulig å forkorte tapstiden.. Til info fikk jeg lappen for 1 år siden, og mistet den 8. September. Om du syntes over 2 år er kort straff, så prøv å gå uten lappen i bare en mnd, så blir du å kjenne hvor utrulig mye den betyr for deg. Spesielt om du er som meg og ELSKER å kjøre, og om dere tror jeg gjorde sånn her hele tiden, så tar dere feil.. Gjorde en virkelig stor tabbe som kommer til å håne meg for livet, ikke faen at det skjer igjen! Noen ganger må man gjøre noe domt for å skjønne alvorligheta i saken, og jeg måtte lære på den harde måten, MEN jeg har virkelig lært! Skjønner at en vanlig person som bare synes bil er et fremkomstmiddel ikke forstår, men OM du faktisk er virkelig bilintressert, så tror jeg at det vil være en større forståelse for hvorfor jeg gjorde dette.

 

Alle sammen, hvordan forskjell er det å kjøre i 119 i 50 sonen i forhold til å kjøre i 200 i 80 sonen? JA, det er ikke like stor sjans for andre fotgjengere, men en kræsj i 200 er utrolig mye værre en 119. Har ikke lyst å prøve å forsvare meg, men når utrolig mange ikke greier å har forståelse så må jeg nesten.. Der jeg kjørte for fort var det svært liten sjanse for at noe kunne gå galt. Ingen måte at fotgjengere kunne vært der, ingen biler utenom en bil bakom, politiet som hadde kontroll stå langt ved siden av veien, og meget godt skjult og trygt.. I en 80 sone kan det være mye større sjans for elger, fotgjengere uten refleks. Der jeg kjørte var det god belysning, noe det ikke ville vært i en mørk 80 sone uten gatelys.. Værsåsnill å tenk litt før dere poster det dere føler, fordi ikke alt er like artig å høre, fordi jeg ER klar over hvor galt og domt det er, og trenger ikke 20 andre som forteller meg det..

Lenke til kommentar

Alle sammen, hvordan forskjell er det å kjøre i 119 i 50 sonen i forhold til å kjøre i 200 i 80 sonen? JA, det er ikke like stor sjans for andre fotgjengere, men en kræsj i 200 er utrolig mye værre en 119. Har ikke lyst å prøve å forsvare meg, men når utrolig mange ikke greier å har forståelse så må jeg nesten.. Der jeg kjørte for fort var det svært liten sjanse for at noe kunne gå galt. Ingen måte at fotgjengere kunne vært der, ingen biler utenom en bil bakom, politiet som hadde kontroll stå langt ved siden av veien, og meget godt skjult og trygt.. I en 80 sone kan det være mye større sjans for elger, fotgjengere uten refleks. Der jeg kjørte var det god belysning, noe det ikke ville vært i en mørk 80 sone uten gatelys.

Etter min erfaring er det som oftest gode grunner til at fartsgrensa er 50 et sted i stedet for 80, og det kan gjerne være noe som ikke er innlysende for en sjåfør som kommer til veistrekket. Sikkerhetssonene rundt en 80-vei er annerledes enn rundt en 50-vei. Kræsj i 119 eller 200 regner jeg som den sikre død for sjåføren, og for møtende sjåfør hvis det er front mot front. Hvis kræsjen skjer i en 50-sone er det i tillegg mye større sannsynlighet for at det kan gå virkelig galt med tilfeldige forbipasserende.

Lenke til kommentar

Prøver jo ikke å sno meg unna? Godtar jo gjerne fengselstraffen, men har bare lyst å vite om det er mulig å forkorte tapstiden.. Til info fikk jeg lappen for 1 år siden, og mistet den 8. September. Om du syntes over 2 år er kort straff, så prøv å gå uten lappen i bare en mnd, så blir du å kjenne hvor utrulig mye den betyr for deg. Spesielt om du er som meg og ELSKER å kjøre, og om dere tror jeg gjorde sånn her hele tiden, så tar dere feil..

Jeg er hva man trygt kan kalle et petrolhead.

Allikevel klarer jeg meg fint ukesvis i slengen uten å kjøre bil, en gang kjørte jeg faktisk ikke bil mer enn 3-4 ganger på et år (selv da hadde jeg opptil flere biler)

 

Å få redusert tapstiden skal nok godt gjøres, det er ganske klart i forskriften hva som er utgangspunktet og du har blitt idømt en tapstid i nedre sjiktet av hva du normalt kan få med din overskridelse.

 

Har ankefristen din gått ut? Hvis ikke kan du vel anke dommen og håpe på en mildere straff.

