Gå til innhold

10 gigabit Switch\HUB Bridge


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på generieltsett:

 

https://abdallahfarag797.wordpress.com/

 

Ulempen med Hub er alt data blir sendt til alle enheter dermed vanskeligere å få raskere overføringer uten å være avhening av hverandre.

 

Men hva er det som gjør 10 gigabit switch så store? En ting er funksjoner som power on ethernet som gjør det mulig å bruke webkamera uten strømkabel.

 

For største problemet med så høye hastighet er for det første utstyret (Nettverkkabel CAT7\Cat6a) på lengere avstand.

 

Forsterker (Switch) kan vel til viss nivå gjøre det mulig å bruke Cat6.

Men tror 12 volt holder lenge der.

 

Router har vel mere problemet med tanke på 10 gigabit ethernet fordi ram\cpu blir for svak med tanke på NAT og routing.

 

ws-c2960s-24pd-l-4.jpg

Noen som vet hvorfor en switch må være nesten like stor som dette?

img_1619-2-300x200.jpg

Når noe slik kunne sikkert ha fungert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt så kan man vel si det slik at jo høyere ytelse en switch skal ha, dvs throughput, og jo mere funksjonalitet den skal kunne utføre mens den holder den samme ytelsen, jo kraftigere cpu må den ha, noe som igjen krever kraftigere strømforsyning og dette genererer også mere varm som må ledes vekk.

 

Det er også normalt mye billigere å produsere større, "krympede" komponenter koster mere, og det er også mye enklere å designe en god termisk løsning når man har nok plass.

 

I tillegg så er normalt ikke plassen ett viktig fokusområde for en rack-monterbar switch så lenge den passer inn i 1U.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke man trenger så kraftig cpu i en switch, er nærmest å porte datene videre.

 

Tror du det er teoretisk mulig å få en swich på 10 gigabit samme størrelse som D-Link DES-1005D?

Den drivers kun på 5 volt usb strøm, men vil tro man minst trenger 12 volt for 10 gigabit ethernet.

Lenke til kommentar

Tror ikke man trenger så kraftig cpu i en switch, er nærmest å porte datene videre.

 

Tror du det er teoretisk mulig å få en swich på 10 gigabit samme størrelse som D-Link DES-1005D?

Den drivers kun på 5 volt usb strøm, men vil tro man minst trenger 12 volt for 10 gigabit ethernet.

 

En avansert switch kan gjøre mye mer enn å bare porte dataene videre, og jeg antar at det ikke er noe marked for en 10GB hjemmeswitch ennå, disse brukes stort sett på datarom og i rack, og derfor er det ingen som ser noen grunn til å lage de så små.

 

Edit; Men - er du ute etter en liten 10gbe switch så har f.eks Mikrotik noen småp sitcher med 4 eller 10 SFP+ porter, så da kan du jo bare fylle på med 10gb-t SFPer til det du trenger;

 

http://routerboard.com/CRS212-1G-10S-1SplusIN

http://routerboard.com/CRS112-8G-4S-IN

 

De har også bra dokumentasjon på switchene mht hva slags throughput de klarer ved forskjellig funksjonalitet og hvor rask cpu de har osv.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Har hørt Mikrotik er ganske trege, og de selges vel ikke i de fleste butikker f.eks komplett.

Så er vel mere bedriftmarkedet.

 

Vurder Netgear ProSafe GS110TP helst ikke større.

Noen mener i 2016 et sted så blir 10 gigabit utstyr mere vanlig, så håper på det.

Men blir litt overrasket hvis 10 gigabit switch koster noen få hundrelapper da.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på generieltsett:

 

https://abdallahfarag797.wordpress.com/

 

Ulempen med Hub er alt data blir sendt til alle enheter dermed vanskeligere å få raskere overføringer uten å være avhening av hverandre.

 

Men hva er det som gjør 10 gigabit switch så store? En ting er funksjoner som power on ethernet som gjør det mulig å bruke webkamera uten strømkabel.

 

For største problemet med så høye hastighet er for det første utstyret (Nettverkkabel CAT7\Cat6a) på lengere avstand.

 

Forsterker (Switch) kan vel til viss nivå gjøre det mulig å bruke Cat6.

Men tror 12 volt holder lenge der.

 

Router har vel mere problemet med tanke på 10 gigabit ethernet fordi ram\cpu blir for svak med tanke på NAT og routing.

 

Du har vel neppe en 10Gbit linje ut fra ditt LAN, så en router kan fint klare seg med 1Gbit (de fleste kunne klarte seg med en 100Mbit).

 

Av nyskjerrighet: Hva er det du skal bruke 10Gbit nettverk til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LMH1: Alt som er 10Gbit er bedriftsmarkedet.

 

Du lurer på hvorfor boksene er store: Det er hovedsaklig fordi de er til bedrifter, og da ønsker bedriftene de montert i rack. Da er man på 19" i bredden. PoE (som ikke har noe med 10G å gjøre, sånn egentlig, men er en generellt problemstilling) gjør også at switchene krever mye større strømforsyning, som óg tar plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er filoverføringer mellom pcer større nedlasting etc, har SFP+ med flere maskiner så har 10 gigabit ethernet.

 

Det kunne også vært brukt laptop psu?

 

EU 12V 10A 120W

 

Så ser ikke det som noe problem. Switch trenger vel ikke så mye strøm er vel kun for LED lysene og lyse, og overføre mellom enheter.

Cpuen kreve vel noe strøm men ikke mye.

