Gå til innhold

10 gigabit Switch\HUB Bridge


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil råde andre som j-- eller andre som har i mot 10 gigabit switch+ router eller finne seg et annet forum å diskutere.

Behov vil jeg ikke si er et tema, er vel heller problemet å få en kinesisk produsent å produsere noe som funger med 2 gigabit ethernet eller 10 gigabit til en så billig pris som mulig. Da det koster å kaste gammelt utstyr som man muligens får maks 100-200 kr for igjen på brukmarkedet. Tror i 2017 vil flere få behov for 10 gigabit ethernet.

 

Hva slags lagringsenheter har du i maskinene dine? Klarer de å "maxe" ut 10Gbit? 

 

Hva slags hardware er det du egentlig har i de forskjellige pc'ene? Greitt å vite, så kan vi se om du får noe fart på 10Gbit nettverket ditt :)

 

Selv har jeg 10Gbit mellom hovedpc og hovedserver med egen ipadresse. Dermed får jeg flyttet mye data raskt og effektivt. Har Asrock x99 ws 10G og et 10gbit nettverkskort i den andre pc`n. Bruker Cat 7 kabel.

 

Har tenkt lenge på å kjøpe en 10Gbit switch, men tror ikkje jeg gidder, siden det aller meste går mellom 2 maskiner. Hovedserver har rimelig mye lagring. Både med ssder i raid og harddisker i raid.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Hva slags lagringsenheter har du i maskinene dine? Klarer de å "maxe" ut 10Gbit? 

 

Hva slags hardware er det du egentlig har i de forskjellige pc'ene?

Har vertfall 2 maskiner med tilsvarende i7 970 (Xeon w3670) så der tviler jeg på det er problem.

 

På en annen PC har jeg FX8350.

 

Har 2 stk PCI-E til m.2 (SAMSUNG XP941) liggende.

Men ja er bregrenset hvor lenge jeg drar nytte av det da over 512 GB blir for kostbart.

Men det trenger ikke å si 10 gigabit utstyr er waste of money om det ikke koster så mye særlig SFP+ kort brukt på finn.no

 

Man får jo glede av 10 gigabit\s hvis jeg oppgrader maskinvaren.

Lenke til kommentar

CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.

 

Uhm? De M.2 - SSDene påstår å lese ~1GB/sek, og skrive ~800MB/sek , altså 8Gbit og 6.4Gbit. Det er allerede i nærheten, og med overhead og buffering kan det realistisk fylle 10Gbit i kortere perioder.

Lenke til kommentar

 

CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.

 

Uhm? De M.2 - SSDene påstår å lese ~1GB/sek, og skrive ~800MB/sek , altså 8Gbit og 6.4Gbit. Det er allerede i nærheten, og med overhead og buffering kan det realistisk fylle 10Gbit i kortere perioder.

 

 

Problemet er jo at de er så små, at det knapt kan være noe data å flytte fra èn maskin til en annen en :p

Lenke til kommentar

 

CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.

Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre.

 

 

Det er forsåvidt også sant - jeg har 10Gbit her, og selv om jeg ikke trenger 10, bruker jeg rutinemessig mer enn 1 Gbit. (Jeg hadde klart meg lenge med 4Gbit, men fant noen pent brukte fiberkort på finn, så ...)

 

Nizzen: Solid State Disk  ;) 

(eller "Drive", forsåvidt - men ordet "disk" har vel drevet litt fra å spesifikt bety spinneplater.)

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.

Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre.

 

 

Det er forsåvidt også sant - jeg har 10Gbit her, og selv om jeg ikke trenger 10, bruker jeg rutinemessig mer enn 1 Gbit. (Jeg hadde klart meg lenge med 4Gbit, men fant noen pent brukte fiberkort på finn, så ...)

 

Nizzen: Solid State Disk Drive  :dremel:    ;) 

 

 

:rofl:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.

Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre.

 

 

Det er forsåvidt også sant - jeg har 10Gbit her, og selv om jeg ikke trenger 10, bruker jeg rutinemessig mer enn 1 Gbit. (Jeg hadde klart meg lenge med 4Gbit, men fant noen pent brukte fiberkort på finn, så ...)

 

Nettopp, alle som har to eller flere disker i RAID har bruk for mer enn 1 Gb/s.

 

Solid State Disk  ;) 

Nei, det heter Solid State Drive.

Solid State Disk vil være en direkte selvmotsigelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fiber er ikke egnet for korte lengder 10-25 meter der er SFP+\RJ45 bedre. Ødlegger ikke fibermodulene over tid.

 

Når skal du forstå at SFP+ er en type connector som veldig ofte benyttes sammen med fiber?

SFP+ er ikke en egen kabel.

 

Fiber er vel nesten det eneste som legges i datasenter mellom devicer i dag. Da med lengder på ned til 50cm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...