 

Gjorde en virkelig stor tabbe som kommer til å håne meg for livet, ikke faen at det skjer igjen! Noen ganger må man gjøre noe domt for å skjønne alvorligheta i saken, og jeg måtte lære på den harde måten, MEN jeg har virkelig lært! Skjønner at en vanlig person som bare synes bil er et fremkomstmiddel ikke forstår, men OM du faktisk er virkelig bilintressert, så tror jeg at det vil være en større forståelse for hvorfor jeg gjorde dette.

Det er lett å tråkke på litt ekstra, vi har vel alle gjort det en gang innimellom.

Så er det bare å ta straffen som en mann fremfor å legge seg ned og grine som en unge..

 

Det jeg mener du BURDE gjort for å slippe denne straffen er å engasjere en god advokat tidlig i forløpet, FØR du innrømte ovenfor politiet hva du hadde gjort..

Politiet har bevisbyrden, du gjorde det ganske enkelt ved å innrømme alt.

 

Alle sammen, hvordan forskjell er det å kjøre i 119 i 50 sonen i forhold til å kjøre i 200 i 80 sonen? JA, det er ikke like stor sjans for andre fotgjengere, men en kræsj i 200 er utrolig mye værre en 119. Har ikke lyst å prøve å forsvare meg, men når utrolig mange ikke greier å har forståelse så må jeg nesten..

Nå er det gjerne ganske annerledes forhold på mange veier med 80-sone.

200 i 80-sone vil gi over 36 mnd tap av førerrett..

Lenke til kommentar

Prøver jo ikke å sno meg unna? Godtar jo gjerne fengselstraffen, men har bare lyst å vite om det er mulig å forkorte tapstiden.. Til info fikk jeg lappen for 1 år siden, og mistet den 8. September. Om du syntes over 2 år er kort straff, så prøv å gå uten lappen i bare en mnd, så blir du å kjenne hvor utrulig mye den betyr for deg. Spesielt om du er som meg og ELSKER å kjøre, og om dere tror jeg gjorde sånn her hele tiden, så tar dere feil.. Gjorde en virkelig stor tabbe som kommer til å håne meg for livet, ikke faen at det skjer igjen! Noen ganger må man gjøre noe domt for å skjønne alvorligheta i saken, og jeg måtte lære på den harde måten, MEN jeg har virkelig lært! Skjønner at en vanlig person som bare synes bil er et fremkomstmiddel ikke forstår, men OM du faktisk er virkelig bilintressert, så tror jeg at det vil være en større forståelse for hvorfor jeg gjorde dette.

 

Alle sammen, hvordan forskjell er det å kjøre i 119 i 50 sonen i forhold til å kjøre i 200 i 80 sonen? JA, det er ikke like stor sjans for andre fotgjengere, men en kræsj i 200 er utrolig mye værre en 119. Har ikke lyst å prøve å forsvare meg, men når utrolig mange ikke greier å har forståelse så må jeg nesten.. Der jeg kjørte for fort var det svært liten sjanse for at noe kunne gå galt. Ingen måte at fotgjengere kunne vært der, ingen biler utenom en bil bakom, politiet som hadde kontroll stå langt ved siden av veien, og meget godt skjult og trygt.. I en 80 sone kan det være mye større sjans for elger, fotgjengere uten refleks. Der jeg kjørte var det god belysning, noe det ikke ville vært i en mørk 80 sone uten gatelys.. Værsåsnill å tenk litt før dere poster det dere føler, fordi ikke alt er like artig å høre, fordi jeg ER klar over hvor galt og domt det er, og trenger ikke 20 andre som forteller meg det..

 

Jeg er glad i bil. Jeg er en av de som gjerne tar en omvei hjem - og siden jeg liker å kjøre bil, vil jeg gjerne beholde lappen. Det gjør jeg ved å holde meg rundt fartsgrensene. Du har bare hatt lappen i ett år - og du klarer deg fint to nye år uten. 

 

Når alt kommer i alt: Du velger å være totalt idiot på en plass hvor familien min, venner og ikke minst jeg ferdes. Du fortjener å høre at du har vært en idiot, og jeg håper inderlig du ikke får lappen tilbake før tiden har gått. 

 

Når det er sagt: Det er nok ikke veldig mye du kan gjøre med dommen. I tillegg til svært grovt lovbrudd var du i en "prøveperiode" for sertifikatet (om det enda eksisterer?). Såvidt jeg husker behandler de førere i prøveperioden noe hardere enn andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...