 

Vet noen om det er mulig å bruke Power over Ethernet (PoE) prinsippet for å forsterke signalet? Eller risiker man å ødlegge nettverkkort\switcher\router hvis det brukes hvis man vil forsterke signalet gjerne på cat6 kabel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er filoverføringer mellom pcer større nedlasting etc, har SFP+ med flere maskiner så har 10 gigabit ethernet.

 

Det kunne også vært brukt laptop psu?

 

EU 12V 10A 120W

 

Så ser ikke det som noe problem. Switch trenger vel ikke så mye strøm er vel kun for LED lysene og lyse, og overføre mellom enheter.

Cpuen kreve vel noe strøm men ikke mye.

"Laptop PSU" er feil ord, det er en ekstern PSU/ekstern strømforsyning. Bedrifter ønsker ikke den typer størmforsyning - det har ingenting å gjøre i ett rack. Som igjen går tilbake til bruksområde for 10G-switcher i dag.

 

En switch er rask fordi den bruker egne kretser (FPGA/ASIC) til selve switchingen. CPU brukes ofte kun til å programmere ASIC-ene, og holde styr på managementfunksjoner.

 

Både CPU, ASIC-er, spenning på kabel/transciever, LEDS og effekttap i strømforsyning bruker effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du det er mulig å lage en Switch selv?

 

http://www.ebay.com/itm/PCI-E-1x-4x-to-16x-Powered-USB-3-0-Extender-Riser-Adapter-card-for-Bitcoin-Lite-/310953196614?hash=item4866413c46:g:078AAOxy0NtTCDVW

 

Mellanox MNPH29D-XTR ConnectX EN Dual Port 10Gigabit Network PCIe SFP+, Ethernet

 

Network card 10 Gigabit X520-DA2

er usikker på om hvis kortene får strøm så kan de fungere, som direkte switch om det 2 porter.

Antakelig må det være Pci-E til hovedkortet vil jeg tro. Synd at mange av switchene heller ikke kan oppgraderes.

Så er ikke bare å bytte kort hvis jeg kjøper 1 gigabit link agregation switch.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den finnes på multicom D-LINK 28-Port Gigabit Smart StackableSwitch w/ 4 10g SFP+

 

Men hadde den droppet 28 port 1 gigabit dritt så hadde jeg kjøpt den.

Tar mere plass en pcen, derfor venter jeg litt til 4 port SFP+ er å finnes.

 

Alternativet er Netgear ProSafe Plus XS708E

 

Så jeg venter litt til.

 

D-Link-DGS-1510-28X-internal-overview-60

Som man ser kunne denne vært 20-30% mindre om psuen var laptop format med EU 2 pins plugg.

Så det er noe irriterende syns jeg. Selv om den muligens er det beste\billigste man kan finne i dag.

Står også viften finnes bedre så jeg regner med den støyer tilsvarende laptoper men ikke helt lydløs.

Usikker på strømforsyningen burde være bedre issolert?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Juniper QFX5200 må sikkert være kongen for bedrifter\store borettslag.

Men har ikke bruk for det, selv om jeg ikke har i mot å få tester\erfaringer kanskje jeg kjøper det brukt i 2020 for månedslønnen.

Men kommer langt med 8 port QSFP+ hvis jeg vil bygge pcklynge\closter.

Lenke til kommentar

Kan noen svare på om 10 gigabit switcher må ha POE \POE+

 

802.3af PoE

·         IEEE standard

·         15.4W/port

 

802.3at PoE+

·         Backwards compatible with 802.3af; PoE+ just adds an additional class of power to the 802.3af standard

·         30W/port

 

 

Eller er det ikke slik for høyere hastighet en 1 gigabit\s så må spenningen være høyere?

Særlig med lengere kabler?

 

Derfor er det vanskelig å klare å få 10 gigabit Cat6 kabel og strekke det over 20-30 meter.

En annen ting jeg lurer på angående Poe+ kan det ødlegge nettverkkortet hvis den ikke støtter det?

 

For POE+ er egentlig beregnet for iptelefoni uten strømkabel\ internetkamera etc der man ikke ønsker strøm i tillegg.

Vet ikke om fasttelefonen er POE fordi ellers ville man trenge strømkabel for fasttelefoni.

Lenke til kommentar

Kan noen svare på om 10 gigabit switcher må ha POE \POE+

 

802.3af PoE

·         IEEE standard

·         15.4W/port

 

802.3at PoE+

·         Backwards compatible with 802.3af; PoE+ just adds an additional class of power to the 802.3af standard

·         30W/port

 

 

Eller er det ikke slik for høyere hastighet en 1 gigabit\s så må spenningen være høyere?

Særlig med lengere kabler?

 

Derfor er det vanskelig å klare å få 10 gigabit Cat6 kabel og strekke det over 20-30 meter.

En annen ting jeg lurer på angående Poe+ kan det ødlegge nettverkkortet hvis den ikke støtter det?

 

For POE+ er egentlig beregnet for iptelefoni uten strømkabel\ internetkamera etc der man ikke ønsker strøm i tillegg.

Vet ikke om fasttelefonen er POE fordi ellers ville man trenge strømkabel for fasttelefoni.

Oj. Nei, nå må vi rulle tilbake noen runder rundt jordkloden.

 

PoE er for å _levere_ energi til noe som er koblet til. Ikke for å juice opp signalet som blir overført, for å øke rekkevidden.

 

Ikke bland inn PSTN/ISDN og ethernet, to helt forskjellige standarder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...